LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] coulance

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
thunderace
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 sep 2005 18:02

coulance

Ongelezen bericht door thunderace »

hallo allen,

graag jullie visie op dit onderwerp.

In week 10 is mijn keuken geplaatst. Er waren een paar dingen die niet goed gingen. In week 47 is het laatste probleem verholpen. Nu had ik 1000 euro "achter gehouden" op het totaalbedrag van 14.500, die ik zou betalen na oplevering. De rekening krijg ik net binnen. Nu ben ik van mening dat ik wel recht heb op enige coulance/leedverzachting. Dit ivm met al dat gedoe de afgelopen 37 weken en de 4 dagen die ik extra vrij heb moeten nemen. Wat vinden jullie? Ik had gedacht als voorstel om 500 te betalen.

mvg Mathijs

Inoitall
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2005 17:41

Re: coulance

Ongelezen bericht door Inoitall »

Nu ben ik van mening dat ik wel recht heb op enige coulance/leedverzachting. Dit ivm met al dat gedoe de afgelopen 37 weken en de 4 dagen die ik extra vrij heb moeten nemen.
Wie tref je hiermee? Alleen de keukenzaak, zit het probleem bij hun denk je of bij de keukenfabriek bijvoorbeeld? Normaal zal het hun ook extra werk en kosten hebben opgeleverd.

Wat bedoel je met leed? Is je hond hierdoor overleden of zo? Wellicht bedoel je compensatie! Compensatie betaalt men juist als het probleem niet is opgelost. Als het probleem is verholpen lijkt mij coulance/compensatie niet op z'n plaats. Extra vrij nemen doe je zelf! Kan ook je moeder, oma of vrienden vragen, ja toch. Of heb je die niet?
PS Dit is de reden dat keukenzaken hun centjes vooruit willen hebben, lossen ze een probleem op, kunnen ze nog naar hun centjes fluiten!

Toedeloe...

thunderace
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 sep 2005 18:02

Re: coulance

Ongelezen bericht door thunderace »

De meeste klachten, zoals verkeerd aansluiten van electra, apparaten beschadigen, onderdelen verkeerd bestellen enz waren van hen zelf. Voor de verdere klachten, ook als ze door de fabriek komen, blijft het hun verantwoording. Met de winkelier heb ik een overeenkomst. Ik had idd ook mijn ouders vrij kunnen laten nemen om als oppas te fungeren, maar dat is het verplaatsen van het probleem. Werkloze vrienden heb ik niet.

Toch bedankt voor je mening,

Mathijs

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: coulance

Ongelezen bericht door loesjes »

het lijkt nergens op dat je nu moeilijk gaat doen over de rekening.
je had dat als je dat wou even van te voren moeten bespreken met de keukenzaak, dan hadden zij ook de keuze gehad om je nog te helpen
je wil wel alles klaar hebben maar je houdt je zelf dus ook nietaan je afspraak

inderdaad door mensen zoals jij krijg je dus de verharding van de keukenzaken en zal dus de keuken bij de meeste zaken voldaan moeten worden.

smartegeld of geld voor het leed??? kom op he moeten we slachtofferhulp ook nog inschakelen?

bah bah bah, jij houdt de keukenzaak aan de overeenkomst maar wil hem zelf ontduiken. en dan wat zielig lopen doen, kom op he....

habe
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:40

Re: coulance

Ongelezen bericht door habe »

Ik vindt ook dat je de keukenzaak 100% moet betalen als de keuken is zoals je ze hebt besteld. Inderdaad is jouw instelling in deze, een van de hoofdredenen dat de meeste keukenzaken hun geld in het voorruit willen hebben. Iedereen presteert wel eens wat minder. Iedereen maakt weleens een fout, OF GEEF JIJ JOUW BAAS OOK GELD TERUG. ALS JE IETS VERKEERD GADAAN HEBT, OF WANNEER JE EEN PERIODE MINDERD PRESTEERT!!!!

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: coulance

Ongelezen bericht door Mr.P »

Hallo Mathijs,

dit is een veel voorkomend probleem en inderdaad een van de redenen waarom er vooruit betaald moet worden bij de keukenlevering.
Als je compensatie had gewild dan had je dit aan moeten geven toen er in eerste instantie (week 10) punten niet klopten.
Op dat moment had je de leveringsvoorwaarden van de keukenzaak er op na kunnen slaan en bijvoorbeeld een termijn kunnen stellen waarbinnen redelijkerwijs de problemen opgelost moesten zijn met de mededeling dat overschrijding gecompenseerd zou moeten worden (voor je extra vrije dagen bijvoorbeeld). De keukenleverancier had zich dan ook kunnen verweren.

Nu heb je de kans gegeven te herstellen. Weliswaar is 37 weken een belachelijk lange termijn maar het probleem is wel opgelost.
In dat geval zul je ook aan je verplichtingen moeten voldoen.
Ook een rechter zal je hier aan houden en eveneens een opmerking richting de leverancier maken over de lange termijn.

Voor de goede orde (en andere lezers)
Een goede keukenfabrikant levert naleveringen binnen 3 a 4 weken of zelfs sneller tenzij de keukenzaak verzuimt direct te bestellen.

In ons bedrijf is de monteur verplicht aan het einde van de dag rapport te maken van mankementen, beschadigingen e.d.
De orderverwerker dient binnen 24 uur na rapport de bestelling te hebben gedaan. De fabrikanten bevestigen vrijwel allen ook binnen 24 uur de levertijd.
Op dat moment plannen wij reeds de service-levering in.
Onze servicemap is daardoor uiterst dun, maar wat nog belangrijker is : de klanten uitermate tevreden en de kosten zeer laag.

Ik zeg erbij, ook bij ons gaat wel eens wat (goed) fout.

Mr.P

thunderace
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 sep 2005 18:02

Re: coulance

Ongelezen bericht door thunderace »

hoi allen,

Ik snap wat jullie bedoelen en zal er nog even over denken. Het probleem wat ik heb is, dat ze gewoon slecht werk hebben geleverd met service, nooit terug belden. Onderbezet aan huis kwamen en ik dus soms even moest bijspringen om bv. een deur vast te houden. Nooit heb ik excuses gekregen voor t ongemak enz. Al hadden ze een bos bloemen gestuurd van 5 euro. Hierdoor ontstaat veel onvrede. De keuken is nu ong 3 weken af, nadat ik zelf de opgestuurde dempers heb geinstalleerd en heb niet eens een telefoontje gehad of alles nu naar wens is. De nota was hun eerste en enige reactie.

Nu even een nachtje erover slapen,

Groetjes

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: coulance

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik begrijp je onvrede over dit bedrijf, het is inderdaad belachelijk lang zolang je hebt moeten wachten op de complete oplevering.
Maar ik blijf wel van mening dat als je compensatie in de prijs had willen hebben je dit vooraf had moeten melden en niet nu alles klaar is.

ik zou als ik in je schoenen stond het geld contant brengen bij het bedrijf en dan gelijk even een gesprekje aangaan met je verkoper of bedrijfsleider. 'Wie weet wil hij uit coulance je dan tegoetkomen."

Punthoofd
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 13:23

Re: coulance

Ongelezen bericht door Punthoofd »

Hallo Mathijs,

Wij zitten momenteel in dezelfde situatie. Weliswaar is de termijn iets korter dan 37 weken, maar wij wachten nog steeds op oplevering.

Onze keukenleverancier heeft tot op heden met praktisch 20 punten niet conform koopovereenkomst gehandeld en opgeleverd. Ook wij moeten nog 5% betalen van de totale koopsom. Wij hebben ons tot op heden aan alle verplichtingen gehouden, maar we staan nu zo langzaam op een punt dat we de spreekwoordelijke kont ook tegen de krib willen gooien, daar deze keukenleverancier dit telkens ook doet. We weten echter ook dat ons dat dan geen haar beter maakt dan de leverancier, maar op een gegeven ogenblik voel je je als klant zo enorm bedonderd dat je tot dit soort acties wel wordt gedreven.

Inmiddels weet ik dat meerdere mensen die laatste paar % niet betalen.

Wij zijn voornemens een tegemoetkoming te vragen voor de te laat opgeleverde keuken. Probleem is niet alleen het verlof wat wij hiervoor hebben moeten inleveren (ook geen ouders of werkloze kennissen), maar tevens dat onze planning van de verbouwing door deze desonant aardig in de war is geraakt en dat heeft geld gekost. Het klusbedrijf wat wij inhuren kan niet verder werken en kan plantechnisch de zaak ook niet vooruit schuiven waardoor wij genoodzaakt zijn een ander klusbedrijf in de armen te nemen, maar deze zijn duurder. Na 5 maanden verbouwen en op campinggasstel koken heb je het wel zo'n beetje gehad.

Affin, het is niet netjes om het restbedrag niet te voldoen, maar ik kan me goed inleven in je motivatie hiervoor.

Groetjes,
Punthoofd

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: coulance

Ongelezen bericht door Mr.P »

Punthoofd,
wat u moet doen is het volgende :

1. check de leveringsvoorwaarden van het bedrijf, hierin staan ook de verplichtingen van de leverancier.
2. stel een duidelijke, realistische termijn, bijvoorbeeld 8 weken na datum, dat de problemen verholpen dienen te zijn.
3. Stel duidelijk dat als hieraan niet wordt voldaan dat u de koopovereenkomst door rechterlijke macht laat ontbinden en de verkopende partij aansprakelijk stelt voor de hieruit voortvloeiende schade.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering overleg dit dan met de advocat en laat deze de brief versturen.
Doet u het zelf , stuur dan de brief ook aangetekend. Accepteer telefonisch contact maar meld dan duidelijk dat u alle mondelinge afspraken op papier wilt hebben alvorens met welke oplossing dan ook akkoord te gaan.

Ten slot.
Wees realistisch wat betreft de problemen.
Een scheef afgesteld deurtje is een eenvoudig serviceprobleem en moet geen punt van discussie vormen bijvoorbeeld.

Succes.

Mr.P.

16again
Berichten: 16403
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: coulance

Ongelezen bericht door 16again »

Mr P schreef:
Als je compensatie had gewild dan had je dit aan moeten geven toen er in eerste instantie (week 10) punten niet klopten.
Is dat wel zo?
In de CBW voorwaarden staat gewoon dat de consument recht heeft op
schadevergoeding bij te late levering(=meer dan 1 maand overschrijding) . Nergens in die voorwaarden staat dat de consument dit recht op schadevergoeding verliest bij het niet tijdig ter sprake brengen van die schadevergoeding.

Uiteraard dient de consument bijzondere omstandigheden wel direct te melden, zodat de winkel eventueel een tussenoplossing kan realiseren om schade te beperken.
Je kan dus niet achteraf komen met een rekening voor 37 weken lang eten buiten de deur.

m.i. kan TopicStarter terecht aanspraak kan maken op vergoeding van vrije dagen + ongemak. Een vergoeding van 100 a 200 euro lijkt mij beter op zijn plaats dan het door TopicStarter genoemde bedrag.

Punthoofd
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 13:23

Re: coulance

Ongelezen bericht door Punthoofd »

Hallo Mr. P.

Dat hebben we dus al gedaan. Inmiddels zijn ze ook door het hoofdkantoor gesommmeerd om de zaak op te pakken en op te lossen. Het loopt nu dus eindelijk.
Het ging ook niet om een scheef kastje of een plintje dat niet vast staat.

Het ging om grove blunders en fouten door de eerste verkoper die ons de keuken heeft verkocht. Deze is inmiddels van de zaak afgehaald en een andere verkoper is op de zaak gezet. We zijn dan ook realistisch en zoeken geen spijkers op laag water.

Gr. Punthoofd

mar53
Berichten: 370
Lid geworden op: 16 feb 2005 22:09

Re: coulance

Ongelezen bericht door mar53 »

Wees dan blij dat alles goed is opgelost.

Betaal wat je moet betalen, 500.-- achterhouden of niet betalen is niet de weg.

Misschien heeft je keukenleverancier er wel meer van wakker gelegen dan U.

Mar53

Gesloten