LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] uitschrijving HBO opleiding
uitschrijving HBO opleiding
Mijn nichtje moet stoppen, na een negatief advies van de opleiding, met de HBO opleiding. Zij zit nu in het derde jaar. Zij wil zich laten uitschrijven bij de opleiding om te voorkomen dat zij voor een heel jaar collegegeld moet betalen en de studieschuld nog verder oploopt. Dat uitschrijven kan pas per 31 augustus 2006, volgens de opleiding. De IB groep vindt dit vreemd. want normaal gesproken kun je je ook uitschrijven per 1 februari, zodat voor een half jaar collegegeld betaald dient te worden. Wat zijn haar rechten en plichten in deze?
Re: uitschrijving HBO opleiding
Negatief advies krijg je toch na het eerste jaar en niet in het derde jaar pas?
Anyway, ik denk dat de IBG gelijk heeft. de reden dat de school je niet eerder wil uitschrijven is dat ze hun geld pas krijgen aan het eind van het studiejaar, dus elke student die er dan nog is levert geld op.
Ik zou gewoon een aangetekende brief naar de school sturen, waarin je eist dat je per 1 februari uitgeschreven wordt en dat je ook niet meer gaat betalen vanaf die tijd. Neem desnoods contact op met een rechtshulpinstantie of een advocaat, die kunnen je meer vertellen.
Anyway, ik denk dat de IBG gelijk heeft. de reden dat de school je niet eerder wil uitschrijven is dat ze hun geld pas krijgen aan het eind van het studiejaar, dus elke student die er dan nog is levert geld op.
Ik zou gewoon een aangetekende brief naar de school sturen, waarin je eist dat je per 1 februari uitgeschreven wordt en dat je ook niet meer gaat betalen vanaf die tijd. Neem desnoods contact op met een rechtshulpinstantie of een advocaat, die kunnen je meer vertellen.
Wat me nu net als vraag te binnen schiet: Geld dit voor elk jaar dat je studeert, of krijg je alleen als je in het eerste jaar voor 1 februari stopt het geld terug?
Voor zover ik weet geld dit voor elk jaar. Ze hebben mij altijd verteld dat je je betaalde geld terugkrijgt als je je voor 1 februari uitschrijft en dat je dan niets meer betaald.
En als je nou klaar bent met je opleiding in januari? Is even een vraagje voor mezelf..Neem aan dat je dan je collegegeld tot aan die maand betaald?
Ja maar dan heb je je opleiding ook echt afgerond, dat is wat anders. Als jij kunt aantonen dat de opleiding niet afgerond is (geen diploma dus) en je studeert er niet meer (je bent niet meer ingeschreven) dan gaat het pas in,.
-
Nee voor het hele jaar. Het verschilt per Hoge school, maar in utrecht was het altijd zo dat je tot november een soort bedenktijd had, of je des tudie wel leuk, vond en dat je daarna het hele jaar moest betalen.En als je nou klaar bent met je opleiding in januari? Is even een vraagje voor mezelf..Neem aan dat je dan je collegegeld tot aan die maand betaald?
Maar het verschilt per HBO
Ja maar ik bedoel dus de hele opleiding afgerond en niet dat je tussentijds stopt. Volgens mij betaal je dan gewoon een gedeelte van het jaar, tot en met januari.
Volgens mij betaal je zelfs dan voor een heel jaar, ondanks dat je geen heel jaar hebt. Er zullen maar weinig opleidingen zijn die eindigen in januari en vaak hebben ze wel voorzieningen en dergelijke voor je getroffen.
-
hoofdstuk 7 van de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW), waarin de hoofdregels voor inschrijving en collegegeld worden gegeven zegt in het vijfde artikel:
Maar wat ik snap is dat het hier om een gedwongen beeindiging gaat. Immers zei moet stoppen op last van de hogeschool. DAt hangt het er mijnsinziens vanaf of dat aan haar te wijtten is (studieresultaat, onvoldoende inspanning, verkeerd gekozen) of aan de opleiding. In het eerste geval mag de school aan 5;5;a vasthouden.
Let dus op het vijfde lid!!!5 Beëindiging inschrijving
5.1 Iedere inschrijving eindigt van rechtswege op de laatste dag van het studiejaar: 31 augustus.
5.2 Beëindiging inschrijving eerste jaar
a. Beëindiging inschrijving
Na een schriftelijk verzoek van de student wordt de eerste inschrijving voor het eerste curriculumjaar van een bacheloropleiding door het College van Bestuur beëindigd met ingang van de tweede hele maand volgend op de maand waarin het verzoek door de Studentenadministratie is ontvangen (één wachtmaand).
b. Restitutie collegegeld
Bij beëindiging van de inschrijving gedurende het eerste jaar van inschrijving heeft de student recht op gedeeltelijke terugbetaling van het betaalde collegegeld. De restitutie bedraagt 1/12 deel van het betaalde collegegeld voor iedere volle maand van het studiejaar na uitschrijving. Indien het collegegeld in termijnen wordt voldaan vindt verrekening plaats met nog openstaande termijnen.
c. Indienen verzoek
Het verzoek om beëindiging van de inschrijving en restitutie van collegegeld moet schriftelijk worden ingediend bij het hoofd van de Studentenadministratie, op een hiervoor vastgesteld formulier, verkrijgbaar bij de Centrale Studenten Balie.
5.3 Beëindiging inschrijving na afstuderen
a. Beëindiging inschrijving
Na het met goed gevolg afleggen van een afsluitend examen beëindigt het College van Bestuur de inschrijving voor het desbetreffende studiejaar op schriftelijk verzoek van de student met ingang van de eerste dag van maand volgend op het behalen van het afsluitend examen (geen wachtmaand).
Bij beëindiging van de inschrijving op deze grond heeft de student recht op gedeeltelijke terugbetaling van het betaalde collegegeld. De restitutie bedraagt 1/10 deel van het betaalde collegegeld voor iedere volle maand van het studiejaar na uitschrijving, met uitzondering van de maanden juli en augustus. Indien het collegegeld in termijnen wordt voldaan vindt verrekening plaats met nog openstaande termijnen.
c. Indienen verzoek
Het verzoek om beëindiging van de inschrijving en restitutie van collegegeld moet schriftelijk worden ingediend bij het hoofd van de Studentenadministratie, op een hiervoor vastgesteld formulier, verkrijgbaar bij de Centrale Studenten Balie.
5.4 Beëindiging inschrijving bij overmacht
a. Beëindiginginschrijving
Na eenschriftelijk verzoek van de student wordt de inschrijving op grond van overmacht (in het bijzonder ziekte of bijzondere familieomstandigheden), dit ter beoordeling van het College van Bestuur, beëindigd met ingang van de maand volgend op de tweede gehele maand waarin betrokkene niet meer aan het onderwijs heeft kunnen deelnemen (twee wachtmaanden).
Bij beëindiging van de inschrijving op grond van overmacht heeft de student recht op gedeeltelijke terugbetaling van het betaalde collegegeld. De restitutie bedraagt 1/12 deel van het betaalde collegegeld voor iedere volle maand van het studiejaar na uitschrijving. Indien het collegegeld intermijnen wordt voldaan vindt verrekening plaats met nog openstaande termijnen.
c. Indienen verzoek
Het verzoek om beëindiging van de inschrijving en restitutie van collegegeld moet schriftelijk worden ingediend op hiervoor vastgestelde formulieren, verkrijgbaar bij de studentendecaan (afspraak maken via de Centrale Studenten Balie). Bij het verzoek moet een schriftelijk bewijsstuk gevoegd worden. Op het verzoek wordt uiterlijk binnen zes weken beslist door het College van Bestuur. Alvorens het College van Bestuur een beslissing neemt, wordt de indiener in de gelegenheid gesteld te worden gehoord en de examencommissie en/of de studentendecaan om advies gevraagd.
5.5 Beëindiging van de inschrijving in de loop van het studiejaar is niet mogelijk in de volgende situaties:
a. bij het staken van de opleiding gedurende het studiejaar om andere redenen dan genoemd in art. 5.2 t/m 5.4;
b. bij afstuderen wanneer de student nog voor een andere opleiding staat ingeschreven.
5.6 Indien een student in de loop van het studiejaar overlijdt, wordt voor elke volle maand van het studiejaar na het overlijden, 1/12 deel van het betaalde collegegeld gerestitueerd.
Maar wat ik snap is dat het hier om een gedwongen beeindiging gaat. Immers zei moet stoppen op last van de hogeschool. DAt hangt het er mijnsinziens vanaf of dat aan haar te wijtten is (studieresultaat, onvoldoende inspanning, verkeerd gekozen) of aan de opleiding. In het eerste geval mag de school aan 5;5;a vasthouden.
Bedankt voor je antwoord.
Mijn nichtje heeft eerst een vage opleiding Culturele Vorming gedurende 2 jaar gedaan en daarin de propadeuse behaald. Daarna is zij geswitcht naar de Pabo, waar zij kon instromen in de 3-jarige opleiding. Nu, in het tweede jaar van haar, krijgt zij te horen dat zij niet geschikt is als onderwijzeres en dus niet verder mag met de opleiding. Toch moet zij het collegegeld betalen tot 31 augustus 2006. Ik begrijp nu dat zij er echt niet onderuit kan. Jammer voor haar, bijna 4 jaar gestudeerd, geen diploma en wel een fikse studieschuld.
Mijn nichtje heeft eerst een vage opleiding Culturele Vorming gedurende 2 jaar gedaan en daarin de propadeuse behaald. Daarna is zij geswitcht naar de Pabo, waar zij kon instromen in de 3-jarige opleiding. Nu, in het tweede jaar van haar, krijgt zij te horen dat zij niet geschikt is als onderwijzeres en dus niet verder mag met de opleiding. Toch moet zij het collegegeld betalen tot 31 augustus 2006. Ik begrijp nu dat zij er echt niet onderuit kan. Jammer voor haar, bijna 4 jaar gestudeerd, geen diploma en wel een fikse studieschuld.