LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] puppie zindelijk laten worden

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
M@rleen

puppie zindelijk laten worden

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hallo,

Wij hebben een puppie van 2 maanden oud die maar niet zindelijk word.
Het is een heel eigenwijs hondje kruising boomer hondje/malthezer leeuwtje.
Als we met hem wandelen plast hij alleen maar buiten, maar poepen doet hij niet buiten, zodra we binnen zijn gaat hij dat stiekem in huis doen.
Plassen doet hij ook regelmatig in huis, we leren hem dat het buiten moet, maar hij doet het steeds weer binnen.
We krijgen hem maar niet zindelijk,
Wie o wie heeft nog tips voor ons om het hem af te leren?
(gelukkig hebben we laminaatvloer in huis) maar vind het niet zo fris.
Tips zijn welkom.

destinytje

Re: puppie zindelijk laten worden

Ongelezen bericht door destinytje »

hoihoi,

8 weekjes dan is het nog een babytje. Zelf werk ik nooit met straf maar ik beloon het gewenste grdrag. Het ongewenste gedrag negeer ik. Zo leert een pupje de dingen te herhalen die een beloning opleveren. Telkens als ze buiten een plasje doet, prijs je hem of haar de hemel in met lieve woordjes en een knuffeltje en een koekje. Dit mag je enorm overdrijven :)
Binnen gewoon opruimen en negeren. Niet mopperen of zeggen dat ze stout is. Het liefste opruimen als ze het niet ziet. Dit ivm negeren van het verkeerde gedrag.
Een pupje is van nature nestzindelijk. Dus als je weggaat kun je kiezen voor een doos met dekentje of een bench. Dit is absoluut niet zielig hoor. Ook s nachts zal ze zich hier veilig voelen en zich melden als ze nodig moet.
Zelf zet ik s nachts de wekker om de 2 uur, sta dan op, loop even naar buiten en dan hup, weer in de bench. Zo leren ze het buiten te doen en niet in huis.
Als een hondje heeft geslapen, gegeten, gespeeld moeten ze altijd even naar buiten. Het is niet de bedoeling dat je de bench zodanig gebruikt dat ze er alleen uit mag om te wandelen. Het is echter voor s nachts een prima middel mits je de wekker zet en dit uitbouwt naar de tijd die ze zindelijk dient te zijn. Blaastraining hihi.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

bitchy

Ongelezen bericht door bitchy »

goed advies,

en ik sluit me erbij aan dat je van een pupje van 8 wkn niet zoveel moet verwachten,
ze zijn net uit het nest van hun moeder, of verwacht je dat je een pupje zindelijk en al mee krijgt, je zal toch echt zelf je best moeten doen waar praten we eigenlijk over, 8 wkn...

ga om de haverklap naar buiten.
na het slapen, na het spelen, na het drinken, na het eten, na het slapen enz enz ...

je zegt zelf dat hij buiten niet poept, maar binnen gaat zitten.
als je dat al weet, neem een bak koffie en hou je pupje dan net zo lang in de gaten tot je ziet dat hij een plekje gaat zoeken, dan pak je hem op en zet je hem in de tuin.
(dat is vaak sneller dan dat je op straat staat)
en precies, zeeeeerrrrrrrrrrrrrr uitbundig belonen.

misschien doet hij het op een krant?
probeer dat eens uit en schuif de krant elke keer een stukje verder naar de buitendeur, na verloop van tijd ligt de krant net buiten de deur.
op een gegeven moment weet je al hoe laat het is als je pup naar de krant gaat of bij de deur gaat staan.

sterkte en succes ermee

M@rleen

Ongelezen bericht door M@rleen »

Bedankt voor de reacties,
En ik begrijp inderdaad ook wel dat je een pup niet zindelijk mee naar huis krijgt :roll:
Ik vraag dit gewoon omdat we veel dingetjes al hadden geprobeerd.
En omdat ik 2 kleine kinderen heb rondlopen in huis, zal ik er dan beter opletten na zijn dutje dat hij dan dus even eruit moet.
(je moet dat ook weten natuurlijk)
Hij wandelt verder een paar x per dag, en kan hem verder ook prima redden buiten bij ons huis waar hij vrij kan rondhuppelen.
En omdat onze vorige hond (golden retriever) al snel zindelijk was vroeg ik het me af.Turlijk is hij nog erg jong,
maar bedankt voor de reacties, zal dat nog even proberen.

bitchy

Ongelezen bericht door bitchy »

hi,

als je pupje zelfstandig van binnen naar buiten kan wil dat niet zeggen dat hij snel zindelijk is hoor, sterker nog, het verschil zal hij niet snel begrijpen.
buiten poepen is een giga jubelstemming
binnen poepen is negeren, alleen als je hem betrapt mag je best even boos FOEI roepen, maar niet er door heen halen , flink schelden enz enz...

nogmaals succes

lotte1

Ongelezen bericht door lotte1 »

Mijn pup is nu een half jaar en zelf zij heeft nog wel eens een ongelukje.
Het met de neus door het plasje halen heeft geen enkele zin omdat een hond zijn/haar eigen ontlasting niet vies vind.Na elke dutje,eten,drinken spelen moet ze eruit.Als je ziet dat ze van plan is te gaan plassen moet je haar/hem gelijk optillen en naar buiten doen, ga na het plasje je zelf maar even enorm belachelijk door overdreven te belonen met knuffels en kusjes{werkt altijd} :D succes

akita

Ongelezen bericht door akita »

de ene hond is sneller zindelijk dan de ander een pup van 8 weken kan je dat echt nog niet van verlangen. mijn ene hond was met 10 dagen wel zindelijk de ander pas met 6 maanden. en sommige honden zijn het nog later. heb geduld. ik liet mijn pup zeker 12 keer per dag uit klinkt misschien veel maar is wel nodig :lol: sterkte en succes

Broodjebal

Ongelezen bericht door Broodjebal »

http://www.dogweb.nl/gedrag/zindelijk.html

Lees dit ook eens door voordat het puppie er helemaal niet veel meer van begrijpt. Het is een baby die totaal geen controle heeft over zijn blaasspieren. Standaardregel; na slapen, spelen, eten = uit.
Dit kan makkelijk ieder uur zijn. Ongelukjes heeft altijd een oorzaak, te laat met het opvolgen van eerder genoemde regel. Hoe consequenter je deze regel opvolgt, des te sneller heb je een pup die geconditioneerd wordt op het trainen van zijn blaasspier.

Alle ongelukjes worden opgeruimd zonder gemopper en buiten het gezichtsveld van de pup. Het met de neus door de pies/poep halen is uit den boze. Heeft niets met aanlering in de taal van de hond te maken. Dubieus dat je dat niet vooraf is verteld, maar desalniettemin veel succes.

amber2307

Ongelezen bericht door amber2307 »

8 weken is nog inderdaad een klein baby`tje.......ik kreeg mijn honden binnen 2 wkn zindelijk enwel het volgende........als ze gingen slapen dan deed ik ze in een doos, niet zomaar in een doos stoppen maar dekentje, speeltje erbij, wanneer ze dan wakker werden dan gingen ze vanzelf piepen, omdat een pup nooit haar nest bevuild.............dus je moet natuurlijk geen megadoos nemen, maar een doos waarin ze lekker comfortabel kan liggen maar net niet genoeg ruimte kan maken om haar behoefte te gaan doen...........Wanneer ze wakker word gelijk naar buiten gaan of op de plaats (balkon) zetten en heel uitbundig belonen...........met spelen precies hetzelfde gewoon in de gaten houden en hetzelfde doen...........

suc6 het gaat goed komen hoor
groetjes

Gesloten