LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] de strippenkaart is jarig !
Ik kan niet meestemmen, maar ik moet je even corrigeren, Venantius.
Je hebt het correct dat de strippenkaart destijds voor 5 gulden te koop was. Sindsdien is de prijs ervan steeds gestegen met heel onlogische bedragen, zodat je nooit eens een rond bedrag kreeg. 7,55, 8,05, dat kan ik me nog herinneren, ik moest destijds reiskosten uitrekenen voor cursisten, die per week zo'n kaart kregen uitbetaald. Waarom niet gewoon 7 gulden of 8 gulden, zodat je niet op zoek moest naar wat dubbeltjes of een stuiver?
Kijk, ik kan best begrijpen, dat de kaart in 25 jaar zo in prijs gestegen, immers ons loon is ten opzichte van 1980 ook behoorlijk in omvang toegenomen.
Maar waar ik je moet corrigeren: de kaart bestaat al sind eind jaren 70. In een andere vorm, weliswaar, maar ik reed in 1978 regelmatig rond met de nationale 4-rittenkaart. Die kostte 3 gulden, waardoor je voor een rit in grote steden nooit meer kwijt was dan drie kwartjes.
Die had dezelfde layout als de latere strippenkaart.
Nationaal is niet helemaal waar. Dat stond er weliswaar op, maar chauffeurs keken heel erg vreemd tegen het fenomeen aan, wat me soms overredingskracht heeft gekost, om ermee te kunnen reizen.
Je hebt het correct dat de strippenkaart destijds voor 5 gulden te koop was. Sindsdien is de prijs ervan steeds gestegen met heel onlogische bedragen, zodat je nooit eens een rond bedrag kreeg. 7,55, 8,05, dat kan ik me nog herinneren, ik moest destijds reiskosten uitrekenen voor cursisten, die per week zo'n kaart kregen uitbetaald. Waarom niet gewoon 7 gulden of 8 gulden, zodat je niet op zoek moest naar wat dubbeltjes of een stuiver?
Kijk, ik kan best begrijpen, dat de kaart in 25 jaar zo in prijs gestegen, immers ons loon is ten opzichte van 1980 ook behoorlijk in omvang toegenomen.
Maar waar ik je moet corrigeren: de kaart bestaat al sind eind jaren 70. In een andere vorm, weliswaar, maar ik reed in 1978 regelmatig rond met de nationale 4-rittenkaart. Die kostte 3 gulden, waardoor je voor een rit in grote steden nooit meer kwijt was dan drie kwartjes.
Die had dezelfde layout als de latere strippenkaart.
Nationaal is niet helemaal waar. Dat stond er weliswaar op, maar chauffeurs keken heel erg vreemd tegen het fenomeen aan, wat me soms overredingskracht heeft gekost, om ermee te kunnen reizen.
Re: de strippenkaart is jarig !
En toch gaat het zeer binnenkort verdwijnen, de chipkaart komt ervoor in de plaats. Toevalliog was ik gisteren bij een vergadering die ging over het Openbaar vervoer.
Ik voeg ze of ze me konden verklaren waarom ik in een stad als Arnhem verder kan reizen met 2 strippen, dan bijvoorbeeld in Maastricht met 3 strippen.
Geen zinnig antwoord op gekregen, helaas.
Ik voeg ze of ze me konden verklaren waarom ik in een stad als Arnhem verder kan reizen met 2 strippen, dan bijvoorbeeld in Maastricht met 3 strippen.
Geen zinnig antwoord op gekregen, helaas.
Re: de strippenkaart is jarig !
Is wel makkelijker .Hoe bestaat het zonesyteem eigenlijk ?Weet nog wel dat je daarvoor allemaal verschillende zonekaarten had.
De chipkaart is inderdaad wel veel eerlijker .Ik moet altijd meer betalen omdat ik net bij de zonegrens woont .
De chipkaart is inderdaad wel veel eerlijker .Ik moet altijd meer betalen omdat ik net bij de zonegrens woont .
Re: de strippenkaart is jarig !
Vraag het eens aan Mick......Geplaatst op 24 Feb 2005 22:02 door Gast
--------------------------------------------------------------------------------
En toch gaat het zeer binnenkort verdwijnen, de chipkaart komt ervoor in de plaats. Toevalliog was ik gisteren bij een vergadering die ging over het Openbaar vervoer.
Ik voeg ze of ze me konden verklaren waarom ik in een stad als Arnhem verder kan reizen met 2 strippen, dan bijvoorbeeld in Maastricht met 3 strippen.
Geen zinnig antwoord op gekregen, helaas.
Die heeft daar een aardige kijk op.
Re: de strippenkaart is jarig !
Ik vind het ook een rot systeem
Maar..... Er is hoop ik woon in Rotterdam en daar testen ze een systeem met poortjes en chips heel handig !! Dus er is Hoop
Maar..... Er is hoop ik woon in Rotterdam en daar testen ze een systeem met poortjes en chips heel handig !! Dus er is Hoop
Re: de strippenkaart is jarig !
Goh......
Doe ik mee aan die poll, zie ik ineens dat de beginpost geheel is gewist ¿
Waarom eigenlijk?
S.
Doe ik mee aan die poll, zie ik ineens dat de beginpost geheel is gewist ¿
Waarom eigenlijk?
S.
Re: de strippenkaart is jarig !
ik vermoed dat deze persoon dit zelf heeft gedaan of hij /zij is verbannen.....
zullen wij daar ooit achter komen nee dus
pluisje
zullen wij daar ooit achter komen nee dus
pluisje
Re: de strippenkaart is jarig !
Misschien dat de poll niet in overeenstemming is met hetgeen de maker van deze poll beoogde.
Re: de strippenkaart is jarig !
Waarom niet gewoon zoals in t buitenland, elk kaartje dat je koopt, bijv in Rome kost je geloof ik 1,50. Zijn overal te koop, bij elke tabak/tijdschriften zaak, postkantoren etcetc Zodra ie afgestempeld wordt door de buschauffeur of stempelautomaat is ie gewoon een uur geldig!
Geen ge **** met zones, heb je wel eens aan een buitenlander ons achterlijke zone systeem uitgelegd?? Probeer t maar, zoiets achterlijks hebben ze nog nooit, gehoord, u gaat door 2 zones maar er moet er 1 extra strip worden bijgestempeld. Jaja, en ja jammer kan niet bij de chauffeur gekocht worden , kan wel maar giga duur, en ja waar wel, nou ....???? eh...
Misschien handig voor nederland om eens in t buitenland te gaan kijken hoe t daar werkt want dit is echt niks.
Geen ge **** met zones, heb je wel eens aan een buitenlander ons achterlijke zone systeem uitgelegd?? Probeer t maar, zoiets achterlijks hebben ze nog nooit, gehoord, u gaat door 2 zones maar er moet er 1 extra strip worden bijgestempeld. Jaja, en ja jammer kan niet bij de chauffeur gekocht worden , kan wel maar giga duur, en ja waar wel, nou ....???? eh...
Misschien handig voor nederland om eens in t buitenland te gaan kijken hoe t daar werkt want dit is echt niks.
Re: de strippenkaart is jarig !
Enig idee wat het kost om bij de strippenkaart bij te houden welke buslijn hoeveel geld krijgt? Da's een hele dure infrastructuur.Bij de strippenkaart heb/had je die hele kostenverslinde nieuwe infrastructuur niet nodig.
Re: de strippenkaart is jarig !
Venantius, ik ben het helemaal met je eens !!
1) Doorberekenen kosten infrastructuur ...Bij de strippenkaart heb/had je die hele kostenverslinde nieuwe infrastructuur niet nodig.
Schot in de roos ... deden ze dat nu ook maar bij rekeningrijden (verhogen benzineprijs)
2. Een naar gezicht ook, al die metalen hekken en constructies. Het lijkt wel een gevangenis.
Oooh ... maar dat is al zo ... wel eens op station Amsterdam Lelylaan geweest ? Oude uitgangen voorzien van tralies en beveiligings personeel
3. Nog meer vertraging, want bij elke reiziger moet niet alleen 'gestempeld' worden, maar voor elke reiziger moet het poortje ook weer open en dicht gaan. Vooral lastig in de spits.
Dat snapt een kind ... alleen NS niet
4. Nog meer 'big brother', want in feite kan nu het reisgedrag van elke reiziger worden 'gevolgd' ipv met de anonieme strippenkaart.
Helemaal mee eens ... maar ze konden je al volgen via je GSM, pin transacties etcetera
Dus die strippen kaart mag nog wel even blijven, zal er zo lang als mogelijk gebruik van maken.
Ter aanvulling ben ik wel benieuwd hoe nog een aantal zaken worden opgelost :
5. reis onderbreken ...
als ik nu bijvoorbeeld van amsterdam naar eindhoven reis kan ik er in utrecht uit om in hoog sjacherijne te gaan shoppen.
Kan dat straks nog ? Per slot van rekening verlaat ik Utrecht CS.
6. "rekening rijden in het openbaar vervoer"..
Er komt tezijnertijd vast wel een spitstoeslag.
7. Omleiding door stremming ... bijvoorbeeld Amsterdam - Utrecht wordt omgeleid via Hilversum ... extra kilometers voor mijn rekening ?
DACHT HET NIET !! Maar natuurlijk mag je zelf achter achter de restitutie van teveel berekende kilometers aan. Bewijslast ligt geheid bij jou. ( dat mag je gevoegelijk aannemen, want als je geen kaartje kunt kopen door defecte automaat krijg je EUR 35 plus ritprijs aan je broek.. je mag zelf geld terugvragen bij NS)
8. Chipkaart ? ... Ik wil graag weten PER REIS wat me die grap kost !
Hoe kan ik gemaakte reiskosten declareren voor m'n baas.
Ga zo door ga zo door ...
Gegroet lieve mensen, een faliekante tegenstander van de chipkaart !
1) Doorberekenen kosten infrastructuur ...Bij de strippenkaart heb/had je die hele kostenverslinde nieuwe infrastructuur niet nodig.
Schot in de roos ... deden ze dat nu ook maar bij rekeningrijden (verhogen benzineprijs)
2. Een naar gezicht ook, al die metalen hekken en constructies. Het lijkt wel een gevangenis.
Oooh ... maar dat is al zo ... wel eens op station Amsterdam Lelylaan geweest ? Oude uitgangen voorzien van tralies en beveiligings personeel
3. Nog meer vertraging, want bij elke reiziger moet niet alleen 'gestempeld' worden, maar voor elke reiziger moet het poortje ook weer open en dicht gaan. Vooral lastig in de spits.
Dat snapt een kind ... alleen NS niet
4. Nog meer 'big brother', want in feite kan nu het reisgedrag van elke reiziger worden 'gevolgd' ipv met de anonieme strippenkaart.
Helemaal mee eens ... maar ze konden je al volgen via je GSM, pin transacties etcetera
Dus die strippen kaart mag nog wel even blijven, zal er zo lang als mogelijk gebruik van maken.
Ter aanvulling ben ik wel benieuwd hoe nog een aantal zaken worden opgelost :
5. reis onderbreken ...
als ik nu bijvoorbeeld van amsterdam naar eindhoven reis kan ik er in utrecht uit om in hoog sjacherijne te gaan shoppen.
Kan dat straks nog ? Per slot van rekening verlaat ik Utrecht CS.
6. "rekening rijden in het openbaar vervoer"..
Er komt tezijnertijd vast wel een spitstoeslag.
7. Omleiding door stremming ... bijvoorbeeld Amsterdam - Utrecht wordt omgeleid via Hilversum ... extra kilometers voor mijn rekening ?
DACHT HET NIET !! Maar natuurlijk mag je zelf achter achter de restitutie van teveel berekende kilometers aan. Bewijslast ligt geheid bij jou. ( dat mag je gevoegelijk aannemen, want als je geen kaartje kunt kopen door defecte automaat krijg je EUR 35 plus ritprijs aan je broek.. je mag zelf geld terugvragen bij NS)
8. Chipkaart ? ... Ik wil graag weten PER REIS wat me die grap kost !
Hoe kan ik gemaakte reiskosten declareren voor m'n baas.
Ga zo door ga zo door ...
Gegroet lieve mensen, een faliekante tegenstander van de chipkaart !
Re: de strippenkaart is jarig !
Hoezo, je stempelt toch even goed af
Laatst gewijzigd door eeliane op 17 jun 2005 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: de strippenkaart is jarig !
Elke afstemping staat voor 1,50 ofzo iets
Re: de strippenkaart is jarig !
eerst zien dan geloven
Re: de strippenkaart is jarig !
sowieso blijft de rest van m'n betoog staan !
Re: de strippenkaart is jarig !
Bedankt voor je reactie Venantius.
Ik vind dat de strippenkaart nog aardig voldoet. Werkt blijkbaar al 25 jaar goed, dus zie geen noodzaak voor verandering.
En deze is toch ook nog steeds te koop bij postkantoren etc.?
Die metalen hekken en construkties zijn er w.s voor criminaliteitsbestrijding en, helaas, een noodzakelijk kwaad dat er ook gekomen was wanneer de strippenkaart zou blijven.
Oja, leuke anekdote, mijn opa in Nijmegen kocht vroeger ooit voor FL 1,00 een nep-strippenkaart gedrukt door studenten.
Ik vind dat de strippenkaart nog aardig voldoet. Werkt blijkbaar al 25 jaar goed, dus zie geen noodzaak voor verandering.
En deze is toch ook nog steeds te koop bij postkantoren etc.?
Die metalen hekken en construkties zijn er w.s voor criminaliteitsbestrijding en, helaas, een noodzakelijk kwaad dat er ook gekomen was wanneer de strippenkaart zou blijven.
Oja, leuke anekdote, mijn opa in Nijmegen kocht vroeger ooit voor FL 1,00 een nep-strippenkaart gedrukt door studenten.
Re: de strippenkaart is jarig !
inderdaad ... de nationale stroppenkaart !!
Re: de strippenkaart is jarig !
dat gebrek aan overzicht is idd een goed punt.
Of gaan ze daarvoor weer een (onnodig) ingewikkeld systeem invoeren waardoor je het zelf bij de belasting mag gaan terugvragen ?
Waarom maken ze het ov niet gewoon gratis ?
Want dat is het nu al voor diegenen die hun reis vergoed krijgen.
Ben je meteen van al die ingewikkelde ellende af. Chauffeurs worden niet meer geconfronteerd met zwartrijders die liever iemand doodsteken dan betalen.
// ---
In de oertijd van de trein kocht je een kaartje voordat je het perron op mocht.
Op een gegeven moment is dat afgeschaft (werd 'te duur')
en nu komt het terug, maar ipv mensen hebben ze machines ...
Dat wordt lachen als je straks met de fiets of een hoop koffers wilt reizen.
Voor de gehandicapte medemens zal het al helemaal een ramp worden gok ik.
Of stel dat het poortje defect is ?
Er een ramp gebeurt waardoor iedereen zo vlug mogelijk het station/perron moet verlaten ?
Of moeten er eerst doden vallen ?
Of gaan ze daarvoor weer een (onnodig) ingewikkeld systeem invoeren waardoor je het zelf bij de belasting mag gaan terugvragen ?
Waarom maken ze het ov niet gewoon gratis ?
Want dat is het nu al voor diegenen die hun reis vergoed krijgen.
Ben je meteen van al die ingewikkelde ellende af. Chauffeurs worden niet meer geconfronteerd met zwartrijders die liever iemand doodsteken dan betalen.
// ---
In de oertijd van de trein kocht je een kaartje voordat je het perron op mocht.
Op een gegeven moment is dat afgeschaft (werd 'te duur')
en nu komt het terug, maar ipv mensen hebben ze machines ...
Dat wordt lachen als je straks met de fiets of een hoop koffers wilt reizen.
Voor de gehandicapte medemens zal het al helemaal een ramp worden gok ik.
Of stel dat het poortje defect is ?
Er een ramp gebeurt waardoor iedereen zo vlug mogelijk het station/perron moet verlaten ?
Of moeten er eerst doden vallen ?
Re: de strippenkaart is jarig !
Idd kon je er op wachten. Welk verzinsel van de overheid is ooit eens goedkoper uitgevallen dan gepland ? Alles wordt minimaal 2 keer zo duur als gepland.
En natuurlijk zit er een slechte kant aan de strippenkaart :
- geen spits- en/of andere afwijkende tarieven mogelijk
- je kunt niet zo maar de tarieven wijzigen (anders is die hele voorraad kaarten meteen ongeldig)
- je weet precies wat je betaalt
- je kunt heel makkelijk corrigeren en iedereen kan het zien dat er gecorrigeerd is
- als de chauffeur scheef genoeg stempelt zou je 'per ongeluk' een strip te weinig kunnen betalen ...
Bij die chipkaart kunnen ze dat allemaal wel. En daarnaast hebben ze zo mooi in de gaten wie waar en wanneer reist. Handig toch ?
En natuurlijk zit er een slechte kant aan de strippenkaart :
- geen spits- en/of andere afwijkende tarieven mogelijk
- je kunt niet zo maar de tarieven wijzigen (anders is die hele voorraad kaarten meteen ongeldig)
- je weet precies wat je betaalt
- je kunt heel makkelijk corrigeren en iedereen kan het zien dat er gecorrigeerd is
- als de chauffeur scheef genoeg stempelt zou je 'per ongeluk' een strip te weinig kunnen betalen ...
Bij die chipkaart kunnen ze dat allemaal wel. En daarnaast hebben ze zo mooi in de gaten wie waar en wanneer reist. Handig toch ?
Re: de strippenkaart is jarig !
Dat hele zone systeem is gewoon zo achterlijk.
Ik ben op een mooie dag met me vader en zus naar de efteling geweest.
We gingen met de trein. We stapten uit bij station den bosch.
Daar moesten we nog de bus nemen. We zaten er amper 20 minuten in.
raad eens dat is dan 6 zonen per persoon.
En dat omdat hij toevallig langs alle 6 zone grensen reed.
Maar wil ik van mijn huis naar de stad gaan (20 tot 25 minuten met de bus) dan betaal ik maar 1 zone.
Het is maar net waar je naar toe moet.
Dus het is ook heel verschillend of het duurder of goedkoper is
Ik ben op een mooie dag met me vader en zus naar de efteling geweest.
We gingen met de trein. We stapten uit bij station den bosch.
Daar moesten we nog de bus nemen. We zaten er amper 20 minuten in.
raad eens dat is dan 6 zonen per persoon.
En dat omdat hij toevallig langs alle 6 zone grensen reed.
Maar wil ik van mijn huis naar de stad gaan (20 tot 25 minuten met de bus) dan betaal ik maar 1 zone.
Het is maar net waar je naar toe moet.
Dus het is ook heel verschillend of het duurder of goedkoper is