LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betaling premie 2006
Betaling premie 2006
Ik heb nog geen keuze gemaakt voor een verzekeraar maar mijn huidige verzekeraar stuurt mij nu al een rekening voor 2006. Ben ik verplicht die te betalen?
-
Re: Betaling premie 2006
Voor mij was dit ook eeen verrassing. Er stond zelf op: als u voor 1-1-2006 niet hebt betaald, wordt de verzekering opgeschort. Omdat we ons al hadden voorbereid op de keuz, wisten we al wat we wilden. Toen hebben we de knoop maar doorgehakt en ensl de wijzigingen doorgegeven, zodat we op tijd een nieuwe acceptgiro in huis hebben. Zorgverzekeraars Nederland heeft enerzijds gezegd, dat ze aanraden om niet meteen te beslissen, omdat er nog aanbiedingen van collectieven kunnen komen, anderzijds hebben ze over de betaling gezegd, dat de "eerste verzekeraar" het geld zal terugstorten, als na betaling toch een andere verzekeraar wordt gekozen. Dit houdt m.i. in dat betaling dus niet als acceptatie wordt gezien.
Als je nog geen keuze hebt gemaakt blijf je bij je dezelfde zorgverzekeraar tot een gelijkwaardig dan je huidige niveau verzekerd. Wanneer je niet onverzekerd wilt zijn moet je de premie gewoon betalen. Ondertussen kan je tot 1 maart kiezen of je overstapt naar een andere zorgverzekeraar. Zodra je de keuze gemaakt hebt moet je de oude zorgverzekeraar opzeggen en de premie aan de zorgverzekeraar van je keuze betalen.
-
Er zijn mensen die denken dat betalen gelijkstaat met accepteren. Ik denk ook dat dit niet klopt.
Wie kan hier nog iets over zeggen?
Wie kan hier nog iets over zeggen?
Elke verzekering is verplicht je te accepteren.
Geldt overigens niet voor de aanvullende verzekering.
Geldt overigens niet voor de aanvullende verzekering.
betalen is niet hetzelfde als accepteren. U kunt nu betalen en vervolgens toch nog tot 1 maart opzeggen (let wel: alleen nu bij zorgverzekering). Maar u maakt het zich dan wel lastig, want die verzekeraar moet daarna weer alles terugdraaien.
De verzekeraar die roept dat als u niet tijdig betaalt vóór 1-1 dat u dan geen dekking meer hebt, heeft ook om andere redenen zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar.
De verzekeraar die roept dat als u niet tijdig betaalt vóór 1-1 dat u dan geen dekking meer hebt, heeft ook om andere redenen zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar.