LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
de
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:34

wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door de »

Onlangs weer kijkers gehad die zeker wat zouden laten horen. Nu, twee weken later laat de makelaar weten niets gehoord te hebben.
Moet hij die mensen bellen om te vragen wat ze ervan vonden? Ze hadden tenslotte beloofd wat te laten horen.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Hangt er een beetje van af. Het komt toch vaak als bemoeizuchtig over wanneer je nabelt. Ik vraag altijd met klem of mensen nog even laten horen wat ze er van vonden. En dan nog laat misschien 20% nog iets horen.

Als een huis wat langer te koop staat, doen we het vaker. En dan om te horen waar " de knijp" zit. Zo gaan we dan niet meer met echtparen kijken bij een appartement wat door iedereen te klein wordt bevonden voor 2 pers. Wanneer men belt informeren we dan met hoeveel personen ze er zouden willen wonen en leggen we goed uit hoe en wat.

Je kunt dan succesvoller gaan bezichtigen. Maar dit zijn dan panden die meer dan een half jaar te koop staan maar waar je nog wel 3-4 keer per week komt om te bezichtigen. :shock:

stefdia
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:47

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door stefdia »

Ik heb laats samen met mijn vriedin aardig wat huizen bekeken en ons is toen altijd door de makelaar gevraagd of wij binnen een week wat van ons wouden laten horen.

Ik ben het een paar keer vergeten :oops: . We zijn toen wel gebeld door de de makelaar ik moet zeggen dat ik dit persoonlijk absoluut niet opdringerig vind.

Maar das mijn mening.


---let niet op spel fouten---

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Tja, soms heb je echt iets te vragen, wat er wel of niet beviel aan het huis, maar soms is een huis echt wat je er van verwacht. (staat bijvoorbeeld al heel compleet op internet), is nog erg nieuw, etc. Dan kan je natuurlijk met goed fatsoen niet meer vragen waar het nou aan lag.

Dan vind ik het wel eens moeilijk. Maar als een pand net in de verkoop is en er is voldoende belangstelling, dan bel ik niet na.
Ik breng wel altijd verslag uit van hoe een bezichtiging ging en wat mijn gevoel is. Vaak klopt dat wel.

ondernemer_
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 apr 2005 21:59

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door ondernemer_ »

Dan vind ik het wel eens moeilijk. Maar als een pand net in de verkoop is en er is voldoende belangstelling, dan bel ik niet na.
Waarom zou je niet nabellen? Ga je zitten wachten? In elk verkoopvak is het heel normaal om follow-up te doen.

Je kan ook gewoon aan de mensen vragen of ze het goed vinden dat je ze morgen ff belt om te vernemen wat ze gaan doen.

Je bent het gewoon verplicht, zeker naar je klant toe. Die heeft toch het recht om te weten of ze geinteresseerd zijn of niet.

de
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:34

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door de »

Het huis staat al zes maanden te koop, drie bezichtigingen gehad, waren wel enthousiast maar vervolgens lieten ze niets meer horen.
Huis van de buren kwam te koop, niet verbouwd, niet echt goed onderhouden en iedereen, maar dan ook iedereen, wist zeker dat wij ons huis eerder zouden verkopen. En je raadt het natuurlijk al, hun huis is verkocht en dat van ons dus niet. We hadden verwacht dat kijkers beide huizen zouden bekijken maar dat gebeurde dus niet.
Ik word er af en toe een beetje moedeloos van, maar we hebben maar één koper nodig !

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Ondernemer,

Als ik veel belangstelling heb voor een huis, dan heb ik er al veel werk aan en als ik dan moet kiezen tussen of nog ergens bezichtigen, een brochure maken of een pand aanmelden of nabellen, dan heeft nabellen bij mij geen prioriteit. Dan heb ik al snel zoiets van: voor jou tien anderen. Bovendien ben je dan toch controlerend bezig. Ik vraag ze tenslotte even te laten horen wat ze er van vonden...

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

de,

Tja, 3-6 mnd is wel een beetje de termijn. Heb je een (nvm) makelaar uit de nabije omgeving (dat wil ook nog wel eens voor stagnatie zorgen)? Sta je goed op internet? (laat een kennis eens bekijken of hij/ zij vindt dat alle sterke punten goed naar voren komen op de site). Zijn de voordelen van de ligging duidelijk naar voren gebracht ?

Voor jou in ieder geval te hopen dat de rente laag blijft, zolang is het wel een kopers markt.

ondernemer_
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 apr 2005 21:59

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door ondernemer_ »

Als ik veel belangstelling heb voor een huis, dan heb ik er al veel werk aan
Ben je ondernemer of in loondienst?

Te druk hebben om na te bellen? Stel die mensen vinden het huis wat ze bekeken hebben niet het juiste huis, maar misschien heb je nog wel een ander huis dat wel past. Wellicht zijn ze al maanden op zoek en kun jij ze verder helpen???? Gemiste kans.

Oh, en met brochures maken verdien je niks, kost alleen maar!

Toch succes met de verkoop.

kijk es op www.salesquest.nl voor handige (verkoop)tips.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door NAK »

Het huis staat al zes maanden te koop,
Zelfde situatie van nabij meegemaakt.
Een kennis had z'n huis ruim 10 maanden te koop staan.
In die hele periode welgeteld 2 kijkers gehad en verder niets.
Hij heeft de makelaar wakker geschud door te zeggen dat hij een andere makelaar zou nemen.
Plotseling waren er binnen 10 dagen 13 kijkers.
En washet huis binnen 1 maand verkocht.

Rar Ra pindakaas.

Ik zou zeggen probeer deze tactiek ook eens.
Niet geschoten is altijd mis.

En wat dat bellen betreft, moet je altijd doen. Die makelaars is ten behoeve van jullie bezig en dan heb je er recht op om te weten wat de stand van zaken is.

Succes

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Ondernemer,

Ik ben in loondienst, maar wel de grootste " melkkoe" voor mijn baas (we doen het eigenlijk samen). We zijn een klein NVM kantoor met veel persoonlijke " korte banden" .

Ik loop toch al wat jaartjes mee (al ben ik er recent een jaar uitgeweest ivm kinderen) . Uit een hoop van mijn bezichtigingen haal ik ook mn " zoekers" en aankoopklanten. Waarschijnlijk meer dan gemiddeld. Ik voel vaak meteen aan of mensen het iets vinden of niet. Afgelopen jaar heb ik zelfs 2x gehad dat mensen afbelden, maar dat ik mijn klant al meldde: die komen wel terug. Beide huizen verkocht aan die mensen (het ene stond ruim een jaar te koop, het andere al bijna 2 jaar).

Als ik na 5 minuten al zie dat mensen het niets vinden, dan kan ik nog 10 minuten een standaard verhaal over het betreffende huis afsteken of bij die mensen informeren wat ze er dachten te vinden. Ik ken mijn dorp op mn duimpje en de regio eromheen ook. Verder weet ik precies wat er te koop staat.

Ik werk in een forensendorp waar dus heel veel mensen van " buiten" komen die hebben gehoord dat ze in ons dorp moeten zijn, maar waar en hoe leuk voor ze is en bij ze past, dat weten ze vaak niet.

Op dit moment ben ik met zwangerschapsverlof, maar normaal gesproken heb ik geen tijd voor dit soort " verhalen" . Dan werk ik voor mn klanten.

Een goede brochure is in zoverre handig dat het de basis is voor je internetpresentatie en dat vooral de " kopers" een volledige brochure op prijs stellen. Ik ga nu zelf ook weer verhuizen en ik neem naar elke leverancier de brochure mee.

ondernemer_
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 apr 2005 21:59

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door ondernemer_ »

Ik ben in loondienst, maar wel de grootste " melkkoe" voor mijn baas
Waarom begin je niet voor jezelf ??

ps bovenstaande reactie is niet lullig bedoeld. Een heleboel mensen hebben nu eenmaal een bepaald beeld van de makelaar. En wel dat ie (hij/zij) makkelijk het geld verdient zonder er al te veel voor te doen.

Kijk op maandagavond op ned1 een documentaire over mensen wiens huis al 14 maanden te koop staat, de makelaar is of niet te bereiken of heeft een vrije dag.

Zie ook http://info.omroep.nl/ncrv/home?nav=zpgwGsHtGDTWGkQjR

stefdia
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:47

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door stefdia »

de


Geplaatst op 17 Nov 2005 12:08 door de
Het huis staat al zes maanden te koop, drie bezichtigingen gehad, waren wel enthousiast maar vervolgens lieten ze niets meer horen.
Huis van de buren kwam te koop, niet verbouwd, niet echt goed onderhouden en iedereen, maar dan ook iedereen, wist zeker dat wij ons huis eerder zouden verkopen. En je raadt het natuurlijk al, hun huis is verkocht en dat van ons dus niet. We hadden verwacht dat kijkers beide huizen zouden bekijken maar dat gebeurde dus niet.
Ik word er af en toe een beetje moedeloos van, maar we hebben maar één koper nodig !
Naar boven


Even een reactie op het gene wat hierboven staat.

Wij hebben meerdere huizen van hetzelfde type bekeken ook in verschillende staat van onderhoud en wij hebben heel bewust gekozen voor de gene waar het meeste werk inzat.

Puur omdat we dan het huis precies zo kunnen maken hoe wij het willen . Want meestal is de badkamer en de keuken toch niet zoals je het wil hebben.

Maar ik wens je veel succes toe met de verkoop.

p.s. Is het misschien niet een idee om het huis op marktplaats en speurders te zetten?? Een vriendin van mij heeft haar huis via marktplaats gekocht.

Tis maar een idee.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Ondernemer,

De formule die wij nu hanteren is voor beide ideaal. Ik heb er wel aan gedacht om " in de zaak" te stappen. Het is een familiebedrijf dat een aardige naam heeft opgebouwd in 25 jaar. Maar zowel mijn werkgever als ik werken in principe part-time. We vinden beiden priv'e ook heel belangrijk. In principe is het zo dat altijd 1 van beiden op kantoor is en aanspreekbaar. Maar doordat we niet zo veel uren maken en weinig aan reclame doen (alles komt via mond- op- mond reclame binnen en voor sommige mensen verkopen we hun 3e huis) hebben we geen giga- omzet.

Als ik dus geld zou gaan investeren zou ik er ook veel meer uren in moeten stoppen. Nu is het voor ons beiden een soort hobby. Wij zijn ook 1 van de goedkopere nvm-ers. Puur omdat we het ook doen omdat we het leuk vinden en niet om er rijk van te worden. Bovendien hebben we over het algemeen een hoge omzet snelheid waardoor we courtages boven de 1,7 % eigenlijk veel te hoog vinden voor die korte periode werk.

En soms wil het inderdaad wel eens helpen om een huis ook op Speurders te zetten. Wat ik er van zie worden ze dan wel vaak bekeken, maar ik heb er nooit direct reaktie op gehad.

Maar iemand anders (kan ook van het makelaarskantoor zijn) er nog eens objectief naar laten kijken is nooit een slecht advies.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

ik sluit me aan bij stefdia, een opknapper is en goedkoop en je kunt alles naar wens maken. Dat ga je bij een huis wat op zich keurig in orde is niet doen ookal vindt je de keuken en badkamer etc. niet mooi, en dus koop je dat maar niet.
Ik zelf heb ca. 1 jaar alle huizenprijzen constant in de gaten gehouden toen wij zoekende waren en intussen onze woning gingen verkopen. Je kunt dan zelf ook goed een geschikte vraagprijs kiezen. Onze makelaar en ikzelf hadden nml. exact dezelfde vraagprijs in gedachten. Bij ons in het dorp zitten diverse makelaars en de ene noemt belachelijke hoge prijzen om de opdracht maar binnen te kunnen slepen dus wees op je hoede en verplaats je zelf eens in de koper, zou jij het er voor over hebben dat bedrag?? Enne eerlijk zijn he!! Want ik heb veel huizen met tienduizenden euros zien zakken! sommige zelfs 40.000 euro en dan stonden ze nog maanden te koop dus wie weet zijn ze zelfs nog verder gezakt. Laat je niet gek maken want de tijd dat huizen als broodjes over de toonbank gingen zijn toch echt voorbij!! Dus hou de markt in de regio zelf goed in de gaten!!

Enne wij hebben bij verkoop van onze woning totaal 6 kijkers gehad binnen 3 weken en de makelaar heeft diegenen die zelf niets lieten horen gewoon nog gebeld of ze nog geinterreseerd waren. Soms kun je er dan ook achter komen waarom ze je huis niet wilden. En met zulke info kun je misschien wel wat.........

beagy
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2005 17:27

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door beagy »

Hera, wat fijn dat jij met drie kinderen straks thuis nog zo'n leuke hobby kan uitoefenen, en dan ondanks je lage courtage toch nog te veel geld ontvangt voor de lakse houding die je hier laat blijken.

Klant is koning! en moet waar krijgen voor zijn geld en dat houd in 200% inzet ook als de kinderen moeten worden op gehaald uit school.
Je doet iets goed of je doet het niet. Misschien voel je het zelf ook zo maar dat komt niet echt naar voren in je verhaal.

Maar even terug naar het onderwerp van deze discussie;
heel veel mensen zeggen na een bezichtiging dat ze nog wat laten horen tegen de makelaar zeker als de verkopers zelf aanwezig waren bij hun bezoek. Ze vinden het vaak genant om te zeggen wat ze er echt van vonden als ze de woning niets vinden, doch moet dat de makelaar er niet van weerhouden om even 1 minuut aan een telefoontje te wagen om na te gaan of er toch nog intresse is voor een 2e bezichtiging of wellicht een (voorzichtig) openingsbod?

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door hera »

Ik loop harder voor mijn klanten dan een gemiddelde makelaar hoor, puur omdat dat bij ons kan omdat ons pandenbestand niet zo groot is.

En als ik naar school loop ( om bijvoorbeeld de kinderen van mijn collega te halen), dan rent hij harder dan de gemiddelde makelaar voor onze klanten. Bijna 24/7 krijg je iemand persoonlijk te spreken en zo niet, kan er een voicemail ingesproken worden en wordt je teruggebeld.

Het afgelopen jaar hebben wij een gemiddelde omloopsnelheid gehad van minder dan een maand. Dit door complete informatieverstrekking en voorziening via onze eigen website en die van Funda. Goede voorlichting aan de telefoon over de woning (ook het secretariaat is al in de woning geweest of de beschrijving van de makelaar is zo compleet dat het te visualiseren is). Op die manier zou nabellen binnen 3 weken redelijk zinloos zijn.

Wij werken met goed opgeleid personeel (secretaress is Drs, makelaar is Mr en ik heb een een hbo juridische opleiding en ben daarmee dus de minst opgeleidde van het stel). Wij hebben het idee dat dit ook bijdraagt aan de zelfstandigheid van de individuele medewerker en de flexibiliteit en betere inzetbaarheid.

Zo verkoop je met een stuk of 3 bezichtigingen een huis waarbij je soms ook nog die andere 2 teleurgesteld achter laat omdat het ook voor hen een passend huis zou zijn.

Ik moet ook bekennen dat ik ook niet vaak degene ben die nabelt, maar dat dat een taak van het secretariaat is.

jandeman
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2005 11:59

Re: wat doet de makelaar na bezichtiging?

Ongelezen bericht door jandeman »

Altijd nabellen! Na de bezichtiging altijd nabellen. Dat ben je verplicht naar je klant toe. Hij/Zij wil weten over het hoe en waarom van de bezichtiging en waarom zij niet verder willen met deze woning. Bellen kost maar een paar minuten, dus ik snap niet waarom de meeste makelaars daar nou zo'n moeite mee hebben.

Gesloten