LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op mobiele telefoons

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Houthakker

Garantie op mobiele telefoons

Ongelezen bericht door Houthakker »

Hallo,

Ik heb een samsung e700 mobiele telefoon, en deze is onlangs kapot gegaan(Beeldscherm doet het niet meer). Ik heb de telfoon nu 1,5 jaar, waardoor deze buiten de fabrieksgrarantie van 1 jaar valt. Maar nu heb ik ergens gelezen dat er binnen de Europese Unie er een regeling geldt, dat je op elecktronische apperatuur een wettelijk garantie hebt van 2 jaar. Weet iemand hier toevallig meer van??

Lahan

Re: Garantie op mobiele telefoons

Ongelezen bericht door Lahan »

vraag het aan de schrijver van dat stuk..

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Eerste jaar is fabrieksgarantie en tweede jaar is consumentengarantie... In het tweede jaar heb je eigenlijk gewoon pech, want dan moet je aan kunnen tonen dat het niet jouw fout was (en dat gaan zij natuurlijk niet zeggen...) Ook heb je vaak de regeling dat verzendkosten betaald moeten worden...

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Er is een bepaalde gebruikersduur. Dat houdt in dat je er vanuit kan gaan dat een apparaat een bepaald aantal jaren moet blijven werken en dat je dan ook garantie hebt nadat de normale garantie verlopen is. Maar ik geloof dat dit alleen is voor apparaten die vanaf die jaar zijn aangeschaft. Die van jou is van vorig jaar, dus dan geldt het niet.

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

Nederland doet niet mee aan de 2 jaars-regeling..

Echter bij normaal gebruik dient een toestel wel langer mee te gaan dan 1.5 jaar, maar probleem is om dat recht te krijgen

Kijk eens op de vraag en antwoord gedeelte op deze site

mosoog

Ongelezen bericht door mosoog »

heeft geen zin. want alhoewel het inderdaad zo is dat een produkt een bepaalde tijd mee moet gaan, is er niemand zo briljant geweest om daar een termijn aan te hangen. Oftwel heel die wet/regeling slaat nergens op. en dient niemand. Maar iedereen slaat je tegenwoordig wel met dat stukje tekst om de oren. omdat ze dat toch maar mooi in de consumentengids hebben gelezen.

mosoog

sorry, dat laatste was een stukje persoonlijke frustatie 8)

manonvh

Ongelezen bericht door manonvh »

Zelf heb ik ook een e700 gehad en ging na 1,5 jaar kapot(beeldscherm deed het niet werd helemaal wit), ben naar de winkel geweest, wilde mij niet helpen, toen samsung gebeld, toen weer naar de winkel....uiteindelijk heb ik een brief gestuurd naar samsung, want het is moeilijk maar je staat in je recht!!Als je telefoon buiten de garantie kapot gaat in dit geval 1,5 jaar heb je er wel recht op!!Een telefoon heeft een bepaalde levensduur en mag dan niet na 1,5 jaar kapot gaan, net als dat een wasmachine een levensduur heeft van een aantal jaren. Die brief kun je op deze site vinden bij concumentenhulp - voorbeeldbrieven - brief aan philips, zenia 200, in deze brief moet je een aantal gegevens veranderen, bv het soort telefoon.
En dan opsturen.......hiermee heb ik ik een nieuwe telefoon gekregen:)
In die brief staat welk artikel nummer het in je wetboek is, ook dit heb ik opgezocht, en het klopt, het mag niet!Je moet het er niet bij laten, dan kom je het verst.Suc6 ermee!Hopelijk lukt het jou ook.

E-nergetix

Ongelezen bericht door E-nergetix »

De Site vermelden zou andere mensen kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Alex van Breemen

maybe

Ongelezen bericht door maybe »

De Site vermelden zou andere mensen kunnen helpen?
Dat heeft ze toch vermeld.
Die brief kun je op deze site vinden bij concumentenhulp - voorbeeldbrieven - brief aan philips, zenia 200, in deze brief moet je een aantal gegevens veranderen, bv het soort telefoon.

chubi

Ongelezen bericht door chubi »

PJ 66

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Manonvh heeft 100% gelijk ook al weten veel mensen dit niet. Bij TV Gelderland komt regelmatig een heel irritant mannetje voor detaillisten die net doen of hun neus bloed. In het Burgelijk Wetboek staat namelijk dat een apparaat bij normaal gebruik tig jaren moet mee kunnen gaan. Dus electrische apparaten slechts 1 of 2 jaar is onzin. Een TV zo zo'n 8 a 10 jaar mee moeten kunnen gaan. Dus gaat ie na 2 jaar kapot dan heb je recht op een nieuwe zonder enige extra kosten! Een mobieltje schat ik op zo'n 3 jaar voordat je mankementen kunt verwachten. In uw geval (1,5) is dat dus ruim binnen de marge. U staat dus geheel in uw gelijk en Samsung moet dit volledig vergoeden. LET op schrijf niet naar Samsung maar naar het bedrijf bij wie u dit toestel heeft gekocht. Het bedrijf waar u de telefoon heeft aangeschaft is verantwoordelijk voor het product. Dus verhaaltjes van dat vergoed de fabrikant niet kan in de prullenbak. Bakerpraatjes van de verkopers!

mosoog

PJ 66,
Een mobieltje schat ik op zo'n 3 jaar voordat je mankementen kunt verwachten.

Met alle respect, maar jouw schatting is totaal niet relevant. Als jij verwacht dat een mobiele telefoon 3 jaar mee moet gaan is dat jou zaak, ik vind dat bv 2 jaar al voldoende is, mijn buurman vindt misschien wel 10 jaar. Oftwel je schiet er niets mee op.

PJ 66

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Is ook beetje het probleem. Het is een kwestie van inschatten en daar zijn geen regels voor. Dus geen lijsten van wasmachines zoveel jaar, gsm zoveel jaar etc. Kwestie van logisch nadenken. Ligt ook aan de prijs. Een mobieltje kost gemiddeld tussen de 200 euro en de 500 euro. Dan mag je toch wel rekenen op 3 jaar.

Ik zuig niet uit mijn duim, en heb al heel veel gehoord, wat uiteindelijk door de consument is gewonnen. Kost alleen veel moeite.

plop1234

Ongelezen bericht door plop1234 »

U heeft er niks aan, maar voor toestellen gekocht na 1 januari 2006 geldt een garantie termijn van 2 jaar.

maybe

plop1234
Geplaatst op: 17 Jan 2006 19:24 Onderwerp: Garantie vanaf 01-01-06 verlengd

U heeft er niks aan, maar voor toestellen gekocht na 1 januari 2006 geldt een garantie termijn van 2 jaar.
Waar heb je dit vandaan

plop1234

Ongelezen bericht door plop1234 »

voor nokia telefoons was het niet juist wat ik schreef;
http://europe.nokia.com/nokia/0,,73153,00.html

hier staat dat vanaf 1 april nokia 2 jaar garantie zal leveren op toestellen die na die datum zijn aangeschaft.

De rest zal ik op werk even moeten opzoeken. Al moet ik zeggen dat het bovenstaande impliceert dat alle fabrikanten zullen moeten volgen. Ik zal nog even posten nadat ik het heb opgezocht.

maybe

naar mijn weten waren dit de termijnen.

Samsung 1 jaar
Sony ericsson vanaf 01-09-05 2 jaar, daarvoor 1 jaar
Siemens is allang 2 jaar
Nokia vooralsnog 1 jaar, ging wel veranderen. blijkbaar per 01-04

Rest weet ik niet.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Te verwachten levensduur mobieltjes 3 jaar, laat me niet lachen. Waarom denk je dat de looptijd van een abonnement nooit langer is dan 2 jaar? Heus niet omdat het niet aantrekkelijk is voor de operators om de klant voor een extra jaar te laten tekenen. Dat is omdat er tegenwoordig geen mobiele telefoon is die het langer uithoudt dan 2 jaar.

Natuurlijk meneer, de uwe wel. Maar die ligt altijd in het dashboardkastje en die gebruikt u alleen bij autopech.

Dan wordt de GSM hier ook nog eens vergeleken met een wasmachine :lol:
De mobiele telefoon is een gebruiksvoorwerp, je neemt het altijd mee, het zit in je broekzak, neemt schokjes op, vocht, koud, warm, krasje hier, stootje daar, en dan houdt het vroeg of laat gewoon op. Ik durf zelfs te beweren dat een mobiele telefoon sneller slijt dan een onderbroek, daar ga je toch ook niet mee naar de winkel als je er na 1.5 jaar een gat in hebt geruft?

Gesloten