LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DMarc

Koppelverkoop?

Ongelezen bericht door DMarc »

Ik heb een vraagje;

Sinds een paar weken ben ik opzoek naar een kleine, nieuwe auto (bijv. C2, Swift, etc.)

Veiligheid vind ik erg belangrijk en ik wil daarom ook graag zij-airbags.
Deze worden alleen geïnstalleerd als ik ook een airco koop... :?

De zij-airbags kosten ong. €300 en de airco nog eens €800 - €1000...

Nu hebben volgens mij een airbag en een airco geen logische koppeling met elkaar, waardoor dit volgens mij koppelverkoop is.

De verklaring is constant, dat het een pakket is die optioneel is en de losse onderdelen niet seperaat besteld kunnen worden (wat overiges kul is, want de airco kan ik er wel in laten zetten zonder de zij-airbags...)

Wie kan mij vertellen hoe het precies zit? is dit koppelverkoop en dus niet toegestaan?

dds

Re: Koppelverkoop?

Ongelezen bericht door dds »

Dit is geen koppelverkoop!!!

Mag dus ook gewoon, dus accepteren of niet kopen!!

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Waar maken we ons druk om. Er is al een pakket en dan ook nog eens wel het zelfde willen maar dan zonder airco. Take it or leave it koop je toch een auto zonder pakket dat is goed te doen in 2006 want dan zijn de pakketten er niet meer bij.
Kritische consumenten prima maar muggenzifters die mogen ze voor mij tot op de draad uitkleden.
Ik heb gezegd.
Ronald.

DMarc

@dds
kun je ook vertellen waarom het geen koppelverkoop is? of vind je het moeilijk om zonder uitroeptekens ergens op te reageren?

Iets roepen is simpel, het onderbouwen vaak iets minder...

@ronald
Ik wil niet hetzelfde, ik wil alleen de airbags :s wat moet ik met zo'n rotte airco? het is bovendien niet eens een echte airco...
Snap overigens niet wat dit met muggenziften te maken heeft... ik wil een optie en als ik die wil, moet ik er iets bij kopen wat a) geen logisch verband heeft met hetgeen ik wil, b) een achterlijke prijsverhoging tot gevolg heeft, c) voor mij 0,0 meerwaarde heeft.

Moet trouwens wel zeggen, dat hoe goed het programma (Radar) is, hoe triest de gemiddelde reactie hier op het forum is...
ws. thuis niet al te veel te vertellen? :P

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Kritische consumenten prima maar muggenzifters die mogen ze voor mij tot op de draad uitkleden.
Wat heeft dit nou met muggenziften te maken. Iemand wil zij-airbags en geen airco, deze twee zaken hebben niets met elkaar te maken en zeg dan als dealer dat als je alleen de zij-airbags neemt het bedrag van het plaatsen van deze airbags bijv. € 50 duurder wordt en voor mij is dit wel een typisch geval van koppelverkoop.

DMarc

@reintje

thnx voor je reactie.

Een (kleine) meerprijs zou ik geen probleem vinden, hoewel dit niet toegestaan, maar een meerprijs van €900 vind ik absurd.

LENSINK

Ongelezen bericht door LENSINK »

is het niet zo dat deze twee opties alleen af fabriek besteld kunnen worden m.a.w. de importeur heeft alleen de keuze met deze twee opties en niet de keuze uit een van beide?.

deze opties worden overigens nooit (zij airbags) of zelden (airco) na de produktie van de auto alsnog opgebouwd.

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

Tegenwoordig is een airco al zo gewoon geworden, dat het de vraag is of een wagen zonder zo'n installatie op de tweedehands markt nog wel gevraagd is.

En dan zou de inruilprijs straks wel eens een stuk lager kunnen zijn waarbij het feit of het om een echte of een surrogaat airco gaat nauwelijks een rol speelt.

Misschien dat fabrikant c.q. dealer daar reeds van uitgaan omdat als u terugkomt met die wagen zij hem toch weer aan de man of vrouw moeten zien te brengen.

Anderzijds willen airco's nog wel eens de geest geven en vergen in ieder geval op zijn minst meer onderhoud. Wat dus weer de andere kant van de medaille is.

DMarc

@Lensink
Klopt dat het alleen af-fabriek kan, maar de gordijn-airbags en de airco zitten niet bij elkaar in de buurt.. ik kan dan ook geen argument bedenken waarom die 2 samen moeten gaan (de verkopers ook niet).
tenzij..... neh.. ze zullen de gordijnairbags toch niet opblazen dmv de airco? :shock:

@Nono
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de nadelen van een airco wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Bovendien zou een lagere inruilprijs mijn probleem zijn en niet die van de verkoper.

Afgezien van het onderhoud, slijt je accu er behoorlijk van en verbruik je fors meer benzine.

reintje vitesse

En ik wil niet eens een airco voor die 3 maanden per jaar, je word er alleen maar verkouden van :wink:

dds

@DMarc,

Ik hoef je niets meer te vertellen of uit te leggen!!! (kijk daar zijn de uitroeptekens weer!!!).

Het is geen koppelverkoop. Het mag, je hebt iets horen zeggen maar weet totaal niet waar dit over gaat!!! (kijk daar zijn de uitroeptekens weer!!!).

HET MAG, GELOOF JE ME NIET ==> ZOEK EEN ADVOCAAT, BETAAL VEEL GELD EN HOOR HETZELFDE!!!

reintje vitesse

@ dds, interessante reactie echt één waar je iets mee opschiet !!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Op dit forum wordt veel vaker gezeurd over koppelverkoop. Altijd maar weer de eindeloze discussie tussen twee standpunten:

1. Het is wel koppelverkoop, kijk maar in het woordenboek.

Maar de consequentie is dan wel dat het niet verboden is.

2. Het is geen (verboden) koppelverkoop.

Maar de consequentie is dan wel dat het niet verboden is.

Kortom, we kunnen hier nog jaren over discussieren, maar zolang het taalkundige begrip koppelverkoop niet verboden is schiet je er juridisch niets mee op.

Laatst zag ik een mobiele telefoon te koop voor 0 euro (met er stond wel bij dat er voorwaarden aan verbonden worden.

Blijkt die telefoon alleen gratis te zijn als je een 1-jarig abonnement afsluit. Die Xpert van hierboven zou dat zeker ook koppelverkoop noemen.

Ik wilde wel de telefoon kopen voor 0 euro, maar niet het bijbehorende abonnement kopen .... Verboden koppelverkoop?

reintje vitesse

Voor 0 euro koop je niets maar krijg je in dit geval deze telefoon dus jouw verweer slaat nergens op :D

DMarc

@SJZ
voor telecom (telefonie/internet/etc.) is er een uitzondering gemaakt en de telefoon bij een abonnement is een "premium" en geen verkoop, daarnaas kun je het niet kopen voor €0 dus gaat deze vergelijking, zoals reintje al zegt, nogal mank.
Daarnaast is koppelverkoop wel degelijk wettelijk geregeld; zowel nationaal als europees. Er is echter zo goed als geen jurisprudentie (kijk dds... moeilijk woord) over

@dds
Blijkbaar kun jij niet zelf verzinnen dat iets koppelverkoop zou kunnen zijn, maar er zijn anderen die dat toch echt wel kunnen.
Als je nu eens met argumenten komt, ipv inhoudsloos geblaat... wellicht dat er dan iemand op de wereld je nog een klein beetje serieus zal nemen. Jammer dat je zulk compensatiegedrag moet vertonen op internet om de illusie te hebben nog iets te betekenen.

dds

@DMarc,

nogmaals:

Ga naar een advocaat! Vaak is het eerste half uur gratis. Dan kost het ook jou dus niets. Deze zal je exact hetzelfde vertellen.
Jij wil het van anderen niet accepteren, bent volledig opgegaan in je eigen mening, het enige dat je hier doet is het zoeken van mensen met dezelfde mening. Indien iemand hierover een andere mening heeft moet hij dit uitleggen ofschoon deze 100 % zeker weet dat hij gelijk heeft. Aangezien dit een gratis orgaan is (ik krijg er immers niets voor) ga ik jou niet uitgebreide juridische onderbouwing voor zitten kauwen.
Geloof mij, ik weet waar ik over praat, ik zou de eerste zijn om deze vreemde combinatie's aan te pakken, maar het is eenvoudig weg niet mogelijk.
Waarom ik graag van die combi-onzin af zou willen? Nou, ik koop veel en vaak nieuwe wagens in eigendom (afgelopen jaar 4 wagens) hierdoor word ik erg vaan geconfronteerd met zaken die ik niet wil maar wel moet afnemen.

Doe mij een plezier en jezelf, geloof mij, ik weet echt waar ik over praat!!

reintje vitesse

Vaak is het eerste half uur gratis
Net als met die telefoon : Gratis
Nou, ik koop veel en vaak nieuwe wagens in eigendom (afgelopen jaar 4 wagens
En als je er één dubbel hebt ruil je die voor één die je nog niet hebt :lol: :lol: :lol:

diadino

Ongelezen bericht door diadino »

hoi dmarc,

koppelverkoop is dan wel wettelijk geregeld zoals jij zegt, maar het is niet wettelijk verboden!
kijk ook maar eens in het pc-gebeuren, een nieuwe pc met windows erbij, da's ook zo'n mooi voorbeeld van koppelverkoop, ook toegestaan. en probeer maar eens die pc te kopen zonder windows erop, dat lukt je ook niet altijd, tenzij je hem zelf helemaal samen gaat stellen.
autofabrikanten hebben nu eenmaal de neiging om accesoires vaak in een pakket te verkopen (zal vast ook wel weer een kostenbesparende rden achter zitten) en dan loop je gewoon het risico om dingen erbij te verkopen die je niet wil hebben, maar je hebt de keus, je wordt niet gedwongen iets te kopen, enige nadeel is wel dat je dan soms dingen niet koopt omdat de rest die je erbij krijgt niet aan je wensen voldoen of het pakket te duur wordt.
als je de auto(c2) niet zo kunt krijgen zoals je wilt, dan zou ik gewoon naar een ander merk en kijk of ze daar iets hebben wat voldoet aan je eisen.

als ik op de site van citroen kijk bestaat jouw pakket al niet meer en kun je bij de vtr uitvoering de auto zo krijgen zoals je zou willen.
het zijn trouwens gewone zijairbags en geen curtainairbags.
en als je echt veiligheid zo belangrijk vindt, waarom neem je dan niet een grotere auto.
heb je toch meer ruimte tussen jezelf en de tegenpartij tijdens een aanrijding.
als wij samen een zijdelingse aanrijding zouden krijgen, ben ik er bang voor dat je erg weinig profijt zou hebben van je zijairbag(en hopenlijk alleen je auto total-loss) en dat er bij mij alleen een koplamp en mistlamp kapot zouden zijn en een beetje schade aan de bumper.

reintje vitesse

probeer maar eens die pc te kopen zonder windows erop
Zeer gemakkelijk, ga naar een computershop en bestel een pc en zij zetten erop dat wat de klant vraagt. :roll:

Gesloten