LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
hlelzer
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2004 12:28

huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door hlelzer »

wij hadden ons huis verkocht via de makelaar.
verlopig koopcontract is getekend,dus zijn we gaan verhuizen.
bij de akte passering bij de notaris bleek de koper geen geld of hypotheek te bezitten,dus de akte passering ging niet door.
nu hebben we dus twee huizen en dubbele kosten.
die we nergens op kunnen verhalen het enigste wat er nog rest is dat de koper 10 procent van de aankoopsom moet betalen als boete.
alleen blijkt de koper niks te hebben.
mijn vraag is dan ook, is de makelaar niet gedeeltelijk verantwoordelijk
wij een gezin met 3 kinderen draaien nu overal alleen voor op.


met vr. groet fam elzer

Anthony

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Anthony »

De makelaar is niet verantwoordelijk voor het feit dat de kopende partij niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. De kopende partij is verwijtbaar!!

Tips:
- overleg met uw notaris
- een rechtzaak starten

U moet zich wel realiseren dat een rechter alleen naar de daadwerkelijke geleden schade gaat kijken. Dat wil zeggen dat de rechter niet automatisch een boete van 10% van de koopsom gaat opleggen!!

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

verkocht zonder voorbehoud financiering? Mooi dom is dat.
Ook al is de verkopende makelaar niet aansprakelijk, je wil toch zeker weten dat de koop ook doorgaat.

Gast

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Gast »

sorry maar verkopen onder financieel voorbehoud is HEEL normaal !!!
vooral in deze tijd , je weet maar nooit of er een hypotheek te krijgen is !!!

en bovendien werkt het in de meeste gevallen zo dat er optijd een bankgarantie aaanwezig moet zijn bij de notaris !!!! heeft de notaris deze nooit gehad ??

de bankgarantie is dus 10% van de koopsom en wordt alleen gegeven als er dus een hypotheek offerte aanwezig is die door beide partijen getekend is .....(bank en koper)

dus wat ik dan niet snap dat dit niet gebeurd is bij jullie notaris ?

van grieken

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door van grieken »

Als ik het goed heb dan is er jurisprudentie waaruuit blijkt dat de notaris aansprakelijk is voor de overeengekomen 10% boete als hij er niet op heeft toegezien dat het bedrag onder hem gestort is!! Do0e er je voordeel mee zou ik zeggen

Gast

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Gast »

Geef dan eens aan welke jurisprudentie.

Bundy

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Bundy »

Wat ik me afvraag,ik citeer even ,het voorlopig koopcontract is getekend
dus wij gingen verhuizen.??hoeveel tijd zat hier dan tussen?.
Was je niet wat voorbarig.?(zeker in deze tijd.kies je toch voor zekerheid) 8)

Gast

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Gast »

Meestal is in het voorlopig koopcontract een boete opgenomen ad. 10 % van het koopbedrag, mocht de koper toch de woning niet kopen.

NiceL.

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door NiceL. »

Een goede makelaar vertelt zijn klanten dat de verkoop van de woning pas geheel is afgerond zodra de transportakte(akte van levering) is ondertekend door koper en verkoper in het bijzijn van een notaris of dienst afgevaardigde.

Uit uw verhaal is op te maken dat u na het tekenen van de koopovereenkomst er van uit bent gegaan dat de wonig ook daadwerkelijk verkocht is. Dit is niet juist.

Een koper kan zich altijd beroepen, uiteraard binnen de gestelde termijnen op de ontbindende voorwaarden. Een goede makelaar zal wel proberen enig inzicht te krijgen in de financiele situatie van de kopende partij. Alleen al om zeker te weten dat hij met een potentiele koper te maken heeft. In het zakenverkeer is dit heel normaal.....

Handiger had het geweest wanneer u had gewacht met het kopen van een andere woning totdat de akt van levering door u en de kopende partij waren getekend.

Succes met de situatie.

harryvbos

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door harryvbos »

vast verkocht via ERA makelaar DUIT hoogezand,die staan hier bekend om,.ratten

Gast

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Gast »

sterker nog, de verkopende makelaar zou zelfs recht hebben op courtage..............

noelle
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 nov 2004 09:27

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door noelle »

na het tekenen van het voorlopig koopcontrakt heeft de kopende partij 4 dagen om zich te bedenken dat ze koste loos er van kunnen zien,

daarna moeten ze binnen een gestelde tijd een bank gerantie afgeven en er moet een keer getaxeert worden voor hun hypotheek,

en na die termijn als ze dan hun zaken niet rond krijgen moeten ze 2 brieven kunnen laten zien dat ze het niet rond kunnen krijgen,

ik snap niet dat die makelaar er niet meer achter aan heeft gezeten want als je steets maar geen bericht krijgt dat de waarborg er is daar krijg je trouwens zelf ook een brief over,

ik belde geloof ik op het moment dat de bank gerantie nog niet binnen was al 3 keer met mn makelaar tot ze gek van me werden en toen hebben ze de kopende partij gebeld en was alles echt rond,

maar of er wat te verhalen valt ik ben bang van niet bij je makelaar al helemaal niets die houden alleen hun hand op

noelle
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 nov 2004 09:27

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door noelle »

Geplaatst op 11 Mrt 2005 21:22 door harryvbos


--------------------------------------------------------------------------------

vast verkocht via ERA makelaar DUIT hoogezand,die staan hier bekend om,.ratten


harry ..........

elke makelaar is een rat

Gast

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door Gast »

En alle Harry's en Noelle's liegen ...

edwin100
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2005 16:55

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door edwin100 »

De koop is rond zodra deze obligatoir is! Met andere woorden NIET MEER AAN VOORWAARDEN GEBONDEN. Waarborgsom is van belang maar die KAN SOMS gewoon niet gestort zijn (of geregeld via de bank)
Daar doe je niets aan, ook met een vonnis niet, een kale kip kan je niet plukken!!!! Enorme pech dat wel, de verkopende makelaar moet de koper in gebreke stellen vervolgens moet de notaris moet een akte van NON COMPARITIE opstellen. Let wel, al die tijd kun je ook niet verder met nieuwe kandidaten DIT soort risico's blijven via een makelaar bij de eigenaar van het huis rusten, verkopen aan een handelaar is een optie maar dat is zeker 5x zo duur!!!!

deric
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mar 2005 23:22

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door deric »

ja maar toch had er op tijd gereageerd moeten worden door of de notaris of de makelaar, of dat de notaris de makelaar bericht.

als dit niet gebeurt is de notaris nalatig. Dus wie er nu schuldig is is niet bekend. Want als de bankgarantie niet op tijd rond is, dan gaat namelijk de passering ook niet door. Beetje raar verhaal dus.
Hoe kan een notaris nu de passering door laten gaan terwijl er geen bankgarantie is afgegeven.

Ik zal ze allebei flink achter de broek aan zitten hoor. Anders kan het zijn dat een van hun nog voor kosten op kan draaien.

Want bij tijdige berichtgeven, had de koop al ongedaan gemaakt kunnen worden met eventuele boete (oke er valt nix te plukken) maar wel een andere koper kunnen vinden.

succes

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: huis verkocht blijkt bij de notaris er geen geld tezijn

Ongelezen bericht door mamavan2 »

Wat is hier gebeurt? Wat is de laatste stand van zaken?

mamavan2

Gesloten