LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Comfort Card - mag dit zomaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marjaentolik
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2005 18:43

Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Marjaentolik »

Slimme winkelier duwde me in 1999 haastig een papier onder de neus, 25 gulden per maand afbetalen, voor een artikel dat 1200 gulden kostte. Inmiddels zijn we bijna zeven jaar verder, en de helft staat nog steeds open, terwijl ik elke maand met automatische incasso af heb betaald. Tja: 21% woekerrente. Maar nu nog gortiger: op het overzicht blijkt plotseling dat het bedrag dat ik nog moet aflossen niet minder, maar meer wordt. Wat is het geval: Comfort Card brengt sinds kort ook 'rechtsadvies' in rekening. Wat dat ook moge zijn. Een belletje naar CC, mevrouw aan de lijn zegt dat CC dit jaar 20 jaar bestond, en een actie had: gratis rechtsadvies drie maanden, daarna betalen. Als ik daar geen behoefte aan had, had ik dat moeten aangeven. Nu stuurt CC altijd bakken met reclame, waar ik al eens over gebeld had, dat ik dat niet wilde ontvangen. Dus verdwijnen reclamefolders van CC met gratis acties na haastig overlezen in de prullenbak. Maar mag het zomaar, dat je een klant een produkt in de schoenen schuift, waar hij niet om gevraagd heeft? Dat hij het alleen niet krijgt, als hij dat speciaal schriftelijk aangeeft? Ik vind dat schandalig! Zo houdt CC mensen in de tang, en heb ik over twintig jaar nog niet afbetaald! Inmiddels heeft de gepiqueerde mevrouw aan de lijn het geannuleerd ('het is uw probleem als u onze reclamefolders niet opent'), maar alleen dankzij mijn oplettendheid! Ik vind dit rieken naar oplichting.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

Nee, een zogenaamde negatieve verklaring mag niet in Nederland. Comfort card weet dat ook verd**d goed! Dus annuleren ze heus wel als je erom vraagt, dat horen ze gewoon te doen.

Kun je trouwens niet extra aflossen? Met zo'n bedrag ben je pas in 2008 of 2009 van je schuld af. En ondertussen maar rente betalen.
Ik schat dat als je het product hebt afbetaald je 1.200 hebt afbetaald en inmiddels 1.800 rente hebt betaald.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door particulier »

Marja,

Ik zou het krediet versneld aflossen, heb je geen spaargeld dan zou je kunnen overwegen geld te lenen bij een andere bank. Bijv. Ohra of FBTO bieden ook voor kleine bedragen 6.5 % rente, heel wat minder dan die 21 %.

Marjaentolik
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2005 18:43

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Marjaentolik »

Ja, ga ik doen. Bedankt voor jullie feedback. Zat er al een tijdje tegenaan te hikken, maar om de een of andere reden merk je niet veel van zo'n klein bedragje, maar het is wel ergerniswekkend dat het allemaal in hun zakken verdwijnt.

Marjaentolik
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2005 18:43

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Marjaentolik »

SJZ, weet je misschien in welk wetsartikel ik de bepalingen over zo'n negatieve verklaring kan terugvinden? Ik wil CC aanschrijven om het reeds geinde geld voor die nooit verlangde dienst terug te vorderen...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

Marja, het is andersom. Er is geen enkel wetsartikel dat een negatieve verklaring goedkeurt.

Verbintenissen ontstaan in dit land op grond van overeenkomsten die onstaan zijn nadat er een aanbod is gedaan, dat vervolgens aanvaard is.
Burgerlijk Wetboek Boek 6 artikel 217 zegt: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan".

Nu, comfort card heeft jou een aanbod gedaan. Maar jij hebt dat aanbod nooit aanvaard. Een aanvaarding moet je doen blijken, dus bijvoorbeeld een antwoordstrook terugsturen, je handtekening onder een contract zetten of iets dergelijks. Nu jij het aanbood niet / nooit aanvaard hebt is er dus geen overeenkomst, en mag comfort card daar dus niks voor in rekening brengen. Wat jij dus betaald hebt is een "onverschuldigde betaling" (er is geen rechtsgrond voor), en die moet op grond van Burgerlijk Wetboek Boek 6 artikel 203 terugbetaald worden.

Als het niet duidelijk genoeg is vraag je maar weer.

Marjaentolik
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2005 18:43

Re: Comfort Card - mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Marjaentolik »

Tof, SJZ, :D hartstikke bedankt voor de uitleg. Ik ga ze aanschrijven met deze informatie. Jammer dat er geen wegen zijn om meer mensen te waarschuwen voor dit soort praktijken, maar wie weet besteedt Radar er eens aandacht aan?

Gesloten