| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lijfrente; geen fatsoen
Lijfrente; geen fatsoen
Begint het bij de Nederlanders een beetje door te dringen? Nou bij mij (na contact met m'n tussenpersoon) wel.
In 1994 een lijfrente gesloten om eerder te stoppen met werken (iets eerder dan 62). Het kabinet wil niet alleen dat we langer gaan werken, maar blijkt ook lekker onfatsoenlijk te zijn, want ze straffen nu je lijfrente af als je deze <65 zou laten uitkeren. Slimme rakkers bij de Belastingdienst? Ik ben (blijkt vandaag) bij afkoop wel €12.000 van de inleg van €15.000 kwijt, terwijl het kabinet gesloten polissen had kunnen ontzien. Ik snap ook niet waarom er niet meer mensen klagen. Er moeten er toch genoeg zijn die hun lijfrente uit de jaren 90 nu gaan afkopen of premievrijmaken, omdat de huidige waarde over meer dan 20 jaar niets meer zal voorstellen. Nou gaat het nog niet eens alleen om de afkoop- of premievrijwaarde nu. Het gaat ook om de emotie dat je dacht voor iets te sparen en dat recht wordt je zo afgepakt.
Ook dat tussenpersonen en verzekeraars dit pikken begrijp ik niet. Het lijkt me dat we ons richting dit kabinet sterk zouden moeten maken. Mijn tussenpersoon had vandaag in ieder geval een woedende klant. En woedende klanten zijn toch ook niet leuk. Ik weet niet hoe u het hebt ervaren, maar deze nieuwe maatregel is stiekem ingevoerd en zal misschien ook nog wel iets te maken hebben met ijverige ambtenaren die het niet konden hebben dat spaarloon en lijfrente fiscaal gunstig werden behandeld. Maar wat kunnen wij daar aan doen? Wij zijn echter nu ook niet alleen ons vertrouwen in de overheid kwijt, maar ook ons destijds geadviseerde en uitgedachte spaarpotje. Kunnen we nog bij het kabinet om een reparatiemaatregel vragen?
In 1994 een lijfrente gesloten om eerder te stoppen met werken (iets eerder dan 62). Het kabinet wil niet alleen dat we langer gaan werken, maar blijkt ook lekker onfatsoenlijk te zijn, want ze straffen nu je lijfrente af als je deze <65 zou laten uitkeren. Slimme rakkers bij de Belastingdienst? Ik ben (blijkt vandaag) bij afkoop wel €12.000 van de inleg van €15.000 kwijt, terwijl het kabinet gesloten polissen had kunnen ontzien. Ik snap ook niet waarom er niet meer mensen klagen. Er moeten er toch genoeg zijn die hun lijfrente uit de jaren 90 nu gaan afkopen of premievrijmaken, omdat de huidige waarde over meer dan 20 jaar niets meer zal voorstellen. Nou gaat het nog niet eens alleen om de afkoop- of premievrijwaarde nu. Het gaat ook om de emotie dat je dacht voor iets te sparen en dat recht wordt je zo afgepakt.
Ook dat tussenpersonen en verzekeraars dit pikken begrijp ik niet. Het lijkt me dat we ons richting dit kabinet sterk zouden moeten maken. Mijn tussenpersoon had vandaag in ieder geval een woedende klant. En woedende klanten zijn toch ook niet leuk. Ik weet niet hoe u het hebt ervaren, maar deze nieuwe maatregel is stiekem ingevoerd en zal misschien ook nog wel iets te maken hebben met ijverige ambtenaren die het niet konden hebben dat spaarloon en lijfrente fiscaal gunstig werden behandeld. Maar wat kunnen wij daar aan doen? Wij zijn echter nu ook niet alleen ons vertrouwen in de overheid kwijt, maar ook ons destijds geadviseerde en uitgedachte spaarpotje. Kunnen we nog bij het kabinet om een reparatiemaatregel vragen?
-
particulier
Re: Lijfrente; geen fatsoen
Dit wist ik ook niet! Maar inderaad 'bij de beesten af'. 
heb inderdaad ook een lijfrente die in jan 2005 afliep, maar durf niet te vragen wat er over is want denk dat het antwoord slecht voor mijn hart zal zijn 
1. Je kunt nog steeds al vóór je 65ste een levenslange lijfrenteuitkering in laten gaan, ook als je dat betaald uit kapitaal dat na 1 januari 2006 is opgebouwd (uiteraad ook als de premies voor 1 januari 2006 gestort zijn).want ze straffen nu je lijfrente af als je deze <65 zou laten uitkeren.
2. Het op 31 december 1005 opgebouwde kapitaal kun je blijven gebruiken voor een overbruggingslijfrente tot je 65ste jaar.
(aangepast naar aanleiding van de reactie hieronder.)
Laatst gewijzigd door SJZ op 03 dec 2005 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
SJZ: we hebben het hier over al die mensen die een overbruggingslijfrente hebben gesloten en die tot uitkering komt voor of uiterlijk op je 65e.
Met ingang van 1 januari 2006 is de mogelijkheid om een overbruggingslijfrente op te bouwen of de premie voor een dergelijke lijfrente in aftrek te brengen, vervallen. Dus zul je premievrij moeten gaan maken of afkopen.
Met ingang van 1 januari 2006 is de mogelijkheid om een overbruggingslijfrente op te bouwen of de premie voor een dergelijke lijfrente in aftrek te brengen, vervallen. Dus zul je premievrij moeten gaan maken of afkopen.
de-snoo, dat is dus niet echt een probleem. Dat wat je opgebouwd hebt blijft gewoon staan.
Kletskoek dus. Je spaarpotje dat je op 31 december 2005 hebt staan blijft gewoon staan, en dat ben je helemaal niet kwijt. Er wordt nog geen belasting over geheven, pas bij uitkering is het normaal belast (maar dat wist je). Je hebt 12 jaar kunnen sparen, dat geld is leuk voor een overbruggingslijfrente. Het geld dat je vanaf 1 januari 2006 spaart kun je gebruiken voor een levenslange uitkering die ingaat op het moment dat je je overbruggingslijfrente in laat gaan. Het enige wat dus gebeurt is dat je een stukje inkomen dat je voor je 65ste had willen hebben nu verschoven wordt tot na je 65ste.Wij zijn echter nu ook niet alleen ons vertrouwen in de overheid kwijt, maar ook ons destijds geadviseerde en uitgedachte spaarpotje.
SJZ: het wetsvoorstel ‘Wet aanpassing fiscale behandeling VUT/ prepensioen en introductie levensloopregeling’ is door de 1e Kamer goedgekeurd, ook voor wat betreft de wijzigingen ten aanzien van de overbruggingslijfrente. Met ingang van 1 januari 2006 is de mogelijkheid om een overbruggingslijfrente op te bouwen of de premie voor een dergelijke lijfrente in aftrek te brengen, vervallen.
Dus: ik kan het opgebouwde kapitaal (premievrij) wel laten staan, maar wie zal dat doen? Het (€13.000) is over 23 jaar niet veel meer waard. Je kunt ook niet meer opbouwen. Uiteraard is aftrek ook niet meer mogelijk.
Ik kan de lijfrente misschien nog wel omzetten in een tijdelijke oudedagslijfrente. Maar die zou pas gaan uitkeren na 65 en daar ging het niet om. Ik had de overbruggingslijfrente voor het stoppen vanaf bijv. 62. M.a.w. een groot aantal mensen kunnen dus niet anders dan afkopen of premievrij maken en dat is diefstal, want in beide gevallen is het nu of dan bijna niets meer waard en het recht op een spaarpotje voordat je 65 wordt, wordt je ontnomen.
Dus: ik kan het opgebouwde kapitaal (premievrij) wel laten staan, maar wie zal dat doen? Het (€13.000) is over 23 jaar niet veel meer waard. Je kunt ook niet meer opbouwen. Uiteraard is aftrek ook niet meer mogelijk.
Ik kan de lijfrente misschien nog wel omzetten in een tijdelijke oudedagslijfrente. Maar die zou pas gaan uitkeren na 65 en daar ging het niet om. Ik had de overbruggingslijfrente voor het stoppen vanaf bijv. 62. M.a.w. een groot aantal mensen kunnen dus niet anders dan afkopen of premievrij maken en dat is diefstal, want in beide gevallen is het nu of dan bijna niets meer waard en het recht op een spaarpotje voordat je 65 wordt, wordt je ontnomen.
Sorry hoor, maar dat begrijp ik echt niet. Voor alle duidelijkheid: ik bouw zelf sinds 1995 lijfrente op voor een tijdelijke oudedagslijfrente, ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje.M.a.w. een groot aantal mensen kunnen dus niet anders dan afkopen of premievrij maken en dat is diefstal,
Het kapitaal dat je nu in je lijfrentepolis hebt staan, waarom zou je dat afkopen? Laat het gewoon lekker renderen tot je 62 bent, en laat het dan in 3 jaar uitkeren van je 62e tot je 65e. NU is dat geld weliswaar
De polis die je hebt laat je premievrij maken. Met de premie die je bespaart kun je twee dingen doen:
1. Je zet die op een spaarrekening en vanaf je 62e ga je dat geld in drie jaar verbrassen. Dat hoeft helemaal niet zo heel veel onvoordeliger te zijn dan sparen via een lijfrentepolis. Weliswaar is het bedrag niet aftrekbaar, maar te zijner tijd bij uitkering ook niet belast (wel belast in box 3 zolang je het geld hebt.
of
2. Je gebruikt het kapitaal dat je na 1 januari 2006 hebt opgebouwd voor een levenslange lijfrente die ingaat op je 62e.
Jouw stelling
slaat werkelijk helemaal nergens op. Je kunt gewoon je geld opsparen, op een spaarrekening storten, en daar vanaf je 62e van gaan leven.het recht op een spaarpotje voordat je 65 wordt, wordt je ontnomen
Wat er gebeurt is dat de fiscus niet meer meebetaalt aan de opbouw van jouw (en mijn) zelf gefabriceerde VUT-regeling. Dat moet kunnen, we kunnen niet eisen dat de fiscus 30 jaar lang met een zak geld achter ons aan blijft lopen.
Nee, zo heb ik het niet ervaren. Al twee of drie jaar lang staan kranten, televisie, berichten van de overheid vol met informatie over het feit dat deze regering VUT-regelingen en alles wat daarop lijkt af wil schaffen. Dus bijvoorbeeld ook directeuren-grootaandeelhouders die pensioen in eigen beheer opbouwen krijgen er ook mee te maken dat ze geen VUT-regelingen voor zichzelf meer in elkaar kunnen knutselen.Ik weet niet hoe u het hebt ervaren, maar deze nieuwe maatregel is stiekem ingevoerd
Omdat je in hetzelfde schuitje zit, heb ik nog een aantal vragen.
Je gaat ook premievrij maken. Wat is (of hoe bereken ik wat) een bedrag van premievrij € 13.000 over 23 jaar nog waard (is)?
Ik heb € 15.000 ingelegd, even los van het fiscale voordeel, wat het niet is, welk bedrag heb ik dan verloren?
Als je nog steeds de mogelijkheid hebt van het opbouwen van een kapitaal voor vanaf je 62e, waarom wordt de regeling van de overbruggingslijfrente dan aangepakt?
Hoe kun je nu door een gunstige regeling een evengroot bedrag op blijven bouwen?
Vanwege deze vragen blijf ik voorlopig van mening dat er ons een regeling wordt ontnomen.
Je gaat ook premievrij maken. Wat is (of hoe bereken ik wat) een bedrag van premievrij € 13.000 over 23 jaar nog waard (is)?
Ik heb € 15.000 ingelegd, even los van het fiscale voordeel, wat het niet is, welk bedrag heb ik dan verloren?
Als je nog steeds de mogelijkheid hebt van het opbouwen van een kapitaal voor vanaf je 62e, waarom wordt de regeling van de overbruggingslijfrente dan aangepakt?
Hoe kun je nu door een gunstige regeling een evengroot bedrag op blijven bouwen?
Vanwege deze vragen blijf ik voorlopig van mening dat er ons een regeling wordt ontnomen.
Wat is het vreemd dat er niet meer mensen reageren. Iedereen komt inmiddels toch tot de verrassende ontdekking dat bij premievrij maken van de eerder gesloten overbruggingslijfrente de waarde over bijv. 23 jaar niet veel meer voorstelt? Laat staan als je nu besluit tot afkoop van je overbruggingslijfrente; dat is je reinste diefstal. De hele constructie heeft niets opgeleverd, alleen maar verlies. Van de inleg van bijv. € 15.000 blijft nog € 3.000 over.
Stel je bent 29 jaar en je beseft dat je later al je boontjes zelf moet doppen. Doelende op de AOW, laat staan of ik het letterlijk dan ook nog kan.. Je besluit om je risico te minimaliseren en start een lijfrente. Fijne fiscale voordelen echter jaar na jaar daalt je aftrekmogelijkheid (premiespaar exit), je plafond aftrek komt steeds meer richting je lange krullen, vroeger was het nog zeker de hoge, lange friese staartklok en als klap op de voorpijl; je hebt 5 jaar gespaard voor een bedrag wat je als je 65 wordt kan laten uitkeren.
Wil je ermee stoppen kost het handen vol geld, oversluiten kan niet, en nu? Doorgaan? Premievrijmaken? Procederen (proefproces?).
Ik weet het niet.
Wel weet ik dat ik het zeker niet pretig vindt zoals SJZ de boel baggetaliseert. Natuurlijk zijn er vervelendere scenario's voor diegenen die er nu echt last van hebben omdat ze wilde stoppen.
Mijn inleg ben ik kwijt, het fiscale voordeel zie ik nu meer als een ballast mocht ik toch tzt gaan afkopen.
Ik moet wel stoppen, met nog 31 jaar te gaan (o nee, 33 jaar) en los het lekker zelf op.
SJZ, nu nog advies? Ben je zeker dankbaar mits het goede kritiek/feedback is.
groet
Wil je ermee stoppen kost het handen vol geld, oversluiten kan niet, en nu? Doorgaan? Premievrijmaken? Procederen (proefproces?).
Ik weet het niet.
Wel weet ik dat ik het zeker niet pretig vindt zoals SJZ de boel baggetaliseert. Natuurlijk zijn er vervelendere scenario's voor diegenen die er nu echt last van hebben omdat ze wilde stoppen.
Mijn inleg ben ik kwijt, het fiscale voordeel zie ik nu meer als een ballast mocht ik toch tzt gaan afkopen.
Ik moet wel stoppen, met nog 31 jaar te gaan (o nee, 33 jaar) en los het lekker zelf op.
SJZ, nu nog advies? Ben je zeker dankbaar mits het goede kritiek/feedback is.
groet
Ik heb het matuurlijk over de overbruggingslijftrente vanaf 60, mocht het niet duidelijk zijn

Ik begrijp je wel,zit ook in het zelfde schuitje,alleen ik mag hem niet afkopen.Kan hem alleen premie vrijmaken,maarja tegen die tijd stelt het niks meer voor.Ze hadden het beter voor de mensen die al bezig waren voor hun ouwe dag [op aanraden van de regering indertijd],kunnen regelen dat ze dat bedrag konden inzetten in de nieuwe levensloopregeling, nu wordt je eigenlijk gestraft omdat je al bezig was.
Ik kreeg deze week bericht dat ik de lijfrente die nu maandelijks wordt uitbetaald (ben eerder gestopt met werken), moet opgeven als inkomen. Dat wist ik je moet er natuurlijk belasting van betalen. Maar dat ik er vanaf januari ook 4,4% moet inleveren aan de bijdrage voor het nieuwe systeeem zorgverzekering dat wist ik niet. Dus 4,4% voor het bruto bedrag (ik betaal al 41% belasting voor de lijfrente). Dit wist bijna niemand. Maar verdien je meer als €30015,= dan hoef je dat niet te betalen. Voor de zorgvergoeding gaat de belasting uit van twee salarissen maar hier gaan we lekker uit van een salaris of uitkering. Met andere woorden verdien je minder dan het bedrag betaal je 4,4%, maar verdien je meer hoef je niet te betalen. Ik vraag mij af waar onze koopkracht volgend jaar gaat stijgen?
Nou hier zakt me toch weer de broek van af.
Nou hier zakt me toch weer de broek van af.