LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KIP EN TROS RADAR

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
snapdrniksvan

KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door snapdrniksvan »

Afgelopen maandag 14 november 2005 het item over kip gezien....tsjongejonge erg eenzijdig.
Bangmakerij voor salmonella, verkeerde informatie over versheid kipfilet en meer ongein.
Iedere jan oet heeft het met de palepel ingegoten gekregen, kip verhit je goed tijden shet bakken dan geen last van rare bacteries en als een product vers is ingevroren in Brazilië dan is het ook na 6 maanden nog kakelvers als u het uit de vriezer haalt.
Alweer een Tros radar be invloedingspoging maar mooi dat ik er nie intrap, ben d'r gek om een dubbele prijs te betalen voor een EU product als ik het net zo lekker ( soms lekkerder, Braziliaanse kippetjes lopen vaak nog vrij riond voor ze geslacht zijn en dat proef je, ook na 6 maanden diepvries ).

Captain Peacock
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:21

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Captain Peacock »

Dit item is allang eens behandeld door de Keuringsdienst van Waarde...
dat was erg goed, jammer dat dit een slap aftreksel was.....

Gast

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Gast »

programma over kip gezien, wat slecht
is men nu moetwillig een branch aan het kapot maken.
het programma is zo slecht voorbereid en men weet niet waar men over spreekt.
dat er eiwitten aan kipfilet worden toegevoegd weet ik, maar ik kan u verzekeren dat dat sinds de uitzending omtrent het Engelse programma Panorama van 3 jaar terug er geen rund of varkens eiwitten meeer worden gebruikt om in de kipfilet te injecteren.
daarnaast hebben deze eiwitten niet de functie om het water te binden zoals gesuggereerd werd in het programma van gisteravond.
kortom als men een programma wil maken moet men eerst voor goede achtergrond informatie zorgen en niet klakkeloos afgaan op twee leken die de klok hebben horen luiden maar niet enz.
daarnaast zou ik als ik in de branch wersaam was gezamelijk het programma radar aanklagen wegens smaat en inkomsten derving.
daar dit een enorme inpact heeft het imago van de kipen kipverwerkende industrie.

Har

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Har »

Radar Radar toch. :twisted:


Eerst een Kia verhaal waar jullie door het ijs zakten.

Vol trots een onderscheiding tonen, uitgereikt door jezeld.

Spyware, technisch onder de maat en met onvoledige info.

De hotel keukens in Turkije op een hoop smijten en verder geen info.

De kippen , een los verhaal, bewust sensatie zoekende ?.

Maak eens een afrondend programma over voorgaande uitzending.

Jammer dat jullie presentatrice zich hiervoor laat lenen, zij heeft meer kennis in huis.

Anna-Marie

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Anna-Marie »

Door diverse contacten weet ik dat niet alleen in de kipverwerking wordt geinjecteerd.
In de visverwerking en de vleesindustrie wordt deze methode ook volop toegepast en het zou mij niet verbazen als deze branches bij een vergelijking dezelfde score zouden hebben.
Enig speurwerk op internet leidt u naar de fabrikanten van deze machines en om het beeld compleet te maken kunt u ook de leveranciers van de benodigde chemicalien vinden om op alternatieve manier gewichtsvermeedering te realiseren.

Maar ja ... de (geplaagde) kippensector nog een paar klappen te verkopen en de anderen buiten schot laten is mijns inziens niet eerlijk.

De sector heeft het al moeilijk genoeg om alle sensatieverhalen te pareren, doe er dan nog niet eens een schepje bovenop a.u.b.
Ik ga vandaag maar weer eens lekker voor kip!

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Rustig »

Goed gedaan van Radar om hierover een item te maken. Dat er nog steeds van die 'oenen' zijn die blind vertrouwen op de verkooppraatjes en smoesjes van de voedingsindustrie, dat is een schande. De beelden in Radar en die in Keuringsdienst van Waarde spreken voor zich en zijn niet in scene gezet. En meneer Odink van de branchevereniging maar beweren dat er geen kip 'made in Brasil' in de supermarkt ligt.

@snapdrniksvan, een kipje die u na 6 maanden nog kakelvers uit de vriezer haalt, kunt u het best serveren op een asbest bord.

Gast

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Gast »

Goed gedaan van Radar om hierover een item te maken. Dat er nog steeds van die 'oenen' zijn die blind vertrouwen op de verkooppraatjes en smoesjes van de voedingsindustrie, dat is een schande. De beelden in Radar en die in Keuringsdienst van Waarde spreken voor zich en zijn niet in scene gezet.


Daar leek het verdacht veel op,

Nee mijn pet over Radar ligt sinds enkele weken op de grond, check de inhoud van een nasi-bami-fricandel-gehakbal etc eens na ?, het turks eten is er niets bij.


Vanavond kippenpootjes in roomsaus LEKKER

ABS
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2005 15:07

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door ABS »

Voedsel is een hele industrie geworden!
Producten komen werkelijk overal ter wereld vandaan, ook uit landen waar men gemakkelijker omgaat met bestrijdingsmiddelen of opfokmiddelen (bv kip hormonen en andere troep om die beestjes maar zoveel mogelijk in volume te doen toenemen).
Wie controleert daarop?

Bacterieen is gewoon wat langer doorbakken ... moest je altijd al met kipproducten. Daar maak ik mij dus geen zorgen over, de bereiding van vlees heb je altijd nog zelf in de hand.

Het gaat mij meer om de toevoegingen ... zowel na de dood van dat beestje als ervoor (in hun voedsel).
En daar maak ik mij veel meer zorgen om.

Gast

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Gast »

varkensresten in kip doen ABS niets, gewoon braaien

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Rustig »

Er wordt gemiddeld 20% water aan het kipfilet toegevoegd. Stel, je bakt een filetje van 100 gram dat € 1,- kost, dan verdamp je 20% = 20cc aan water = 20 cent. Zo koop je 1 liter water voor € 10,-

Met smaak!

pickup580
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:21

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door pickup580 »

:twisted:
Ben al overgestapt naar kalkoen.
Lekkerder en meer smaak.

A.B.S.

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door A.B.S. »

Ik doel ook op andere toevoegingen.
Hormoontroep om slachtdieren op te fokken tot een goed gewicht.
Andere middelen ... bijvoorbeeld diergeneesmiddelen die als bijwerking bv mooi mager vlees opleveren (sorry heb hier ooit eens iets over gelezen maar weet de naam van dat middel niet meer).
Erg gezond voor de eindconsument zal het niet zijn.

Ook weet ik uit mijn eigen werk dat er gerommeld wordt in voedselland.
Je laadt ergens een tank vol appelsap ... onder weg dien je dan een andere CMR (vrachtbrief) op te maken en is het opeens BIOLOGISCH appelsap geworden!!!
Geeft te denken he?

.DL3B

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door .DL3B »

Inderdaad, wat een stemmingmakerij allemaal weer zeg. En wat is er nou vreemd aan ingevroren kippevlees uit Brazilië? 1) ingevroren zal wel moeten, want hoe wil je het anders tegen een redelijke prijs hier krijgen?Ja vliegen, maar dan heb je geen volume & 't wordt veel te duur.
2) Rundvlees uit Zuid-Amerika is al de normaalste zaak van de wereld & komt al jaren lang met containers uit de diverse landen uit dat werelddeel..................
Dat er water in kip gespoten wordt is ook al geen nieuwtje meer & als je gewoon je ogen open hebt in de supermarkt (waar het gros van de gespoten kip aan de man gebracht wordt) kun je het zelf ook nog wel zien.(enne, men wil toch ook niet al te veel betalen voor een stukje kip?Eet dan lekker varkensvlees, lekker vet & goedkoop) Verder: je gaat er toch niet dood van? Dat zit 'm eerder in de bacterieën & die kunnen er altijd inzitten, hoe hygiënisch men ook tracht te werk te gaan, en vaak komt het door de consument zelf die bij de bereiding niet oplet dat ze er ziek van worden. Tja, de kip is weer eens het haasje.
Ondanks al die ****, ben & blijf ik toch lekker m'n kippie eten hoor.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik wist niet dat er nog mensen waren die diepvrieskippen kopen. Die eet je toch veel liever vers. Ik heb bij de Edah gewerkt en er was 1 soort diepvrieskip en die werden bijna niet verkocht (ja, misschien vandaar dat die kip een half jaar oud is?)


Oftewel: Radar pakt weer een heel klein probleempje en meet het lekker breed uit. Goed zo

mmmKIP

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door mmmKIP »

Met grote verbazing heb ik gekeken naar het TROS-programma over ‘kip’

Het was volgens mij een ‘stemmingmakerij’ welke zeer ondeskundig gepresenteerd werd. Het was een slap aftreksel van de BBC-uitzending in 2002 (onderzoek vond plaats in 2000 en 2001) Oude kippen uit de sloot halen, heeft dat wel zin of moeten we het programma ‘OPGELICHT’ inschakelen?

In dit programma werd gesuggereerd dat eiwitten van diverse slachtdieren werden gebruikt in kipfilet, behandeld in Nederland, om water te binden. De analyses moesten dit aantonen. Er werd echter niet bewezen dat de contaminatie van andere diersoorten was overgedragen door eiwit.

Als je een DNA-analyse maakt, dan is het gebruikelijk dat je drie validaties neemt van een product. De uitslagen moeten alle drie gelijk zijn. Dit is echter nooit aangetoond.

Beter was geweest om de grondstoffen te analyseren (traceability) welke gebruikt worden in kipproducten.

Het gebruik van dierlijke eiwitten is toegestaan volgens minister Veerman, die dit in de Kamer heeft bevestigd aan de hand van kamervragen.

Volgens richtlijn 2001/101/EG van het Europees Parlement is 10 % bindweefseleiwit en 15% vet in vleesproducten nog steeds vlees. Deze richtlijn is gericht tot alle lidstaten en ondertekend door David Byrne van de Europese Commissie.

Bindweefseleiwit is niets anders dan gehydroliseerde gelatine. Gelatine heeft wel een waterbindende functie.

Als u toch paniek wilt maken:
Heeft u er ook al eens aan gedacht om in producten waarin gelatine is verwerkt te zoeken naar varkens of runder-DNA? Bijvoorbeeld in snoep, desserts, jam en farmaceutische capsules.

De pluimveeverwerkende bedrijven waar u over spreekt worden zéér regelmatig gecontroleerd door diverse overheidsinstanties. (oa door de Keuringsdienst van Waren)

Willen jullie als TROS beweren dat zij deze geruchten niet controleren?

Jullie zitten daar van ons kijk en luistergeld. Ik zou zeggen doe je werk goed of ga bij de Keuringsdienst van Waren solliciteren!!

PS: Heb je ooit een droog Braziliaans kippetje geproeft?

Gast

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Gast »

Ze kunnen zich beter eens gaan wijden aan de zalmkwekerijen.

Jasper-j
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:13

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Jasper-j »

Tsja, radar kan beter zijn zndtijd gaan opofferen en die kip-docu uit 2003 gaan uitzenden. Verder kan op dit tijsdtip dan ook mooi de keuringsdienst van waarde herhaald worden. Radar lijkt, qua inhoud, wel op de telegraaf van de consumentenprogramma's. Iets meer TV kijken, inlezen en google-en en je hebt inhoudelijk betere items.

ton 111

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door ton 111 »

Ook in andere vleesprodukten wordt water verwerkt met eiwitten.
Loop eens bij de aldi of de little binnen en pak eens een stukje varkenshaas of spareribs die al bereid zijn.Deze worden voor het garen ook bewerkt met eiwitten om na het braden hetzelfde gewicht over te houden of zelfs meer. Ook vers ingevroren vlees is er bewerkt met eiwitten, maar dan staat op het etiket dat het vlees gemarineerd is.Mischien iets om hier eens naar te kijken in plaats van altijd de kip.

ej200901

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door ej200901 »

water bij kip komt niet alleeen voor bij kipfilet gebeurt ook bij gekookte ham die wordt zo weet ik van mensen die er werkenook zo wordt behandeld met water soms wel tot 20 %
ook vlees dat uit Engeland komt wordt bewerkt om het weer toonbaar te maken omdat het er vies en slecht uitziet als het bij bedrijven binnenko mt
Heeft u al eens gekookte ham ingevroren,als je het er dan weer uithaalt is het net snot en likt het van het water

Jasper-j
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:13

Re: KIP EN TROS RADAR

Ongelezen bericht door Jasper-j »

water bij kip komt niet alleeen voor bij kipfilet gebeurt ook bij gekookte ham die wordt zo weet ik van mensen die er werkenook zo wordt behandeld met water soms wel tot 20 %
Zie de keuringsdienst :-)

Gesloten