LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jel
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:53

Belastingdienst

Ongelezen bericht door jel »

elk jaar doen wij aangifte voor de belastingteruggave, dan moet je eens betalen en dan krijg je weer eens geld terug. Mijn vriend zit in de WAO en moet over 2004 geld terug betalen omdat hij pas sinds februari in de WAO zat en je recht hebt op de korting als je vanaf begin het nieuwe jaar in de WAO zit. Niets aan te doen, dus als hij over 2005 aangifte gaat doen krijgt hij wel die korting en dus geld terug (logisch).
Nu heeft hij een belastingaanslag ontvangen waarop staat dat hij moet betalen over het jaar 2005. Het gaat hier om hetzelfde bedrag als dat hij over 2004 moest betalen!!!!! Is het normaal dat je voor dat het jaar voorbij is al belasting moet betalen ? Heb je geen recht om dit na te kijken of het wel klopt?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, want ik heb dit nog nooit meegemaakt en vind dit dan ook erg vreemd? :shock:

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Belastingdienst

Ongelezen bericht door -margriet- »

ik vermoed dat dit een voorlopige aanslag is? aan het einde van het jaar, begin volgend jaar krijg je je jaarafschriften enzo. Dan kun je de juiste aangifte ook meteen goed invullen lijkt me?

Sterkte !! Bel anders eens met je regiokantoor! :)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Is het normaal dat je voor dat het jaar voorbij is al belasting moet betalen ?
Da's heel normaal, sterker nog: het is juist de bedoeling om in het jaar zelf je belasting te betalen. Daarom wordt er als je loon krijgt iedere maand loonbelasting ingehouden, daarom krijgt een ondernemer een voorlopige aanslag over zijn (geschatte) inkomen uit winst, enz.

Als je denkt dat die voorlopige aanslag niet correct is kun je bezwaar maken, dat wordt meestal probleemloos geaccepteerd.

jel
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:53

Re: Belastingdienst

Ongelezen bericht door jel »

Snap dat je belasting moet betalen, gaat over voorlopige teruggave over 2005, moet ik betalen. Voordat de jaaropgave binnen is.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Belastingdienst

Ongelezen bericht door henkgeluk »

hallo jel,

er zijn 2 mogelijkheden,

je belt met de belasting telefoon en legt het uit.

wanneer daar niets zou uitkomen ,is er een andere legale manier
om toch te betalen en later te verrekenen.

dit laatste alleen als je het bedrag moeilijk of niet kunt betalen.

via internet vul je en een vt in ,waarin je opgeeft hogere lasten bijvoorbeeld als je een koopwoning hebt hogere hypotheek ,of bijzondere ziekte kosten.
maakt niet uit ,je kunt ook een heffingskorting opnieuw aanvragen.
tot het bedrag wat je moet betalen~!! dus even rekenen.

je moet het zo regelen dat het bedrag ongeveer (per maand) gelijk is wat je moet betalen! (doe je te veel terug,moet je later rente betalen)
ik heb dat ook zo gedaan,zelfs de belasting telefoon vertelde dat dat meer wordt gedaan,als je bezwaarschrift niet lukt. dat laatste is altijd beter,maar dan moet je al betalen,het duurt minimaal 2 maanden voordat apeldoorn reageert!! dus als je het niet kunt missen ,mijn systeem doen,anders gewoon bezwaarschrift en betalen!!

succes,

vrgr

hg

jel
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:53

Re: Belastingdienst

Ongelezen bericht door jel »

Ik snap het nog niet helemaal wat je bedoeld (ligt aan mij) maar ik zal zeker kijken of het lukt. Bedankt.

Gesloten