Chat met Bos & partners advocaten. Deel 1
Hier vindt u alle beantwoorde vragen van advocaat1 tijdens de chat met advocaten Bos & Partners na de uitzending.
Vraag: In het conclusie van het vonnis worden Dexia en de tussenpersoon verplicht voor 75% hoofdelijke de schade te vergoeden. Hoe is dit verdeeld?
advocaat1: Hoofdelijk betekent dat beiden voor 75% kunnen worden aangesproken.
Peterlinss: Wie betaalt de door dexia gemaakte proceskosten als ik een rechtzaak verlies?
advocaat 1: De in het ongelijk gestelde partij, maar nooit het gehele bedrag, slechts een gedeelte.
Rico: Kan een door SpaarSelect opgemaakt 'Persoonlijk Financieel plan' ook dienen als bewijsmateriaal in een eventuele rechtszaak?
advocaat1: Ja, mits hierin misleidende/onjuiste mededelingen in zijn gedaan.
Vraag: Als je getekend hebt bij Dexia om geen juridische stappen te ondernemen, is er dan geen mogelijkheid om dit ongedaan te maken?
advocaat1: Indien kan worden aangetoond dat het aanbod onder onjuiste voorstelling van zaken, door toedoen van Dexia is ondertekend.
John: Hoe lang duurt zo'n rechtzaak mr. Bos?
advocaat1: U moet rekenen op ca. 1 tot 1,5 jaar.
Angela: Wat houdt zorgplicht in?
advocaat1: Zorgplicht is een ruim begrip; waar het in deze zaak om ging, was verplichting tot opstellen risicoprofiel.
Vraag: Staan jullie in contact met Stichting Leaseverlies?
advocaat1: Nee, wij hebben niets van doen met de stichting
Wilfred: Geldt het opstellen van een risicoprofiel ook voor de winstverdriedubbelaar?
advocaat1: Ja, de rechter heeft bepaald dat het opstellen van een risicoprofiel ook geldt bij aandelenlease, dus ook voor de Winst3D.
Boerleider: Ik was een student zonder inkomsten. Mocht dexia de lease/lening afsluiten?
advocaat1: Nee, Dexia mag geen contracten afsluiten die niet in overeenstemnming zijn met draagkracht.
CobieBayCh: Wat gebeurd er als ik gewoon stop met de betalingen?
advocaat1: Indien u niet betaalt, bestaat het risico dat u wordt gedagvaard.
Michael: Wat is het risico van een dagvaarding?
advocaat1: Door middel van een dagvaarding wordt een gerechtelijke procedure aanhangig gemaakt.
Muppet: Betekent het van toepassing zijn van art. 28 dat beide partners moesten ondertekenen?
advocaat1: Artikel 28 NR ziet toe op verplichting opstellen risiocprofiel.
peterlinss: Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Heb ik daar wat aan?
advocaat1: Een rechtsbijstandverzekeraar stelt eisen in de polisvoorwaarden aan het vergoeden van advocaatkosten.
koppenensi: Is het AEGON vliegwielcontract bij jullie bekend?
advocaat1: Aegon Vliegwiel is bij ons bekend en is ook een aandelenlease-product.
tomi: Behandelen jullie wel toevoegingszaken?
advocaat1: Nee, wij werken niet op basis van toevoeging
Vraag: Welke advocaten werken wel op basis van toevoeging c.q. pro deo?
advocaat1: Op www.advocatenorde.nl is te vinden welke advocaat op toevoegingsbasis werkt.
JDR: Is die tussenpersoon aansprakelijk te stellen voor dwaling?
advocaat1: Nee, bij dwaling wordt het contract vernietigd, hetgeen dus van belang is voor contractspartijen en niet voor de tussenpersoon.
geraldine: Wat is dwaling?
advocaat1: Dwaling houdt in, dat er bij het sluiten van contract een onjuiste voortstelling van zaken was en dat bij juiste voorstelling het contract niet zou zijn gesloten.
mikeo: Dwaling is toch van toepassing op iedereen?
advocaat1: Dwaling is niet bij iedereen van toepassing, want niet iedereen heeft zelfde voorstelling van zaken.
gaby: Bij een vernietiging van de overeenkomst, krijg ik dan mijn eigen inleg terug?
advocaat1: Bij het vernietigen van een overeenkomst wordt alles in oude toestand hersteld, alsof het contract nooit was aangegaan, dus de inleg krijgt u ook terug.
hoe betrouwbaar deze advocaat is weet ik niet!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Chat met Bos & partners advocaten.
Re: Chat met Bos & partners advocaten.
Chat met Bos & partners advocaten. Deel 2
Hier vindt u alle beantwoorde vragen van advocaat2 tijdens de chat met advocaten Bos & Partners na de uitzending.
Marjo: Advocaat Bos hebben wij meer kans? Wij hebben twee contracten van capital effects. Wij hebben alleen getekend, omdat de tussenpersoon een verklaring getekent heeft dat onze inleg altijd terug zou komen. Kunt u ons helpen?
advocaat2: Ja, daar kunnen we iets tegen doen.
Wilfred2: Ik ben benieuwd wat het advies van Bos is voor gedupeerden met een schuld tussen 5000 en 40000?
advocaat2: Dat hangt af van uw inkomen, de wijze waarop u de overeenkomst bent aangegaan.
john: Ik heb een strop van 30000 euro. Meneer Bos kunt u helpen?
advocaat2: Ja, maar reken op circa 5.000 euro kosten.
Sander: Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om een advocaat in de arm te nemen ?
advocaat2: De kosten zullen minimaal 5.000 euro bedragen. Als de schade lager is dan circa 30.000 euro dan wordt het % aan kosten wel hoog.
robocop: Hoe hoog was de schade van de persoon van de zaak die nu gewonnen is ?
advocaat2: Max 57.000 euro.
nes: Waarom mensen ontmoedigen, er is ook toevoeging te verkrijgen?
advocaat2: Dat klopt, maar niet via ons.
tukin: is het verstandig om zelf te procederen.? Ik heb nog geen dagvaarding gehad. En alles is in juni afgelopen..
advocaat2: Als de schade minder dan 5.000 euro is dan komt de zaak bij de afdeling kanton van de rechtbank en dan heeft u geen advocaat nodig.
Sander: Omdat nu de 1e rechtzaak gewonnen is.. Zullen de volgende processen dan niet sneller verlopen en dus qua juridische kosten lager zijn?
advocaat2: Dat is per individueel geval (helaas) verschillend.
John: Hoelang duurt zo'n rechtzaak mr. Bos?
advocaat2: Circa een tot anderhalf jaar.
NeverLease: Heer Bos, heeft u zelf contact met Dexia?
advocaat2: Nee, dat gaat via de advocaat van Dexia.
marjo: Wij hebben een verklaring dat onze inleg altijd terug zou komen. Staan wij hierdoor sterker?
advocaat2: Ja, ijzersterk.
orange: Waarom is in het vonnis het contract niet ontbonden maar loopt het nog door?
advocaat2: Omdat er sprake was van wanprestatie en niet van vernietiging.
birigtte: Is Dexia ook Aegon?
advocaat2: Nee, zij procederen zelfs tegen elkaar.
dj: Als je 19 jaar bent en 550 euro in de maand verdient mag je toch nooit worden opgezadeld met een lening (achteraf) van zo'n 42.000 euro?
advocaat2: Nee, dat is wel heel extreem.
Roland: Beste advocaat, mijn restschuld bedraagt ongeveer 15000 euro. Wat raadt u mij aan? En is het onverstandig om het geleasede aandelenpakket van Dexia over te nemen?
advocaat2: Roland, dat hangt er mede vanaf hoeveel rente u heeft betaald.
nadia: Staan jullie in contact met Stichting Leaseverlies?
advocaat2: Nee er is geen enkel contact.
luuk: Mr. Bos, heeft het zin om bij een restschuld van 25000 euro een pro-deo advocaat in te schakelen?
advocaat2: Ja, probeer er een te vinden die iets van dit rechtsgebied af weet.
Boerleider: Hoe zit het met studenten die toentertijd de lenig aangingen. Kunnen we hier wat mee?
advocaat2: Boerleider, de status van student maakt geen verschil, wel het individuele inkomen, dat bij een student meestal niet al te hoog is.
dj: Geachte heer Bos. Zo zitten we dus thuis met zn 3en (ouders,zus en ik) in de boot,met die lening,en hebben gezamelijk een lening van zo'n 100.000 euro. Als jullie hier iets in zien hoor ik dat graag en nemen wij anders kontakt op met jullie?
advocaat2: Als de schuld echt 100.000 euro bedraagt, neem dan morgen contact met ons op.
Henny: Mag Dexia je aandelen op een later tijdstip dan vermeld in het contract verkopen, zonder dat je daar opdracht voor gegeven hebt?
advocaat2: Als je betaald hebt, niet.
BasAldenze: Is Dexia verplicht om op aangetekende brieven te antwoorden?
advocaat2: Dexia moet antwoorden.
LWiertz: Een client heeft via Wagner & partners een advies gekregen m.b.t. een hypotheek. Een veel te hoog bedrag waarbij geleend geld belegd werd zonder risicoprofiel en zeer povere uitleg. Wie kan men het beste aansprakelijk stellen: de tussenpersoon of Aegon?
advocaat2: Zowel Wagner als Aegon, Wagner heeft dat bij meerdere mensen gedaan!
Jacob: Wat kost een persoonlijk financieel plan ?
advocaat2: Wij kunnen en mogen geen financieel plan verschaffen. Dat mogen advocaten niet doen.
annie: Ik heb 4525,00 euro onder protest betaald en ben lid van Leaseverlies. Wat nu te doen?
advocaat2: Blijven zitten en als je wordt gedagvaard kun je zelf persoonlijk naar de rechter.
jerbia: Is betalen onder protest wel verstandig?
advocaat2: Als je het hebt wel, want dan voorkom je (als je de procedure verliest) oplopende rente.
nes: Wat indien er geen tussenpersoon betrokken was, krijg ik dan maar 75% van schade?
advocaat2: Dat hangt van de voorlichting van Dexia af. Als Dexia het echt fout deed, maximaal 100%.
vanrheenen: Wat is ervoor nodig om een zaak te behartigen van een familie-lid die is ge-emigreerd?
advocaat2: Dezelfde informatie als in andere zaken, plus een volmacht van dat familielid.
erik12: Hoe moet je je geld terugkrijgen, als je 'onder protest' aan Dexia hebt betaald? Is daar ook weer een advocaat voor nodig?
advocaat2: Als je meer dan 5.000 euro hebt betaald, heb je een advocaat nodig.
andrea: Wij moeten eenn restschuld van 14.000 euro betalen maar kunnen dat niet, wat is jullie advies?
advocaat2: Een pro deo advocaat inschakelen.
advocaat2: Aan allen: of je een restschuld moet betalen, is afhankelijk van de kans van slagen van uw vordering op Dexia. Bij verlies van uw proces, krijgt dan extra rentekosten, bij winst van uw proces, krijgt u uw betaling terug. Bij een beroep op vernietiging moet u wel stoppen met betaling.
Moos: Hoe gaat een deurwaarder te werk?
advocaat2: Een deurwaarder brengt een dagvaarding uit, maar procedeert zelf in zaken tot 5.000 euro.
Angelique: De tussenpersoon van mijn moeder is foetsie!! Wat nu te doen?
advocaat2: In het handelsregister van de KvK kijken waar die tussenpersoon is gevestigd en kijken of de aanbieder van het product aansprakelijk is.
RvanGent: Als je een restschuld hebt betaald, kan je dan alsnog een procedure aangaan?
advocaat2: Ja, dat maakt geen verschil
mikeo: Dwaling geldt toch bij iedereen?
advocaat2: Nee, per persoon is dat verschillend. Het hangt er vanaf wat iemand verwachtte van die overeenkomst. Iedereen denkt iets anders.
JanLBosch: Wanneer kan je je beroepen op dwaling?
advocaat2: Als je echt niet wist dat je een lening aanging om aandelen te kopen.
Christa: Hoe kan je aantonen dat je inderdaad niet goed bent geinformeerd?
advocaat2: Dexia moet aantonen dat je wel bent geinformeerd.
vandijk: Kun je bewijzen dat je dwaalde, dat zegt nu toch zeker iedereen?
advocaat2: Daarom moet dat per individu worden aangetoond.
vandijk: ik dacht dat mijn 4800,- belegd zou worden. en niet dat er geleend ging worden.
advocaat2: Dan heeft u gedwaald
advocaat2: Aan allen, sorry, dat we vele vragen niet konden beantwoorden. Als u (massaal) gaat bellen of e-mailen kunnen wij uw vragen niet beantwoorden. Het is zinvoller om ons per gewone post te benaderen: adres Bos & Partners Strawinskylaan 1441, 1077 XX Amsterdam. Groet, Hendrik Jan Bos en collega's.
Hier vindt u alle beantwoorde vragen van advocaat2 tijdens de chat met advocaten Bos & Partners na de uitzending.
Marjo: Advocaat Bos hebben wij meer kans? Wij hebben twee contracten van capital effects. Wij hebben alleen getekend, omdat de tussenpersoon een verklaring getekent heeft dat onze inleg altijd terug zou komen. Kunt u ons helpen?
advocaat2: Ja, daar kunnen we iets tegen doen.
Wilfred2: Ik ben benieuwd wat het advies van Bos is voor gedupeerden met een schuld tussen 5000 en 40000?
advocaat2: Dat hangt af van uw inkomen, de wijze waarop u de overeenkomst bent aangegaan.
john: Ik heb een strop van 30000 euro. Meneer Bos kunt u helpen?
advocaat2: Ja, maar reken op circa 5.000 euro kosten.
Sander: Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om een advocaat in de arm te nemen ?
advocaat2: De kosten zullen minimaal 5.000 euro bedragen. Als de schade lager is dan circa 30.000 euro dan wordt het % aan kosten wel hoog.
robocop: Hoe hoog was de schade van de persoon van de zaak die nu gewonnen is ?
advocaat2: Max 57.000 euro.
nes: Waarom mensen ontmoedigen, er is ook toevoeging te verkrijgen?
advocaat2: Dat klopt, maar niet via ons.
tukin: is het verstandig om zelf te procederen.? Ik heb nog geen dagvaarding gehad. En alles is in juni afgelopen..
advocaat2: Als de schade minder dan 5.000 euro is dan komt de zaak bij de afdeling kanton van de rechtbank en dan heeft u geen advocaat nodig.
Sander: Omdat nu de 1e rechtzaak gewonnen is.. Zullen de volgende processen dan niet sneller verlopen en dus qua juridische kosten lager zijn?
advocaat2: Dat is per individueel geval (helaas) verschillend.
John: Hoelang duurt zo'n rechtzaak mr. Bos?
advocaat2: Circa een tot anderhalf jaar.
NeverLease: Heer Bos, heeft u zelf contact met Dexia?
advocaat2: Nee, dat gaat via de advocaat van Dexia.
marjo: Wij hebben een verklaring dat onze inleg altijd terug zou komen. Staan wij hierdoor sterker?
advocaat2: Ja, ijzersterk.
orange: Waarom is in het vonnis het contract niet ontbonden maar loopt het nog door?
advocaat2: Omdat er sprake was van wanprestatie en niet van vernietiging.
birigtte: Is Dexia ook Aegon?
advocaat2: Nee, zij procederen zelfs tegen elkaar.
dj: Als je 19 jaar bent en 550 euro in de maand verdient mag je toch nooit worden opgezadeld met een lening (achteraf) van zo'n 42.000 euro?
advocaat2: Nee, dat is wel heel extreem.
Roland: Beste advocaat, mijn restschuld bedraagt ongeveer 15000 euro. Wat raadt u mij aan? En is het onverstandig om het geleasede aandelenpakket van Dexia over te nemen?
advocaat2: Roland, dat hangt er mede vanaf hoeveel rente u heeft betaald.
nadia: Staan jullie in contact met Stichting Leaseverlies?
advocaat2: Nee er is geen enkel contact.
luuk: Mr. Bos, heeft het zin om bij een restschuld van 25000 euro een pro-deo advocaat in te schakelen?
advocaat2: Ja, probeer er een te vinden die iets van dit rechtsgebied af weet.
Boerleider: Hoe zit het met studenten die toentertijd de lenig aangingen. Kunnen we hier wat mee?
advocaat2: Boerleider, de status van student maakt geen verschil, wel het individuele inkomen, dat bij een student meestal niet al te hoog is.
dj: Geachte heer Bos. Zo zitten we dus thuis met zn 3en (ouders,zus en ik) in de boot,met die lening,en hebben gezamelijk een lening van zo'n 100.000 euro. Als jullie hier iets in zien hoor ik dat graag en nemen wij anders kontakt op met jullie?
advocaat2: Als de schuld echt 100.000 euro bedraagt, neem dan morgen contact met ons op.
Henny: Mag Dexia je aandelen op een later tijdstip dan vermeld in het contract verkopen, zonder dat je daar opdracht voor gegeven hebt?
advocaat2: Als je betaald hebt, niet.
BasAldenze: Is Dexia verplicht om op aangetekende brieven te antwoorden?
advocaat2: Dexia moet antwoorden.
LWiertz: Een client heeft via Wagner & partners een advies gekregen m.b.t. een hypotheek. Een veel te hoog bedrag waarbij geleend geld belegd werd zonder risicoprofiel en zeer povere uitleg. Wie kan men het beste aansprakelijk stellen: de tussenpersoon of Aegon?
advocaat2: Zowel Wagner als Aegon, Wagner heeft dat bij meerdere mensen gedaan!
Jacob: Wat kost een persoonlijk financieel plan ?
advocaat2: Wij kunnen en mogen geen financieel plan verschaffen. Dat mogen advocaten niet doen.
annie: Ik heb 4525,00 euro onder protest betaald en ben lid van Leaseverlies. Wat nu te doen?
advocaat2: Blijven zitten en als je wordt gedagvaard kun je zelf persoonlijk naar de rechter.
advocaat2: Als je het hebt wel, want dan voorkom je (als je de procedure verliest) oplopende rente.
nes: Wat indien er geen tussenpersoon betrokken was, krijg ik dan maar 75% van schade?
advocaat2: Dat hangt van de voorlichting van Dexia af. Als Dexia het echt fout deed, maximaal 100%.
vanrheenen: Wat is ervoor nodig om een zaak te behartigen van een familie-lid die is ge-emigreerd?
advocaat2: Dezelfde informatie als in andere zaken, plus een volmacht van dat familielid.
erik12: Hoe moet je je geld terugkrijgen, als je 'onder protest' aan Dexia hebt betaald? Is daar ook weer een advocaat voor nodig?
advocaat2: Als je meer dan 5.000 euro hebt betaald, heb je een advocaat nodig.
andrea: Wij moeten eenn restschuld van 14.000 euro betalen maar kunnen dat niet, wat is jullie advies?
advocaat2: Een pro deo advocaat inschakelen.
advocaat2: Aan allen: of je een restschuld moet betalen, is afhankelijk van de kans van slagen van uw vordering op Dexia. Bij verlies van uw proces, krijgt dan extra rentekosten, bij winst van uw proces, krijgt u uw betaling terug. Bij een beroep op vernietiging moet u wel stoppen met betaling.
Moos: Hoe gaat een deurwaarder te werk?
advocaat2: Een deurwaarder brengt een dagvaarding uit, maar procedeert zelf in zaken tot 5.000 euro.
Angelique: De tussenpersoon van mijn moeder is foetsie!! Wat nu te doen?
advocaat2: In het handelsregister van de KvK kijken waar die tussenpersoon is gevestigd en kijken of de aanbieder van het product aansprakelijk is.
RvanGent: Als je een restschuld hebt betaald, kan je dan alsnog een procedure aangaan?
advocaat2: Ja, dat maakt geen verschil
mikeo: Dwaling geldt toch bij iedereen?
advocaat2: Nee, per persoon is dat verschillend. Het hangt er vanaf wat iemand verwachtte van die overeenkomst. Iedereen denkt iets anders.
JanLBosch: Wanneer kan je je beroepen op dwaling?
advocaat2: Als je echt niet wist dat je een lening aanging om aandelen te kopen.
Christa: Hoe kan je aantonen dat je inderdaad niet goed bent geinformeerd?
advocaat2: Dexia moet aantonen dat je wel bent geinformeerd.
vandijk: Kun je bewijzen dat je dwaalde, dat zegt nu toch zeker iedereen?
advocaat2: Daarom moet dat per individu worden aangetoond.
vandijk: ik dacht dat mijn 4800,- belegd zou worden. en niet dat er geleend ging worden.
advocaat2: Dan heeft u gedwaald
advocaat2: Aan allen, sorry, dat we vele vragen niet konden beantwoorden. Als u (massaal) gaat bellen of e-mailen kunnen wij uw vragen niet beantwoorden. Het is zinvoller om ons per gewone post te benaderen: adres Bos & Partners Strawinskylaan 1441, 1077 XX Amsterdam. Groet, Hendrik Jan Bos en collega's.
piet zou jij hier antwoord op willen geven of dit verstandig is?
Ik denk dat ik al wel weet wat Piet gaat roepen!
Waarom deze oude chat naar boven gehaald?
Volgens mij dateert deze van dec 2003.
Volgens mij dateert deze van dec 2003.