LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sevredol door fabrikant uit de markt genomen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
yama

Sevredol door fabrikant uit de markt genomen

Ongelezen bericht door yama »

Om economische redenen heeft de fabrikant Mundipharma het snelwerkende morfinepreparaat Sevredol uit handel genmen. Er is in Nederland geen handelspreparaat met deze samenstelling meer verkrijgbaar.
Lekker patientvriendelijk, want snelwerkende morfine neemt in tablet vorm makkelijker in en mee dan een zetpil, of glazen flesje met morfinedrank.
Er wordt als reden alleen de economische reden opgegeven, wat dat dan ook mag betekenen, er zijn toch veel mensen die dit snelwerkend morfine preparaat gebruiken en nu noodgedwongen moeten overstappen op een ander morfine gerelateerd preparaat zoals Oxynorm (met als werkendbestandsdeel Oxycodonhydrochloride) veel duurder in gebruik en rara van welke fabrikant komt dit geneesmiddel? Juist Mundipharma. Een apotheker vertelde dat het patent van de Sevredol binnen niet al te lange tijd verloopt, dan is de markt open voor ieder farmaceutisch bedrijf, maar tot die tijd moeten de Sevredol gebruikers maar wel even een ander, minder goed werkend middel gebruiken wat een stuk duurder is, maar van de zelfde fabrikant.

De andere snelwerkende morfine preparaten zijn niet erg patient vriendelijk in gebruik, trouwens heel deze actie niet.
Apothekers en (huis)artsen hebben moeite een passend alternatief voor te schrijven, patienten moeten weer zoeken wat het best bij hun past.
Wat een ellende, wat was het simpel toe te dienen en makkelijk mee te nemen Sevredol tabletje toch makkelijker.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt, ik snap niet dat het College dit toelaat (ze vergoedden het medicijn sevredol wel gewoon).
Weer een knap staaltje van de enorme invloed van de farmaceutische industrie op behandelaars en patienten.
Hoe denkt Radar eigenlijk over zulke praktijken??
Want al die pijnpatienten die tevreden waren over dit middel zijn echt verplicht een ander medicijn te gaan gebruiken omdat er dus in Nederland geen preparaat met de zelfde samenstelling meer bestaat.

Groeten van Yama

jklaasje

Re: Sevredol door fabrikant uit de markt genomen

Ongelezen bericht door jklaasje »

Heb een nieuwe huisarts. Overdracht niet ok gegaan en nadat ik Morfine injecties "bestelde" belde hij me onmiddelijk op (zonder dossier gelezen te hebben) Hij wil geen Morfinne inj. voorschrijven maar ipv dat Oxynorm icm Oxycontin. Het werkt niet echt en weet niet wat te doen. Moet ik dit accepteren? Wie weet iets anders. Momenteel veel pijn en ben bijna door de hoeveelheid oxynorm heen, hij zij kijk maar en hou een dagboekje bij. Alternatieven? HELP

Gesloten