LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht BKR door Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
schou028
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2005 19:43

Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door schou028 »

Hallo iedereen,

ik wou vragen of er meer mensen zijn die het zelfde meegemaakt hebben en dan met name met de rabobank.

4 jaar geleden heb ik op mijn betaalrekening een achterstand opgelopen die ik niet direct volgens de afspraken heb ingelost, door mijn studie was dit even niet helemaal mogelijk. Ik heb echter wel destijds een groot gedeelte hiervan terug betaald.

Nu is het echter zo dat de Rabobank mij zonder mij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen mij heeft aangemeld bij het BKR met een achterstandsnotering. (volgens regelement van het BKR moet elke bank de klant hier van op de hoogte stellen) Het is zelfs zo dat ik een relatief grote betaling heb gedaan conform afspraak 1 dag voordat ik bij het BKR aangemeld werd.

Na navraag te doen bij de rabobank gaven ze mij 3 jaar geleden aan dat het melden niet noodzakelijk was en zeiden ze ook dat ze geen brief gestuurd hadden. Nu 3 jaar later kunnen ze opeens wel een brief overhandigen, welke mij uiteraard nooit bereikt heeft. Het probleem is echter dat ze mij ook nog een A4 codering hebben gegeven terwijl ze gewoon al mijn contact gegevens waaronder mijn mobiele nummer en mijn post adres hadden.

Nu zullen een heleboel mensen wel zeggen, ja dan had hij maar op tijd moeten betalen en dat is uiteraard ook zo, alleen na een woelige tijd heb ik alles op orde, verdien goed en moet nu de dupe zijn van een fout die de rabobank niet wil oplossen en die ze wel indirect gemaakt hebben. Met de A4 codering is het krijgen van een hypotheek nu echt onmogelijk geworden.

Hebben meerdere mensen zulk n soort problemen gehad, of ervaring dat de rabobank aangeeft brieven verstuurd te hebben maar dit eigenlijk niet gedaan heeft. Ander advies is uiteraard ook welkom.

Nog wat extra's: mijn ouders openden mijn post en geven ook aan dat ze deze brief nooit gezien hebben. Ook heeft mijn voormalig assurantie tussenpersoon mijn telefonisch gesprek met de rabobank van 3 jaar geleden gehoord, en hij wil eventueel getuigen.

Please alle hulp is welkom

Greetz Ap

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door particulier »

Ik heb hier (gelukkig) geen persoonlijke ervaring mee, maar ik zou het zo aanpakken. Stuur de Rabobank een aangetekende brief waarin je het verhaal nog eens uitlegt, eventueel kopieen van bankafschriften en bonnetjes meesturen. Geef ze 30 dagen de tijd om de blokkering op te heffen. (Ze zijn namelijk verplicht je in te lichten als ze een achterstandsnotering willen registreren bij het BKR).

Doet de bank dit niet, hef dan alles op wat met de Rabobank te maken heeft, betaalrekening, spaarrekening, etc. Ga met je klacht naar de Geschillencommissie Bankzaken waarbij je dit aankaart. En mocht dit niet lukken, kun je altijd nog naar de rechter. Ik ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen.

schou028
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2005 19:43

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door schou028 »

Ja dat zeg ik ook tegen de rabobank, alleen nu 3 jaar na datum kunnen ze opeens wel een brief overhandigen waarin staat dat ik aangemeld zou gaan worden. Deze is dus echt 100% nog nooit ontvangen door mij, en mijn ouders hebben al mijn post destijds ook bekeken en zij kunnen dit ook beamen. Alleen rabo doet nog steeds gewoon moeilijk.

Nu is het mij woord tegen die van hun, en dan schijn ik in een rechtelijke procedure toch meestal te verliezen. Ik wil dit nu gewoon zsm afgehandelt hebben en als dat betekend dat ik direct moet gaan dagvaarden, ja dan moet dat dan maar....

Ap

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door particulier »

Nee, je snapt me niet helemaal. Eerst een aangetekende brief schrijven, je geeft de Rabobank 30 dagen de gelegenheid om hun fout te herstellen. Dan 30 dagen geduldig wachten, gegevens bij het BKR opvragen en kijken of ze je inderdaad hebben afgemeld.

Zo niet, dan rekening opheffen (je kunt de Overstapservice gebruiken om over te stappen) en naar de Geschillencommissie Bankzaken. Je laat hiermee merken dat het je echt menens is. Je zult waarschijnlijk door deze commissie gehoord worden, neem al je afschriften en bonnetjes mee. Beslist de commissie in je nadeel, dan is als laatste redmiddel de rechtbank.

Er is een geldverstrekker die hypotheken verstrekt op 'moeilijke gevallen'. Deze is wel duurder dan 'normale hypotheken'. Maar probeer eerst het bovenstaande.

PaulR
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2005 21:36

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door PaulR »

Hallo Schou028,
ik begrijp iets niet. Je zegt dat je een A4-codering hebt. Naar mijn mening ben je dan niet te vinden voor de bank. Maar verder in je verhaal zeg je dat je ouders jou post ontvangen en altijd alles openden. Dan lijkt het mij dat de bank je altijd kon bereiken. Ik ga ervan uit dat je ouders naar eer en geweten handelen dus is er voor mij maar 1 gedachte en dat is dat je ten tijde van je woelige tijden een ander adres had welk bij de bank bekend was, verhuist bent en pas later het adres van je ouders als post adres hebt opgegeven. Klopt dit?
Als in ieder geval de 4-codering weg is gehaald en de rekening is opgeheven kan je met alleen een a-codering een hypotheek aanvragen met Nationale Hypotheek Garantie.
Als je verhaal klopt zoals je het schrijft dan zou ik ook de procedure die Particulier aangeeft volgen.
Particulier
wat is er met jou en de Rabobank/Interpolis gebeurd?

Toon Stiphout
Berichten: 139
Lid geworden op: 09 mei 2005 00:40

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door Toon Stiphout »

Onbegrijpelijk, die Rabobank instelling.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ach daar hebben we beroepszeur Stiphout weer.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door Jonjo »

Als er iets fout gaat is altijd die andere de schuldige. Sorry maar hier ga ik niet mee accoord.

schou028
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2005 19:43

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door schou028 »

Zoals ik uitleg Jonjo ga ik geen totale schuld ontkennen. Ik weet dat ik niet alles zoals het hoort heb gedaan, alleen er zijn aan de andere kant gewoon ook fouten gemaakt.

Helaas maar ik heb het reglement van het BKR niet opgesteld, maar er staat in dat de deelnemer zich aan elk punt van de voorwaarden dient te houden en dit heeft de rambo-bank op een aantal punten aan haar laars gelapt.

En wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond, alles er aan proberen om je gelijk te krijgen toch?!

En wat betreft PaulR, mijn ouders hebben altijd mijn post doorgegeven en vanaf het begin dat ik mijn rekening opende daar is dat mijn postadres geweest, ben verder voor de rabobank niet verhuist en zij konden mij daar schriftelijk altijd bereiken. Zelfs hun deurwaarder kon mij per post en telefonisch bereiken, daar heb ik het verhaal ook aan uitgelegd en zij zouden het bespreken met hun client, tot op de dag van vandaag van hun niks meer gehoord

Wat bedoel je dan met onbereikbaar........ :evil:

Greetz Ap

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door particulier »

PaulR,

Er is gelukkig niets gebeurd tussen de Rabobank en ik :D Ik vraag me alleen af na reacties op verscheidene fora wat voor bank het nu is. Het is een cooperatieve bank, d.w.z. ga je naar een ander filiaal, dan heb je ook andere voorwaarden. Ze zijn marktleider op het gebied van hypotheken, echter heb het gevoel dat ze hun marktpositie belangrijker vinden dan de klant zelf. In het kort, het lijkt allemaal mooier dan het is.

PaulR
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2005 21:36

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door PaulR »

Particulier,
wat ik van de Rabobank weet is dat alle lokale banken met dezelfde Algemene Voorwaarden werken en daar niet vanaf mogen wijken maar dat zij qua rente en afsluitkosten wel af kunnen wijken. Ook qua vorm van financieren en de hoogte van financiering. Er kunnen financieringen voorkomen van meer dan 125%. Of bij mensen die in betalingsproblemen zijn gekomen wordt alles uit de kost getrokken om een veiling te voorkomen. Op dat punt gaat de Rabo zeker ook voor marktaandeel maar ook speelt de sociale, coperatieve gedachte. Iemand die er bewust een potje van maakt wordt natuurlijk afgebrand
Soms is het een nadeel dat ze niet allemaal hetzelfde werken maar soms ook een voordeel.

PaulR
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2005 21:36

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door PaulR »

Schou028
het was maar een vraag. Zoals ik het al schreef snap ik jou verhaal niet helemaal. Als jij vindt dat je in je recht staat dan nogmaals mijn mening om het advies van Particulier te volgen. Eis dan ook dat de 4-codering wordt verwijderd dan wel dat deze wordt aangepast in een H-codering. Sluit de rekening en je kan een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie aanvragen.
In ieder geval was het niet mijn bedoeling jou te krenen, indien zo dan daarvoor mijn excuses. :oops:

schou028
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2005 19:43

Re: Onterecht BKR door Rabobank

Ongelezen bericht door schou028 »

Nee hoor, je hebt helemaal niks verkeerd gezegd.
Alleen jonjo die ziet alles vanuit het negatieve oogpunt, en daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Nogmaals jij hebt nergens iets verkeerds gezegd hoor.......

Greetz Ap

Gesloten