LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensloopregeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jopie1
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 nov 2005 16:53

Levensloopregeling

Ongelezen bericht door Jopie1 »

Banken bieden over 2006 hoge rente over de inleg van de levensloopregeling. Klantenwerving! Wanneer de bank de rente in 2007 verlaagd kan het zijn dat je voor het overstappen naar een andere bank een flinke boete moet betalen.
Daarnaast zijn er banken waarbij je administratiekosten over je levenslooprekening moet betalen.
Bij overlijden van de rekeninghouder blijkt dat de nabestaanden niet het volledige bedrag wordt uitgekeerd.
Laat je hierover vooraf informeren!!
:idea: :idea:

overdevest53
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2004 09:39

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door overdevest53 »

Bedankt voor je tip Jopie. Er is nog wel erg veel onduidelijk ja, veel informeren lijkt me wel zinvol.

http://levensloopregeling.jouwpagina.nl

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door flepp »

Noem het maar levenssloop regeling, :shock:

Jeanne
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 dec 2004 11:03

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door Jeanne »

Als je een nieuwe rekening opent lees je toch de voorwaarden, neem ik aan? Als je goed alle informatie lees op http://www.spaarvooruwverlof.nl/ dan zie je, dat wanneer je spaart via een beleggingsproduct en/of verzekening het geld NIET naar de nabestaanden gaat. Spaar je in geld, dan gaat dit na je overlijden gewoon naar de nabestaanden. Bepaalde banken kunnen natuurlijk afwijken, maar daar zijn de voorwaarden toch voor?

En het zal je maar gebeuren, dat je wegens trieste familieomstandigheden zorgverlof op wilt nemen. Dan kan dit ook van deze spaarregeling. Ook kun je er even een paar maandjes tussenuit om b.v. van je kind(eren) te genieten, dus waarom jouw cynisme, flepp?

Verkoperzoveel
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 sep 2005 16:33

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door Verkoperzoveel »

Ik geloof helemaal niet in een levensloopregeling of een spaarloonregeling. Als het te duur wordt, wordt het toch weer getorpedeerd over een aantal jaren. Net zoals het gebeurt is met de lijfrentes en ook de huidige, afgeroomde, spaarloonregelingen.
Er wordt maar 1 partij beter van en dat is de politiek.

Zorg gewoon zelf voor je oudedag. Open een beleggersrekening o.i.d. en stort elke maand daarop.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door flepp »

Het is gewoon een verslechtering maar denk dat veel mensen het niet echt beseffen deze sigaar uit eigen doos, je kan beter zelf geld opzij leggen als je het kan missen.
Voor lage inkomens is het veels te duur, zo komt door blijven werken tot je 65e inzicht zo als kapitaal en politiek het willen.

Ben zelf van voor 1950 dus zie de verschillen. :shock: :shock: :shock:

AnnemiekVerbeek
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2005 15:40

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door AnnemiekVerbeek »

Voor een artikel over de levensloopregeling voor het opiniemaandblad
Pitch (www.pitch.nl) ben ik op zoek naar mensen die mij willen
vertellen waarom ze vanaf januari wel of niet aan deze regeling gaan
meedoen. Ben je niet ouder dan 40, in loondienst, heb je een mening en
vind je het leuk die met de lezers van Pitch te delen: dan zoek ik jou!
Bij het artikel worden foto's gemaakt, dus je moet wel bereid zijn een
fotograaf op bezoek te krijgen.

Vanaf 1 januari kan iedere werknemer in Nederland een
levensloopregeling afsluiten. De nieuwe wet, als vervanging van het
pre-pensioen, is ontworpen door het CDA om werknemers individueel de
mogelijkheid te geven tijdens de loopbaan in het spitsuur van het
leven, tijd vrij te maken voor de zorg voor bijvoorbeeld kinderen of
ouderen. Maar de vraag is of het realistisch is om te denken dat je
fiscaal vriendelijk kunt sparen voor verlof (maximaal 3 jaar) tegen
maximaal 70 procent van hun loon. Is dat alleen een lokkertje van het
kabinet, uitsluitend weggelegd voor mensen die bovenmodaal verdienen?

Ik hoop op veel reacties!

Groet,

Annemiek Verbeek

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Annemiek, waarom zou het alleen voor bovenmodaal zijn?

NU zijn er veel mensen met modaal of benedenmodaal die vut-premie betalen. Inclusief werkgeversdeel gaat dat ook soms ook naar de 10% van het inkomen.

Waarom zouden die mensen nu wel verplicht vut-premie kunnen betalen, maar kunnen ze niet vrijwillig levenslooppremie betalen?

irenebrug
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2006 01:07

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door irenebrug »

Kijk uit met de levensloop regeling!

Er worden velen voordelen genoemd, maar ik zie er geen enke plus punt in:
- U kunt fiscaal aantrekkelijk sparen voor verlofdoelen: eerder stoppen met werken, zorg-, ouderschap en eductatief verlof of sabbatical.
Dit kan ook als je het zelf op een spaarrekening zet. Bovendien ben je dan niet afhankelijk van de werkgever.

- hoge rente
hoezo extra hoge rente? Bij een interspaarrekening is nu ook dezelfde 4% te verkrijgen en is deze is wel altijd vrij opneembaar.

Pas loonbelast en premies volksvezekeringen als u het verlof op neemt. u valt wellicht in een lagere tariefgroep
Hoe zo voordeel? je moet het toch vroeg of laat betalen. Bovendien als het belastingstelsel wijzigt kan dit zeer nadelig gaan uitwerken! (zie 'wellicht' )

u behaalt mogelijk een belasting voordeel doordat het levensloopsaldo niet inbox 3 valt (1.2% vermogensrendement).
De belastingstelsel kan in de loop der tijd gewijzigd worden, waardoor ook dit nadelig kan worden! En 1.2% vermogensredenement is echt niet veel. (zie 'mogelijk')

U heeft recht op heffinkgskortingen op te betalen loonbelasting/inkomsten belasting als u verlof opneemt.
Als het op een spaarrekening had gestaan betaalt u op het moment van opname helemaal geen loonbelasting!


Over de nadelen wordt al helemaal haast niet gesproken:
- Een lager WW uitkering bij verlies van baan. Het inkomen ligt lager doordat het van het bruto-loon afgaat.
- Een lagere pensioen uitkering?? (wie weet of dit invloed heeft op het pensioen?)
- bij overlijden bestaat de kans de tegenpartij (de banken) het geld mogen houden en niet de na-bestaanden.
- indien de werkgever geen vrij geeft kan het tegoed niet worden opgenomen. Kan alleen maar worden opgenomen met toestemming van werkgever.
- Als het tegoed op de 65e leeftijd alsnog in 1 keer vrij komt, moet er alsnog veel belasting worden betaald.
- Indien werkloos of switchen tussen 2 banen, valt dit niet op te nemen.
- Wanneer je veel hebt opgebouwd in de levensloopregeling, zit een nieuwe werkgever hier echt niet op te wachten.
- Door aanpassingen in de wettelijk (belasting) regelingen, kunnen de opnames heel ongunstig uitpakken in de toekomst. Hier is geen enkele garantie over afgesproken!

Wellicht zullen er nog wel veel meer nadelen zijn. Laat mij maar gewoon lekker sparen op mijn spaarrekening...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

[/quote]- U kunt fiscaal aantrekkelijk sparen voor verlofdoelen: eerder stoppen met werken, zorg-, ouderschap en eductatief verlof of sabbatical.
Dit kan ook als je het zelf op een spaarrekening zet. Bovendien ben je dan niet afhankelijk van de werkgever.

Maar dan betaal je jaarlijks wel 1,2% in box 3.


- hoge rente
hoezo extra hoge rente? Bij een interspaarrekening is nu ook dezelfde 4% te verkrijgen en is deze is wel altijd vrij opneembaar.

Nou, ik wil jaarlijks 12% van mijn loon wegzetten tegen 4%. Vertel jij maar eens welke bank die rente biedt.
En 1.2% vermogensredenement is echt niet veel.
Nou, als je 30 jaar lang het geld laat staan, dan heb je in box 3 inmiddels 30 X 1,2% = 36% afgedragen. Dat noem jij "echt niet veel" ????


Als het op een spaarrekening had gestaan betaalt u op het moment van opname helemaal geen loonbelasting!
Nee, maar op het moment van sparen de volle mep. Als je dus eerst 30 jaar spaart, dan pak je bij opame een heffingskorting van 30 X 183 = € 5.490. Dat kunnen veel mensen goed gebruiken.

Een lager WW uitkering bij verlies van baan. Het inkomen ligt lager doordat het van het bruto-loon afgaat.
Da's puur gelogen, levensloop verlaagt het loon voor sociale premies niet. Heb je leugens nodig om mensen angst in te boezemen of zo?
- bij overlijden bestaat de kans de tegenpartij (de banken) het geld mogen houden en niet de na-bestaanden.
Da's puur gelogen, levensloop valt in de erfenis. Heb je leugens nodig om mensen angst in te boezemen of zo?


Als het tegoed op de 65e leeftijd alsnog in 1 keer vrij komt, moet er alsnog veel belasting worden betaald.
Dan geldt toch ook die heffingskorting van (bv.) 30 x 183 = 5.490?

Een lagere pensioen uitkering?? (wie weet of dit invloed heeft op het pensioen?)
Het heeft geen invloed op pensioen, maar je mag het levensloopvermogen wel gebruiken om je pensioen te verbeteren / te verhogen.
Laat mij maar gewoon lekker sparen op mijn spaarrekening
Die vrijheid heb je. Dat zeiden veel mensen ook van het spaarloon 11 jaar geleden. Ondertussen heb ik al zo'n € 4.200 belasting bespaard door spaarloon en lach ik al die mensen uit die niet meededen aan spaarloon omdat dat alleen leuk voor de politiek zou zijn. € 4.200 is voor mij veel geld, dat gooi ik niet zomaar weg.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door Mk »

- Die 1,2% betaal je alleen over het vermogen boven de drempel. Als je veel spaargeld hebt kan het dus aantrekkelijk zijn.
- Levensloop valt niet altijd in de erfenis: het hangt er vanaf hoe je het hebt weggezet. Ik heb begrepen dat het mogelijk is om er een soort verzekering mee af te sluiten waar dan weer voorwaarden aanhangen die uitkering bij overlijden beïnvloeden. Zoals bij alle financiële producten geldt dan ook hier dat je gewoon EERST DE VOORWAARDEN MOET LEZEN.

Hoewel sommige zaken op bangmakerij lijken ben ik het op twee punten erg met Irene eens;
als het belastingstelsel wijzigt kan dit zeer nadelig gaan uitwerken! (zie 'wellicht' )
u behaalt mogelijk een belasting voordeel doordat het levensloopsaldo niet inbox 3 valt (1.2% vermogensrendement).
De belastingstelsel kan in de loop der tijd gewijzigd worden, waardoor ook dit nadelig kan worden
De overheid is gewoon geen betrouwbare partij voor dit soort regelingen.

antonia77
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jun 2005 08:22

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door antonia77 »

Ik weet wel zeker dat de levensloopregeling alleen gunstig is voor mensen met een heel hoog inkomen.
Ik heb laten uitrekenen hoe dat met ouderschapsverlof en de levensloopregeling zit.Want het is nu dus de bedoeling dat je je ouderschapsverlof "spaart" met de levensloopregeling.Nou,afgaande op het bedrag wat ik elke maand kan sparen (en dat is niet zo heel veel want ik verdien niet zo veel),kan ik in 2035 een paar maanden ouderschapsverlof opnemen.Dan ben ik 58.Ik vrees dat het mij dan niet meer lukt om een kind te krijgen.Dus laat maar zitten,die levensloopregeling.

mikec
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2006 08:19

Re: Levensloopregeling

Ongelezen bericht door mikec »

:oops: Alweer zo'n mooi addertje die door nederland sluipt.
weet je we moeten eigenlijk allemaal er niet aan mee doen
voordat je er weer aan gewent bent is het weer afgelopen ermee.
de regering is van alles aan het verzinnen om hun gaten te dichten.
en hun buidel te vullen.
Levensloop is weer de volgende fase daarvoor hadden we heel kort het pre pensioen en daar voor was het Vut ik ben benieuwd wat er de volgende stap zal zijn.
ik doe er niet meer aan mee, ik zie er totaal voor mijzelf geen voordeel meer in het is weer geld ergens naar toe brengen waar je weer niets over te vertellen hebt.
je bent van diverse instanties weer afhankelijk.
als je werkgever je geen verlof geeft heb je er niets aan en als je durft te vragen om een half jaar te stoppen om van je levensloop opgebouwde tegoeden wat te kunnen genieten (vakantie) dan verwacht maar niet gauw dat je werkgever zal juigen van ja dat is goed en dan ben je over een half jaar weer van harte welkom, nee hoor hij zal zeggen dat is prima maar dan blijf je ook maar thuis, ik zoek wel iemand anders die wel wil werken (dit zal zijn antwoord zijn)
maar de regering ziet dat niet zitten dat is niet zo en zal ook niet gebeuren denken ze.
en de spaarloon die je nu hebt wordt straks ook aangepakt hoor als er niet genoeg overstaapen naar de levensloop want dan verdienen ze er niets meer aan.
ze willen er namelijk van af van die spaarloon het kost de staat te veel.
(wist je dat de staat wij zelf zijn)

wij moeten gewoon ieder voor zich het geld opzij leggen op een spaarrekening die ze pas aankunnen breken als het echt nodig is.
je krijgt er moi rente van en je weet zeker dat er niemand anders iets mee kan gaan doen waar je later weer niets over te vertellen hebt.

en je bent het niet verplicht om er aan mee tedoen.

MVG MCL

Gesloten