LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] brandstof
Re: brandstof
Het blijft m.i meten in de marges , de meetsystemen worden nu op elkaar afgestemd, ik ben benieuwd wat wij hier nog van horen.
Het item Kia van enkele maanden geleden is na een proefondervindelijke test ook verdwenen.
Minder gas geven , meer schakelen, geeft meer bezuiniging dan de druppels uit een benzineslang persen en een tank droogfohnen.
To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!
Het item Kia van enkele maanden geleden is na een proefondervindelijke test ook verdwenen.
Minder gas geven , meer schakelen, geeft meer bezuiniging dan de druppels uit een benzineslang persen en een tank droogfohnen.
To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!
Re: brandstof
Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Verispect en NMi (en daarvoor het IJkwezen) doen dit werk al tientallen of nog meer jaren.
De IJKwet bestaat al meer dan 100 jaar, denk je nu echt dat ze hun werk niet goed zouden doen???
Ze hebben consumenten bescherming, net als Radar, hoog in het vaandel staan.
Verispect en NMi (en daarvoor het IJkwezen) doen dit werk al tientallen of nog meer jaren.
De IJKwet bestaat al meer dan 100 jaar, denk je nu echt dat ze hun werk niet goed zouden doen???
Ze hebben consumenten bescherming, net als Radar, hoog in het vaandel staan.
Re: brandstof
Ik ben zelf ykmeester en werk al enkele jaren buiten om brandstof pompen te yken.
mijn conclusie is dat de stations gemiddelde van bijna alle brandstof pompen ,of dat deze nu van de grote maatschappijen of witte pompen zijn binnen de wettelijke marges vallen die door de ykwet zijn voor geschreven.
mijn conclusie is dat de stations gemiddelde van bijna alle brandstof pompen ,of dat deze nu van de grote maatschappijen of witte pompen zijn binnen de wettelijke marges vallen die door de ykwet zijn voor geschreven.
Re: brandstof
Graag zou ik eens een balletje op willen gooien over een vraag die mij al lang bezig houd. Als ik gebruik maak van benzine van verschillende tankstations in Nederland kan ik vaak maar 500 tot 550 km op een volle tank rijden (+/- 47 Liter). Vaak als ik in de buurt van Belgie ben (Roosendaal ---> Essen = 7 km) ga ik daar tanken en rij ik 650 km of meer per volle tank. Ik rij op beide dezelfde ritten, nl woon-werk verkeer (8 km) en snelweg (6/8 x 60 km). En natuurlijk rij je in de koudere perioden minder zuinig en hou ik regelmatig de bandenspanning in de gaten.
Zonder dit verteld te hebben aan mijn zwager, die in Frankrijk woont maar in nederland werkt, vertelde hij me dat hij het liefst in Frankrijk tankt of in Belgie omdat hij op Nederlandse benzine niet hetzelfde aantal km kan maken en tussentijds dus nog eens moet tanken. (hij maakt bijna altijd hetzelfde aantal km, en veel lange ritten)
Ik ben erg benieuwd of meerdere mensen dit hebben (opgemerkt) en of er een verklaring voor is? (Frankrijk = hoger octaangehalte???) of zit dit inderdaad in de energie-inhoud van een liter benzine? En waarom is deze in Belgie en Frankrijk dan zoveel kilometer beter en hebben wij dit (nog) niet? Ik probeer hierdoor i.i.g. zo te plannen dat ik uiteindelijk in Belgie kan tanken en dit scheelt vaak ook nog eens een euro per tankbeurt. (vroeger meer, maar ja... da's al ff geleden )
Zonder dit verteld te hebben aan mijn zwager, die in Frankrijk woont maar in nederland werkt, vertelde hij me dat hij het liefst in Frankrijk tankt of in Belgie omdat hij op Nederlandse benzine niet hetzelfde aantal km kan maken en tussentijds dus nog eens moet tanken. (hij maakt bijna altijd hetzelfde aantal km, en veel lange ritten)
Ik ben erg benieuwd of meerdere mensen dit hebben (opgemerkt) en of er een verklaring voor is? (Frankrijk = hoger octaangehalte???) of zit dit inderdaad in de energie-inhoud van een liter benzine? En waarom is deze in Belgie en Frankrijk dan zoveel kilometer beter en hebben wij dit (nog) niet? Ik probeer hierdoor i.i.g. zo te plannen dat ik uiteindelijk in Belgie kan tanken en dit scheelt vaak ook nog eens een euro per tankbeurt. (vroeger meer, maar ja... da's al ff geleden )
Re: brandstof
Even een opmerking over de temperatuur waarbij getankt werd. Degenen die opgelet hebben tijdens de uitzending, hebben kunnen horen dat de buitentemperatuur niet dezelfde was als de temperatuur in de ondergrondse opslagtank. Dus bij 8 graden tanken t.o.v. bij 28 graden tanken betekent niet meteen een temperatuurverschil van 20 graden in de brandstof. Het verschil in volume is dus minder groot.
Verder over de opmerking over het verschil in Nederlandse en Belgische tankstations, er worden altijd toevoegingen gedaan in brandstof. Sommige toevoegingen trekken water aan, wat een negatief effect heeft op je rendement. Het maakt dus inderdaad verschil waar je tankt, want niet bij elke pomp worden dezelfde stoffen toegevoegd. Kijk maar eens op deze link voor wat meer informatie.
Verder over de opmerking over het verschil in Nederlandse en Belgische tankstations, er worden altijd toevoegingen gedaan in brandstof. Sommige toevoegingen trekken water aan, wat een negatief effect heeft op je rendement. Het maakt dus inderdaad verschil waar je tankt, want niet bij elke pomp worden dezelfde stoffen toegevoegd. Kijk maar eens op deze link voor wat meer informatie.
Re: brandstof
Tijdens de genoemde uitzending, die ik pas op 5 dec. 2005 via het internet bekeek, verzocht u de kijkers tankstations te melden waar automobilisten te weinig brandstof ontvangen. Mijn antwoord is simpel: alle tankstations. Om mijn reactie beknopt te houden licht ik deze toe met de prijsopbouw van 1 liter Euro ongelode benzine. Volgens www.shell.nl bedraagt de kale prijs circa 48 cent, de belasting ongeveer 89 cent, dus 137 cent in totaal (peildatum 1 nov. 2005). Zonder belasting zouden automobilisten voor 137 cent niet 1 liter maar 2,85 liter benzine kunnen tanken: 185% meer. De belasting op benzine is dus bijna 10 keer zo hoog als op de meeste andere producten, waar 19% voor is verschuldigd. Daarnaast worden automobilisten ook nog belast met BTW bij aanschaf en onderhoud, BPM, wegenbelasting, parkeerboetes, snelheidsboetes. En omdat dit allemaal natuurlijk nog niet genoeg is, komt daar straks de kilometerheffing bij die volgens minister Peijs 12 miljard extra moet opbrengen.
Slechts een fractie van deze overheidsinkomsten komt ten goede aan het wegennet, naar mijn informatie circa 10%. De rest komt terecht in een bureaucratisch apparaat waar de vermaledijde “Brusselse” bureaucratie bij verbleekt. Voor een bevolking van 16,3 miljoen schijnt Nederland zeker evenveel beleidsbepalende ambtenaren te hebben als de EU met 459 miljoen inwoners.
Hebben we in Nederland al die schippers aan de wal wel nodig? In allerlei sectoren voelen de mensen op de werkvloer zich bedreigd en gedemotiveerd door de vaak onkundige en doorgaans overmatige bemoeizucht van deze bureaucraten. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg, onderwijs, politie, justitie en publieke omroep. Voor hun negatieve bijdragen aan onze samenleving krijgen deze bureaucraten ook nog eens forse salarissen, omdat ze die vaak zelf kunnen bepalen. Zo blijft er minder geld over voor echte noden.
Uw uitzending gaat dus aan het echte probleem voorbij. U onderzoekt immers wel de particuliere sector waar u misschien enkele tienden van procenten vindt, maar u vergoelijkt de veel grotere verspilling in de publieke sector (in de ruime zin van het woord). Een voorbeeld dus van “penny wise and pound foolish”.
De tendens om vooral de particuliere sector aan te pakken en de publieke sector te ontzien valt ook in andere afleveringen van “Radar” op. Is dit te verklaren met de spreuk “Diens brood men eet, diens woord men spreekt”? Houdt u de overheid uit de wind uit ontzag voor uw belangrijkste financier?
Slechts een fractie van deze overheidsinkomsten komt ten goede aan het wegennet, naar mijn informatie circa 10%. De rest komt terecht in een bureaucratisch apparaat waar de vermaledijde “Brusselse” bureaucratie bij verbleekt. Voor een bevolking van 16,3 miljoen schijnt Nederland zeker evenveel beleidsbepalende ambtenaren te hebben als de EU met 459 miljoen inwoners.
Hebben we in Nederland al die schippers aan de wal wel nodig? In allerlei sectoren voelen de mensen op de werkvloer zich bedreigd en gedemotiveerd door de vaak onkundige en doorgaans overmatige bemoeizucht van deze bureaucraten. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg, onderwijs, politie, justitie en publieke omroep. Voor hun negatieve bijdragen aan onze samenleving krijgen deze bureaucraten ook nog eens forse salarissen, omdat ze die vaak zelf kunnen bepalen. Zo blijft er minder geld over voor echte noden.
Uw uitzending gaat dus aan het echte probleem voorbij. U onderzoekt immers wel de particuliere sector waar u misschien enkele tienden van procenten vindt, maar u vergoelijkt de veel grotere verspilling in de publieke sector (in de ruime zin van het woord). Een voorbeeld dus van “penny wise and pound foolish”.
De tendens om vooral de particuliere sector aan te pakken en de publieke sector te ontzien valt ook in andere afleveringen van “Radar” op. Is dit te verklaren met de spreuk “Diens brood men eet, diens woord men spreekt”? Houdt u de overheid uit de wind uit ontzag voor uw belangrijkste financier?
Re: brandstof
Daar spreekt iemand met verstand van zaken!
Perfect, geef ze van katoen!
Perfect, geef ze van katoen!
Re: brandstof
En gisteren konden we dan het resultaat van de definitieve test zien. En zoals te verwachten was: er was gewoon helemaal NIETS aan de hand. Alle metingen waren ver binnen de norm. Het was dus weer echt een voorbeeld van een storm in een glas benzine. De cijfertjes verdwenen ook wel weer erg snel van het scherm, zeker omdat ze het sensatieverhaal ontkrachtten (er zaten zo te zien ook de nodige positieve afwijkingen bij, maar alles nog ver binnen de norm).
Maar wat ik had verwacht gebeurde ook: natuurlijk gaf Tros Radar niet toe: jongens, het spijt ons maar dat verhaal van die stations waar je te weinig benzine zou krijgen is flauwekul. Nee, ze moesten zo nodig weer proberen het gezicht te redden met een flauwekulverhaal over temperatuursinvloeden (alsof daarvoor niet was gecorrigeerd!), met zeer misleidende plaatjes (een jerrycan benzine die de ene keer helemaal vol wordt en de andere keer bijna helemaal leeg, alleen door temperatuursinvloeden - enorm suggestief, maar volkomen onzinnig!). Wél snerende opmerkingen maken over die directeur van het NMI die een "konijn uit de hoge hoed zou toveren" - nou die man heeft dus volkomen gelijk gekregen. Dan een zogenaamde 'deskundige' laten opdraven die het maar had over benzine bij een temperatuur van 35° C, alsof benzine in een ondergrondse tank ooit die temperatuur zal bereiken! Bovendien zouden eventuele afwijkingen in zomer en winter elkaar opheffen. Kortom, een hoop leuterpraatjes over invoeren van een ander systeem, alsof dat ook maar een zak zou uitmaken. Laat ze maar eens iets aan de belachelijk hoge accijns doen, of het kwartje van Kok, in plaats van dit gemierenneuk over een paar milliliter benzine. Lekker schoppen tegen de benzinemaatschappijen en pompstationhouders, in plaats van de grote schuldige, de overheid, aan te pakken.
Maar wat ik had verwacht gebeurde ook: natuurlijk gaf Tros Radar niet toe: jongens, het spijt ons maar dat verhaal van die stations waar je te weinig benzine zou krijgen is flauwekul. Nee, ze moesten zo nodig weer proberen het gezicht te redden met een flauwekulverhaal over temperatuursinvloeden (alsof daarvoor niet was gecorrigeerd!), met zeer misleidende plaatjes (een jerrycan benzine die de ene keer helemaal vol wordt en de andere keer bijna helemaal leeg, alleen door temperatuursinvloeden - enorm suggestief, maar volkomen onzinnig!). Wél snerende opmerkingen maken over die directeur van het NMI die een "konijn uit de hoge hoed zou toveren" - nou die man heeft dus volkomen gelijk gekregen. Dan een zogenaamde 'deskundige' laten opdraven die het maar had over benzine bij een temperatuur van 35° C, alsof benzine in een ondergrondse tank ooit die temperatuur zal bereiken! Bovendien zouden eventuele afwijkingen in zomer en winter elkaar opheffen. Kortom, een hoop leuterpraatjes over invoeren van een ander systeem, alsof dat ook maar een zak zou uitmaken. Laat ze maar eens iets aan de belachelijk hoge accijns doen, of het kwartje van Kok, in plaats van dit gemierenneuk over een paar milliliter benzine. Lekker schoppen tegen de benzinemaatschappijen en pompstationhouders, in plaats van de grote schuldige, de overheid, aan te pakken.
Re: brandstof
ik heb de ervaring met o.a. makro en tango,dat ook bij de makro tanken wel degelijk er verschil is in liters op een tankbeurt van ca.40ltr.
bij tango te nunspeet klopt het bijna tot op de liters achter de komma, bij tango maassluis idem, maar in zoetermeer moest ik bijna 3 ltr meer tanken dan de boardcomputer van mijn auto aangaf.
ook in het verleden heb ik wel verschillen gemerkt maar ben nu steeds alerter geworden op afgifte benzine t.o.v. de boardcomputer van mijn auto.
bij tango te nunspeet klopt het bijna tot op de liters achter de komma, bij tango maassluis idem, maar in zoetermeer moest ik bijna 3 ltr meer tanken dan de boardcomputer van mijn auto aangaf.
ook in het verleden heb ik wel verschillen gemerkt maar ben nu steeds alerter geworden op afgifte benzine t.o.v. de boardcomputer van mijn auto.
Re: brandstof
Ik lees een hoop reacties over het feit dat het onzin is dat dit onderzocht wordt. Nu ben ik toevallig ook iemand die denkt dat ie genaaid wordt bij het tankstation. En dat alleen omdat ik met dezelfde auto in één keer ipv 600 km op een tank nog maar 530 km op een tank rijd. Zelfde auto, geen mankementen en geen reparaties gehad. Wel na deze conclusie mijn auto na laten kijken, maar de monteur wist ook niet waar het aan kon liggen (tja, misschien de monteur?)
Maar goed, wat ik eigenlijk kwijt wilde is het volgende. Ik ben blij dat Radar dit onderzoek heeft uitgevoerd. Voor hetzelfde geld was er wel uitgekomen dat we met z'n allen genaaid worden, en dan was het onderzoek niet voor niets geweest. Nu is het in ieder geval onderzocht. En moet ik misschien mijn auto nog eens laten nakijken.............
Maar goed, wat ik eigenlijk kwijt wilde is het volgende. Ik ben blij dat Radar dit onderzoek heeft uitgevoerd. Voor hetzelfde geld was er wel uitgekomen dat we met z'n allen genaaid worden, en dan was het onderzoek niet voor niets geweest. Nu is het in ieder geval onderzocht. En moet ik misschien mijn auto nog eens laten nakijken.............
Re: brandstof
Mensen de boardcomputer in de auto berekend uw actieradius niet alleen op basis van de liters in de tank, ook uw rijstijl, airco en nog veel meer dingen zijn van invloed. En het is uiteraard ook geen geijkte meter, dus hecht daar niet te veel waarde aan.
Als u dan toch klachten heeft waarom neemt u dan geen contact op met het nmi, zij gaan er immers over.
De enigen die genaaid worden zijn de pomphouders zelf, zij krijgen namelijk duizenden liters aangeleverd met tankwagens die misschien wel de hele dag in de zon hebben gestaan, heeft iemand daar al eens aan gedacht! Die tank onder de grond zal echt niet opwarmen tot 35 graden, hij zal eerder onder de 15 graden zijn en dan krijgt de klant dus meer volgens die meneer Meurs in de uitzending.
Op een tank van 50 liter merk je die verschillen echt niet, volgens de uitzending zou het in zeer extreme gevallen hooguit 1 liter schelen, dat is voor de gemiddelde auto dus 10 a 15 kilometer.
Als u dan toch klachten heeft waarom neemt u dan geen contact op met het nmi, zij gaan er immers over.
De enigen die genaaid worden zijn de pomphouders zelf, zij krijgen namelijk duizenden liters aangeleverd met tankwagens die misschien wel de hele dag in de zon hebben gestaan, heeft iemand daar al eens aan gedacht! Die tank onder de grond zal echt niet opwarmen tot 35 graden, hij zal eerder onder de 15 graden zijn en dan krijgt de klant dus meer volgens die meneer Meurs in de uitzending.
Op een tank van 50 liter merk je die verschillen echt niet, volgens de uitzending zou het in zeer extreme gevallen hooguit 1 liter schelen, dat is voor de gemiddelde auto dus 10 a 15 kilometer.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49
Re: brandstof
Wat ik mis in deze hele discussie is dat niemand zich schijnbaar realiseert dat wanneer je tankt niet zozeer een brandbare vloeistof koopt, maar eigenlijk gewoon energie.
Met je elektriciteitsbedrijf reken je af op de hoeveelheid energie die je geleverd hebt gekregen, net als met je gasleverancier (Deze laatste rekent echter ook in volumes; komt je aardgas altijd met dezelfde temperatuur door je meter je huis binnen?). Waarom niet met motorbrandstoffen?
Laten we eens even de theorie erbij nemen:
De maximale hoeveelheid energie die kan vrijkomen bij verbranding van een liter benzine (voornamelijk n-oktaan, C8H18) hangt rechtstreeks samen met de hoeveelheid moleculen oktaan die zich in die ene liter bevinden. Een liter oktaan weegt bij kamertemperatuur ongeveer 0,7 kg en bevat dus ruwweg 6 mol oktaan (=700g (gewicht per liter) gedeeld door 114 (de molmassa; het aantal gram dat 1 mol van een bepaalde verbinding weegt bij kamertemperatuur en standaard lucktdruk). Voor de niet-chemici: 1 mol = 6,023 x 10^23 moleculen. Zie voor meer info in wikipedia bij 'getal van Avogadro').
Bij lagere temperatuur heeft oktaan een grotere dichtheid, d.w.z. weegt meer per liter. Dat betekent dus automatisch dat er dan ook meer mol oktaan in die ene liter zit, en je dus meer moleculen krijgt om te verbranden. Bij hogere temperatuur geldt juist het omgekeerde en krijg je dus minder moleculen voor je geld.
Wat er dus bepaald/afgesproken/bij wet vastgelegd zou kunnen worden is de hoeveelheid energie die je als consument per liter brandstof dient te krijgen. Dit komt erop neer dat elke pomp op elk benzinestation brandstof van één en dezelfde temperatuur moet leveren. Alleen dan betaal je voor een bepaalde hoeveelheid energie en niet voor een aantal liters.
Of de brandstof vervolgens in je tank opwarmt en uitzet of afkoelt en krimpt moet daarna geen verschil meer uitmaken; je hebt immers een vooraf vastgestelde hoeveelheid energie gekregen. Het ligt vervolgens aan de auto en de bestuurder zelf hoeveel energie je aan de brandstof kunt onttrekken en omzetten in beweging (met zuinig rijden in een zuinige auto kom je verder).
Wat ik mij verder trouwens nog afvraag is hoe het gasbedrijf deze problematiek hanteert. De aardgasmeter telt immers kubieke meters (=1000 liter).
Met je elektriciteitsbedrijf reken je af op de hoeveelheid energie die je geleverd hebt gekregen, net als met je gasleverancier (Deze laatste rekent echter ook in volumes; komt je aardgas altijd met dezelfde temperatuur door je meter je huis binnen?). Waarom niet met motorbrandstoffen?
Laten we eens even de theorie erbij nemen:
De maximale hoeveelheid energie die kan vrijkomen bij verbranding van een liter benzine (voornamelijk n-oktaan, C8H18) hangt rechtstreeks samen met de hoeveelheid moleculen oktaan die zich in die ene liter bevinden. Een liter oktaan weegt bij kamertemperatuur ongeveer 0,7 kg en bevat dus ruwweg 6 mol oktaan (=700g (gewicht per liter) gedeeld door 114 (de molmassa; het aantal gram dat 1 mol van een bepaalde verbinding weegt bij kamertemperatuur en standaard lucktdruk). Voor de niet-chemici: 1 mol = 6,023 x 10^23 moleculen. Zie voor meer info in wikipedia bij 'getal van Avogadro').
Bij lagere temperatuur heeft oktaan een grotere dichtheid, d.w.z. weegt meer per liter. Dat betekent dus automatisch dat er dan ook meer mol oktaan in die ene liter zit, en je dus meer moleculen krijgt om te verbranden. Bij hogere temperatuur geldt juist het omgekeerde en krijg je dus minder moleculen voor je geld.
Wat er dus bepaald/afgesproken/bij wet vastgelegd zou kunnen worden is de hoeveelheid energie die je als consument per liter brandstof dient te krijgen. Dit komt erop neer dat elke pomp op elk benzinestation brandstof van één en dezelfde temperatuur moet leveren. Alleen dan betaal je voor een bepaalde hoeveelheid energie en niet voor een aantal liters.
Of de brandstof vervolgens in je tank opwarmt en uitzet of afkoelt en krimpt moet daarna geen verschil meer uitmaken; je hebt immers een vooraf vastgestelde hoeveelheid energie gekregen. Het ligt vervolgens aan de auto en de bestuurder zelf hoeveel energie je aan de brandstof kunt onttrekken en omzetten in beweging (met zuinig rijden in een zuinige auto kom je verder).
Wat ik mij verder trouwens nog afvraag is hoe het gasbedrijf deze problematiek hanteert. De aardgasmeter telt immers kubieke meters (=1000 liter).
-
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
- Locatie: Almelo
Re: brandstof
Het Nederlandse IJkwezen controleert ieder jaar de juiste uitleveringsdosering. Dit geschiedt als volgt.
Met tankt een gepaste hoeveelheid brandstof welke vervolgen in het lab wordt gewogen en bestanddelen wordt gecontroleerd. Dan wordt ze op bepaalde temperatuur gebracht en in een exact vat met de juiste volume gegoten. Dan is de afwijking er niet als het goed is.
Het is nu eenmaal een natuurkundig gegeven dat stoffen bij een geringere temperatuur, bij gasvormige stoffen zoals autogas helemaal, qua volume verminderen. Maar ook de materialen waaruit de pompen vervaardigd zijn zijn aan uitzetting bij warmte en krimping bij koude onderhevig. Het is derhalve volstrekt onmogelijk om op exacte uitgifte te reduceren. Om deze reden wordt in het kader van het IJkwezen conform de IJkwet bij een exacte temperatuur wordt gewogen en gemeten. Bij het tanken van autogas is het verschil weer anders. Hoe kouder het is hoe meer gas je voor jouw geld krijgt. Dit komt omdat de uitzettingscoëfficiënt van gassen beduidend meer afwijken bij temperatuurverschillen dan bij vloeistoofen en vaste stoffen.
Met tankt een gepaste hoeveelheid brandstof welke vervolgen in het lab wordt gewogen en bestanddelen wordt gecontroleerd. Dan wordt ze op bepaalde temperatuur gebracht en in een exact vat met de juiste volume gegoten. Dan is de afwijking er niet als het goed is.
Het is nu eenmaal een natuurkundig gegeven dat stoffen bij een geringere temperatuur, bij gasvormige stoffen zoals autogas helemaal, qua volume verminderen. Maar ook de materialen waaruit de pompen vervaardigd zijn zijn aan uitzetting bij warmte en krimping bij koude onderhevig. Het is derhalve volstrekt onmogelijk om op exacte uitgifte te reduceren. Om deze reden wordt in het kader van het IJkwezen conform de IJkwet bij een exacte temperatuur wordt gewogen en gemeten. Bij het tanken van autogas is het verschil weer anders. Hoe kouder het is hoe meer gas je voor jouw geld krijgt. Dit komt omdat de uitzettingscoëfficiënt van gassen beduidend meer afwijken bij temperatuurverschillen dan bij vloeistoofen en vaste stoffen.