LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is verzekerd?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Boomhut
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:45

Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Boomhut »

een vraagje....

Wat is verzekerd de adviesprijs van bijv een homecinemaset of het betaalde aankoopbedrag.

bv. een homecinemaset adviesprijs/winkelprijs 1799,-, maar in een aanbieding gekocht voor 799,-. er ontstaat schade die voor vergoeding door de verzekeraar gedekt wordt. Op basis van welk bedrag keert de maatschappij uit? 799 of 1799?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Uitkering gaat op basis van aankoopbonnen en daar zal de lagere prijs opstaan neem ik aan. Je bent dus verzekerd voor het kortingsbedrag en niet voor de normale prijs. Dat zou ook fraude in de hand werken denk ik.

Boomhut
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:45

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Boomhut »

hallo,

maar gaat het niet om de waarde van het produkt dan? en wat nu als ik de bon niet meer heb?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door karr-2 »

De waarde van het product is wat jij er voor betaald hebt. En als je de bon niet meer hebt zijn er allerlei tabellen om de dagwaarde van een dergelijk apparaat te bepalen op basis waarvan je dan uitbetaald zal worden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door ronald g »

Voor niet bijverzekerde apparatuur geld de dagwaarde dan wel vervangingswaarde. je moet een bewijs hebben van de aankoop. Wat nu stel duizend euro kost kan morgen in de uitverkoop zijn voor een krats. Wat zou u doen als u de maatschappij was? Dan ga je toch ook uit van de huidige waarde.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik weet zeker dat ik nu een heleboel boze reactie's krijg.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Maatschappij kan ook besluiten een vervangend artikel te leveren....

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door ronald g »

Miriam de verzekering levert geen goederen. Die gaan uit van waarde.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je goed verzekert bent.
Goederen die je aanschaft en later veel goedkoper zijn wil niet zeggen dat je het toen betaalde bedrag terug krijgt. Er zijn wel wat dingen te noemen stel je koopt een bankstel hebben we meteen iets te pakken wat geen drol op levert zodra die thuis is. Garantie wel maar vervangings waarde noppes want er is wel wat anders te vinden. De maatschapijen gaan uit van vervangings waarde en niet wat je er toen voor betaald hebt komt nog bij de ouderdom en in veel gevallen de gebruiks uren. Vooral voor de tv en keuken apparatuur. al met al alles wat je nu nieuw koopt is binnen een week maar een schijntje waard en zo rekenen de maatschapijen ook. het is niet leuk maar vele gaan er mee accoord.

Boomhut
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:45

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Boomhut »

dus als ik het goed begrijp dan..

mijn voorbeeld prijs 1799, gekocht voor 799 -> verzekerd voor dagwaarde 799.
maar nu is die 799 een eenmalige actie gewweest en is hetzelfde apparaat nu overal alleen nog maar voor 1799 te krijgen. Hoe zit het nu met vervangings/dagwaarde etc?

ik dacht dat de aankoopbon meer als bewijs van eigendom diende dan als waardebepalend iets. Hebben de verzekeringsmaatschappijen geen lijsten met produkten, typenummers en produkt(advies)prijzen?

En hoe zit het met bv. een gouden ketting, geldt hierbij dan ook de betaalde prijs, stel €100 of de werkelijke (getaxeerde) waarde?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Laat ik en voorbeeld noemen.

Ik passeerde een paar jaar geleden een voor de inboedelverzekering belangrijke leeftijd. Ik werd 40 jaar. Ik kreeg een seintje van de verzekeraar, omdat ik mij moest laten bijverzekeren, daar ik anders volgens hun normen vanaf dat moment onderverzekerd was.

Wat blijkt? Zij hanteren inderdaad tabellen voor de gemiddelde waarde van wat iets kost. Het doet er totaal niet toe wat jij daadwerkelijk voor je homecinema-set hebt betaald, of voor je boekenkast, of je bankstel.

Een verzekeraar gaat ervan uit dat jij op een bepaald moment in je leven spullen in huis hebt met een bepaalde waarde, (ZIJ bepalen dat kennelijk.....), en jij moet je naar hun normen bijverzekeren.

Ik heb daar bezwaar tegen aangetekend, en je kunt in zo'n geval een inboedel-waardemeter aanvragen bij je verzekeraar, en die zelf invullen. Dan geldt de werkelijke waarde.
In werkelijkheid heeft mijn inboedel een waarde van 15.000 euro, maar de verzekeraar wilde een bedrag hanteren van 40.000 euro, hetgeen een fors hogere premie zou betekenen.

Nu ben ik alsnog voor een lager bedrag verzekerd, en heb ik een verklaring dat de verzekeraar niet zomaar aanneemt dat mijn inboedel 40.000 euro waard is.

Kortom: een verzekeraar kijkt niet naar wat iets werkelijk heeft gekost, die kijkt naar de gemiddelde vervangingswaarde op dit moment, trekt daarvan de gebruiksduur af, en de rest krijg je uitgekeerd, wanneer die verloren is gegaan door diefstal of brand, of iets dergelijks).

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Simon »

Bij een inboedelverzekering krijg je in principe de huidige nieuwwaarde uitgekeerd. Als het artikel duurder is geworden krijg je een hogere uitkering, bij een prijsdaling een lagere.
Alleen als de dagwaarde lager is dan 40% van de nieuwwaarde krijg je de dagwaarde uitgekeerd. En een bank schrijft heus niet in 1 week af. 10 jaar komt meer in de richting. Als je bank dus 5 jaar oud is krijg je gewoon een uitkering om een vergelijkbare bank nieuw te kopen.

jwagenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2006 09:45

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door jwagenaar »

je krijgt na overleggen van een aankoop bewijs het bedrag terug waar het artikel nu voor te krijgen is, je kunt het daarvoor immers vervangen voor hetzelfde, het maakt niet uit of het bedrag hoger of lager is, wel kan het uitmaken hoe je verzekerd bent.

Is er een inboedelwaarde meter ingevuld en van kracht dan moet er een goede dekking zijn, maar ook de verzekeringsvorm kan verschillen: all-risk is zonder eigen risico is perfect, hebt een basis dekking met een eigen risico = minder premie, dan draai je natuurlijk op voor het eigen risico.

Verder is het zo dat er een paar grote jongens zijn die tegenwoordig de term: 'tegen alle van buiten af komende invloeden' hanteren, dit is een groot voordeel om voor te kiezen, mocht het zo zijn dat u met een kop koffie in de handen achter het vloerkleed blijft hangen en door een glazen tafel valt, tafel stuk, kopje stuk, laminaat beschadigd enz, is alles gedekt.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door dds »

@Simon,

ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar je praat echt onzin.

En een bank is voor een verzekeraar na 5 jaar echt afgeschreven.
Overigens: Je krijgt na 1 jaar vrijwel altijd de daagwaarde uitgekeerd.

@Topicstarter,

als je geen aankoopbon hebt, kan je de lijstprijs aangeven van het product. Maar let wel: je pleegt fraude als je meer opgeeft dan wat jij ervoor betaald hebt. Stel dat ze daar achter komen dan word je onmiddelijk geroyeerd en zal je in de toekomst heel heel heel veel moeten gaan betalen als je überhaupt nog een verzekering kan afsluiten!

jwagenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2006 09:45

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door jwagenaar »

Moet je toch even je verzekeringen nazien, natuurliojk is het niet zo dat je voor een bank van 5 jaar oud een nieuwe krijgt, daar gaat het ook niet om want dat kan een ieder bedenken, maar is het bankstel (aantoonbaar) een jaar oud b.v en er is geen reparatie mogelijkheid ...dan worden de uitbetalingen gebasseerd op vervangingswaarde (lees nieuw prijs op dat moment).

En voor het aangeven op een prijslijst....probeer maar eens een videocamera te claimen zonder bon en gebruiksaanwijzing...ik durf te wedden dat je het niet krijgt uitgekeerd, want helaas is het zo dat er duizenden camera's "verdwijnen" zonder dat mensen ooit zo'n ding hebben gehad (ja dat is oplichting) en mede daardoor rijzen ook de premie's langzaam aan de pan uit.

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Simon »

beste DDS,

Graag verwijs ik je even naar de gangbare afschrijvingstabellen. Ik heb helaas even geen exemplaar bij de hand. In de tabellen zul je ongetwijfeld zien dat een bank in meerdere jaren afschrijft.

Ik neem aan dat je nog studerend bent voor de relevante diploma's?

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Wat is verzekerd?

Ongelezen bericht door Simon »

beste DDS,

Even voor de volledigheid (ik neem aan dat je het zelf ook hebt opgezocht), een gestoffeerde bank schrijft in 12,5 jaar af.

gr. simon

Gesloten