LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
A.G. Prent
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:44

Postbank

Ongelezen bericht door A.G. Prent »

Dit bericht kan verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door A.G. Prent op 16 mar 2006 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Postbank

Ongelezen bericht door mr T. »

klopt inderdaad. Bovendien heeft de Postbank (en dat is ook een vrij recente ontwikkeling) het gratis 0800-nummer van de klantenservice vervangen voor een 0900 nummer waarvoor wel betaald moet worden. Inderdaad: dat is de kracht van de Postbank.

Boellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2006 08:41

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Boellie »

Om het even centraal over de postbank te houden.

Ik wilde vorige week een Mijn postbank pas aanvragen(Zo een met een plaatje erop) en zag ongeveer tegelijkertijd dat er geld voor mijn pakket bij de postbank was afgeschreven(9.75. Basispakket). Deze kosten bestaan uit 3 factoren:

Giropas (en Chippas) € 9,95
Mijn Postbank.nl gratis
Girofoon gratis
Totaal € 9,95

Ik moet hier dus betalen voor een pas(een gewone) zonder die aangevraagd te hebben en dan ook nog 9,75 voor Mijn Postbank pas. Dit vindt ik behoorlijk dubbelop en onzinnig.

Er staat in een van de vragenlijsten:

Zit Mijn Postbankpas in een Basis-, Betaal- of Royaalpakket? Mijn Postbankpas zit niet standaard in een pakket. De éénmalige kosten voor de Mijn Postbankpas bedragen € 9,75. De jaarlijkse kosten zijn gelijk aan die van de Giropas en vallen binnen uw pakket. Iedere pakkethouder kan een Mijn Postbankpas aanvragen via postbank.nl/betalen.
-------

Als het in het pakket zit en ik had al een kaart en heb er geen aangevraagd moet ik er wel voor betalen. De postbank wil me geen vrijstelling geven voor deze kosten. Ik heb eigenlijk geen zin om 2 keer te gaan betalen.

Het gaat me verder niet om het geld maar om het principe.

Gr,

Maarten

PnP
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2006 14:38

Re: Postbank

Ongelezen bericht door PnP »

Afgelopen 20 december heb ik een bevestiging ontvangen dat mijn studentenrekening is omgezet naar een normale girorekening, hoefde niets voor te worden gedaan ging automatisch. Zie ik vandaag op een afschrift januari dat 9,95 is afgeschreven voor het postbank basis pakket 2006. Dit terwijl daarover geen vermelding stond in de brief. Klantenservice kon mij vertellen dat ik een normale giropas heb en geen giropas basis, terwijl ik daarvoor nooit heb gekozen. Ook het afgeschreven bedrag kon niet worden teruggestort omdat het om een post DV ging. Ik krijg nu een klachtenformulier thuisgestuurd waarna zij gaan bepalen of mijn klacht gegrond is.

Ik vind dat ze zonder mij in kennis te stellen de voorwaarden hebben gewijzigd, en dat ze in gebreke zijn gebleven mij te informeren over kosten die het pakket met zich meebrengt waarnaar mijn rekening automatisch is overgezet. Klopt mijn gedachtegang hier of heeft de postbank gelijk?
En is het correct dat een bank een incasso van zichzelf weigert terug te storten?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Postbank

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik vind dat ze zonder mij in kennis te stellen de voorwaarden hebben gewijzigd, en dat ze in gebreke zijn gebleven mij te informeren over kosten die het pakket met zich meebrengt waarnaar mijn rekening automatisch is overgezet. Klopt mijn gedachtegang hier of heeft de postbank gelijk?
Van belang is of je nog student bent of niet. Ben je geen student meer, dan heb je een gewone pas, en die moet je inderdaad betalen. Heeft m.i. ook niets te maken met gewijzigde voorwaarden. Nog niet zo heel lang geleden hoefde dat niet en was een giropas gewoon gratis (in ruil voor het opgeven van rente over het tegoed). Toen had je dat probleem niet.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Marco Polo »

En is het correct dat een bank een incasso van zichzelf weigert terug te storten?
Oók ik vind dit een zeer interessante vraag!

Wie heeft het juiste antwoord?

Boellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2006 08:41

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Boellie »

Dat ze het niet gemeld hebben vindt ik niet zo erg. Wel vindt ik het raar.
Het is ook niet zo dat ik niet wil betalen voor een pakket of voor een pasje. Maar dat ik moet betalen voor een pasje dat ik al had en wat ik dus niet heb besteld.

Ik moet nu dus 1x teveel betalen(als ik een mijn postbank pas bestel).
En dat zit me niet lekker.

PnP
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2006 14:38

Re: Postbank

Ongelezen bericht door PnP »

Het punt is dat er ook een Giropas basis is, die gratis is, maar daar is niet automatisch naar overgezet.

Boellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2006 08:41

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Boellie »

Juist.
Als ze daar nu naar hadden omgezet was er voor mij geen probleem geweest. Dan was het pakket gratis(als ik het goed begrijp) en had ik zo'n mijn postbankpas aan kunnen vragen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Postbank

Ongelezen bericht door mr T. »

Het punt is dat er ook een Giropas basis is, die gratis is, maar daar is niet automatisch naar overgezet.
Daar gaan ze bij de P-bank inderdaad niet vanuit. Is op zich niet zo vreemd als je al een pas hebt met een nog niet verlopen vervaldatum.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Ricert »

@ Boelie

Ik snap het niet helemaal. Je hebt een mijn postbankpas aangevraagd en daar betaal je eenmalig 9,75 voor. Daarnaast is een mijn postbankpas gewoon een giropas en daar betaal je 9,95 per jaar voor.
Ik snap niet zo goed wat je dan bedoelt met dubbel betalen.
Je zegt ook ik heb een pas waar ik nooit om gevraagd heb maar de postbank stuurt nooit uit zichzelf een pas. Behalve als een pas bijvoorbeeld dreigt te verlopen

@pnp

Je had dus een studentenrekening die automatisch omgezet is naar een studentenrekening. Ook dat doet de postbank niet uit zichzelf. Waarschijnlijk heb je eerst een brief gekregen van geachte klant u heeft bij ons een studenrekening.........
Nu hebben wij geconstateerd dat er geen studiefinanciering meer op binnenkomt. Bent u nog student dan kunt u een bewijs van inschrijving insturen. Bent u geen student meer kunt u contact opnemen doet u dat niet wordt binnen zo'n termijn uw rekening automatisch omgezet.
Als student zijnde kun je nooit een giropas basis gehad hebben want voor een student is de pas altijd gratis dus krijg je standaard als je een pas aanvraagt de giropas. Postbank heeft dus niet fout gehandelt maar er valt wat voor te zeggen dat het netter zou zijn als je daar een brief van krijgt.
Dan nog het feit van een DV boeking
DV(diversen) boekingen kunnen nooit door de klantenservice teruggeboekt worden. DV boekingen zijn niet altijd boekingen die de bank doet maar bijvoorbeeld ook boekingen die interpay doet op je rekening voor een eventuele creditcard.
Mocht het nu zo zijn dat de bank een fout heeft gemaakt dan is het natuurlijk altijd terug te draaien maar zul je dat schriftelijk aan moeten geven. En in dit geval heeft de bank zoals ik het zie geen fout gemaakt.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Dan nog het feit van een DV boeking
Bedankt voor helder antwoord, Ricert.

Ik vermoed dat Postbank afd.Reisverzekeringen binnenkort ten onrechte automatisch premie gaat afschrijven van mijn girorekening (DV-boeking). Als dat gebeurt, wil ik het bedrag direct laten storneren.
Dat is dus blijkbaar niet mogelijk!?
Laatst gewijzigd door Marco Polo op 25 jan 2006 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Boellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2006 08:41

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Boellie »

Ricert schreef:Ik snap het niet helemaal. Je hebt een mijn postbankpas aangevraagd en daar betaal je eenmalig 9,75 voor. Daarnaast is een mijn postbankpas gewoon een giropas en daar betaal je 9,95 per jaar voor.
Ik snap niet zo goed wat je dan bedoelt met dubbel betalen.
Je zegt ook ik heb een pas waar ik nooit om gevraagd heb maar de postbank stuurt nooit uit zichzelf een pas. Behalve als een pas bijvoorbeeld dreigt te verlopen
Ik heb hem nog niet aangevraagd. Maar ALS ik hem aan zou vragen zou me dat 9.75 kosten.

Waar het me om gaat:
Ik heb nu al een jaar dezelde pas(laten we zeggen vanaf jan. 2005) waar ik voor heb betaald. Niks aan de hand. Een jaar later heb ik diezelfde pas nog steeds en moet ik 9.95 betalen voor een basispakket. Die bestaat uit 3 delen:

Giropas (en Chippas) € 9,95
Mijn Postbank.nl gratis
Girofoon gratis
Totaal € 9,95

Ik moet dus NOG EEN KEER betalen voor een pas.
- Ik heb niks aangevraagd qua basispakket, ze zetten hem gewoon om.
- Ik krijg geen nieuwe pas bij dat basispakket.

Nu wil ik een mijn postbankpas aanvragen en zou ik nog een keer 9.75 moeten betalen. Als ze niks hadden gevraagd voor dat basispakket(en dan vooral voor de kosten van de pas) dan was er niks aan de hand geweest en had ik gewoon betaald voor een mijn postbankpas.


edit:
Als student zijnde kun je nooit een giropas basis gehad hebben want voor een student is de pas altijd gratis dus krijg je standaard als je een pas aanvraagt de giropas.
Ik ben dus student. Ik krijg niks gratis. Vreemd.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Ricert »

Bedankt voor helder antwoord, Ricert.

Ik vermoed dat Postbank afd.Reisverzekeringen binnenkort ten onrechte automatisch premie gaat afschrijven van mijn girorekening (DV-boeking). Als dat gebeurt, wil ik het bedrag direct laten storneren.
Dat is dus blijkbaar niet mogelijk!?
Als je storneren letterlijk neemt dan kan het niet. Storneren kan alleen bij de boekcode IC waar een weigeringstermijn op zit van 30 of 5 werkdagen.
Bij een IC is het namelijk zo dat als u aangeeft dat het onterecht is de postbank niet kan verieferen of dat zo is. Een machtiging wordt namelijk nooit gecontroleerd. In dat geval heeft de klant dus altijd het recht zonder opgave van reden dat bedrag terug te laten boeken naar zijn of haar girorekening.
Bij een DV boeking die de bank naar de eigen rekening boekt is er altijd wel verificatie van een machtiging en mag het dus ook niet teruggeboekt worden.
Een Dv boeking gaat ook altijd door ongeacht het saldo van de klant. Een Ic wordt geweigerd op het moment dat geconstateerd word dat het saldo niet toerijkend is.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Ricert »

Boelie vergeet de term basispakket even.
De postbank had altijd 2 pakketen
Betaalpakket en Royaalpakket
En het gros van de klanten heeft gewoon geen pakket.
Daarvan heeft de postbank nu gezegd mensen zonder pakket noemen wij basispakkethouders.
Die 9,95 die je vorig jaar voor je pas hebt betaald is een jaarlijks terugkerende incasso. Dus of de postbank je nu basispakkethouder noemt of niet die 9,95 had je sowieso betaald dit jaar.
Het lijkt namelijk nu zo dat je 9.95 voor je basispakket betaald maar eigenlijk betaal je dat eigenlijk nog steeds enkelt en alleen voor je pas. En die pas valt in een basispakket
Ik ben dus student. Ik krijg niks gratis. Vreemd.
Het is niet zozeer vreemd maar wel zonde. Postbank moet natuurlijk wel van jou horen dat je student bent. Je kan gewoon met 1 telefoontje je rekening om laten zetten naar een studentenrekening. Tenminste als je daadwerkelijk stufi op die rekening ontvangt. Dan is zolang je een studenrekening hebt je giropas gratis. Andere voordelen zijn dat je tegen een goedkoper rente tarief mag rood staan en ook niet de verplichting hebt om binnen een bepaalde periode weer positief te staan. Echter zal deze eventuele omzetting helaas geen invloed hebben op de pasbijdrage die je reeds voor dit jaar betaald hebt

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Postbank

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Nogmaals dank, Ricert.
Het antwoord is mij duidelijk.

Ik zal Postbank brief sturen met mededeling geen machtiging te verlenen om premie voor betreffende (foutieve) polis automatisch af te schrijven.

Gesloten