FOKKER CHECK
Is een fokker, kennel of particulier betrouwbaar?
De fokker check is in het leven geroepen om aan andere dierenliefhebbers of deskundigen van Dieractueel.nl te vragen wat de ervaringen zijn met een fokker, kennel of particulier die honden verkoopt. Is deze fokker betrouwbaar of is het een malafide handelaar?
Door een bijdrage te leveren aan de fokker check, kunnen mensen hun ervaringen doorgeven over een bepaalde fokker, kennel of particulier.
Zo helpen mensen elkaar, om te voorkomen, dat ze bij een malafide hondenhandelaar terecht komen.
Uit de diverse ervaringen van andere dierenliefhebbers kan worden opgemaakt of het verstandig is om naar de fokker/kennel of particulier te gaan.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Dieractueel.nl hoopt dat door de fokker check malafide handelaren beter opgespoord en gesignaleerd kunnen worden. Doordat mensen gewaarschuwd worden zal de verkoop van pups afnemen en daardoor de onjuiste handel ingeperkt worden. Verder wil Dieractueel.nl mensen door middel van de fokker check bewust maken om niet impulsief een hond aan te schaffen, maar eerst goed na te denken en een overwogen besluit te nemen om naar een goede fokker, kennel of particulier te gaan.
Dierenbescherming: Nog iedere dag laten mensen zich verleiden tot de aanschaf van ‘goedkope’ pups bij malafide fokkers.
Gewetenloze lieden die alleen maar geld willen verdienen over de ruggen van dieren. Met als resultaat dat er vaak zieke of gedragsgestoorde honden worden verkocht. Omdat er met de handel in populaire honden zo veel geld te verdienen valt, zijn er fokkers die het niet zo nauw nemen met de regels. Dat betekent in de praktijk dat inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming donkere schuren aantreffen waarin fokteven aan de lopende band puppies moeten produceren totdat ze letterlijk ‘op’ zijn. Deze hondjes worden veelal niet of te laat ingeënt, zijn verzwakt en niet op een verantwoorde wijze opgevoed. Dit soort honden blijkt dan ook veelal ernstig ziek te zijn, niet gewend aan de omgang met mensen of agressief.
http://www.dieractueel.nl/forum/index-f ... rum_fokker
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fokker Check
-
Re: Fokker Check
Ga jij enkel af op verhalen van puppykopers of mag de normale erkende fokker ook zijn woordje doen.
Ik ben geen fokker, ik heb met behulp van de fokker en rasvereniging 1 x een nestje gehad. Daarna heb ik 3 jaar lang medicijnen betaald voor een pupje uit dat nest dat een rugprobleem zou hebben.
Na die jaren blijkt dat het toen kleine dochtertje meteen de tweede dag met de pup de trap op is gelopen en toen moeder schrok heeft zij van schrik de pup halverwege de trap gezet, die daarna naar beneden viel.
En meteen die dag werden wij dus gebeld dat wij een pup met rugprobleem hebben afgeleverd, de dierenarts had gezegd dat de schade aan de ruggewervel alleen door een harde tik of val gekomen kon zijn.
En hoe zit het met de mensen die een jonge pup verknallen zonder dat de fokker er iets aan kan doen? De fokker waar mijn hond vandaan komt werd getipt dat een baasje zijn hond verwaarloosde. Ze zijn polshoogte gaan nemen en troffen een zwaar verwaarloosde en agressieve hond van 6 maanden aan. Ze hebben het volledige bedrag aan de eigenaar terug betaald en de verwaarloosde ziel mee genomen.
Maar ondertussen waren ZIJ de verkeerde fokkers, hoe kan zo'n jonge hond anders zoooooo fel zijn.
De fokker heeft de hond nu ongeveer 4 jaar bij hem. Is niet te herplaatsen, maar zelf kunnen ze wel van hem genieten.
Hoe je een goede fokker uitzoekt?
Niet door alleen op verhalen van andere puppiekopers af te gaan.
Ook die maken namelijk fouten!!!!
Het is nog steeds belangrijk om ZELF de - en de + punten van jou geliefde ras op te zoeken.
Met die gegevens ga je opzoek naar een fokker en vraag naar erkende uitslagen.
Bezoek niet 1 fokker omdat die
lekker dicht in de buurt woont maar bezoek er meerdere.
Heb je dan eindelijk een fijne fokker gevonden, die voldoet aan wat JIJ wilt zien, heb dan aub geduld ook al betekend dit dat je misschien een poos moet wachten. Alles beter dan dat je elders diezelfde dag nog een pup kan gaan halen.
Een fokker heeft normaal gesproken een wachtlijst, je kan je ook afvragen waarom een fokker een wachtlijst heeft, terwijl de handelaar de pups in allerlei ruimtes voor het oprapen heeft liggen.
Ik ben geen fokker, ik heb met behulp van de fokker en rasvereniging 1 x een nestje gehad. Daarna heb ik 3 jaar lang medicijnen betaald voor een pupje uit dat nest dat een rugprobleem zou hebben.
Na die jaren blijkt dat het toen kleine dochtertje meteen de tweede dag met de pup de trap op is gelopen en toen moeder schrok heeft zij van schrik de pup halverwege de trap gezet, die daarna naar beneden viel.
En meteen die dag werden wij dus gebeld dat wij een pup met rugprobleem hebben afgeleverd, de dierenarts had gezegd dat de schade aan de ruggewervel alleen door een harde tik of val gekomen kon zijn.
En hoe zit het met de mensen die een jonge pup verknallen zonder dat de fokker er iets aan kan doen? De fokker waar mijn hond vandaan komt werd getipt dat een baasje zijn hond verwaarloosde. Ze zijn polshoogte gaan nemen en troffen een zwaar verwaarloosde en agressieve hond van 6 maanden aan. Ze hebben het volledige bedrag aan de eigenaar terug betaald en de verwaarloosde ziel mee genomen.
Maar ondertussen waren ZIJ de verkeerde fokkers, hoe kan zo'n jonge hond anders zoooooo fel zijn.
De fokker heeft de hond nu ongeveer 4 jaar bij hem. Is niet te herplaatsen, maar zelf kunnen ze wel van hem genieten.
Hoe je een goede fokker uitzoekt?
Niet door alleen op verhalen van andere puppiekopers af te gaan.
Ook die maken namelijk fouten!!!!
Het is nog steeds belangrijk om ZELF de - en de + punten van jou geliefde ras op te zoeken.
Met die gegevens ga je opzoek naar een fokker en vraag naar erkende uitslagen.
Bezoek niet 1 fokker omdat die
lekker dicht in de buurt woont maar bezoek er meerdere.
Heb je dan eindelijk een fijne fokker gevonden, die voldoet aan wat JIJ wilt zien, heb dan aub geduld ook al betekend dit dat je misschien een poos moet wachten. Alles beter dan dat je elders diezelfde dag nog een pup kan gaan halen.
Een fokker heeft normaal gesproken een wachtlijst, je kan je ook afvragen waarom een fokker een wachtlijst heeft, terwijl de handelaar de pups in allerlei ruimtes voor het oprapen heeft liggen.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Op zich vind ik het concept best een goede maar het is wel moeilijk om een objectief oordeel te vellen over een fokker. Immers, 1 ontevreden klant kan de naam schaden terwijl de schuld misschien niet bij de fokker ligt en er 9 tevreden klanten zijn.
Hoe ga je dat zo goed mogelijk uitfilteren? Wat zijn de criteria om bv. een slechte fokker te plaatsen?
Hoe ga je dat zo goed mogelijk uitfilteren? Wat zijn de criteria om bv. een slechte fokker te plaatsen?
-
De fokker check is een middel om bezoekers, fokkers, kennelhouders en particulieren in staat te stellen om met elkaar in contact te komen om ervaringen uit te wisselen. Dit kunnen zowel de mensen zijn die een hond bij een fokker hebben gekocht, danwel de fokker zelf. De fokker mag beslist reageren op de ervaringen.
De fokker check is niet alleen negatief bedoeld, maar kan ook positief uitwerken. In de fokker check staan ook meldingen van mensen, die juist wel goede ervaringen met fokkers hebben.
Je kunt nooit voor 100% garanderen, dat als je 10 positieve reacties hebt van een fokker, dat je dan bij een goede fokker terecht komt. Mensen moeten ook enige kennis van zaken hebben, wat een goede fokker is en aan welke eisen deze moet voldoen.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat er van de 10 reacties, 9 negatief zijn met verhalen over zieke en dode puppy's, erbarmelijke omstandigheden en slechte service, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Het kan niet zo zijn, dat in een tijdsbestek van een maand er 9 puppy's bij een kennel gekocht worden en die allemaal ziek worden door parvo en de meeste daaraan overlijden.
Al met al wil ik benadrukken, dat de fokker check een interactief middel is, waar iedereen gebruik van kan maken, zowel de bezoeker als de fokker zelf.
We gaan in ieder geval de fokker check uitbreiden met informatie over wat nu eigenlijk een goede betrouwbare fokker is en waar je als consument op moet letten met daarbij de rechten die je hebt.
Met diervriendelijke groet,
DIERACTUEEL.NL
Martin Vink
hoofdredacteur
http://www.dieractueel.nl
De fokker check is niet alleen negatief bedoeld, maar kan ook positief uitwerken. In de fokker check staan ook meldingen van mensen, die juist wel goede ervaringen met fokkers hebben.
Je kunt nooit voor 100% garanderen, dat als je 10 positieve reacties hebt van een fokker, dat je dan bij een goede fokker terecht komt. Mensen moeten ook enige kennis van zaken hebben, wat een goede fokker is en aan welke eisen deze moet voldoen.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat er van de 10 reacties, 9 negatief zijn met verhalen over zieke en dode puppy's, erbarmelijke omstandigheden en slechte service, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Het kan niet zo zijn, dat in een tijdsbestek van een maand er 9 puppy's bij een kennel gekocht worden en die allemaal ziek worden door parvo en de meeste daaraan overlijden.
Al met al wil ik benadrukken, dat de fokker check een interactief middel is, waar iedereen gebruik van kan maken, zowel de bezoeker als de fokker zelf.
We gaan in ieder geval de fokker check uitbreiden met informatie over wat nu eigenlijk een goede betrouwbare fokker is en waar je als consument op moet letten met daarbij de rechten die je hebt.
Met diervriendelijke groet,
DIERACTUEEL.NL
Martin Vink
hoofdredacteur
http://www.dieractueel.nl
Dat klinkt als een goed initiatief Martin!