LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschil zorgtoeslag alleenstaand of met partner

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

verschil tussen alleenstaand en met toeslagpartner

verschil is correct
4
31%
verschil is in sommige gevallen correct
1
8%
verschil klopt totaal niet
3
23%
verkapte vorm van discriminatie
3
23%
geen mening
2
15%

Totaal aantal stemmen: 13

batavusfool

verschil zorgtoeslag alleenstaand of met partner

Ongelezen bericht door batavusfool »

hoi

ik wil een poll invoeren.

Als alleenstaande (ouder) heb je recht op max 400 euro zorgtoeslag.

Iemand met toeslagpartner heeft recht op max 1155 euro zorgtoeslag.

Als ik kijk naar mijn omgeving. Verderop woont een stelletje, leven van bijstandsuitkering en krijgen max toeslag.

Maar daarnaast woont een vrouw met 2 kinderen die van de bijstand moet leven (lager bedrag dan het koppel) en kan max 400 euro zorgtoeslag krijgen.

vinden jullie dit een eerlijke behandeling van het rijk?

Dilbert29

Re: verschil zorgtoeslag alleenstaand of met partner

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Tsja wie zijn wij om de regels te bepalen? Denk er ook aan dat je in de bijstand vaak allerlei andere voordeeltjes krijgt in de vorm van kortingen en kwijtscheldingen dat telt ook mee.

batavusfool

hoi

als het verschil nou de helft was, dus een koppel 1200 euro en een single 600 euro dan zie ik er de logica van in.
Maar hier dit klopt niet.

dat van die extratjes van de bijstand gaat ook niet op.

Ik heb het over de situatie,

man + vrouw, beide werkeloos, geen kinderen inkomen 1200 euro per maand...krijgen 1200 euro zorgtoeslag.

vrouw , wel kinderen, werkeloos, inkomen 850 euro, max 400 euro zorgtoeslag.

de vaste lasten van iemand alleen in een huis of een stel, is nagenoeg gelijk. een vrouw met 2 kinderen heeft evenveel tot meer kosten aan voeding, kleding als een stel zonder kids. enz enz...

het verschil in zorgtoeslag klopt gewoon niet

vandaag stond er voorbeeld in de AD. maar dat is weer het andere voorbeeld, gaat beide over een stel met kids en alleenstaande ouder.
Ik bedoel STEL ALLEEN MET BIJSTAND< dus geen kids...

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

1. Die kinderen zijn in het nieuwe zorgstelsel gratis. De zorgtoeslag is bedoeld om de premie te betalen. Waarom zou je een toeslag moeten krijgen om een premie van nul te betalen?

2. Als je vind dat de zorgtoeslag voor een alleenstaande de helft zou moeten zijn van een stel, vind je dan ook dat het inkomen (een bijstandsuitkering) ook de helft zou moeten zijn van die voor een stel?

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

Het is niet alleen bij de zorgtoeslag, maar ook bv bij de afvalstoffenheffing.

Als alleenstaande betaal je hier 80% van een compleet gezin, en dan roepen ze ook nog dat dat is om de alleenstaanden tegemoet te komen.

Alleenstaanden zijn al een behoorlijke ruime tijd de nieuwe melkkoe

Misschien kan het kabinet ook eens in eigen land gaan kijken wie de grootste netto betaler is :idea:

batavusfool

reactie op sjz...

als de vaste lasten ook de helft minder worden, dan kan ik ermee leven.

maar weet je wat het is, kinderen kosten in het zorgstelsel inderdaad niks, maar voor de rest wel heel veel geld.
De extra kosten voor een stel,,tweede persoon dus. Die heb je als alleenstaande dus niet aan eten,kleding enz. maar iemand met kids WEL!

het is een zwart gat in deze wet.,..
daar gaat het mij om.

groeten

SJZ

Beste Batavusfool,

Eigenlijk zeg jij: de kinderbijslag is te laag om de kosten van een kind te betalen, begrijp ik dat goed? Als je dat vind, dan moet de kinderbijslag omhoog. Dan moet je niet via de zorgtoeslag dit "zwarte gat" in de wet repareren. Dat zou net zoiets zijn als mensen met kinderen korting op de aanschaf van een auto geven, dat staat allemaal los van elkaar. De zorgtoeslag is bedoeld om ervoor te zorgen dat de kosten van de zorgpremie niet boven een bepaald percentage van je inkomen uitkomen.

(natuurlijk los van de discussie OF de overheid wel moet meebetalen aan kinderen, daar laat ik mij nu hier niet over uit).

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De overheid moet zeer zeker niet meebetalen aan het krijgen van kinderen. Dat is een keuze die je zelf maakt en dan zal je ook zelf de gevolgen ervoor moeten dragen.

De zorgtoeslag staat geheel los van de kosten van kinderen.

SJZ

Dilbert, voor alle duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat de overheid NIET moet meebetalen aan kinderen. Ik heb ook niet gezegd dat de overheid WEL moet meebetalen aan kinderen. Dat is in deze discussie namelijk niet relevant. Het is handiger daarvoor een nieuw topic te starten (dat zou jij als student toch wel weten dat je beter gestructureerd kunt werken dan alle onderwerpen door elkaar gooien). Ik wilde mij beperken tot waar de discussie over ging.

batavusfool

het gaat erom dat 2 personen 1200 euro zorgtoeslag kunnen terug krijgen en 1 persoon maar 400..

de som is dus simpel, 1:2= volgens de regering dus 0,33...

dit klopt niet.
En een persoon ALLEEN die een uitkering ontvangt (dus zonder kinderen) ontvangt inderdaad iets (dacht 40 euro meer) dan 2 personen.

Vandaar de conclusie,,,,het rijk discrimineert., Je kan hoog en laag springen, maar zo is het nu eenmaal.

lind@

Ongelezen bericht door lind@ »

De overheid moet zeer zeker niet meebetalen aan het krijgen van kinderen. Dat is een keuze die je zelf maakt en dan zal je ook zelf de gevolgen ervoor moeten dragen.
en dat doen ze dus nu wel!
zelfs in de basipolis is de 2de en 3de poging volledig vergoed :shock:
terwijl bij de goedkopere aanvullende verekeringen de sterilisatie er uit is gehaald dit vind ik schandalig gewoon

dus als je kost wat kost kinderen wil dan word het vergoed
en als je geen kinderen meer wil zoals in mijn geval 1 kindje prima meer niet dan moet ik dat zelf ook nog dokken.

ik zelf krijg ook heel weinig zorgtoeslag
mijn man werkt(gewoon loon) en ik heb wao uitkering en toch maar 16 euro per maand toeslag.
hoe kan dat dan
:shock:

SJZ

mijn man werkt(gewoon loon) en ik heb wao uitkering en toch maar 16 euro per maand toeslag.
Tja, dat kan. Er zijn zelfs vrouwen die helemaal geen inkomen hebben, en toch 0 euro zorgtoeslag krijgen omdat hun man veel verdient.

Jij vertelt niet hoeveel wao-uitkering je hebt, en hoeveel je man verdient, maar samen hebben jullie waarschijnlijk bijna 40.000 euro bruto per jaar. Daarbij hoort een lage zorgtoeslag.

lind@

Ongelezen bericht door lind@ »

yepp eronder ja

maarja tis tog 16 euro alles is meegenomen

Gesloten