LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips over ratjes graag

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
milou

Tips over ratjes graag

Ongelezen bericht door milou »

Ik werk bij een dieren welzijns organisatie als vrijwilligster. Bij ons werden 3 ratjes aangemeld onder de noemer op straat in een doos gevonden daags voor kerst. Ik ving ze even tijdelijk op omdat de knaagdierenopvang niet dicht in de buurt is en het makkelijker/ voordeliger is voor de dierenambulance om ze er heen te brengen als ze het kunnen combineren met meerdere ritjes in de buurt van die opvang . Ons beleid van de DB in onze regio is dat deze dieren wel even worden nagekeken / behandeld door een dierenarts dus na de kerst ik erheen met de ratjes. In die paar dagen had ik al door dat het overduidelijk 3 broertjes waren die enorm aan elkaar gehecht waren , nadat de dierenarts ze compleet gezond had verklaard vroeg ik hem in hoeverre het schadelijk voor die dieren zou zijn als ze uit elkaar gehaald werden. Hij zei dat het via de opvang zo goed als zeker onvermijdelijk was maar dat het voor de dieren op zich natuurlijk een ramp zou zijn. Oke ik informeren bij de opvang ze wisten mij te vertellen dat het laten adopteren van 3 ratjes tegelijk eigenlijk vrijwel onmogenlijk was. Toen was de beslissing gauw gemaakt, dan blijven ze bij ons. We hebben in een kringloopwinkel een groot hok voor ze op de kop getikt we hebben er klim en klauwter werk in gedaan en ik ben gaan zoeken op internet waar ik ze extra mee kan plezieren. Hard gekookte eieren in dop. muslie , fruit, stukje bruin brood , wal en hazelnoten in dop, dit natuurlijk naast ratten voer. Hebben jullie nog meer tips??? Ze zijn nl behoorlijk lui en liggen de hele dag te slapen . Wij weten niet wat hun vorige eigenaren wel of niet met of voor ze deden. Hoe krijg ik ze in de beentjes. Wat kunnen ze echt niet weer staan. Wij willen ze een prettig leven geven dus meer tips qua eten en hoe ze aktief te krijgen zijn welkom.

-margriet-

Re: Tips over ratjes graag

Ongelezen bericht door -margriet- »

Misschien zijn ze ook al wel iets ouder? Waardoor ze gewoon minder actief zijn? Zijn ze wellicht wat te zwaar? (Verkeerd voer eerst, en te klein hok, waradoor te weinig beweging?).

Heb niet veel verstand van knaagdiertjes hoor, maar misschien iets wat sterk ruikt - en wat ze lekker vinden (zoals een ei ofzo), iets begraven? Zodat ze misschien moeten zoeken? (er íets voor moeten doen)?

Of, als je zo'n klimrek er in hebt, dat je het op een plek legt waardoor ze éérst een stuk moeten klimmen voordat ze het kunnen pakken?

En als ze maar slaperig blijven... tja, je weet nooit wat de historie is he, van die diertjes... ze zijn wel tam?

In ieder geval hoop ik dat je ze een fijn huis kunt geven en wens ik je er erg veel plezier mee! :) :D

milou

De dierenarts kon niet de leeftijd van de dieren zeggen, alleen dat ze kern gezond waren en inderdaad aan de vette kant. Wij hebben ze in een hok dat 1 meter lang, 50 cm breed en 85cm hoog is met verschillende etages. Als ik bv een hard gekookt ei in schaal op de bodem leg dan komt altijd dezelfde naar beneden gerent pakt het ei in zijn bekje en rent er mee naar de bovenste etage daar staat een mandje waar ze altijd in liggen. Dus ik probeer ze wel te stimuleren in beweging te komen dat zal hun lijn ook ten goede komen en ze krijgen hier natuurlijk als hoofdvoer speciaal ratten voer. . Nee hun voorgeschiedenis ken ik niet maar tam zijn ze zeker, het zijn echte schatten en zo ontzettend aan elkaar verknocht Wij zullen er alles aan doen om ze een heel fijn leven te geven , vandaar ook de oproep voor tips.

s20

Ongelezen bericht door s20 »

ik heb 3 ratjes gehad en vond het ontzettende leuke dieren! bij mij hadden ze zo'n plastic huisje, die je ook voor hamsters hebt, het dakje haalde ik er af en daar lagen ze dan soms met zijn 2en in. ook had ik zo'n vogelbad gekocht, zo'n plastic bakje wat alleen aan de zijkant open is, lagen ze ook altijd in en op. o ja, je hebt voor fretten van die tunnelbuizen in de dierenwinkel. zo'n tunneldeel, je kon hem ook ophangen trouwens, lag ook in het hok. als je die ene een stukje fruit of iets dergelijks gaf, ging hij er meteen mee in die tunnel zitten. zo lief. en ik had een houten huisje voor ze, een grote.
veel suc6 met je ratjes, zijn ze inmiddels al wat actiever geworden nu?

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

En tenslotte;

Zij zitten dus in de kringloopwinkel en slapen zoveel overdag?
Nou, het zou best kunnen zijn dat ze 's nachts hardstikke aktief zijn!
Hun slaapritme zit nu eenmaal wat anders in elkaar dus ik zou mij voorlopig geen zorgen maken.
Let wel goed op hun- en uw gewicht want daarmee lopen wij weer wel gelijk.
Te dik is voor beiden niet goed zegt;

De Vrije Vogel

milou

Nee hoor kanovaarder ze zitten niet in een kringloopwinkel slechts hun grote hok hebben wij daar op de kop getikt. :lol:
Ze waren wat aan de vette kant toen ze kwamen, inmiddels door goede voeding zijn ze nu prima van dikte en inderdaad al een stuk aktiever. Ze klimmen en klauwteren en maken een behoorlijke bende :mrgreen:
Heel veel info en tips heb ik gevonden op www.ratten.nl daar is ook een forum echt een aanrader voor rattenliefhebbers.

Gesloten