LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Zover wil ik niet gaan. Maar het is wel duidelijk dat er met alle standpunten mede door Zalm. veel discussies zijn losgebarsten. De politiek besteedt er ook aandacht aan, dat is de bedoeling. Wat mij betreft heeft het forum met al zijn voor en tegens het doel bereikt. Het leeft onder de samenleving en is niet alleen de uitkering gerechtigen die onder druk leven maar ook de midden inkomens. Dat blijkt. Armoede is een relatief iets. Dus had Zalm dat moeten zeggen i.p.v. betrekkelijk.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Precies Ronald! Dat is ook al heel wat waard dat er nu in ieder geval aandacht voor is. Zo zie je maar, jou start-topic heeft hier ook heel wat losgemaakt en was niet voor niets.

Het ga je goed! :wink:

miepie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2004 21:14

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door miepie »

Ik zou Zalm en degene die Nederland kapot maken wel eens 6 maanden in de winter in een huisje met €1000,00pm zonder creditcard laten rondkomen. Dat kunnen ze zeker en vast niet. Van € 1500,00 zelfs nog niet en dat is een bedrag dat vele nederlanders ontvangen.
Ze kunnen nu al niet van hun riante salaris rondkomen, want ze moeten zonodig salarisverhoging.
En dan maar zeggen dat we de Pakistanen moeten helpen. Hier is ook nog veel hulp nodig.
Zoals het nu gaat wordt Nederland een dictatuur onder Balkellende. Hij duwt het wel door de kamer of maakt een wetje dat de kamer er niet meer aan te pas komt. Hopelijk zal dit kabinet met de verkiezingen in het stof bijten.
We moeten ons schamen, dat er voedselbanken nodig zijn. Kan onze regering zich in het buitenland met opgeheven hoofd vertonen. Ik vind van niet. Een prestige object als de HSL en de Betuwelijn kan wel, maar gaat ten koste van het volk, want zij zullen er geen wijntje minder om drinken.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik zou Zalm en degene die Nederland kapot maken
En hoe doen ze dat dan?
Door eindelijk eens de tering naar de nering te zetten?

Sja....
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 mei 2005 19:43

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Sja.... »

Ik ben het er mee eens dat armoede relatief is. En het is een feit dat men vroeger bij die ene persoon in de straat op bezoek ging om televisie te kijken, omdat die persoon de enige was die een tv kon betalen. En nu zitten we met z'n alle voor de pc, internet en hebben we allemaal een mobieltje!!

Maar ik vind het een beetje vreemd om deze relativieteit met de realiteit te verwarren??

"vroeger" kon men een huis bouwen voor 5000 nederlandse guldens en kostte een patatje nog 2 kwartjesen en een pakje sigaretten kocht je voor 1 gulden... was men toen arm? Ik weet het niet!

Hoe dan ook, je kan je kop in het zand steken en ontkennen dat er mensen zijn die door de vernedering heen moeten, om in aanmerking te willen komen voor een beetje gratis voedsel omdat ze anders weer een dag (en) niets te eten hebben. Dat sommige van die mensen afgesloten zijn van gas/water en licht omdat ze hun rekening niet hebben kunnen betalen.

Want even los van het feit of dat deze mensen wel dan niet door "eigen schuld" in de kou staan. Door armoede relatief te noemen; blijvem voedselbanken bestaan, worden mensen nooit geleerd met geld om te gaan en zal het verschil van arm en rijk alleen maar groter worden.

Maar ik denk dat, er mensen zijn die een hogere studie hebben genoten van mening zijn dat mensen die in hun ogen niet eens met geld om kunnen gaan dom zijn...

Wie leeft er dan in armoede?

Sja....

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Denk dat door afbraak van sociale voorzieningen meer mensen voor zichzelf moeten zorgen waar voorheen de overheid ingreep.
Je zat bv automatisch in een ziekenfonds en had hier geen keuze in, was de maatschappij die bij je in de buurt zat. Declaraties hoefde je nooit in te vullen. Voor de hoger opgeleiden is dit een vorm van betutteling, maar wanneer iemand moeite heeft met formulieren kan het een verademing zijn wanneer dit uit handen genomen wordt.

Kortom; mensen worden steeds meer op zichzelf teruggeworpen en veel zaken, zoals ontslagredenen worden versoepeld en dan zie je pijnlijk duidelijk wie er buiten de boot vallen.

Oja, dit wilde ik nog even vragen:
En hoe doen ze dat dan?
Door eindelijk eens de tering naar de nering te zetten?
Welke tering naar welke nering?

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Oja, dit wilde ik nog even vragen:Quote:
En hoe doen ze dat dan?
Door eindelijk eens de tering naar de nering te zetten?


Welke tering naar welke nering?
We hebben een staatsschuld, en gaven meer uit dan we binnenkregen.
Dit kabinet is eindelijk eens bezig om de uitgaven te laten dalen.
Voorgaande kabinetten hebben jarenlang teveel uitgegeven, zij hebben het land stuk gemaakt. Niet het huidige kabinet.
Dat bedoelde ik.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Jonjo »

Vroeger je weet wel die goede oude tijd kostte een pakje sigaretten 50 nederlandse centjes. Vrijwel iedereen rookte maar kon het niet direct betalen, dus opschrijven en zaterdags als het weekloon was ontvangen afrekenen. Nu kost een pakje € 4,80. degene die nog roken nemen een slof betalen en gaan.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door bot321 »

Vroeger weet je wel vroeger als je
niet kwam eind van de week met je poen
dan kreeg je niks meer dus je moest wel betale.
Tegenwoordig met die bankpas mag je rood staan
en meestal wordt het net op tijd weer aangevuld
maar dan staan ze toch weer sneller in het rood.
Op een gegeven moment zit je fout letterlijk
en figuurlijk.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gerland »

In Nederland zijn helemaal geen voedselbanken 'nodig'!!!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb de laatste pagina gelezen en ik was bang dat ik met relatief het zelfde zou zeggen als betrekkeklijk. We zijn voor of tegen. Nu kreeg ik een kaartje in de bus van d66 die willen natuurlijk ook de gemeenteraads verkiezingen halen. Was makkelijk een raadslid had zijn e-mailadres erop gezet en ik heb de problematiek gelijk gemailt. Niet met verwijzing naar dit forum maar met toestemming wil ik dat wel doen.
Ronald.

En dan voor de scepticie heeft iemand op dit forum meegemaakt een deelnemer die nu in de geldproblemen zit dacht het niet. Het is niet makkelijk dat is waar maar we gaan allemaal goed met het weinige geld om en maken er toch een en goed bestaan van voor zover we kunnen. Dus we hebben geen gat in de hand en kopen niet wat we niet nodig hebben. Mag ieder zijn shaggie want sigaretten te duur en zo meer.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

We hebben een staatsschuld, en gaven meer uit dan we binnenkregen.
Dit kabinet is eindelijk eens bezig om de uitgaven te laten dalen.
Voorgaande kabinetten hebben jarenlang teveel uitgegeven, zij hebben het land stuk gemaakt. Niet het huidige kabinet.
Dat bedoelde ik.
Ojee, hierover gaan we het hier met ons allen niet eens worden. :D
Wat ik persoonlijk denk bij die staatsschuld: waarom doen die overige EU landen daar niet netjes aan mee?
Is ook een kwestie van prioriteiten stellen; hebben we bijvoorbeeld kruisraketten nodig? Terwijl we met ons allen dondersgoed weten dat deze enkel schijnveiligheid bieden. Scheelt al een mooie kostenpost wanneer we deze uitgave 'skippen'.
Maar hier zal een ieder anders over denken.
En dan voor de scepticie heeft iemand op dit forum meegemaakt een deelnemer die nu in de geldproblemen zit dacht het niet.
Jawel, in mijn omgeving zowel als in mijn werk. En uit deze voorbeelden kun je ook leren wat je niet of anders moet doen.
En ook mijn baan heeft al eens op de tocht gestaan en dan denk je er aan en bereid je je op zaken voor. Maar bij sommige verhalen, en dan niet enkel binnen dit topic, blijf ik sceptisch
Door armoede relatief te noemen; blijvem voedselbanken bestaan, worden mensen nooit geleerd met geld om te gaan en zal het verschil van arm en rijk alleen maar groter worden.
Ja, dit vind ik een goeie.
Mensen maken ook een lolletje van aso- gedrag en armoede van anderen. Kijk maar naar die familie Tokkie waar een compleet commercieel circus van gemaakt werd. En die probleemwijken bij SBS-6
Ja, hoe moet een probleem als serieus probleem gezien worden als het als sensatie of grappig wordt neergezet. Zo hou je mensen dom.....

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

De staatsschuld bestaat al jaren dus dat hoort niet bij de discussie. De regering deed de hoogste afdracht in de eu. Nu is dat wat terug gebracht maar de landen zoals Duitsland en vooral Frankrijk draaien zich over al uit. Maar door het verdwijnen van vele id banen en andere projecten komen vele in het gedrang. Wat ook door veel forum leden is aangegeven dat een laag inkomen niet hoeft te leiden tot armoede. Maar de achterstand die opgebouwd wordt is moeilijk te overbruggen. Het buitenspel staan op de arbeidsmarkt, door een handicap niet kunnen werken, dat maakt vele bezorgd over de toekomst. Onze eigen technologie heeft al velen de nek omgedraaid robots in de productie, type kamers zijn er niet meer m.a.w. meer werk minder mensen nodig. En dat werkt weer twee ledig meer werklozen en minder belasting centjes. Betalen naar inkomsten gebeurt nog te weinig en wordt er gesneden in de voorzieningen. Mijn vraag is nu dan ook hoe kun je banen creéren die er niet zijn. Want niemand wil in die situatie blijven. Er is nu al een groot aanbod van personeel uit het oostblok vrachtwagenchauffeurs worden al vervangen. voor de scheepvaart is dat erg lang zo. Zolang de regering de constuctie's mogelijk maakt. Is het toch over en uit.
Ronald.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Het klinkt allemaal zo somber, Ronald, zo uitzichtloos.
Je lijkt me nog redelijk jong (achter in de 30? om maar een gokje te wagen) en dan zijn er toch nog relatief wat kansen?
In de zorgsector is vaak nog een redelijk aanbod aan werk, zo ook de schoonmaak, beveiliging en horeca. Daar kun je geen robots inzetten.

En zo wel, dan nemen we JOU in dienst om die krengen te saboteren, jij bent toch een techneut? :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door eeliane »

Feit blijft dat er met de omwisseling naar de euro de eigenlijke middenstand de prijzen eens flink ging verhogen. DAT ging er fout, de prijzen gingen omhoog en de salarissen niet. Plotseling moest je bij c&a voor en t-shirtje i.p.v. fl 12,95 een prijs van 9,95 euro gaan betalen. (nu al 14,95 euro ala 2005). Alle prijzen gingen omhoog maar zonder aanleiding. Waarom?? Waarom door regering geen stok voor gestoken, en nog verhogen allerlei bedrijven en winkels hun prijzen? Waarom? Ik begrijp dat niet. Elke keer bij prijsverhoging wordt dat door de consument gedragen/doorberekend zodat winst hetzelfde blijft voor bedrijven en ja dan blijft consument weg (zie AH , Konmar en kleding zaken die t moeilijk hebben). Achterlijke manier van denken is dit. Al die rare prijsverhogingen doen de middenstand de das om en dat is van invloed op de hele maatschappij, minder werkgelegenheid, minder nieuwe zaakjes etcetc.
Maar dan zie ik al die mobieltjes en plasma schermen etcetc digitale camera's over de toonbank vliegen en dan begrijp ik er niks meer van. Zo slecht gaat t dan nog niet als we massaal de ouderwetse tv en fototoestellen de deur uitgooien, denk je dan...
Ik ben gewoon in de war en baal van de hele situatie...bah

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door SJZ »

Alle prijzen gingen omhoog maar zonder aanleiding. Waarom?? Waarom door regering geen stok voor gestoken,
In een vrij land stelt de regering geen prijzen vast. Jij bent zelf vrij om voor je producten en diensten de prijs te vragen die jij wilt.

De enige die het tegen kan houden is de consument door bij die winkel weg te blijven. Maar dat deden 16 miljoen nederlanders niet.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Feit blijft toch dat we door de zo genaamde prijzen oorlog een sigaar uit eigen doos hebben gekregen. Eerst gaan we meer betalen en gaan mensen minder uitgeven logisch. Nu zien de supers het aandeel terug lopen en gaan stunten. Wat we eerder door de verhogingen betaalden wordt nu iets terug gedraaid. Neem een liter benzine dat was voor de invoering om en na bij 2 gulden 50 de wereld stond op zijn kop nu adviesprijs 1 euro 39 een rekensom leert dat het nu meer dan 3 gulden is. Je hoort er niemand over. Is het gewenning of onmacht om er iets aan te doen. Wat er mis weten we allemaal wel. Maar wie heeft er een oplossing?. De denktank op dit forum mag zich hier eens over buigen.
Ronald.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Ulbe »

Dat alles duurder is geworden weet natuurlijk iedereen!,


Het sluipende is echter, met de prijzen van de Euro, dat alles veel "goedkoper" lijkt!, en hier gaan veel mensen mee de mist in!,

Het is "maar € 100,- daar komen we wel weer overheen" en het product wordt veel makkelijker aangeschaft dan wanneer er F 220,- op het prijskaartje staat!...

Saillant voorbeeld is de motorbrandstoffen, de prijzen zijn sky high, en niemand klaagt en rijdt apatisch verder!,

Wanneer dit in de "gulden tijdperk" was gebeurd, was er zeker weten veel meer tegenstand geweest tegen deze absurt hoge brandstofprijzen, omdat we bijna F 3.00 voor een litertje Euro95 moeten betalen, en dan hebben we het hier nog over een niet te duur adres!,

We gaan met z'n allen rustig door, en het leven gaat verder..., en de overheid spint er wel "garen = geld" bij, en lacht zich krom over de hoge accijns op de brandstoffen, een mooi geldmijntje!...

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik ben het niet helemaal met je eens. Vooral over dat voorbeeld van de benzineprijs. Iedereen tankt nog steeds, klaagt niet en rijdt apathisch verder... :shock: Iedereen tankt inderdaad nog steeds, maar we zullen wel moeten. Je zult toch naar je werk moeten. Openbaar vervoer is ook geen optie, want is ook stervensduur en niet betrouwbaar (en waar ik woon rijden er nog niet eens bussen). De meeste mensen klagen wel, alleen houden ze daar op een gegeven moment ook weer mee op, want dat heeft geen enkele zin.
Er zullen inderdaad mensen zijn die de euro als een gulden uitgeven, maar er zijn er ook zat die de euro 10 keer omdraaien voordat ze 'm uitgeven.

Maar goed, deze discussie loopt nu al een tijdje en ik vrees dat sommige mensen het nooit eens zullen worden, met welke argumenten ze ook aan zullen komen :wink:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Ulbe »

In principe heb je volledig gelijk, :(

Helaas zijn er geen belangenorganisaties die het aandurven om tegen de overheid dit probleem aan te kaarten!,

Eigenlijk diep triest, je verwacht dat dergelijke spelletjes niet mogen, helaas doet de overheid hier aan zelf mee!, het brengt natuurlijk heel gemakkelijk veel geld in het laadje, en dat natuurlijk over de "rug" van het milieu!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten