LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door Boekweit »

We hadden sneller als verwacht ons bankstel verkocht op marktplaats , aangezien de levertijden bijna overal 2 tot 3 maanden zijn , ben ik op internet gaan kijken ( we wilden toch graag voor de feestdagen een bankstel hebben ) en kwam bij de site meubelmarktplein een site waar winkeliers hun showroommodellen verkopen terecht , en ja hoor bij de firma ONS HUIS "THUIS IN WONEN"zagen we een bankstel wat we zochten dachten we en na de foto's bekeken te hebben en informatie via de telefoon besloten we het bankstel te nemen , dom dom om niet te gaan kijken maar de afstand was ruim 400 km .
Toen ze s'morgens om half 7 het bankstel bezorgden (ze hadden maar 1 chauffeur dus moest mijn vriend helpen om het bankstel in huis te krijgen en hij gaat om 7 uur naar zijn werk ) viel het ons heel erg tegen .
De kleur was heel anders volgens de verkoper kwam dat door het licht , er stonden spotjes ofzoiets op , en er zat een hele diepe zit in , ik kwam lang niet met mijn benen aan de grond als ik op de bank zat , dus niet echt relax zitten ook nog niet met een kussen achter de rug ,het model leek ook heel anders maar dat is maar net in wat voor positie je de foto maakt , om 10 uur dezelfde dag besloot ik om te bellen en vragen of het bankstel ALSTUBLIEFT retour kon , uiteraard dat wij de verzendkosten betaalden , maar hij zei gelijk nee hoor ik ben allang blij dat ik van een showroommodel af ben en er staat al weer een van de nieuwe collectie , ik vroeg nog dat hij er toch niet minder van werd , hij kreeg het bankstel in orginele verpakking en in dezelfde staat de volgende dag terug plus de gemaakte kosten , maar nee hoor hij zei had u maar niet zo dom moeten zijn en daar heeft hij gelijk aan maar ik had gehoopt dat hij wat begrip kon tonen , maar dat zat er niet in, het bankstel kostte tenslotte 1900 euro daar moet je wel heel veel jaren plezier van hebben.
Toen had ik geinformeerd of het koop op afstand was en dat was het ook , alleen ACHTERAF hoorde ik dat de koop op afstand vervalt als je een koopovereenkomst tekent en dat had ik via de post gedaan.
Na heel veel gezeur konden we het bankstel terugsturen als wij hem 30 % betaalden plus de verzendkosten van 108 euro dus in totaal 678 euro.
Nou dat hebben we maar gedaan , dat heeft hij mooi makkelijk verdient , en wij zijn op zoek gegaan naar een tweedehands bankstel omdat het budget wel heel laag geworden was , maarja liever een tweedehands die wel goed zit dan een dure die niet goed zit.
Ik begrijp dat dit een hele dure les is en zal ook nooit meer zoiets ongezien kopen , maar een beetje begrip had toch wel gekund , hij was met de verkoop hoogstens 10 minuten aan de telefoon geweest en had wel een bankstel verkocht van 1900 euro.Het was in onze ogen reeeler geweest om de kosten te delen, risico van koop op afstand voor beide partijen.
Hij is nu 678 euro rijker , maar we kunnen hem er geen plezier mee wensen !!
DAAROM VOOR ONS HUIS THUIS IN WONEN EEN KOUDE DOUCHE , DIE HEBBEN ZE ONS AL GEGEVEN !!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik begrijp iets niet :

- u koopt ongezien een bank
- u kunt er vervolgens niet op zitten
- de kleur valt ook tegen
- u geeft aan dat u zelf fout zat om niet eerst te kijken
- winkel heeft formeel correct gehandeld.

Voor wie is die koude douche nu eigenlijk bestemd ?
Voor u toch zeker ?!

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door 16again »

De wet koop op afstand is wel degelijk van toepassing!
Deze wet geldt niet alleen voor aankopen via internet, maar ook voor aankopen via post, telefoon en fax.
Als je bij een postorderbedrijf iets per post bestelt, (ingevuld + ondertekend bestelformulier is overeenkomst) heb je recht op 7 dagen zicht termijn, en dat zou hier dus ook moeten gelden.
Scheelt toch 670 euro.

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door Boekweit »

"Bedankt voor je reaktie , maar ik heb geinformeerd , en eerst zeiden ze ook koop op afstand , maar omdat de winkelier voor de levering de koopovereenkomst gestuurd heeft en wij die ondertekent terug gestuurd hebben ( wij dachten dat het bankstel anders niet geleverd zou worden ) vervalt de koop op afstand , heel jammer !!
Zo is de wet de winkelier staat sterker , onbegrijpelijk omdat je wel over een bedrag van 1900 euro praat.
Ik ben zelf werkzaam in een schoenenwinkel en daar kun je iets gewoon retourneren , terwijl ik meestal langer met een klant bezig ben dan deze meneer even 10 minuutjes door de telefoon , maar helaas in de meubelbranche gaat dat er heel anders aan toe , en ondanks dat hij wettelijk gelijk heeft zou het ook fijn zijn als hij wat klantvriendelijker gereageerd had , maar hij wilde alles!!

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door 16again »

eerst zeiden ze ook koop op afstand
Wie is "ze?" Als je met ze de winkel bedoelt, dan vermoed ik echt dat ze je met onwaarheden het bos in sturen.

Je hebt thuis (=op afstand) via de post een overeenkomst ondertekend. Ik zie echt geen reden waarom de wet koop op afstand niet van toepassing zou zijn.

Stond op de overeenkomst uitdrukkelijk vermeld dat er geen opzegtermijn van toepassing was? (zelfs dat is aan te vechten:onredelijk bezwarend)

De betreffende winkel is aangesloten bij het CBW. Je hoeft dus niet naar de rechter maar je kan naar de geschillencommissie stappen om je gelijk te halen.

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door Boekweit »

Hallo 16 again , met ze bedoel ik de rechtswinkel en de jurofoon , de winkelier had overigens ook geinformeerd bij de jurofoon en die stuurden mij een brief waarin stond dat koop op afstand vervalt zodra je de koopovereenkomst getekend hebt , en die hadden wij getekend voor dat de banken geleverd werden .
Ook had ik geinformeerd bij de CBW daar duurde het 4 maanden voordat het geschil behandeld kon worden ,zo'n lange wachtlijst was er , ondertussen zaten wij wel met 2 banken die ingepakt in onze woonkamer van 8 bij 4 meter stonden omdat wij geen opslagruimte hebben , geen ideale situatie dus .

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door 16again »

BW7:46a
d. techniek voor communicatie op afstand: een middel dat zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van partijen kan worden gebruikt voor het sluiten van de overeenkomst op afstand;
Post valt hier wel degelijk onder (ga eens kijken hoeveel techniek nodig is voor bijvoorbeeld automatisch sorteren van die post). De telefoon echter niet onder omdat daar wel degelijk gelijktijdige aanwezigheid voor nodig is.
hij was met de verkoop hoogstens 10 minuten aan de telefoon geweest
Blijkbaar is hier telefonisch verkocht, en geldt de overeenkomst per post als bevestiging van dit telefoongesprek. (ik kan geen andere reden bedenken waarom wet "koop op afstand" niet van toepassing is)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door crazyme »

Stel :

Je hebt iets gezien in een winkel, en de volgende dag bel je naar de winkel om het te bestellen. Is er dan sprake van koop op afstand ?

Volgens mij draait het om de *mogelijkheid* om een artikel te bekijken. Die mogelijkheid is in deze situatie wel degelijk geboden. De klant had immers naar de showroom kunnen rijden. Zij vonden het echter teveel moeite en namen de gok. Dan moet je ook maar de gevolgen aanvaarden.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme,

Zoals jij het stelt kan elke webwinkel onder de wet "koop op afstand" uitkomen door simpel gezegd, de afhaalbalie uit te breiden met een vitrinekastje. Er is dan immers sprake van een winkel, en de klant heeft altijd de mogelijkheid om vooraf eea te bekijken.
Dat is niet de bedoeling van de wet "koop op afstand!"

Het gaat erom dat de winkel de mogelijkheid biedt om op afstand goederen te kopen en daarbij behorende wettelijke bepalingen moet naleven voor op afstand gesloten overeenkomsten. Als tele-kopende klant heb je geen verplichting om van te voren naar een eventueel winkelpand te gaan om het product vooraf te bekijken. Waarom zou je ook, er geldt immers de 7 dagen op zicht regeling.

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door Boekweit »

Hallo 16 again , wij hebben ( denken wij )alles geprobeerd om de banken op onze kosten terug te sturen en dat er verder geen kosten bij kwamen maar dat is ons helaas zoals je weet niet gelukt omdat ze blijven volhouden dat de koop op afstand vervalt als er een koopovereenkomst getekend is , al is het voor de levering en via de post gebeurd , dit hebben ze bij de rechtswinkel verteld , dus wij zouden het verder ook niet meer weten.
wij zouden er graag een goed bedrag voor over hebben als het wel zou lukken , maar HOE ?
Äl zit de wet soms nog zo krom in elkaar we kunnen de wet niet veranderen.
Mensen kunnen wat meer begrip voor elkaars situatie's hebben en daar enigszins rekening mee houden , maar dat kan meneer Sjaak niet die kiest voor keihard zaken doen

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door 16again »

Bij verder zoeken op internet ben ik vrij zeker dat de wet koop op afstand toch van toepassing is

Belangrijkste tekst die ik tegen kwam staat hier onder, nota bene afkomstig van de CBW site (via google cache):

Je kunt alsnog een brief naar de winkel schrijven, waarin je vermeld dat je, alleen om van de bank af te komen, onder protest annuleringskosten betaald hebt.
Vervolgens doe je alsnog een beroep op wet koop op afstand, en verzoek je de winkel tot terugbetaling van de annuleringskosten (=onverschuldigde betaling).
Geef aan dat de winkel 30 dagen heeft voor terugbetaling
Geef aan, dat indien de winkel niet betaald, dat je dan naar de geschillencommissie stapt.

mijn e-mail (=envelopje) werkt.

Koop op afstand

Sinds 1 februari 2001 is een nieuwe wet van kracht, genaamd Wet Bescherming Consument bij Koop op Afstand. Het doel van de wet is de consument die gebruik maakt van een verkoopkanaal waarbij geen menselijk contact plaatsvindt te beschermen. Voornaamste regel in deze wetgeving is de mogelijkheid voor een consument om de koopovereenkomst te ontbinden en bestelde goederen te retourneren.

Wanneer is de wet van toepassing?


Er moet sprake zijn van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand. Gedacht wordt aan verkoop via internet, telefoon, fax, post, geadresseerde en ongeadresseerde mailings, advertenties in de pers met bestelbonnen, standaardbrieven, catalogi, telefoon met en zonder menselijke tussenkomst, radio, televisie, elektronische post, etc.

Een min of meer toevallige overeenkomst die uitsluitend met communicatiemiddelen op afstand tot stand komt valt dus niet onder de wetgeving.

Ook is de wet niet van toepassing wanneer enig lijfelijk contact in de loop van de totstandkoming van de overeenkomst heeft plaatsgevonden.

TIP: wanneer een consument bij u in de showroom is geweest, vermeld dit dan in de orderbevestiging die u stuurt (dan is immers de wet niet van toepassing). Bijvoorbeeld:

“Naar aanleiding van uw bezoek in de showroom en het gesprek met onze verkoper Janssen, doet het ons genoegen uw telefonische bestelling d.d. ……... te mogen noteren en bevestigen”.

Hoewel de wetgeving wel van toepassing is, heeft de consument het essentiële ontbindingsrecht niet wanneer het overeenkomsten betreft over:
goederen die overeenkomstig specificaties van de koper tot stand zijn gekomen;
goederen die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
goederen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden.
Houdt u er rekening mee dat deze uitzonderingen, ook in de wonenbranche, niet snel van toepassing zullen zijn!

Aan welke regels moet u voldoen?

Voor het sluiten van de overeenkomst moet u via het communicatiekanaal de volgende zaken melden:

identiteit en adres van de verkoper
belangrijkste kenmerken van de goederen
prijs inclusief belastingen
kosten van aflevering indien niet in de prijs onder 3 genoemd inbegrepen
betalingscondities, wijze van aflevering of uitvoering van de overeenkomst
de mogelijkheid van ontbinding, d.w.z. retournering van de goederen binnen 7 dagen na aflevering
geldigheidsduur van het aanbod/de aanbieding.

Uiterlijk ten tijde van de aflevering dienen de volgende zaken gemeld te worden:

alle gegevens vermeld onder punt 1) t/m 6) van de vorige alinea;
vereisten voor gebruikmaking van het ontbindingsrecht;
bezoekadres van verkoper waar klachten gemeld kunnen worden;
gegevens over garantie.
Wat kan de klant vervolgens doen?

Als u aan alle bovenstaande vereisten heeft voldaan, dan kan de klant gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de goederen deze retourneren.

Als u NIET aan alle vereisten heeft voldaan, dan is deze termijn zelfs drie maanden! U heeft dan wel een herkansing: de termijn van zeven werkdagen gaat alsnog lopen zodra u in tweede instantie heeft voldaan aan alle vereisten.

Het meest voor de hand liggende is dat u bij de aflevering een prijsopgave doet aan de klant voor terugzending van de geleverde zaak. Over het algemeen bent u beter geoutilleerd dan een andere vervoerder en wellicht kunt u zelfs een concurrerend aanbod doen. De wet is er overigens niet erg duidelijk in of u verplicht kunt worden mee te werken aan terugzending, maar daarvoor zijn wel indicaties.

De wet geeft u wel de mogelijkheid om de kosten van terugzending in rekening te brengen bij de klant. Het woord kosten geeft aan dat het niet de bedoeling is dat u een vergoeding voor overige aan uw zijde gederfde inkomsten (annuleringskosten) mag verdisconteren. Voorts moet u binnen 30 dagen het door de klant betaalde bedrag (minus de eventueel door u berekende kosten voor terugzending) terugbetalen.

Kan ik op enige wijze hiervan afwijken, bijvoorbeeld door een bepaling in mijn algemene voorwaarden?

Helaas: neen! De wetgeving is van zogenaamd dwingend recht, hetgeen inhoudt dat u er niet ten nadele van de koper van mag afwijken.

Het is moeilijk te bepalen of uw verkoopkanaal of uw overeenkomst met die bewuste klant wellicht een uitzondering vormt op de regels. Het betreft immers een nieuwe wetgeving waarover nog geen procedures bij de rechter zijn gevoerd en waar nog geen gerechtelijke uitspraken van zijn. Mocht u evenwel toch nog vragen hebben, dan kunt u nadere informatie inwinnen bij het informatiecentrum, telefoon 030 – 6973131

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: koude douche voor Ons Huis "THUIS IN WONEN"in Reuv

Ongelezen bericht door Boekweit »

Bedankt 16 again voor je informatie , ik heb gebeld en stuur de informatie aan u door via een mail .

Gesloten