In 1999 ben ik in mijn 4 kamerappartement komen wonen en toen meldde de verhuurder dat er een plan was om de flat te gaan slopen,maar er was geen beslissing genomen.In 2000 kwam er een voorstel tot sloop en alle oude bewoners krijgen een verhuisvergoeding als de sloop door gaat.Intussen worden de lege woningen aangeboden met een tekst erbij dat er een sloopnominatie is,wanneer is onduidelijk en nieuwe bewoners krijgen als het door mocht gaan urgentie,maar geen verhuisvergoeding.
Van de 36 gezinnen die hier woonden in 1999,zijn er nog 8 over die dus recht hebben op een verhuisvergoeding.Als ik nu zou besluiten om te gaan verhuizen,dan verlies ik al mijn recht hier op net als de andere oude bewoners.
Sinds de doorloop zo groot is in ons gebouw,verpauperd het bij de dag.Er zijn veel mensen hier komen wonen die ergens op een schopstoel zaten.Een andere reden kan ik niet bedenken.
Aan onderhoud word er al helemaal niets gedaan en wat me het meest stoort is dat als je de verhuurder belt met een onderhoudsklacht,dat er word gezegd dat ik moet begrijpen dat ze geen geld meer besteden aan een sloopflat.En als ik vraag wanneer dit op de agenda sta,dan word er gezegd dat ze het niet weten.
Ja,zeg.We betalen wel elk jaar huurverhoging,maar er word niets gedaan aan onderhoud omdat dit geld kost?!Hoe krom kan het zijn?Volgens de verhuurder zijn ze verplicht om elk jaar een huurverhoging toe te passen en dan maakt het niet uit of je in een sloopflat,sloopflat op later termijn of een slooppand onder voorbehoud.
Als je alleen maar uitrekend hoeveel ze hebben bespaard doordat er 28 gezinnen verhuist zijn zonder de 5000 euro verhuisvergoeding omdat we officieel niet in een sloopflat wonen.Maar bij elke nieuwe verhuurder komt er minstens 50 euro huur bij.
Klein rekensommetje;
Verhuisvergoeding 28 x 5000= 140.000 euro
Huurverhoging 28 x 50 = 1.400 euro
Totaal bedrag verdiend = 141.400 euro!!
En daar hoeven ze helemaal niets voor te doen!
Terwijl de traptreden onder je voeten afbreken,de centrale deur bekrast is,de muren van het trappenhuis er niet meer uitzien,de verwarming soms uitvalt vanwege een oude installatie,geen schildersonderhoud word gedaan waardoor de flat erg verwaarloosd oogt kan ik nergens terecht met mijn klachten,omdat het word afgedaan als dat ik geduld moet hebben voor de plannen van mijn verhuurder.En hier betaal ik elke maand 423 euro huur voor (incl. stookkosten)!
Mag dit zomaar of kan ik hier iets tegen doen?
Met vriendelijke groet,
Lucia