LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.

ga jij nu ook legaal muziek kopen?

nee, ik blijf downloaden tot stichting BREIN op de stoep staat
11
38%
misschien, als het aanbod verbeterd, en muziek voor een redelijke prijs te koop is!
12
41%
ja, ik koop al mijn muziek in de winkel. De muzikant krijgt wat hij verdient!
6
21%
 
Totaal aantal stemmen: 29

zalwelweerzowezen

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door zalwelweerzowezen »

echt dat ik niet ga betalen voor beveiligde *** cd's of betaalde downloadsites die beretraag werken...

zolang er een gratis alternatief is, gebruik ik dat!!!

Neem een ander in de maling, zat sukkels die nog wel kopen ;-)

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Fenkie »

Beste gast (van 29 april 2005),

Doel jij hier op de belachelijke situatie dat stichting brein heffingen wilt voeren op mp3 spelers, draagbare media etc. In dat geval geef ik je groot gelijk. Ik steun ook geen artiesten waar ik niet van hou. In jouw voorbeeld Closeau.

Maar als ik een artiest goed vindt koop ik een cd van hem. Natuurlijk wacht ik vaak op reclames en ik moet zeggen... tot nu toe heb ik nooit teveel hoeven te betalen voor een mooie cd.


Groetjes,

Fenkie.

Bennie Zwolle
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2005 14:50

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Bennie Zwolle »

Een artiest krijgt van mij wat ie verdient, een artiest kickt er op om op te treden, mp3 cd's dvd's e.d. zijn in mijn ogen middelen om concerten vol te krijgen!, ik betaal alleen voor concerten! geloof me, als je een cd-tje koopt gaat de 15 eurie echt niet naar de artiest hoor, ken je Henk-Jan Smits 8) , Breukhoven :shock: enzo?

Joost26
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2006 16:32

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Joost26 »

Muziek downloaden is LEGAAL!

Zie onderstaand stukje gevonden op: http://www.digimuziek.nl/legaal.htm


Vertegenwoordigers van de muziek- en filmindustrie roepen graag dat downloaden hetzelfde is als diefstal? Is dat wel zo?



Nee. Iedereen mag kopieën maken van muziek, films of teksten, zelfs als de bron illegaal is. Alle muziek en films die op Internet beschikbaar zijn kun je zonder probleem downloaden. De enige voorwaarde is dat de kopieën uitsluitend voor eigen gebruik bestemd zijn.

Software en games vormen de enige uitzondering; die zijn extra beschermd via de Europese software richtlijn en mogen niet zonder toestemming gedownload worden.


De rechter bevestigde dit in een rechtszaak tegen de zoekmachine zoekmp3.nl:

*

"De wetgever heeft bepaald dat het kopiëren van een inbreukmakend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet oplevert."

Zie voor meer informatie dit artikel van Webwereld. De volledige uitspraak van de Haarlemse rechtbank vind je hier.

De stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) heeft moeten toegeven dat de huidige wetgeving downloaden van muziek en films voor eigen gebruik niet verbiedt.

Het is allemaal gebaseerd op de zogenaamde "regeling thuiskopie". Iedereen mag, voor strikt persoonlijk gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een muziek- of videobestand. Zolang als de kopie bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden.

Zolang je muziek downloadt voor eigen gebruik heb je dus niets te vrezen.
Voor meer informatie kun je ook terecht op de website van de Stichting Thuiskopie.


Beschikbaar stellen is meestal wel strafbaar


Via p2p-programma's stel je meestal ook muziek of andere bestanden met copyrights op je harde schijf beschikbaar. Dat is een andere zaak. Je bent dan ineens "dealer" in plaats van "gebruiker".

Alle experts zijn het er over eens dat dit strafbaar is. Vandaar dat er wordt opgetreden tegen mensen die via p2p-programma's door copyrights beschermde muziek- en films beschikbaar stellen.

Voorbeeld:
Jij downloadt een liedje met Kazaa. Dit liedje laat je in je Shared Folder (gedeelde map) staan. Andere Kazaagebruikers kunnen nu dit liedje vanaf jouw pc gaan downloaden.
Als een opsporingsinstantie constateert dat jij dit liedje via Kazaa aanbiedt kun je worden vervolgd voor illegale verspreiding van met copyrights bescherm materiaal.

Uitzonderingen:
Natuurlijk mag je wel zelf gemaakt werk aanbieden via p2p-programma's, zoals eigen foto's en video's. Ook werken die tot het zogenaamde publieke domein behoren mag je zonder bezwaar aanbieden. Dat kunnen nieuwe werken zijn die onder Creative Commons of public domain licentie zijn vrijgegeven, boeken waarvan de schrijver meer dan 70 jaar geleden is overleden of films, tv-series en concerten die meer dan 50 jaar geleden zijn opgenomen.

Meer informatie over bestanden die je wel mag aanbieden vind je op www.bof.nl/p2p (onderaan de pagina)

Jose Maskuel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2006 20:11

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Jose Maskuel »

Hallo,

Vorig jaar ergens was een groot deel van een Tros Radar uitzending gewijd aan het downloaden van muziek. kan iemand met zeggen welke datum dat was?

JM

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door queenfan »

Wat ik dus niet begrijp is dat Brien opkomt voor artiesten terwijl grote artiesten als U2 en Rolling Stones het een eer vinden als er b.v. bootlegs worden verspeid.
Natuurlijk is de muziek hun brood maar ik denk niet dat ze arm worden als er gedownload wordt.
Laten de artiesten eens creatief zijn en doe daar iets mee, maar het is volgens mij meer de platenmaatschappijen die klagen als zij volgens een eerder voorbeeld 16 euro per cd krijgen en een artiest 1 euro dan is mijn conclusie snel klaar.

Oke ik download ook wel eens wat muziek, maar zeker niet elke maand en is alleen voor huiselijk gebruik dus LEGAAL

jiping

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door jiping »

Waarom wordt er altijd aangenomen dat "artiesten" miljoenen verdienen?

Er is een klein deel marketingmuziek giganten die je de hele dag op t.v. ziet en op de grote radiozenders hoort die inderdaad schandalig veel verdienen maar het overgrote deel van muziekanten leiden gewoon nog een artiestenbestaan waarbij ze alle luxe en zekerheid van een loonstrookje opofferen om met hun kunsten bezig te zijn.

Als ik daarvan wil genieten en het in stand wil houden steun ik dat en bij de grote stadionconcertenmarketingmiljonairsmuzikanten heb ik die behoefte sowieso niet omdat om hun muziek te horen je gewoon een bijna willekeurig apparaat kunt aanschakelen.

Wat ik maar wil zeggen is dat echt niet alle artiesten een luxe leventje hebben en compleet onafhankelijk zijn van de verkoop van hun c.d's waarvan de productiekosten vaak uit eigen zak geïnvesteerd moeten worden om later te worden terugverdient met de verkoop van cd's. Wordt dat niet terugverdient komt er geen nieuwe cd.

Dat slechts een heel klein deel van muziek ongeveer 90% van het aanbod van muziek uit onze omgeving invult zegt naar mijn mening niets over het bestaan van muzikanten en hun inkomen.

dat is mijn mening.......

Johan19
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006 18:33

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Johan19 »

Die muziek die tegenwoordig gemaakt wordt is meestal dusdanig slecht dat het logisch is dat er niet veel voor betaald wordt. Zelfs als het gratis is zou ik die zooi nog niet downloaden. De helaas zeldzaam goede cd's en lp's koop ik wel gewoon en die mogen dan ook best € 20,00 of zo kosten want daar kan ik lang van genieten.

jiping

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door jiping »

Naar mijn mening is kwaliteit van muziek niet iets wat met "tegenwoordig" of "vroeger" te maken heeft.
Marketing-muziek bestaat ook al minstens sinds de jaren 60.

Als je op de juiste plekken zoekt wordt er nu gewoon nog net zo veel goede muziek gemaakt.

Veel mensen die dan vroeger wel op de goede/intressante plekken kwamen en tegenwoordig alleen nog via TMF en Sky-radio constant dezelfde 5 liedjes horen concluderen vervolgens dat er geen goede muziek meer gemaakt wordt terwijl naar mijn mening de oorzaak eerder gezocht moet worden in de moeite die genomen wordt om ook daadwerkelijk goede muziek te vinden, die dus vaak nihil is.

En natuurlijk ook omdat nostalgie ook niet meer is wat het geweest is.... :roll:

Johan19
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006 18:33

Re: Muzikanten, krijgen zij van jou wat ze verdienen?

Ongelezen bericht door Johan19 »

daar heb je een punt

Gesloten