LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Misschien dat iemand mij dat kan uitleggen.
Ik bel met het call-center van Arke voor een vakantieboeking en betaal daar net als het Arke-reisbureau Eur 22,50 boekingskosten. Ik zou zeggen dat wanneer je telefonisch boekt dat goedkoper is omdat je ten eerste gebruik maakt van een duur 0900-nummer en ten tweede kosten van 1 grote afdeling goedkoper zijn dan vele kleine afdelingen (in dit geval reisbureau's)
Ik heb de boeking niet door laten gaan. Ik heb besloten langs te gaan bij mijn eigen (niet-Arke) reisbureau, vnl. omdat ik ze de klandizie van harte gun.

Weet iemand waarom telefonisch boeken niet goedkoper is?

ine1961
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:43

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door ine1961 »

Ik werk zelf ook op een callcenter van een reisbureau.
De kosten van een callcenter zijn nagenoeg hetzelfde als de kosten van een winkel, huur, energiekosten etc.
Ook de reisadviseuse moet gewoon betaald worden en steekt net zoveel tijd in een advisering of reservering als de reisadviseuse in een winkel.
Het grote voordeel van telefonisch boeken is het gemak vanuit de luie stoel thuis, je kan bellen op het moment dat het jou uitkomt, maar in principe, zoals ik al eerder zei, moet de reisadviseuse hetzelfde werk doen.
Overigens het 0900 nummer van Arke is 15 cent per minuut, dat is dus niet echt duur (vind ik).
Naar de winkel gaan en parkeergeld betalen voor de auto is duurder.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Ine1961,
Bedankt voor je uitleg.

FG1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2006 19:25

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door FG1 »

Boekingskosten zijn bij de verschillende reisorganisaties ook weer verschillend. Ik betaalde voor mijn reis 20 Euro boekingskosten. Dat vind ik een redelijk bedrag. Tevens kreeg ik nog 25 euro korting van D-reizen.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoe je de boeking tot stand komt, internet, telefoon, winkel. De klant kiest zelf het verkoopkanaal wat hem/haar het beste uitkomt.

Ik ben blij dat als er problemen met de reis dat ik kan terugvallen op het boekingskantoor. Dus de 20 euro vind ik niet teveel.

meissie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2006 23:02

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door meissie »

De boekingskosten meestal rond de 20 euro zijn inderdaad echt niet veel,zeker als je kijkt hoeveel er nog bij komt kijken.Het inboeken van een reis is meer dan alleen maar een formuliertje maken en daar kan veel tijd in gaan zitten ( iets wat de klant meestal niet ziet).De ene keer weet een klant precies wat hij wil en de andere keer ben je er uren (soms dagen) mee bezig en dan wordt er ook niet meer berekend dan die 20 euro.Dit geld zowel voor telefonische boekingen als in de winkel of internet.

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door Miquel »

Toch kan een en ander reisburau ook nogal eens verschillen.

Laatst heb ik op de site van Oad een hotelovernachting in Antwerpen geboekt. Het boeken kon gewoon via de site, maar de afhandeling/betaling verloopt dan via een reisbureau. Tijdens het boeken op de site kun je zelf aangeven via welk reisbureau je het wil laten lopen en je ziet ook gelijk wat voor een kosten dit reisbureau dan voor bemiddeling in rekening brengt.

Het verbaasde me toen dat 'mijn eigen reisbureau' (waar we altijd komen voor die keren dat we iets via een reisbureau laten lopen)Neijenhuis in Elst Gld, hiervoor geen verdere extra kosten in rekening bracht, terwijl bij Globe reisbureau in Elst (wat zover ik weet wat met Oad van doen heeft) er wel nog exta kosten (ik dacht 20 euro) in rekening zouden worden gebracht.

Raar, maar echt waar! :?

Ps. let wel, dit goldt alleen bij het boeken via de site van Oad; dat zegt natuurlijk niets over andere boekingen!

fasantje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2006 18:35

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door fasantje »

Gisteren wilden wij een offerte laten maken voor een reis naar Egypte bij Isropa te Zaandam. Dit zou ons 35 euro kosten!
Belachelijk! Willen ze geen klandizie of zo?

meissie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2006 23:02

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door meissie »

belachelijk om kosten te berekenen voor alleen een offerte...ik maak ze dagelijks en bereken er geen cent voor.alleen als er wordt geboekt moeten er reserveringskosten betaald worden.op die manier jagen ze juist klanten weg !!!

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door Mk »

Belachelijk! Willen ze geen klandizie of zo?
Jawel, maar alleen serieuze klanten vermoed ik.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Tot voor enkele jaren werden de boekingskosten in de prijs doorberekend, je zag ze dus niet apart op je rekening verschijnen.

Nu rekent een reisburo die kosten apart, en als je dan alleen op reis gaat, betaal je voor die ene boeking net zoveel, als een reis met zes personen. Van de ene kant snap ik dat wel: het gaat om dezelfde handeling, maar als alleenreizende word je hier ook weer op hogere kosten gejaagd.

Ik zou het aardiger hebben gevonden, als ze een onderscheid maken tussen een alleenreizende (12 euro) en twee of meer personen per boeking (20 euro). Een alleenreizende moet sowieso toch al vaak een toeslag betalen voor een eenpersoonskamer, die doorgaans minder van kwaliteit is (helaas moet ik zeggen: ook in de 21e eeuw is dat vaak nog het geval).

Ik heb kortgeleden een reis geboekt, waarbij ik twee keer kosten heb moeten betalen: voor de touroperator een bedrag, en voor het reisburo. En dat snap ik niet. De touroperator verkoopt een reis, en daar staat dan een bepaalde prijs voor. Als die standaard voor die periode 259 euro vraagt, en je moet er zonder meer 7,50 kosten bij tellen, waarom vraagt de touroperator dan niet meteen 266,50?

Het ontgaat mij waarom ik daarbij eerst 7,50 reserveringskosten moet betalen, en daarna nog eens 22,50 euro voor het reisburo moet neertellen. Kan iemand mij dat uitleggen?

ECC
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:39

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door ECC »

Eigenlijk zijn boekingskosten idioot. bij een reisbureau boek je een reis, daar krijgen die reisbureau's voor betaald door de touroperators en dat is volgens mij de opzet van een reisbureau. Reizen boeken.
Als je dan al een bureau uitzoekt moet je nog eens extra betalen om daar te boeken.
Asl ik naar de slager ga betaal ik toch ook geen slachtkosten of bij de bakker bakkosten?

ine1961
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:43

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door ine1961 »

Door de enorme concurrentie van bv internet wordt het bedrag wat er uiteindelijk wordt "verdiend" aan een reis zo klein dat als er geen boekingskosten betaald wordt, er uiteindelijk nog meer, vooral kleine reisburo's, het echt niet meer redden en failliet gaan.
Het is zelfs al zo dat er op de verkoop van vliegtickets niets verdiend wordt, alleen boekingskosten en aan eventueel bijverkoop wordt nog wat "verdiend".
Dat is natuurlijk relatief want als je een uur bezig bent met de klant voor het uitzoeken en reserveren van een vlucht en de klant boekt niets bij dan zijn de boekingskosten beslist niet kostendekkend, vandaar dat er tegenwoordig bij veel reisburo's boekingskosten per ticket wordt berekend.
V.w.b touroperators en dubbele reserveringskosten, als je die niet wilt betalen moet je rechtstreeks bij de touroperator boeken.
Maar als je liever bij een reisburo boekt, dat heeft zo zijn voordelen, dat betaal je die helaas altijd dubbel .
Of je nu een reis boekt van 100,-- of 1000,-- euro alleenstaand of met z'n vijven er moet net zoveel werk verricht worden door een reisadviseuse, dus dat dit bedrag altijd hetzelfde is, is logisch.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Ine1961: ondanks het feit dat ik zelf meestal wel doorvraag, vind ik persoonlijke service ook best belangrijk, dus ik vind het in principe niet z'n probleem om persoonlijk te woord te worden gestaan.

Ik zie echter ook vaker mensen, die doen alsof ze belangstelling hebben voor een reis, maar in feite alleen komen voor de tas of andere extraatjes die ze krijgen, alleen omdat ze die gidsen komen halen. Ik zeg dan: wanneer je een kadootje wil weggeven (dat was in de jaren 70 en 80 heel gebruikelijk, en werd later minder gedaan), doe dat dan bij daadwerkelijke boeking, dan betaal je er immers zelf aan mee. Nu is het zo, dat degenen die boeken, de kadootjes meebetalen (nou ja, wat kost zo'n shopper nou....), voor degenen die echt alleen maar op dat kadootje uit zijn.

Ik heb een bepaalde maximumprijs in gedachten, kijk of ik voor dat geld kan krijgen wat ik wil, en dan maakt me een toeslag hier of daar niet zoveel uit. Ik kijk immers naar het totaalplaatje, het geld dat ik ervoor over heb om een bepaalde periode op vakantie te gaan.

Waar ik wel moeite mee heb: wanneer de reis in zijn totaliteit meer dan het dubbele kost van de basisprijs. Dan liggen de verhoudingen scheef, en dan ga ik echt verder kijken.

sk
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2005 08:35

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door sk »

Als je de kosten van het reisburo wilt omzeilen dan kan je beter rechtstreeks op de site van de touroperator boeken, bijv. via www.arke.nl, www.vrijuit.nl of www.dejongintra.nl. Dan betaal je niet de 20 of 25 euro administratiekosten die veel reisburos berekenen.

dendy
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2005 14:47

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door dendy »

Maar dan moeten jullie ook niet allemaal komen zeuren om informatie als je iets niet begrijpt. Of gidsen komen vragen op eht reisbureau of de toeristiekinformatie of op advies voor de bestemming of als er wat mis is gegaan. Ik werk zelf op een reisbureau en daar erger ik me soms mateloos aan, vind je € 20,- boekingskosten te veel, oke, maar zoek dan ook alles zelf verder uit!

FG1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2006 19:25

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door FG1 »

Van veel touroperators vindt de afhandeling van de reis via het reisburo plaats. De klant maakt zelf de keuze bij welk reisburo. De boekingskosten worden dan alsnog doorberekend

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: waarom zulke "hoge" boekingskosten?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Dit is een reactie naar FK: Het klopt niet helemaal wat je schrijft. Als ik rechtstreeks boek bij Arke.nl dan betaal ik dezelfde kosten als dat ik telefonisch boek.

Gesloten