LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met belasting

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
arjan koenders

Problemen met belasting

Ongelezen bericht door arjan koenders »

Ik ben een jongen van 19 jaar en ik heb het volgende probleem, misschien dat jullie hier mij een goed advies over kunnen geven.

In Februari 2005 heb ik mijn aangifte ingevuld op het belasting formulier, Alle Jaaroverzichten die ik gehad had van de bedrijven waar ik dat jaar gewerkt heb heb ik netjes ingevuld op het formulier.

Alleen werkte van Januari 2004 tot September 2004 bij de C1000, In September ben ik daar gestopt omdat ik naar defensie ging. In Oktober 2004 toen ik net 18 jaar was geworden zijn we verhuisd naar een ander woonadres.

Januari 2005 had ik nog steeds geen jaaroverzicht gehad van de C 1000, Het bleek dat ze het naar het oude adres gestuurd hadden, terwijl ik wel doorgegeven had dat ik verhuisd was, Bij het oude adres was niks ontvangen.

Dus ik besloot niks in te vullen, omdat ik wist dat het bekend was bij de belastingdienst, En ik had over dat bedrag ook nooit loonheffing betaald, Omdat ik nog geen 18 jaar was.

Afgelopen Zaterdag kreeg ik het bericht van de belastingdienst dat ik dat bedrag van de C1000 niet ingevuld had op me aangifte, Het gaat om een bedrag van 2800 euro dat had ik verdiend die 9 maanden.

Ik heb geinformeerd om heen, De ene zegt dat ik 33 % moet betalen over dat bedrag moet betalen, de andere zegt dat ik niks hoeft te betalen omdat ik op dat moment nog geen 18 jaar.

Wat gaat er nu exact gebeuren met dat geld wat ik niet opgegeven hebt. Moet ik daar belasting over betalen? Of helemaal niks? In Ieder geval wat gaat er nu gebeuren met mijn situatie.

Als ik 33 % gaan betalen over 2800 euro wordt ik gek, want dat heb ik gewoon niet.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Arjan Koenders

m.wil

Re: Problemen met belasting

Ongelezen bericht door m.wil »

Heb je vanaf september nog inkomen gehad? Het bedrag wat je wel of niet moet betalen hangt daar nl. vanaf.
Als je alleen die 2800 euro hebt verdiend, dan hoef je je niet druk te maken, want er is een bepaalde vrijstelling. Wel of niet 18 jaar heeft daar niets mee te maken.
Volgens mij mocht je in 2004 zo'n 5800 euro bruto belastingvrij verdienen.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Je loopt in dit geval het risico dat je een boete zal worden opgelegd omdat je niet stellig en zonder voorbehoud de gegevens aan de belastingdienst hebt verstrekt. Het vermoeden dat de Belastingdienst op de hoogte van iets zal zijn neemt niet weg dat je desgevraagd de inkomstengegevens zal moeten verstrekken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Je loopt in dit geval het risico dat je een boete zal worden opgelegd omdat je niet stellig en zonder voorbehoud de gegevens aan de belastingdienst hebt verstrekt.
Kom op zeg, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen loongegevens van een baan "vergeten" waren in te vullen, en ik heb de fiscus daar nooit een boete voor zien opleggen. Die gegevens staan bij hen gewoon in de computer, ze vullen het aan en corrigeren de aangifte, zonder boete.

Heb jij ooit de afgelopen jaren gezien dat voor deze zaak een boete werd opgelegd? Volgens mij bluf je!

arjan koenders

ik heb over het gehele jaar 5083 euro loon ontvangen.

Ik heb de belasting gebeld en die zegt dat ik de aangifte moet afwachten en eventueel een boete te gemoet kan zien.

Maar ik heb hem niet verteld dat ik onder die 5800 euro zat, hij ging er waarschijnlijk vanuit dat ik boven dat bedrag had verdiend waarschijnlijk.

Maar kan ik iemand mij garanderen dat ik geen boete krijg omdat ik onder die 5800 zit

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je wilt dat we dat garanderen: nee, dat kunnen we niet.

Maar goed, jij zat qua loon zo laag dat je in principe geen belasting hoeft te betalen. Wat dat betreft hoef je dus geen extra aanslag te verwachten (die 33% klopt wel, maar dat is pas boven de 5.800, dus als je 6.100 verdient betaal je ongeveer 33% van 300).

Een boete wordt normaal niet opgelegd in dit geval, in jouw geval is die kans nog veel kleiner omdat het te betalen bedrag niet verandert.

Jij schrijft dat er geen loonheffing werd ingehouden OMDAT je nog geen 18 was. Dat is vreemd. Ik kan wel geloven dat er geen loonheffing werd ingehouden, maar dan om andere redenen (je loon per maand was wellicht zo laag dat je geen loonheffing verschuldigd was).

arjan koenders

ok, Ik verdiende daar als bijbaantje rond de 220 euro per maand.

Op de loonstrook stond alleen Premie ZFW en Premie WW.

Maar niks over loonheffing
Maar moet je dan geen fiscale partner hebben?

Volgens is het belangrijkste dat ik het niet opgegeven hebt en daar gaat het om

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Arjan,

Van de site van de belastingdienst kan je het aangifteprogramma voor 2004 downloaden. Vul in wat je daadwerkelijk naar de belastingdienst heb gestuurd en nog een keer maar dan inclusief de gegevens van de C1000. Je kan dan direct zien of je dan meer belasting had moeten betalen.

De kans op een boete acht ik vrij klein, tenzij je eerder dit soort problemen hebt gehad met de belastingdienst.

ontwakend

Ongelezen bericht door ontwakend »

Slecht nederlands en de logica van het geheel gaat hierdoor verloren!

Gesloten