LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Stanley
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2005 20:07

Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Stanley »

Beste mensen,

Op 17. Oktober heb ik elektronisch de zorg- en huurtoeslag aangevraagd. Vele malen informerend bij de belastingdienst hebben ze me bevestigd dat m'n elektronische aanvraag goed was aangekomen en dat ik m'n toeslag uitrlijk 31. december zou ontvangen.

Al bijna iedere dag heb ik bij de belastingdienst geinformeerd en iedere medewerker beloofde dat het vandaag (dus 31. december) geld binnen zou zij.

Ik heb echter nog geen enkele cent mogen ontvangen en ook de beschikking heb ik niet binnen. Medewerkers konden helaas nooit vertellen de status van deze anvraag. ( vreemd toch dat ze niets kunnen zien ? ).

Wie heeft nog meer deze ervaring en wat denken jullie over deze gang van zaken?

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door chubi »

De Sp houdt een klachtenregistratie bij. Dus als je wilt kun je in ieder geval daar een klacht indienen. Hoe meer mensen dat doen die het niet hebben gekregen. Hopelijk zal die hogevorst dan opstappen.

http://www.sp.nl/noodrem/zorgtoeslag.shtml

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zelfs als Hogervorst verdwijnt, zal dit nieuwe systeem in stand blijven. We zitten er nu te ver in en de kosten zijn in het oude systeem te hoog opgelopen om nog terug te kunnen. Het is spijtig, maar we zitten er aan vast.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Stanley:

Voor mij is het van hetzelfde laken een pak als bij jou. Op 18 september 2005 was ik waarschijnlijk één van de allereersten die de beide toeslagen via internet had aangevraagd, daar het aanvraagprogramma nog maar koud 2 dagen op internet stond.

Toch nog geen enkel bericht! Volgens de belastingdienst was mijn aanvraag wel binnen maar nog niet verwerkt!!!

Op toeslagen.nl staat nu het volgende:
--------------------
Actueel
Laatste betalingen voor zorg- en huurtoeslag begin januari 2006 (30 december 2005)
Heeft u eind december nog geen voorschot zorg- of huurtoeslag ontvangen, dan ontvangt u uw zorg- of huurtoeslag in de eerste week van januari. U krijgt in januari ook een bericht waarin het bedrag staat dat u voorlopige aan toeslag ontvangt.
--------------------

Het is volgens mij mogelijk om vanwege het uitblijven van een beschikking uit te gaan van een 'fictieve afwijzing' van de aanvraag en hiertegen bezwaar aan te tekenen.

Dit zal ik zeker doen als ik zelfs na de eerste week van januari geen (voorlopige) beschikking heb ontvangen. Het bezwaarschrift zal ik dan voor 16 januari 2006 aangetekend met handtekening retour verzenden.

Natuurlijk hoop ik dat het niet nodig zal zijn om een bezwaarprocedure in te gaan, maar als een beschikking uitblijft moet ik helaas wel. Ik vind dat ik ook genoeg geduld heb betracht als ik met het indienen van een bezwaar wacht tot de tweede week van januari 2006.

Stanley
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2005 20:07

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Stanley »

Vandaag alweer belastingdienst gebeld en jahoor... "Door een fout in het programma van de elektronische aanvragen heeft B-dienst achterstand gelopen, echter op 6 januari staat geld om m'n rekening". Beschikking is ook bekend, fout is hersteld, maar worden er telefonisch geen bedragen genoemd.


Laten we hopen dat ze het deze keer niet verpesten... Ik hou jullie op de hoogte. Ga zaker klacht indienen bij die bovengenoemde SP-site...

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door digimax »

hier hetzelfde. per 22 9 2005 alles online in orde gemaakt voor 2 verschillende huishoudens. klap is nog te doen voor een maand gezien we wel wat spaargeld klaar hadden staan, normaal kwam op 19 dec een huursubsidie binnen, nu dus eerst geen huur&zorg toeslag, tel daar volle huur afschijving, dubbele afschijvingen van 2 verschillende zorgaanbieders (de oude en over een paar dagen de nieuwe) bij op en de schadepost is ruim 400 euro per huishouden, permaand wat wel ff overlapt moet worden totdat alles in orde is. maximaal eind tweede week is mij beloofd.


:evil:

ehouba
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:37

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door ehouba »

De belastingdienst heeft mij geadviseerd om nog eens te informeren als ik de 3e week van januari nog niets heb gehoord/gekregen. Wel hebben ze telefonisch bevestigd dat ze de aanvraag hebben ontvangen, maar die is nog in behandeling.

Ik moet de huur betalen van een bijstandsuitkering. Hoe moet dat zonder toeslag? Het zou allemaal goed geregeld worden en iedereen zou op tijd zijn toeslag krijgen!

De beloften en toezeggingen die zijn gedaan zijn dus niet nagekomen.
Dat beloofd nog wat met alle andere veranderingen (en toezeggingen!) die doorgevoerd gaan worden.

Volgens mij wordt het een zooitje.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Als je de diverse fora doorleest over het onderwerp zorgtoeslag, valt me iets op: Dat de beller naar de belastingtelefoon wel erg uiteenlopende tijdstippen van uitbetaling danwel beschikking krijgen te horen; varierend van 5 tot 18 dagen (!)
Het begint er op te lijken, dat "ze" (belastingtelefoonmedewrk(st)ers) het ook al niet meer weten.
Ook de getallen, welke naar buiten gebracht zijn (220000), welk aantal beschikkingen/uitbetalingen nog niet zijn verwerkt, lijken niet te kloppen: VEEL te laag ingeschat.
We (diegenen die tijdig de zorgtoeslag hebben aangevraagd) worden gewoon zand in de ogen gestrooid om lagervorst niet in zijn hemd te zetten. :twisted:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook de getallen, welke naar buiten gebracht zijn (220000), welk aantal beschikkingen/uitbetalingen nog niet zijn verwerkt, lijken niet te kloppen: VEEL te laag ingeschat.
Oh? Hoe weet je dat? Op fora als deze vind je hooguit een paar honderd klagers, misschien nog wel minder. Heb jij al meer dan 220.000 mensen gesproken die de toeslag nog niet hadden ontvangen?

Stanley
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2005 20:07

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Stanley »

Belastingdienst heeft het zelf meegedeeld!!!

Goed kijken naar nieuws!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door SJZ »

De belastingdienst heeft gezegd dat op 27 december 200.000 mensen hun toeslag nog niet gehad hadden. Maar op 29 december en deze week zou er weer een uitbetalingsronde zijn.

Hoeveel mensen NU dus nog geen toeslag hebben, dat weet ik nog steeds niet. Waar haal jij de informatie vandaan dat nu 220.000 mensen nog geen zorgtoeslag hebben gehad? Heb je een bron? Een link naar het bericht?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Frankkk »

http://www.toeslagen.nl/intermediairs/a ... i2006.html
---------------
Actueel
Betalingen voor zorg- en huurtoeslag begin januari 2006 (03-01-2006)
In de 1e week van januari 2006 keert de Belastingdienst rond de 200.000 betalingen zorg- of huurtoeslag uit. Het gaat om aanvragen zorg- of huurtoeslag die niet eerder verwerkt en betaaald konden worden. De aanvragers ontvangen op korte termijn een bericht waarin het voorlopige toeslagbedrag staat.
---------------

Op dezelfde pagina nog een drietal smoesjes; ze geven zo de aanvragers de schuld van de vertraging, stelletje schurken.

http://www.toeslagen.nl/intermediairs/a ... diars.html
------------------
Actueel
Voorlopige vaststelling voorschot huur- en zorgtoeslag (29 december 2005)
Belastingdienst/Toeslagen heeft nog niet alle aanvragen huur- en zorgtoeslag 2006 volledig kunnen verwerken. Dat komt bijvoorbeeld door:
* een onvolledigheid in de aanvraag;
* een dubbele aanvraag;
* het ontbreken van gegevens van de aanvrager.
Belastingdienst/Toeslagen betaalt toch zoveel mogelijk in december 2005 een voorlopig vastgesteld voorschot huur- of zorgtoeslag uit. Uw klanten krijgen hiervan bericht. Zodra de ontbrekende gegevens bekend zijn, ontvangen zij een bericht met het definitief vastgestelde voorschot huur- of zorgtoeslag.
Voor de uitbetaling van het voorlopig vastgestelde voorschot geldt het volgende:
* Klanten die huurtoeslag hebben aangevraagd, maar waarvan de aanvraag nog niet (volledig) is verwerkt, ontvangen het huursubsidiebedrag van december 2005.
* Klanten die zorgtoeslag hebben aangevraagd en waarvan het inkomen bekend is bij Belastingdienst/Toeslagen, ontvangen de zorgtoeslag op basis van dit inkomen.
* Klanten die zorgtoeslag hebben aangevraagd, maar waarvan onvoldoende gegevens bekend zijn, ontvangen (voorlopig) de maximale zorgtoeslag.
------------------




Zie ook de antwoorden op kamervragen van kamerlid Kant:

http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_IT ... 2X61286X33

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum





Uw brief (Kenmerk)





Ons kenmerk

30 december 2005





2050605770





DGB 2005-7390

Onderwerp

Beantwoording kamervragen van het lid Kant (SP) over het later storten van de zorgtoeslag







Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Kant over het later storten van de zorgtoeslag.



Namens de staatssecretaris van Financiën,



De minister van Financiën,









G. Zalm

























Antwoorden op de vragen van het lid Kant (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretaris van Financiën over het later storten van de zorgtoeslag. (ingezonden 30 december 2005)



Vraag 1

Hoe komt het dat via een ingesteld meldpunt van de SP honderden meldingen binnenkomen van mensen die nu nog geen zorg- en/of huurtoeslag hebben ontvangen?



Vraag 2

Is aan de toezegging in de vierde voortgangsrapportage over de invoering Zorgverzekeringswet dat ‘degene die 1 november hun aanvraag hebben ingediend het eerste voorschot ontvangen voor 20 december met een uitwijkmogelijkheid naar 27 december’, voldaan? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat is dan volgens u de verklaring dat mensen deze toeslag nog niet binnen hebben?



Vraag 3

Hoe is de melding in de voorlichtingscampagne en de mededeling via de belastingtelefoon dat de beschikking voor de zorg- en huurtoeslag vóór 31 december 2005 wordt verzonden te rijmen met de genoemde toezegging in de vierde voortgangsrapportage?



Vraag 4

Wat is de reden voor het verschuiven van deze deadline? Heeft u de Tweede Kamer hierover geïnformeerd? Zo neen, waarom niet?



Antwoord op vragen 1, 2, 3 en 4

De Belastingdienst heeft in de communicatie naar de aanvragers van een toeslag steeds aangegeven dat degenen die voor 1 november een volledig en juist ingevulde aanvraag hebben ingediend, nog in december 2005 de betaling van hun zorg- en huurtoeslag kunnen verwachten. Het overgrote deel van de betalingen (zo’n 4,5 miljoen stuks) heeft plaatsgevonden op 20 december jongstleden. Voorzien was in een tweede betaalmoment in december. In afwijking van de melding in de vierde voortgangsrapportage ligt dit tweede betaalmoment op 30 december. Deze uitbetalingsdatum blijft binnen het kader van eerdergenoemde toezegging. Naast de 4,5 miljoen betalingen op 20 december zijn er zo’n 300.000 beschikkingen uitgegaan die niet tot een betaling leiden (zogeheten nihil-beschikkingen). Op 30 december zijn nog eens 1 miljoen uitbetalingen gerealiseerd. Niet alleen garantieposten, maar ook aanvragen die na 1 november zijn binnengekomen. Dit betekent dat in totaal zo’n 5,5 miljoen betalingen hebben plaatsgevonden. Een relatief beperkt aantal posten kan niet meer dit jaar worden uitbetaald. Zo vindt de uitbetaling inzake zo’n 110.000 aanvragen uiterlijk 5 januari a.s. plaats. Voor ongeveer 100.000 posten loopt de verwerking nog. Deze worden naar verwachting ook in de eerste week van januari uitbetaald.



Daarmee zijn alle aanvragen verwerkt, ook die na 1 november zijn binnengekomen. In die gevallen waarin onvoldoende gegevens beschikbaar waren om tijdig tot een vaststelling te komen, is een voorschot toegekend. Voor de zorgtoeslag zal dit voorschot doorgaans overeen komen met de uiteindelijke berekening. Voor de huurtoeslag is het voorschot gebaseerd op de huursubsidie, die nu van VROM ontvangen wordt. Ingeval het een nieuwe aanvraag betreft wordt een vast bedrag betaald. Hiermee wordt ook voor situaties waarin vraagbrieven zijn verzonden, die mogelijk niet tijdig beantwoord zijn, voorzien in een voorschot.





Vraag 5

Kunt u garanderen dat alle mensen die nu nog niets hebben ontvangen, maar wél de formulieren op tijd hebben verzonden, vóór 31 december a.s. op z’n minst een voorschot ontvangen?



Vraag 6

Wat is uw reactie op via het genoemde meldpunt binnengekomen meldingen van foutieve stortingen?



Vraag 7

Kunt u een schatting maken om hoeveel foutieve stortingen het gaat?



Vraag 8

Wat is volgens u de reden van deze foutieve stortingen?



Antwoord op vragen 5, 6, 7 en 8

Ik heb kennis genomen van de door u genoemde meldingen bij het meldpunt van de SP. Zoals de staatssecretaris eerder in uw Kamer heeft aangegeven is een mega-operatie als de eerste uitbetaling van zorg- en huurtoeslag niet zonder fouten uitvoerbaar. De procedures van de Belastingdienst zijn er op gericht om in individuele gevallen zo snel mogelijk in een oplossing te voorzien. Binnen de Belastingdienst zijn maatregelen genomen om bijvoorbeeld ingeval op een onjuist rekeningnummer is betaald, dit zo snel mogelijk te kunnen corrigeren. In bijvoorbeeld het geval van tussentijds overlijden van de aanvrager of zijn of haar partner hoeft de burger zelf geen mutatie in te sturen, maar zal een en ander automatisch door de Belastingdienst worden hersteld. Uit de reactie van de Belastingtelefoon blijken tot nu toe geen structurele fouten in de uitvoering. Wel is bij elektronische aanvragen in een aantal gevallen het rekeningnummer niet goed overgenomen. Dit heeft ertoe geleid dat in ongeveer 90.000 gevallen is betaald op een ander rekeningnummer dan opgegeven door de aanvrager. Echter in alle gevallen wel op een rekeningnummer van de aanvrager dat bij de Belastingdienst bekend is. In een enkel geval is het mogelijk dat dit een rekeningnummer is waarover de aanvrager niet meer kan beschikken.

Ingeval de aanvrager constateert dat op een onjuist rekeningnummer is uitbetaald kan hij volstaan met een telefoontje naar de Belastingtelefoon om dit te laten corrigeren. Er wordt dan zo spoedig mogelijk betaald op het rekeningnummer dat de aanvrager aangeeft. Tot nu toe betreft dit ongeveer 4000 gevallen.





Vraag 9

Kunt u garanderen dat in het geval dat mensen die door deze fouten geen zorgtoeslag hebben gehad, deze zo snel mogelijk alsnog krijgen zodat niemand onverhoopt in de problemen komt.



Antwoord op vraag 9

De Belastingdienst doet een maximale inspanning om de problemen bij de januaribetaling opgelost te hebben. Een absolute garantie dat dergelijke problemen niet meer voor zullen komen is echter niet te geven.





Vraag 10

Kunt u garanderen dat deze problemen bij de volgende uitbetaling in januari 2006 zijn verholpen?



Antwoord op vraag 10

Ja.





Vraag 11

Wilt u deze vragen uiterlijk vrijdag 30 december 2005 beantwoorden?



Antwoord op vraag 11

Ja.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door SJZ »

Uit dit bericht blijkt dat er 210.000 aanvragen zijn die op 30 december nog niet verwerkt waren. Er wordt bijgezegd dat die in de eerste week van januari betaald zullen worden.

Dat betekent dus dat het heel goed mogelijk is dat die aanvragen inmiddels al verwerkt zijn.

Stanley, jij schrijft:
Goed kijken naar nieuws!
Dat lijkt me inderdaad een juiste opmerking.

ehouba
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:37

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door ehouba »

SJZ, ben je toevallig een belastingambtenaar of zo? Je blijft de zaak zo hardnekkig ontkennen dat het ongeloofelijk is.

Ik bijvoorbeeld heb mijn zorg- en huurtoeslag ruim op tijd aangevraagd. Ik heb nog steeds GEEN beschikking ontvangen. Ik heb nog steeds GEEN huur- en zorgtoeslag ontvangen. Ik heb NIET de beloofde voorschotten ontvangen, zoals geschreven in de bovenstaanden antwoorden van kamervragen. Ik heb GEEN foutieve of onvolledige gegevens opgegeven. De belastingdienst heeft daarover ook GEEN contact met mij opgenomen. Ik ontvang al jaren huursubsidie op DEZELFDE rekening en ik heb GEEN verandering van rekening doorgegeven.

Gevolg is dat ik met mijn bijstandsuitkering de zorgtoeslag en huurtoeslag moet voorschieten. Als je geen reserves hebt kunnen opbouwen betekent dat GEEN eten kopen.

Stanley
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2005 20:07

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door Stanley »

SJZ werkt vast bij de belastingdienst dus belangen van deze verdedigt!!! :evil:
Laatst gewijzigd door Stanley op 05 jan 2006 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik werk niet bij de belastindienst, integendeel zelfs. Mijn werk bestaat eruit klanten te helpen bij hun contacten met de belastingdienst, en ik sta uiteraard aan de kant van mijn klanten (want die betalen mij).

Zeggen dat ik bij de belastingdienst werk is net zoiets als zeggen dat Jan Marijnissen een fractiemedewerker van de VVD is.

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: Zorgtoeslag nog NIET ontvangen tot 31. december?

Ongelezen bericht door digimax »

die antwoorden van gekke zalmpje zijn grotendeels bull@#@$.

ik kan het niet bevatten hoe moeilijk het moet zijn om een digitale aanvraag, waar verder geen bijzonderheden bij zijn te verwerken. zeker als deze correct binnen is gekomen en de helpdesk geen fouten erin kon vinden.

ze zijn gewoonweg vergeten te behandelen. dat kan nie anders, meeste formulieren aanvragen zijn wel uitbetaald.


:evil:

Gesloten