LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De nieuwe zorgverzekering

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bluewater

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door bluewater »

:twisted: We gaan NIET meer betalen zeggen ze nou echt wel zelfs de kinderen die net werken gaan meer als 100 euro betalen ze hebben amper een inkomen de normale mens schiet er weer veel bij inn.
Ik zelf ben zwaar rugpatient en na al het rekenen en gedoe gaan we klappen meer betalen hoezo we gaan er tegenwoordig op vooruit?
nog even en dan zitten er meer mensen niet ergens in dan wel al eens nagedacht over de daden die dan volgen? of wat te doen als je niet alles hebt en je krijgt een ongeluk? noem maar op ik zou willen dat er iemand eens zijn ogen open deed en voor ons echt opkwam laat het ziekenfonds blijven het is/word een grote rotzooi in nederland of ben ik nu echt de enige die het ziet?

Gast

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Gast »

:oops: wij een gezin vader en moeder en 4 kinderen oudste 12 moeten nu samen 251.90 terwijl wij eerder 132.90 betaalde .
ik weet alleen nog niet wat we terug krijgen van de zorgtoeslag .
maar er beter van worden doen we in ieder geval niet .
syl :oops: :arrow:

Hansio

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Hansio »

Niet meer betalen ???

Ben momenteel ambtenaar en krijg als secundaire arbeidsvoorwaarde
€ 80 (netto, bedrag wordt gebruteerd en daar betaal ik loonbelasting over) tegemoetkoming ziektekosten (die bedragen maandelijks € 105). Veel mensen zullen misschien zeggen belachelijk maar ok daar staat weer een lager basissalaris tegenover. Per saldo betaal ik (met een eigen risico van € 400) dus € 25 zelf.

Nieuwe situatie € 100 per maand basisverzekering, aanvullende verzekeringen € 25 (zoals ik voorheen ook particulier verzekerd was), daarnaast daalt mijn inkomen maandelijk met ongeveer € 65 doordat er loonheffing over het werkgeversdeel betaald moet worden. Totaal dus € 190. De tegemoetkoming is afgeschaft per 1 januari 2006 want we zijn volgens Den Haag allemaal gelijk.

Ik ga dus maandelijks € 165 meer betalen net zoals veel van mijn collega's zonder kinderen (dan wel volwassen kinderen). Doordat er door de afschaffing van de MOOZ (??) € 15 per maand minder betaald hoeft te worden is dit per saldo 150 euro PER MAAND. Leuker wordt het nog als je partner ook als ambtenaar bij het Ministerie van Financien werkt. Doe de bovenstaande berekening keer 2 en je weet wat je aan dit sociale kabinet hebt...

Ach we zijn maar ambtenaren dus huilt men in Den Haag om groepen die er een paar tientjes op achteruit gaan...


Groet en een prettig 2006. Ik heb er zin in !!!

seroscha

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door seroscha »

HOE KAN HET DAT ALS IK EEN BEREKENING MAAK BIJ MEZIS MET DE RADAR ZIEKTENKOSTENHULP IK 98 EUO PER MAAND MOET GAAN BETALEN EN ALS IK EEN OFFERTE AANVRAAG IK 109.25 EURO MOET GAAN BETALEN.
BIJ ALLEBIJ DE BEREKENINGEN HEB IK 0 EURO EIGEN RISICO[/b]

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Dana30 »

Dat komt omdat die hulp zo onoverzichtelijk is, dat je waarschijnlijk ergens iets niet goed hebt gedaan.

Ligt niet aan jou hoor! Ga maar uit van de offerte die je van de maatschappij krijgt, die weten tenslotte zelf het beste wat hun verzekering kost en biedt!

[email protected]

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door [email protected] »

Helaas moet ik constateren dat de discussie over de nieuwe zorgverzekering vooral om het geld gaat. En hoe vervelend ook, daar kun je op dit moment weinig aan doen. Natuurlijk kun je offertes aan vragen en polissen vergelijken, maar verder dan een paar euro's hier en daar verschil zal je toch niet kunnen besparen vermoed ik. Daarvoor is het kartel van de zorgverzekeraars te hecht; die roken elkaar echt niet uit hoor. Neen het addertje zit heel ergens anders onder het gras.
Een aantal verzekeraars zet ziekenhuizen onder druk om veel gedane operaties als kunstheupen en knie-operaties extra goedkoop uit te voeren. Prima zou je zo zeggen. Echter als er bespaard wordt komt dat dan in uw portemonnnee terecht? Ik denk het niet: Met veel pijn en moeite hebben apothekers in 2004 150 miljoen euro bespaard op medicijnkosten. Dat geld kwam niet in uw portemonnee terug, want in hetzelfde jaar gaven de zorgverzekeraars 300 miljoen gulden uit aan reclame om uiteindelijk slechts 100.000 verzekerden van verzekeraar te doen veranderen. Is het erg dat er zo wordt bezuinigd op dit soort operaties? In denk het wel. Je kunt goedkope chinese kunstheupen en knieen monteren die 8 jaar meegaan of dure amerikaanse die het de rest van het leven doorgaans wel uithouden. Duurder materiaal betekent duurdere operaties en een aantal verzekeraars willen maar een ding en dat is goedkoop. Leuk vooruitzicht om na 8 jaar weer (en onnodig) een zware operatie te moeten ondergaan. Niet alle ziekenhuizen geven toe en sluiten met sommige verzekeraars geen contracten. Als u bij de verkeerde verzekeraars een naturapolis afsluit dan zal de verzekeraar u gewoon naar een ander ziekenhuis sturen dat wel meewerkt aan de bezuinigingsdrift. Met een restitutiepolis loopt u dit risico niet. U kunt vrij kiezen naar welke zorgverlener u wilt. Als u een naturapolis afsluit informeer dan eerst goed naar wie u mag gaan. Zit uw zorgverlener daar wel bij?Bedenk goed dat u dit jaar vrij kunt veranderen. Op het gebied van apotheken is een waarschuwing op zijn plaats. Het zou kunnen als u de verkeerde polis afsluit dat u niet meer alles mag halen in de apotheek van uw keuze, maar...... sommige geneesmiddelen per postorder, verbandstoffen bij een andere postorderaar en luiers bij weer een andere. Fijn en overzichtelijk als je boven de 80 jaar bent. Harry de Groot, apotheker Apotheek Loevestein Leiderdorp

medoc

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door medoc »

Ik reageer onder meer naar aanleiding van de bijdrage van Jan Penning, de bijna 63 jarige VUT-ter, die als enige de 4,4% noemt die een VUT-ter/gepensioneerde mag (huh? - Moet!) betalen. Zonder een - zoals Karina die noemt - nagantieveling te willen zijn, wil ik als VUT-ter van ook bijna 63 jaar er even op wijzen dat daar geen enkele vergoeding tegenover staat. Zelf val ik onder de zorgen van het ABP en die instantie heeft laten weten dat er nog geen enkel uitzicht is te bieden op enige vergoeding. dus, mede-lotgenoten, tel bij alle berekeningen maar max 110 euri per persoon-met-VUT/Pensioeninkomen op. (Berekening: 4.4% van max E. 30.000,--).
Voorbeeldje? - Mijn vrouw (die geen eigen inkomen heeft) en ik zijn nu verzekerd bij een maatschappij waarvan ik de naam niet zal noemen, omdat het Zilveren Kruis Achmea is, voor 332,-- euro p/m met een eigen risico van 445 Euro, inclusief MOOZ en WTZ-bijdrage.
Het aanbod van ZK bedraagt voor ons tweeën Eur. 180,14 p/m, bij een e.r. van 400,-- (ja, bóvenop het wettelijke eigen risico van 250,--)
Daar komt bij de inkomensafhankelijke bijdrage van max E. 110,-- en
rekening houdend met de Hoogervorst-bijdrage van ca. 176,-- p/m mag ik straks E. 467,-- per maand gaan betalen. Nog een mazzel dat het Euro's zijn, want in guldens zou je pas echt schrikken: dat betekent dat wij voor twee personen meer dan 12.000,-- GULDEN PER JAAR gaan betalen. Waar zijn we sodeju in dit goede land mee bezig.
Reken maar na: het klopt helemaal.
Toch maar ff zoeken naar een verzekeingsmaatschappij met een maandbedrag waarbij er nog een weekje fietsen op de Veluwe bij wijze van vakantie overschiet...

gnoeffel

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door gnoeffel »

Werknemers van een in Nederland gevestigde ondernemeing die in Belgie wonen moeten nog eens 9,25% Belgische assurantiebelasting gaan betalen op de premie van de basisverzekering. Wordt dus nog duurder voor sommigen onder ons.
Ben benieuwd hoe de zorgverzekeraar de no-claim terug zal gaan betalen: in- of exclusief 9,25%.
Het no-claim bedrag is immers in de basispremie verdisconteert!

Gelukkig dat het Haagse politieke regime weet te voorspellen dat
ook de lagere inkomens er volgens de laatste voorspellingen er in koopkracht meer op vooruitgaan dan eerst werd aangenomen, vandaar dat er maar geen compensatie moet plaatsvinden voor de energie rekening. Men houdt zich in Den Haag liever bezig met besluiten of er door een optredende St. Nikolaas wel of geen BTW moet worden afgedragen. Toch leuk hoe effectief er met ons belastinggeld wordt omgegaan.

JQV

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door JQV »

Het is natuurlijk jammer dat een communistisch systeem voor zorg zo gehaast en moeilijk wordt neergezet.

Wat mij vooral steekt is dat ik door mijn chronische aandoening (SeroPositive progressive reumatoide Atritis) niet kan overstappen vanwege de aanvullende verzekeringen die ik nu geniet bij VGZ.

Gelukkig krijg ik nog een korting vanuit mijn werkgever (collectief).

ERzullen de komende maanden genoeg problemen voor gaan doen. De regering zal daar natuurlijk op gaan reageren en proberen de boel te lijmen.
Fouten worden gemaakt, maar om zoiets groots in zo'n korte tijd te realiseren dat kan niet goed gaan.

Ik hoop het niet, maar wedden dat de burger met de kleinere beurs.
De rest van Nederland zal er ook niet blij mee zijn, maar zij kunnen het tenminste nog betalen

piet-luyten

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door piet-luyten »

Heb alles eens op een rijtje gezet, betreffende de zorgverzekering en kom tot de volgende conclusie:
Wij hebben (m'n partner + ik zelf)( wij zijn gepensioneerd)samen een inkomen van €29000,00 netto. Wij moeten ieder een basis premie betalen van €1070,00.(bij OZ.) daarbij komt de aanvullende verzekering nog en dat is ca. €50,00p/mnd.De zorgtoeslag is €522,00.
Als we dan alles berekenen komt men tot het volgend:
€1070,00:12= €89,17 p/mnd.Daarbij komt €50,00.Dat is dan samen €139,17.Van dit bedrag trekt men af €522,00:12= €43,50. Dan blijft er te betalen €95,67.Dan krijgt men nog de inhoudingen van AOW en pensioen. Dat is 6,5% over AOW en 4,4% over het pensioen.Voor ons is dat een bedrag van ca.€56,00. Dus moet ieder betalen aan de zorgverzekering €95,67+ €56,90= €152,57 p/mnd.Nu betalen we ieder, gemiddeld €61,00.dus de verhoging is €91,57. In percentage is dit een achteruitgang van het inkomen van ruim 9%. Ik moet hierbij nog vermelden dat we geen index verhoging van onze pensioenen hebben en bij de AOW komt ook niet te veel bij. We spreken nog maar niet over de gestegen energie prijzen.

Dit is mijn inziens in de toekomst niet meer vol te houden wat de financiën betreft.


Vriendelijke groeten van P.L.Luyten

e-mailadres: [email protected]
P.S. per 15012-2005 wijzig ik dit adres.
Het nieuwe adres deel ik U later mede.
Tel.:0168325782.

kreun

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door kreun »

piet-luyten, je zegt dat je nu € 61 per maand pp kwijt bent. Dat klinkt onlogisch goedkoop. Wordt er op de AOW nu geen premie ingehouden?
Misschien heb je tot nu toe erg veel mazzel gehad.

anitapouw

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door anitapouw »

Nou meneer hoogevorst kan van mij de boom in met we gaan er niet op achteruit. Nou dus wij wel eerst betaalde ik voor 2 personen 135,80 incl. tandartstotaal exta plus. En nu gaan wij betalen ja schrik niet 255,30 euro betalen. Ik krijg van de belasting 10,00 euro per maand. Hoe kan die nou zeggen dat we er niet op achteruit gaan. De enige die vooruit gaan zijn de particulieren.

Ik heb ergens anders gekeken maar omdat ik chronisch ben word ik met aanvullend nergens haast geaccepteert.

Waarom geen volksverzekering en iedereen betaald naar zijn inkomen. Daat lijkt mij eerlijker.

Groetjes anita

butterflyy

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door butterflyy »

Men zegt allemaal dat je zo makkelijk van verzekering kunt veranderen en dat ze je nergens mogen WEIGEREN. Toch geloof ik het niet helemaal :!:

Het volgende is het geval: ik heb borstkanker :cry: en ben nu aanvullend verzekerd, indien mijn huidige verzekeraar te duur is dan zou ik natuurlijk willen wijzigen maar daar wil ik natuurlijk ook een aanvullende verzekering of hoger :!:

Nu is de twijfel groot of dit wel zo verstandig is om te gaan wijzigen in mijn geval, klopt dit en wie kan mij hierover advies in geven.
Tevens of ik bij mijn huidige verzekering een hogere verzekering kan afsluiten in mijn geval :idea: :wink:

papabeer

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door papabeer »

Vandaag kreeg ik de brief binnen van het ziekenfonds, en wat schetst mijn verbazing!!! Wij (mijn vrouw en ik) moeten het dubbele betalen. LEUK IS HET (maar niet heus) DAT ER IN DIE BRIEF STAAT DAT ER NIET VEEL WORDT VERANDERD. alleen dat we dubbel moeten betalen nu. Is er iemand die mij daar mee kan helpen? misschien bestaat er een cursus om crimineel te worden, zodat menig nederlander toch nog de premie kan betalen zonder boetes op te lopen. Wie maakt hier in nederland nu wie kapot. De regering de burgers, omdat die eigenlijk 36 uur per dag moeten werken en het liefst 10 dagen in een week. Of maken ze zichzelf kapot omdat er heel veel mensen zijn die het gewoon niet op kunnen brengen. Het geld moet toch ergens vandaan komen. laten we maar hopen dat nu wel de kabinets crisis door gaat, dan krijgen we misschien nog een fijne kerst.

allemaal veel sterkte, erik

johancruyff

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door johancruyff »

Van dat geklaag hier word ik doodziek. Een dokter en een verpleegster willen een heel leuk salaris, net als iedere Nederlander, zoals u, lezer bijvoorbeeld. En dat vind je terug in de premie.
Zolang we onze prioriteiten anders blijven stellen en accepteren dat zo'n 20 tot 30 werkweigeraars in de bomen bij Schinveld demonstreren, die wel elke maand hun uitkering, huursubsidie, zorgtoeslag etc etc komen ophalen en niets productiefs doen, komt dat geld niet bij u in uw portemonnee. Help Bos of Marijnisse in het zadel en het wordt nog erger.

piet-luyten

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door piet-luyten »

Rectivicatie op mededeling: Geplaatst op 07 Dec 2005 12:10 door piet-luyten. :(
Heb alles eens op een rijtje gezet, betreffende de zorgverzekering en kom tot de volgende conclusie:
Wij hebben (m'n partner + ik zelf)( wij zijn gepensioneerd)samen een inkomen van €29000,00 bruto. Wij moeten ieder een basis premie betalen van €1070,00.(bij OZ.) daarbij komt de aanvullende verzekering nog en dat is ca. €50,00p/mnd.De zorgtoeslag is €522,00.
Als we dan alles berekenen komt men tot het volgend:
€1070,00:12= €89,17 p/mnd.Daarbij komt €50,00.Dat is dan samen €139,17.Van dit bedrag trekt men af €522,00:12= €43,50. Dan blijft er te betalen €95,67.Dan krijgt men nog de inhoudingen van AOW en pensioen. Dat is 6,5% over AOW en 4,4% over het pensioen.Voor ons is dat een bedrag van ca.€56,00. p/mnd. Dus moet een ieder betalen aan de zorgverzekering €95,67+ €56,90= €152,57 p/mnd.Nu betalen we ieder, gemiddeld €61,00.dus de verhoging is €91,57. In percentage is dit een achteruitgang van het inkomen van ruim 9%. Ik moet hierbij nog vermelden dat we geen index verhoging van onze pensioenen hebben en bij de AOW komt ook niet te veel bij. We spreken nog maar niet over de gestegen energie prijzen.

Dit is mijn inziens in de toekomst niet meer vol te houden wat de financiën betreft.


Vriendelijke groeten van Piet

roan

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door roan »

Ik begrijp niet hoe jullie aan al die cijfers komen! Wij, man aow en ik jongere partime werkende vrouw, hebben nog niets ontvangen. Wij zijn thans ZF verzekerd bij wat eerst Nuts heette en nu zonder ons te vragen, Ohra.

Wij hebben nog geen enkele offerte, van wie dan ook, ontvangen. Heb alleen aan de hand van onze inkomengegevens op het internet kunnen zien, wat voor ons de bijdrage zorgtoeslag word. (onder voorbehoud) Dus weet nog niks!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nog niet iedereen heeft zijn offerte ontvangen, ik kreeg de mijne ook pas gisteren in de bus. Uiterlijk 15 of 16 december moet ie er zijn, dus gewoon nog even geduld hebben.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Dana30 »

Beste mensen,

Kijk maar eens op deze site. Dan krijg je een redelijk inzicht voor wat je situatie per 2006 zal worden. Niet tot op de cent nauwkeurig natuurlijk, maar wel een beetje een beeld van hoe je inkomen er uit zal zien. Dan zal je zien dat in veel situaties er niet zo veel veranderd.
Je gaat wel meer betalen als je puur kijkt naar de Zorgverzekering, maar doordat er allerlei dingen minder worden ga je er per saldo niet veel op voor of achteruit, dat hangt echt van je situatie af natuurlijk, maar wie weet helpt het een beetje om jullie ongerustheid weg te nemen.

http://www.denieuwezorgverzekering.nl/Z ... _stap1.htm

[email protected]

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb geprobeerd om uit te rekenen wat mij de verzekering zou gaan kosten maar ik kom er niet uit.
Ik gebruik heel veel medicijnen en ga 1 keer per week naar de fisio i.v.m mijn handicap.
Mijn man is verder wel gezond, alleen die zit wel met hoortoestellen en bril, ik ben zelf ook brildragend.
Wij moeten nu in Jan.2006 235 euro gaan betalen dus dat is 100 euro meer als nu als wij hetzelfde willen hebben wat wij nu hebben.
Ik weet niet als wij dit wel kunnen betalen, mijn man is in de vut en ik heb nooit een inkomen gehad.
Kunt u mij misschien vertellen hoe dit kan.
Met vriendelijke groet,
Janco en Willy Post

Gesloten