LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] factuur terwijl ik geen klant was, wordt nu gedreigd met afs

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pauls

factuur terwijl ik geen klant was, wordt nu gedreigd met afs

Ongelezen bericht door pauls »

Op 4 oktober jl vond ik een kaartje in de brievenbus van NUON dat er een openstaand bedrag zou zijn en dat ik indien ik niet binnen 3 dagen betaalde zou worden afgesloten.
M.i.v. 1 juni jl ben ik echter geen klant meer van NUON en de eindnota is door mij voldaan. Ook heb ik nooit brieven etc van Interim Justitia ontvangen.
Op mijn mail aan NUON waarin ik mijn verbazing kenbaar maakte kreeg ik als antwoord dat het een openstaande termijn factuur van november 2004 (???? nooit aanmaningen of wat dan ook mbt deze factuur ontvangen en deze factuur valt zelfs nog binnen de vorige eindafrekening!) betrof en de voorschotnota voor de maand juni 2005 (was ik dus al geen klant meer bij NUON).
Nadat ik ruim een maand niets meer van NUON heb vernomen ontving ik vandaag een mail met een standaard uitleg van de incassoprocedure van NUON met daarnaast het aanbod een deel van de incassokosten te laten vervallen.
Een antwoord op mijn vraag heb ik niet ontvangen en ook op de factuur van juni 2005 geen enkele reactie. Dus maar weer voor de zoveelste keer een mail naar NUON gestuurd om nu eindelijk mijn klacht te lezen en te beantwoorden.
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om aangifte te doen voor bv oplichting of fraude?

Bob Schurkjens

Re: factuur terwijl ik geen klant was, wordt nu gedreigd met afs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt meer dan 4 weken niets van NUON gehoord. Je komt daarom nu in aanmerking voor het indienen van een geschil via www.sgc.nl / energie en water.

Ik zou voor de aardigheid 5000 euro eisen in je geschil als ze je daadwerkelijk gaan afsluiten (why not). Alternatief: de kantonrechter. Maar dat is duur en omslachtig.

pauls

Bob,

Bedankt voor je reactie

die 4 weken die je noemt, op welke 4 weken hebben die betrekking en waar kan ik meer informatie daarover vinden?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Door even de checklist te doorlopen. Als je gerechtigd bent het geschil in te dienen kom je vanzelf uit bij het formulier. Post nog eens op dit forum hoe het je is vergaan in je geschil. Succes er mee.

http://www.sgc.nl/checklist.asp?commiss ... =2&vraag=1

pauls

bedankt, zal ik zeker doen

medewerker

Ongelezen bericht door medewerker »

goedenavond,
Ik denk dat bob duidt op een geschil vanwege de doorlooptijd van de beantwoording van een vraag? Als een factuur uit 2004 in 2005 nog niet is betaald en vervolgens een vraag daarover in okt 2005 gesteld wordt maar te laat wordt beantwoord, neemt dat natuurlijk de betalingsverplichting niet weg...

De reden dat een factuur uit 2004 nu ineens opnieuw inzicht komt, kan te maken hebben met het feit dat hij bijvoorbeeld opnieuw de incassoprocedure is ingezet, of dat de procedure vorig jaar een keer opgeschort is geweest... Ook geen van deze twee redenen ontslaan een klant van de incassoprocedure...

Het ligt er een beetje aan hoe de vraag gesteld is, maar het antwoord kan inderdaad luiden: het gaat om deze factuur .... U dient deze nog te betalen.... Bij wijze van tegemoetkoming halen wij de incasokosten eraf... Bent u van mening dat u de factuur heeft betaald, dan vragen wij om het betaalbewijs.. (ik werk niet met standaardteksten dus kan de brief niet exact reproduceren)

U kunt heel makkelijk zelf controleren of de factuur nu wel of niet openstaat... pak de eindnota... Kijk hoeveel termijnen er zijn meegenomen (termijnen voor de laatste jaarnota waren een ander bedrag). Stel dit zijn 7 termijnen. Pak nu uw bankafschriften over dezelfde periode.. Heeft u ook zeven keer betaald? Dan zit het bij u goed. Zaak is dan dat u het bankafschrift faxt van de betaling die Nuon zou missen... Het probleem is dan opgelost...

De geschillencommissie zou kunnen oordelen dat uw vraag laat beantwoord is... Nuon geeft aan dat dit niet ontslaat van betalingsverplichting. Commissie oordeelt waarschijnlijk dat dit terecht is..
Commissie zal dan wellicht als suggestie aangeven dat een deel of alle incassokosten worden kwijtgescholden... Dit is echter al aangeboden... Ik denk daarom dat een geschil overbodig is..

Wanneer u het op prijs stelt dat ik het voor u nakijkt, vraag ik u hieronder een betaald bedrag + datum te vermelden. Bijvoorbeeld 17,95 op 19-10-05 (zo ressent mogelijk)... Daarmee kan ik uw gegevens opzoeken en eventueel contact opnemen...

met vriendelijke groet,

een medewerkster..

pauls

Hoezo, incassoprocedure opnieuw ingezet? Lees mijn bericht nog eens, er heeft nooit een incassoprocedure plaats gevonden en er zijn 2 eindafrekeningen sindsdien geweest!
toch bizar.............zelfs op dit forum gaat de medewerker niet in op de factuur van juni 2005

medewerker

mijn excuses,

Die termijnfactuur van juni 2005 (na de overstapdatum dus...) had ik gelijk even mee moeten nemen... Eerst nog even een aanvulling op de oudste factuur...

Ik meldde twee mogelijkheden... De tweede daarvan was dat de incassoprocedure mogelijk opgeschort is geweest (dat kan ik zo natuurlijk niet nakijken)... Tevens kan ik niet zien waarom de herinneringen niet verstuurd/aangekomen zouden zijn.. Daarvoor bood ik ook mijn hulp aan. U heeft namelijk net als Nuon een compleet beeld nodig als het tot een geschil zou komen... Alleen met "ik heb geen herinneringen ontvangen" zult u ook niet kunnen aankomen...

Na deze factuur is er een jaarafrekening geweest zegt u (had ik ook niet meegenomen.). Op een jaarafrekening worden alle kosten voor verbruik afgerekend. Bijvoorbeeld uw verbruik kost 1000,00 euro. Daar gaan alle (let op!) in rekening gebrachte termijnen vanaf (dus niet alle betaalde!) Het kan dus zijn dat er een termijnfactuur openstaat, ook na een betaalde/terug ontvangen afrekening.

TERMIJNNOTA JUNI 2005

Voor deze termijn geld het zelfde [ Tevens kan ik niet zien waarom de herinneringen niet verstuurd/aangekomen zouden zijn..]

Waarom een termijnfactuur na een overstapdatum/verhuizing... Een leverancier heeft in principe 6 weken om na de datum van overstap tot zorgen voor een eindafrekening. Voor een verhuizing geldt 8 weken.
In die 6 weken kunt u tot 2 termijnfacturen ontvangen als de aanmaak niet geblokkeerd is... Uitleg is gelijk aan de termijn voor een die nog openstaat maar met een kleine toevoeging...

De netbeheer bepaald de meterstanden en de nieuwe leverancier de einddatum (dag voor de aanvraag)... Kloppen deze op de eindnota? m.a.w. zijn deze gelijk aan de gegevens bij uw nieuwe leverancier? Dan is het af te rekenen totaalbedrag bekend... Stel opnieuw dat dat 1000,00 euro is en u betaalt termijnen van 100,00. STel ook dat u de jaarafrekening in november 04 heeft ontvangen. nov 04 - juni 04 (meer is volgens u niet terecht) dat zijn 8 termijnen van 100 euro. 1000-800 is 200 bij betalen. Maar Nuon heeft doorgefactureerd. Er is een maand meer gefacutureerd... Dan wordt de rekensom dus 1000- 900 euro en dus 100 bij betalen.. Per saldo is het dus gelijk, de incassokosten kunnen natuurlijk alleen gehandhaafd blijven als u na uitleg en een nieuwe betaaltermijn alsnog niet betaald heeft...

Hieronder korte versie van het rekenvoorbeeld van de eindnota met termijn juni 05

-

medewerker

Op uw eindnota staan op pagina 3 de in rekening gebrachte facturen.

Haal diegene eruit die u niet zou willen betalen omdat deze onterecht is... Tel de termijnen bij elkaar op.

Vervang op pagina 1 het bedrag in de overall berekening bij gefactureerde termijnen. En doe de rekensom opnieuw... U heeft nu de eindafrekening zoals u hem wilt hebben...

Vergelijk het totaal te betalen bedrag met wat u heeft betaald en reken uit wat u nog moet betalen. Als het goed is staat dit exact gelijk aan die ene termijn.

Gaat het om een eindnota met een tegoed? Reken de eerste pagina opneiuw uit... Hoeveel krijgt u nu terug? Hoeveel heeft u terug gekregen? Het verschil wil nuon dan graag terug ontvangen. Als het goed is staat dit exact gelijk aan die ene termijn.

Om precies op uw vragen in te gaan of uitleg op uw persoonlijke situatie te geven nodig ik u nogmaal uit hieronder een betaald bedrag te vermelden + datum van betaling... Daarmee kan ik uw gegevens vinden en persoonlijk contact opnemen... Wanneer u dat verder niet op prijs stelt, respecteer ik dat vanzelfspreken. Ik ga dan ook verder niet meer op deze vragen in, want meer kan ik er niet van maken zonder gegevens in te kunnen zien...

Nogmaals,
met vriendelijke groet,

een medewerkster...

Wanneer u verder geen hulp van mij via deze weg wilt hebben. Even goede forumvrienden en succes bij het zoeken naar een oplossing via eventuele andere wegen

pauls

Dank voor uw uitgebreide antwoord en uitleg. Hoewel ik uw aanbod om e.e.a. uit te zoeken er waardeer ben ik van mening dat Nuon via dit als organisatie dient te doen en dat dit niet via een forum van derden dient plaats te vinden. Ik heb nuon al op 4 oktober om uitleg gevraagd en tot op heden geen antwoord op mijn vraag mogen ontvangen en vraag mij af waarom dit via dit forum wel binnen een dag kan.

medewerker

Pauls,

Graag gedaan en ik ben het helemaal met u eens...
Wanneer u het via de normale weg kunt en wilt doen, is dat vanzelfsprekend de beste oplossing. Gezien de nieuwe wijze waarop
vragen en/of klachten worden opgepakt, verwacht ik zeker dat u tot een oplossing kunt komen...

U heeft wel aangegeven dat een incompleet antwoord heeft gekregen..
Mijn advies is gewoon de reply-functie te gebruiken en vragen of ze het antwoord willen verduidelijken en aangeven welke vragen niet zijn beantwoord (zoals u mij er ook op wees dat ik een deelvraag over het hoofd heb gezien... Gezien het feit dat niet iedereen het even prettig vindt, zou ik alleen het portie sarcasme (nog) even achter wegen laten :wink: )

Met vriendelijke groet,

medewerkster

Gesloten