LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Ik ben een semi ambtenaar en val (als trendvolger) onder de CAO voor rijksambtenaren. Als ambtenaar krijg ik interim als vergoeding voor de premie particuliere ziektekostenverzekering. Door de nieuwe zorgverzekering valt deze vergoeding weg.

Wat betekent dit voor mij. Een rekensommertje. Na 1 januari 2006 betaal ik € 95,00 aan premie + € 162,50 (6,5% van € 30.000,00 op jaarbasis) inkomensafhankelijke bijdrage = € 257,50. Doordat ik deze 6,5% ook bruto erbij krijg op mijn salaris krijg ik netto ongeveer € 108,00 terug. Per saldo betaal ik dan netto € 149,50 voor de nieuwe ziektekostenverzekering.

Ik betaal nu € 135,00 voor de particuliere ziektekostenverzekering. Ik ontvang € 82,00 interim voor de particuliere ziektekostenverzering. Netto betaal ik dus € 53,00 voor mijn huidige ziektekostenverzekering.

Dat betekent dus dat ik dus € 96,50 (€ 149,50 - € 53,00) netto in salaris erop achteruit ga. Door wijzigingen in premies en belasting betaal ik € 33,00 minder premie en belasting. De inkomensdaling bedraagt dus voor mij ongeveer € 63,50 netto per maand.

Daarbij komt nog eens € 30,00 verhoging van de energienota door de gigantische prijsstijgingen op de energiemarkt (zoals een Essent medewerker dat aan mij uitlegde) waardoor ik volgend jaar ongeveer € 93,50 netto in salaris erop achteruit ga.

Iedereen zou erop vooruit gaan werd ons door het kabinet verteld. Voor ambtenaren met een interim vergoeding lijkt dit heel anders uit te pakken. Zijn er andere ambtenaren die dezelfde conclusie hebben getrokken als ik? Graag reaktie.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door karr-2 »

Vergeet je niet de eventuele zorgtoeslag en het hogere netto inkomen dat je krijgt mee te rekenen?

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Vergeet je niet de eventuele zorgtoeslag en het hogere netto inkomen dat je krijgt mee te rekenen?
Ik kom net niet in aanmerking voor de zorgtoeslag en volgens mij heb ik rekening gehouden met de belastingvoordelen vanaf 1 januari 2006 ( de genoemde € 33,00)

mariolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:27

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door mariolo »

Zoals je kunt weten worden rijken rijker en armen armer zeker met dit kabinet. Afbraak van gezondheidszorg zoals in USA, en meer onverzekerden en armen.
Dus ik kan je verzekeren dat jij en velen anderen(de meeste) er flink op achteruit gaan. Niet nu dan toch zeker in de komende jaren. Binnen 3 jaar zul je het in toenemende mate gaan merken. Slechtere zorg voor een hogere(onbetaalbare) prijs. Ja het volk krijgt de regering die het verdient. We hadden anders gekozen maar ja...... Veel sterkte in de toekomst.
Trouwens ik ben werkzaam in die door mij gekoesterde gezondheidszorg

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tot nu toe allemaal geklets en gezwets in de ruimte. Niemand kan op dit moment voorspellen wat de gevolgen zijn van het nieuwe zorgstelsel. Gezondheidszorg zoals in de USA zullen we hier van zijn levensdagen niet krijgen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb net op het nieuws gehoord dat iedereen
met minder dan € 2500 er op achteruit gaat
zoals te verwachten was.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

iedereen
met minder dan € 2500 er op achteruit gaat
Da's natuurlijk kletskoek. Je kunt zelf al je salarisstrookje voor 2006 berekenen op www.occ.nl.
zoals te verwachten was.
Ik vraag me af wie dat verwachtte, want de berekeningen van het CPB wijzen heel iets anders uit.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door dds »

@Noordeling63

Onzin, die 6,5% betaal je niet zelf, die krijg je ook niet uitgekeerd. Het wordt wel bij je brutoloon geteld, hierdoor moet je er belasting over betalen (in dit progressieve systeem max 42 %). Je krijgt het bedrag dus niet bruto waardoor je minder netto overhoudt!

Dus voor de goede orde: Netto merk je er praktisch niets van!!!! De 6,5 % wordt volledig door je werkgever vergoed (verplicht), over die vergoeding moet je dus echter wat belasting betalen.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Onzin, die 6,5% betaal je niet zelf, die krijg je ook niet uitgekeerd. Het wordt wel bij je brutoloon geteld, hierdoor moet je er belasting over betalen (in dit progressieve systeem max 42 %). Je krijgt het bedrag dus niet bruto waardoor je minder netto overhoudt!

Dus voor de goede orde: Netto merk je er praktisch niets van!!!! De 6,5 % wordt volledig door je werkgever vergoed (verplicht), over die vergoeding moet je dus echter wat belasting betalen.
@dds,

Dat is ook niet het probleem. De meeste mensen zullen vanaf 1 januari netto er (iets) op vooruitgaan. Het probleem voor de rijksambtenaren is het vervallen van de de interim vergoeding die de laatste jaren als een soort verkapt loon werd uitbetaald. Daardoor valt een stuk van het netto inkomen weg waardoor zij er netto flink op achteruit gaan. Lees de discussie op de site van ABVA/KABO maar eens

http://www.abvakabofnv.nl/forum/viewthread/81/

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door harry77 »

Da's natuurlijk kletskoek. Je kunt zelf al je salarisstrookje voor 2006 berekenen op www.occ.nl.


Dat is ook niet helemaal waar SJZ. Heb het nu bij 4 salarisstrookjes gedaan (van 2005, om het goed na te gaan......) En bij allen is er MEER NETTO (2005) Komt omdat occ veel minder loonbelasting geeft. En ja, ook algemene heffingskorting, enz........) Dus voor 2006 geloof ik dat ding al helemaal NIET, Gr Harry

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan denk ik dat je iets fout invoert Harry, want bij mij komt het tot op de cent nauwkeurig goed uit als ik het naast mijn werkelijke loonstrook leg.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door bot321 »

sjz op het nieuws gehoord hoor als je
minder dan € 2500 per mnd verdiend
dan ga je er op achteruit. dus geen kletskoek.
hoef je ook niet uit te rekenen want dat
weet je nml. al.
Als je ook nog in die sprookjes van cpb gelooft
dan kom ik in Januari wel terug als iedereen
zijn loonstrookje ontvangen heeft.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je minder dan € 2.500 per maand verdient dan vervalt de zfw-wn premie en de awbz premie wordt verlaagd. Samen 2,6% minder.

Rekening houdend met de verhoging van ib-tarief (van ongeveer een half procent), maar tevens de verhoging van alle heffingskortingen, ach, dan hoef ik niet eens een salarisberekening te maken om te begrijpen dat wie minder dan 2.500 per maand verdient er NETTO op VOORUITGAAT (zelfs al krijg je geen loonsverhoging).

Maar via www.occ.nl kun je je salaris voor 2005 en 2006 berekenen, dus iedereen is vrij zelf de vergelijking te maken.

En wat bedoel jij met "op het nieuws gehoord"? Kijk jij alleen maar naar RTL Boulevard?

earthling
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 dec 2005 19:26

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door earthling »

Beste mensen,

vele Mede en nederlanders dromen van zo een loon op jaarbasis denk ik.
Zelf heb ik bijvoorbeeld 1709 bruto per maand.. geen vetpot maar het kan zeker nog lager zoals vele mensen die zelfs ook nog eens het zware en vuile werk doen verdienen.
Even geleden werden we getracteerd op file's veroorzaakt door brandweerlieden die om te staken maar even de burger daarvoor pakken.
Het werk is zwaar hoorde ik... wat dan te denken van die glazenwasser die 3 of 4 hoog op een trap staat en vervolgens ook nog diezelfde trap moet sjouwen naar een volgende te lappen oppervlakte? waagt die niet voor een schijntje zijn leven zodat jullie een schoon raam hebben?
is zijn werk niet zwaar?
Zelf ben ik lasser van beroep, althans het is waar ik gelukkig na een periode van werkeloosheid en een opstapelende berg rekeningen weer mijn brood kon verdienen en het gaat me nog goed af ook, maar ook dit is zeker niet een licht baantje en heb dan ook geregeld last van mijn rug en benen terwijl ik nog maar 36 ben.
Maar ach.... we hebben allemaal ongetwijfeld de reclame niet gemist dat de wao wia wordt en dus is er altijd wel iets wat we nog kunnen zodat we nuttig zijn, ja toch?
Maargoed even ontopic blijven... die grens van de zorgtoeslag is vastgesteld op 25000 euro per jaar daaronder kom je ervoor in aanmerking en zit je erboven niet of je moet tweeverdiener zijn en minder dan 40000 gezamelijk hebben.
Jullie berichten lezende en dan de topicstarter met name zit er dan boven, ik blijf eronder maar zal slechts een percentage krijgen omdat ik dichterbij die brutogrens zit dan de lagere lonen.
deze groep word het hardst genaaid van allemaal en dan zitten jullie er nog warmpjes bij.

Groet

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door harry77 »

SJZ:
Dan denk ik dat je iets fout invoert Harry, want bij mij komt het tot op de cent nauwkeurig goed uit als ik het naast mijn werkelijke loonstrook leg.

Je hebt gelijk SJZ, heeft te maken met wit of groen (loontabel) dank en sorry, Gr Harry

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: Forse inkomensdaling door nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door voltige »

Hallo Allemaal,

Wat mij als eerste opviel met de mededeling van den haag is dat we er niet op achteruit zouden gaan. Want ze vonden het niet nodig om ons financieel tegemoet te komen.
Als eerst kregen we het zorgstelsel voor onze kiezen. Ik betaalde in 2005 voor een basis + een aanvulling 49.90. Nou betaal ik voor dit zelfde pakket een somma van maar liefst 129,00 euro. Een stijging van 100%. Jullie snappen wel dat ik alleen maar mijn basis pakket heb genomen. Dan ben ik alsnog 87,50 kwijt; krijg maar liefst 28 euro terug dus ik betaal netto 59.50 .Dat is wel 10 euro duurder en dan ben ik niet eens aanvullend verzekerd meer. Heb verschillende offertes aangevraagd en kwam tot de conclusie dat er kartelvorming is want ze liggen allemaal tussen de 85 en 90 euro?!?!?!?!?! Hoe kan dit??Oja, er is ons al medegedeeld dat de premies volgend jaar flink gaan stijgen. Dus ga maar vast sparen; alleen waarvan?? Dat moet je mij niet vragen. Lees het volgende dan maar
Dan word het 1 jan en de nieuwe energie-rekening valt op de mat. Wat blijkt : de premies worden met 15 euro zonder pardon verhoogd. Overstappen naar een ander?? Lijkt een goed idee maar na 2 dagen bellen en een hoop rekenen komt het er op neer dat ik voor 10 euro per maand goedkoper uit kan zijn; niet te vragen naar de kwaliteit van de energieleverancier.
Ook de benzine-prijzen stijgen de pan weer uit. De TPG-post doet er ook een schepje boven op. Was je eerst voor een pakket tot 5kg 5.30 kwijt ; dat geintje kost je nu al 7.50.
En dan heb ik de supermarkt nog niet mee gerekend want ook daar zijn de prijzen alweer gestegen.
Keek gister naar een proggie op ned3 Zembla; nou ik wist dat het slecht ging met nederland maar zo erg als het nu al is en het word nog erger. De kerken kunnen de voedselvraag niet meer aan, incassobureau's draaien overuren, deurwaarders zitten met overvolle agenda's, schulsanering kan de aanvragen niet meer aan. Ook instellingen die voedselpakketten rondbrengen kunnen het werk niet meer aan. kunnen per maand voor 200 gezinnen in amsterdam een pakket samenstellen maar ze moeten er nu al voor ruim 4470 gezinnen een pakket maken. En dit is dan alleen van de geregistreerde mensen. En dan al die mensen die zelf het nog proberen om hun boontjes te kunnen doppen?? het NIBUD heeft uitgerekend dat een gezin ( modaal, met 2 kinderen ) 26 euro in de maand overhoud om van te leven, dan hebben ze alleen nog maar de vaste lasten betaald. Scholen merken dat er kinderen op school komen zonder een ontbijt of zonder middag eten, er geen geld meer is voor sinterklaas (3.75) of voor schoolreisjes.
En dan durft den haag te zeggen dat het goed gaat met nederland???
Ja hun merken het niet want hun hebben een inkomen van tussen de 150.000 en 200.000 euro per jaar en jan modaal ( waar nederland op leeft) heeft een jaarinkomen van tussen de 20.000 en 50.000 als je mazzel hebt.

Gesloten