LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Seroquel en Paroxetine

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

U berichten zullen voortaan door mij dan ook niet meer worden gelezen. Ik kan die tijd best voor iets anders nuttig gebruiken, hoor.

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

uw psuedo doctersgraad en de daar bij behorende kennis...
Ik ga me nog een keer laten verlijden om op jou geschreeuw te antwoorden.

Er zijn veel reguliere behandelingsmethode waarvan het nut niet is bewezen, maar wel veel schade aanrichten. Slechts één op de tien mensen geneest dankzij medisch ingrijpen.

Er wordt tegenwoordig onderscheid gemaakt tussen zogenaamde evidence-based medicine (de geneeskunde die op wetenschappelijk bewijs is gebaseerd) en alternatieve geneeskunde. Heel veel behandelingen zijn nooit grondig onderzocht en voor veel ervan bestaat dan ook geen bewijs. Toch zullen veel artsen zulke onbewezen behandelingen adviseren. Omdat met name producenten van geneesmiddelen het medisch onderzoek financieren - en met name onderzoek naar de effecten van hun producten - ontstaat een situatie waarbij het lijkt alsof alleen de geneeskunde die met geneesmiddelen werkt echt wetenschappelijk is. Het is echter eerder zo dat dit de geneeskunde is waar financiering voor onderzoeken voor te krijgen is. - Ivan Wolffers, hoogleraar gezondheidzorg.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Slechts één op de tien mensen geneest dankzij medisch ingrijpen.
Bron??
Bewijs??

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

Dat de meeste medicijnen helemaal niets genezen, gaf zelfs de Nederlandse ex-minister Borst enige tijd geleden in een
interview toe, ‘dat in 80% van de gevallen, waarin medicijnen worden voorgeschreven, deze middelen helemaal geen invloed hebben op het verdere verloop, maar dat het het lichaam zelf is, dat ook zonder deze toevoegingen, met enig geduld voor herstel zou hebben gezorgd. Slechts één op de tien mensen geneest dankzij medisch ingrijpen.’

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door S. »

Dat de meeste medicijnen helemaal niets genezen, gaf zelfs de Nederlandse ex-minister Borst enige tijd geleden in een
interview toe,
Daar bedoel je hopelijk toch enkel de symptoombestrijders mee?
Wanneer je een forse longontsteking hebt, dan zul je toch aan de antibiotica moeten. En ja, longontsteking kan ook door rust en goed eten genezen, alleen is iemand met een verzwakt lichaam hier niet alleen bij gebaat.
En nogmaals ja, antibiotica kent vele nevenverschijnselen zoals allergische reacties ( en daar kan ik over meepraten :( )

Het is wel een feit dat wanneer een patiënt pertinent niet in een behandelwijze gelooft, deze ook niet zal aanslaan en dit zullen vele doctoren kunnen beamen.

atos

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door atos »

Ik lees tot mijn verbazing dat Keneth niet de moeite neemt berichten van anderen te lezen omdat dit een hoop geschreeuw zou zijn.
Wat zijn dan al die ellenlange berichten van jou. Toch ook veel geblaat en overgenomen berichten van anderen, net of wij daar op zitten te wachten. Waarom moeten we dan wel jou berichten lezen, komen met bewijzen, geloven dat alternatieve geneeswijze beter is. Dat is dus dan koren op de molen van het alternatieve beleid. Van de goede wil ik niets zeggen, maar er lopen er ook veel tussen met een hoog blauwe jurken gehalte (door ervaringen wijs geworden).
Laten we afspreken dat Keneth onze berichten niet meer leest en wij die van hem niet meer, kan Keneth mooi een eigen topic beginnen en reageren op zichzelf en kunnen wij serieus reageren op elkaar.

antikwak
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2006 14:37

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door antikwak »

Paratoxine moet je inderdaad goed afbouwen MAAR TRAP NIET IN DE VAL VAN ST.JANSKRUID!!!!!! Dat werkt niet!

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

Sint-janskruid beter bij depressie dan paroxetine

Extract van sint-janskruid werkt beter bij matige tot ernstige depressie dan het gangbare antidepressivum paroxetine (merknaam Seroxat), zo stond zaterdag in deze krant te lezen op basis van de resultaten van Duits onderzoek gepubliceerd in het jongste nummer van de British Medical Journal.

De bevindingen zijn opmerkelijk omdat het gaat om een onderzoek bij mensen met een matige tot ernstige depressie. Al eerder was in diverse onderzoeken aangetoond dat sint-janskruid bij lichte tot matige vormen van neerslachtigheid net zo goed werkt als de gangbare antidepressiva en dat het veel minder bijwerkingen heeft. Het nu gepubliceerde onderzoek werd uitgevoerd met een extract van sint-janskruid dat de firma VSM Geneesmiddelen onder de naam Perika vervaardigt. Aan de studie deden 251 patiënten mee met een acute depressie. Zij kregen gedurende 6 weken 900 mg/dag sint-janskruidextract of 20 mg/dag paroxetine. Onderzoekers noch patiënten wisten welke deelnemer het plantenextract kreeg of het gangbare antidepressivum. Na twee weken behandeling kregen patiënten die geen verbetering vertoonden, een hogere dosis van 1800 mg/dag Perika of 40 mg/dag paroxetine. De hogere dosis ging voor beide middelen niet gepaard met een relevante stijging van ongewenste bijwerkingen. Wel deden zich 21 procent meer bijwerkingen voor in de paroxetinegroep vergeleken met de sint-janskruidgroep. Op een gangbare internationale puntenlijst (de Hamilton Depression Scale) scoorde Perika gemiddeld drie punten beter dan paroxetine. Daarnaast had het sint-janskruidextract effect bij 70 procent van de patiënten en paroxetine bij 60 procent. „Uit dit onderzoek blijkt dat het sint-janskruidextract minstens even effectief is en veel beter wordt verdragen dan een van de meest voorgeschreven synthetische antidepressiva”, aldus prof. A. Szegedi, hoofdonderzoeker en afdelingshoofd van de afdeling psychiatrie en psychotherapie van het ziekenhuis Charité-Universitätsmedizin Berlin. „Het vormt daardoor een reëel alternatief bij de behandeling van depressie.” Dr. P.F. J. Schulte, psychiater bij GGZ Noord-Holland Noord, sluit zich hierbij aan. „Juist de opvallend geringe bijwerkingen van sint-janskruid zijn een voordeel Belangrijk is wel te vermelden dat dit plantaardige middel de werking van andere medicijnen kan beïnvloeden. Het is daarom verstandig om sint-janskruid alleen te gebruiken in overleg met een arts en de bijsluiter goed te lezen”, aldus Schulte. Dit advies is belangrijk omdat sint-janskruid zonder recept verkrijgbaar is. Met paroxetine, dat ook de werking van andere geneesmiddelen kan beïnvloeden, is dit niet het geval.

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

Atos,

Ik stoor mij aan immorele discussiëren. Immoreel zoals het individu is, zal het in een discussie zaken willen bagatelliseren. Wanneer deze individuen geen argumenten hebben voor hun standpunt die zwaarder wegen dan de argumenten ertegen, dan beginnen ze sarcastisch te doen en naar lettertjes te zoeken om mensen op hun (schrijf)fouten te wijzen en daar breedvoerig over uit te weiden.

Je hebt nu eenmaal zo van dat soort mensen die altijd met dergelijke bezigheden de essentie van de zaak moeten ontwrichten, he. Wel, ik doe daar absoluut niet aan mee.

antidepressiva
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2006 19:22

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door antidepressiva »

Extract van sint-janskruid werkt beter bij matige tot ernstige depressie dan het gangbare antidepressivum paroxetine (merknaam Seroxat), zo stond zaterdag in deze krant te lezen op basis van de resultaten van Duits onderzoek gepubliceerd in het jongste nummer van de British Medical Journal.

Beste Keneth,

Ik vindt het geweldig dat je links haalt uit Medical Journals.
Maar Keneth, denk je zelf ook wel eens aan je eigen ontspanning, inplaats van maar regelmatig op dit forum te knokken :roll:

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

Beste antidepressiva,

Mijn inzet op dit forum kost nauwelijks moeite, hoor. De informatie die ik al die jaren verzameld heb, zijn zo samengesteld en zo gerubriceerd dat ik in één oogopslag het gewenste artikel kan terugvinden. :wink:

atos

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door atos »

Nog een keer dan Keneth. Jij bent juist diegene die naar lettertjes bij anderen zoekt en dit is zeker niet sarcastisch bedoeld. Juist jij vind dat je altijd gelijk hebt zonder dus de berichten van anderen te lezen. De pot verwijt de ketel. Daar stoor ik me dan weer aan. Als anderen een serieus item met elkaar hebben ga jij daar weer een artikel tegenaan gooien waar niemand om heeft gevraagd. Respect voor een ander hebben is een schone zaak, ik hoop dat ook jij daar eens rekening mee houdt. Als iemand over een bepaald medicijn begint heb jij er weer een negatief bericht over en heus niet alle medicatie is goed dat weet ik. Maar om nu telkens mensen op het negatieve te wijzen, help je daar mensen mee of kweek je juist de depressies waar je het steeds over hebt. Communicatie is juist alles van twee kanten bekijken maar ook luisteren naar elkaar, voorkomt veel ergenissen. Juist veel berichten worden geschreven uit ergenis, jammer van het hele forum. Leer van een ander zonder anderen gelijk te beoordelen en te veroordelen, zodat we ons niet gelijk aan anderen hoeven te storen.

antidepressiva
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2006 19:22

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door antidepressiva »

Beste mensen,

Volgens mij moeten we wat beter om onze spelling denken :shock:

Als ik die (t) aan atos geef, en atos die (t) aan Kenneth geeft, dan klopt het geloof ik wel weer een beetje.:lol:

Of kan die webmaster dat niet even regelen ?
Er zal toch ongetwijfeld een spellingcheckings-ttool voor PHP voor handen zijn :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door eeliane »

Uit berichten van Kenth blijkt alleen maar hoe verbitterd hij is, zoveel energie kan hij beter in iets positiefs stoppen. 't Maakt niet uit welk medicijn we hier neerzetten, keneth vindt wel een negatief artikeltje, toch??

atos

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door atos »

Antidepressiva, denk jij zelf aan je ontspanning, volgens jou mening moet Keneth hier aan denken, maar jij dan? Volgens mij gaat dit onderwerp niet over nederlandse spelling. Laat ons een foutje maken met de spelling, gooien we het op het te snelle intikken. Volgens mij komen hier geen levensbedreigende zaken van, als wij nu artsen waren dan zijn de gevolgen misschien wel ernstig als er een letter te veel of te weinig op een recept komt te staan.
Ik heb nooit beweerd dat ik afgestudeerd ben in het nederlands, jij wel?

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Keneth »

't Maakt niet uit welk medicijn we hier neerzetten, keneth vindt wel een negatief artikeltje, toch??

Zonder meer, Eeliane.
:) :wink:

antikwak
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2006 14:37

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door antikwak »

Wat je hebt gelezen in de duitse pers over St.J-kruid is het gevolg van een zeer klein onderzoek(ik dacht 30 mensen) Hier kan je dus niets uit afleiden. In een artikel van vorig jaar in Britisch journal of Psychiatry staat een veel uitgebreider onderzoek dat conclideerd dat St. J-kruid evenveel helpt als placebo. Dus de uitlating "het helpt" klopt niet.

Eefje 158
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2006 17:53

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door Eefje 158 »

Hey,

Heeft iemand ook al zo slecht gereageerd op Seroquel? :shock:
Ik moest 50 mg beginnen in te nemen, in de plaats van de medicatie die ik daarvoor nam. Ik nam per dag 1,5 mg xanax en om te slapen Stilnoct en Lorametazepan. Dit was teveel en moest zeker xanax afbouwen, van mijn psychologe.
De eerste nacht, had ik niets geslapen. Ik was in een soort slaap wakker fase. Heel de nacht vreemd gedroomd en was super suf.
Toen ik al bijna heel de dag in mijn bed had gelegen, had ik echt wel ain om er is uit te komen en iets te maken voor te eten. Toen ik wou opstaan was ik echt supper duizelig. Ik kon niets anders dan terug in men bed kruipen.
Na de 3de nacht in men bed gedroomd te hebben. Werd ik super zenuwachtig. Had toen een super slechte werkomgeving en kon helemaal niet overweg met mijn bazin. Ze stuurde me enkele berichtjes met de GSM omdat ze mijn ziektebriefje nog niet ontvangen had.
Na het 6de berichtje werd het voor mij teveel en heb ik haar opgebeld en ( al herriner ik er mij nog weinig van ) blijkbaar super kwaad geweest op haar. Ik was echt mezelf niet meer. Was super zenuwachtig en echt wel naar het agressieve toe.
Ik ben er die dag nog mee gestopt, omdat ik dit wel heel vreemd vond.
Mijn psychologe zegd dat dit niet aan de medicatie kan ligeen, maar ik vraag me af of er nog iemand zo reageerd op Seroquel?

Eefje

twinkl80
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2007 22:04

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door twinkl80 »

4 pagina's...
en er staat 1 vraag over het medicijn waar deze topic over gaat?
Waarom verpesten jullie dit forum (i.i.g. deze topic) om op elkaar te gaan
zieken??
Jammer!!

@ Eefje

Je kan er inderdaad agressiever door worden, raar dat je psychologe zegt dat het niet door de medicijnen kan komen, want het is bewezen dat dat door medicijnen kán komen.

Ik heb ook ongeveer zo gereageerd op seroquel.
De bijwerkingen zijn behoorlijk rot als je begint met seroquel.
Ik ben er mee doorgegaan. En ben er nu min of meer tevreden over.

meren
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2008 21:07

Re: Seroquel en Paroxetine

Ongelezen bericht door meren »

Het heeft ook mij erg geholpen om dit forum er op na te slaan. Goed om te weten en niet aan jezelf te hoeven twijfelen of het allemaal wel klopt wat er fysiek en mentaal met je gebeurt tijdens het afbouwen. Dat ik er op advies van mijn psycholoog aan begon kwam omdat ik heel veel tegenslag had in in mijn leven, ik werd daardoor heel erg angstig en dus onzeker. Dit belemmerde mijn functioneren, heel erg veel piekeren vanwege die angst en onzekerheid. Paroxetine heeft mij daarbij echt geholpen. Na 7 jaar paroxetine 20mg, 1 tablet p/d, waarvan het laatste jaar een halve tablet en voorts afbouwen naar 1/4 etc. Daarna met poses van dagen overslaan. Het heeft zeker een half jaar geduurd dat afbouwen. Vooral bijwerkingen, stroomstootjes in mijn hoofd, zweten, droge mond, sneller geirriteerd etc. ben ik er nu vanaf althans sinds 2 maanden. De reden dat ik er vanaf wilde is omdat ik langzaam weliswaar 25 kilo ben aangekomen. Ik heb dit vaker gehoord met deze AD. Met een dietiste geprobeerd af te vallen, maar wat ik ook deed het lijkt net alsof het eten wordt omgezet in vet en werd juist alleen maar dikker. Daar werd ik dus ook wel chagrijnig van. Mijn kledingkast puilt uit maar leuke kleding kan ik niet meer aan, van mt 38 naar mt 44. In het begin ging het afbouwen goed. Echter begin ik toch weer vervelende gevoelens te krijgen die ik echt heel lang niet meer zo heb gehad. Ik merk dat dit gevolgen heeft prive en op mijn werk; en tegen het depressieve aan; angsten zijn toegenomen en daarmee gepaard ook lichamelijke klachten, irritaties, onrustig, nerveus en daardoor onzekerder dan voorheem, vroeg wakker enzovoorts. Dit is echt heel erg waardeloos. Positief na het afbouwen is dat ik meer energie heb en zelfs ook langzaam weer begin af te vallen. Met paroxetine had ik soms ontzettend veel slaap nodig, kon wel een hele dag slapen. Desondanks ben ik er toch niet helemaal gerust op en zoekende omdat ik mij niet zo zorgeloos meer voel als MET paroxetine. De twijfel slaat toe, misschien moet ik er gewoon doorheen, wel 7 jr geslikt.. Ik las over st janskruid en heb dit nu aangeschaft. Slik het sinds een week. Met name overgewicht is de reden geweest dat ik wilde stoppen... Wie herkent dit probleem en hoe is het jullie vergaan? :(

Gesloten