LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HDMI

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
W.Goldbach
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2005 19:07

HDMI

Ongelezen bericht door W.Goldbach »

Het lijkt mij goed ,en kijken wie er verstand heeft van HDMI ,een uitleg er van hoe die werkt.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

(Misschien moet je eerst eens kijken naar je zinsbouw voordat je je verdiept in die materie? ;))


HDMI is een benaming voor een nieuwe interface, lees stekkertjes, die de opvolger zullen zijn van scart zoals we dat al jaren kennen. HDMI heeft als voordeel dat een hogere beeldkwaliteit mogelijk is (met het oog op het toekomstige HDTV signaal) en ook kan surround geluid via HDMI lopen.

Een TV met HDMI heeft dus als voordeel dat je je toekomstige HD-DVD of Blue-Ray speler (beide zijn mogelijke opvolgers van de DVD speler) met 1 stekker kan aansluiten op je TV. Bij een TV die dat niet heeft, moet je werken met verloopstekkers (HDMI naar 1x DVI voor beeld en 2x tulp voor geluid).

Dawastwelzonbeetje

spk2go
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2005 10:56

Re: HDMI

Ongelezen bericht door spk2go »

Moraal van het verhaal: HDMI is DVI (Digitaal beeld) met (surround, 5.1) geluid. Dat levert inderdaad betere kwaliteit op. :) Als je kan kiezen is het zeker beter, maar de kabels zijn nu nog wel duur. (afdingpuntje?)

Sowieso zou ik nu een LCD kopen met HDMI, het is echt de standaard van de toekomst. SCART is eigenlijk al jaren achterhaald, te groot/lomp/slechte beeld- en geluidskwaliteit maken het domweg ouderwets.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Sowieso zou ik nu een LCD kopen met HDMI, het is echt de standaard van de toekomst.
Waarom dan nu al kopen?
Voordat we bij deze toekomst zijn aangekomen worden de HD-TV's toch alleen maar goedkoper en beter, of ben ik gek?
Verder is Digitale TV ook nog geen standaard. De meeste mensen zitten nog op de analoge kabel, dus die hebben nog niets aan een HD-TV...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

80 % van alle LCD- & plasma-tv's zijn niet eens gemaakt voor de volledige HDTV-standaard, maar ze zijn *slechts* 'HDTV-ready'. Met deze benaming en bijbehorend logo proberen de winkeliers consumenten die troep toch nog aan te smeren.

Je zou op deze manier een zwart-wit mono-tv als 'stereo/kleur'-ready kunnen verkopen. De tv kan het signaal namelijk wel 'begrijpen' (want de juiste stekker zit er op), maar de weergave is van beperkte kwaliteit (het signaal wordt vertaald naar een lagere resolutie die de tv in kwestie wel kan weergeven) ....

Daarnaast zijn de speakers van tv's gewoon per definitie slecht.
Als je dan goed surround-geluid wilt dan koop je een losse set en heb je alsnog een enkele losse kabel nodig die het signaal naar de versterker stuurt ...

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: HDMI

Ongelezen bericht door rhodi »

Nu weer HD-TV. Ben benieuwd wanneer dan de eertste uitzending komt??????
Ik heb al jaren een breedbeeld tv en hoeveel uitzendingen zijn er in breedbeeld(in nederland)???

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

dan weet je hoeveel eeuwen je op HDTV-uitzendingen hier in nederland kunt wachten.

Volgens de geruchten zou het WK in HDTV-formaat worden uitgezonden, maar of wij daar wat van merken ?

De enige reden om nu aan HDTV te denken is vanwege de Xbox 360 en zelfs die heeft (naar het schijnt) geen HDMI-aansluiting terwijl HDTV-formaten wel ondersteund worden ( ... )

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

De xbox 360 heeft wel een HDMI aansluiting, als je de fully loaded pack koopt :wink: Ik heb 'm zelf namelijk in huis, anders moet je de kabel er los bij kopen.

wrcveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2005 15:17

Re: HDMI

Ongelezen bericht door wrcveen »

De Xbox 360 heeft géén HDMI aansluiting! Alleen een scart stekker voor, composite, VGA RGB, Scart RGB en component.

Hoe kom je bij dat die HDMI aansluiting erop zit als je zelf een Xbox 360 bezit?

Verder is er ook geen verschil in aansluiting tussen de core uitvoering en de premium versie, alleen de bijgevlerde kabel is anders, respetievelijk composite en component.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Die RGB-component is toch de HDMI, of snap ik er niets van...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

HDMI is een apart formaat/soort stekker. Het lijkt enigzins op de stekker die voor TFT-schermen bij pc's wordt gebruikt

wrcveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2005 15:17

Re: HDMI

Ongelezen bericht door wrcveen »

HDMI is een type aansluiting/stekker
RGB, is een techniek van het doorgeven van beeld.

Kijk eens op http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=52&page=4 voor verschillende aansluitigen.

HDMI staat er helaas niet bij maar ziet er zo uit: Afbeelding

De xbox heeft een scart stekker, die verschillende technieken aan kan van het doorgeven van het signaal.

wrcveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2005 15:17

Re: HDMI

Ongelezen bericht door wrcveen »

@JaFo nee dit is niet correct, het lijkt op een USB aansluiting.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

ah, weten we dat ook weer :)

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Aha, dan heeft de Xbox 360 idd geen HDMI aansluiting, mijn fout...

Wel een HD aansluiting (RGB)

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

RGB heb je op ieder fatsoenlijk media-apparaat. Dat heeft niks met HDTV te maken.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: HDMI

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

RGB heeft alles met HDTV te maken, waarom zou de kabel van mij Xbox anders de oude (Geel, Rood, Wit) stekker hebben voor gewone tv's en de RGB (in combinatie met de Rood, Wit van de andere) voor HDTV?

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: HDMI

Ongelezen bericht door JaFO »

Het heeft in zo verre met HDTV te maken dat (sommige) ontwerpers van mening zijn dat het scheiden van het RGB-signaal goed is voor de kwaliteit van het beeld. Zo hadden vroeger met name de dure merken voor (analoge) computer-monitors losse RGB-ingangen ...

Bedenk daarbij ook dat Microsoft een amerikaans bedrijf is en dat juist in de VS een aansluiting van het type Y Pb Pr (vaak ook RGB genoemd) het makkelijk maakt om te verkopen :
http://nl.wikipedia.org/wiki/YPbPr

Info over SCART (in principe een Europese standaard) :
http://nl.wikipedia.org/wiki/SCART

HDMI :
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-Defin ... _Interface

DVI :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Gesloten