LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Warmte verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ladyhawk

Warmte verbruik

Ongelezen bericht door Ladyhawk »

Ik heb het volgende probleem:

In oktober 2005 kreeg ik van Eneco een naberekening van voor warmteverbruik voor rond de 1600 euro. Dit gaat over een periode februari 2004 tot aan oktober 2005. Dus ruim anderhalf jaar.

Het betreft een appartement, omringt door 3 andere appartementen, van ca 80 m2 waarin zicht stadsverwarming bevind. het voorschot dat ik betaalde lag rond de 72 euro. De naberekening maakte mij alert en ik heb meteen de onderhoudsmonteur voor de apparatuur laten komen.

Deze keek in de kast waar de apparatuur zit en zei "ah ik zie het al: een kapotte afsluitkraan". Ca. 2 weken later is deze vervangen en is er met Eneco een betalingsregeling getroffen. Toch was ik niet helemaal tervreden en ben ik eens met mijn buurvrouw gaan vergelijken, praktisch dezelfde levensstijl en EXACT hetzelfde appartement.

Het verschil in haar en mijn vebruik was: zij rond de 25 Gj per jaar, ik rond de 70 Gj per jaar. De dagen daarna ben ik de meter in de gaten gaan houden en zag dat deze nog steeds heel raar opliep in mijn ogen (met een snelle rekensom had ik uitgerekend dat ik wederom aan het eind van het jaar op 70 Gj uit zou komen).

Weer de onderhoudsmonteur gebeld. Deze heeft gekeken en zei dat alles verder in orde was. Hij heeft alleen de thermostaat van de stadsverwarming wat lager gezet. Dat zou moeten helpen volgens hem.

Inmiddels 4 maanden later leek het me verstandig om nog eens te kijken. Over de periode van oktober tot nu zit ik op 22 Gj verbruik.

Even een korte beschrijving van mijn/onze levensstijl. Ik heb in principe alle radiatoren open staan in het appartement. Het betreft hier 3 kamers: de woonkamer, de slaapkamer en de werkkamer. 's nachts staat de verwarming altijd uit, 's ochtends zet ik deze voor een uur aan om het appartement te verwarmen. Daarna gaat hij uit. Al naar gelang ik thuis werk zet ik de verwarming af en toe aan. Maar bijna nooit want ik zit met mijn bureau tegen de verwarming aan (open aan de onderkant) en als deze 10 minuten heeft aangestaan is het loeiheet en daar hou ik niet van. Ik werk doorgaan 2 a 3 dagen in de week thuis. Douchen gebeurd 1 keer in de ca 3 dagen. Ongeveer een 10 minuten tot 20 minuten. Mijn vriend werkt gewoon elke dag en doet ook niet echt iets abnormaals. Hij woont sinds ca 10 maanden bij mij.

In mijn ogen is mijn levensstijl niet echt abnormaal?? Of zit ik er zo naast?

Er is vandaag namelijk iemand van Eneco langs geweest omdat ik dus het verbruik nog steeds zo ontzettend hoog vond. Deze zei dat hij vond dat het door het verbruik kwam en dat er niets mis was met de apparatuur. ECHTER: er moet wel weer een water meter worden vervangen kennelijk. Want die was totaal verkeerd doorgegeven en wegens hoogverbruik of zo. Hm. Ow en de thermostaat in de kamer zat verkeerd.

Moet ik nu echt gaan twijfelen aan mijn stookgedrag of klopt er hier gewoon iets niet???

Het is mij een raadsel iig, en ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen?

Downloader

Re: Warmte verbruik

Ongelezen bericht door Downloader »

Dat verbruik is zeer zeker niet normaal. Ik woon zelf in een rijtjeswoning met stadsverwarming. Wel een nieuwe woning die zeer goed geïsoleerd is. Eigenlijk gebruiken we alleen de radiator in de woonkamer (wel de hele dag); de rest van het huis blijft vanzelf goed op temperatuur. Verder zijn we met twee volwassenen en één kind die allen dagelijks douchen.

Van 15 september 2005 (datum vorige eindafrekening waarvan de meterstanden door Nuon zelf zijn opgenomen, dus geen schatting) tot 15 januari 2006, dus vier maanden later, zaten we exact aan 10 GJ warmteverbruik. Dat is nogal een verschil met jouw situatie, zeker gezien het feit dat je de verwarming zo weinig aan hebt staan. Voor een eengezinswoning met kinderen is een gemiddeld gebruik van 35 GJ per jaar normaal. Ik zou dit zeker goed uit laten zoeken, sommige monteurs maken zich er vaak met een Jantje van Leiden vanaf (het is immers hun energierekening niet, dus die kan het vaak niet zoveel schelen).

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Bij een te hoog warmte verbruik heeft U kans dat het onderblok, zoals dat veelvuldig voor komt, is doorgeslagen. Dat heeft tot gevolg dat de heetwateraanvoer dierect via het onderblok de retourleiding inloopt.
U kunt dit vaststellen door als volgt te handelen.

Draai alle radiatoren dicht, niet de hoofdafsluiter, gebruik geen warmt water. Kijk op de warmtemeter en schrijf de standen op. Kijk vervolgens na twee uur weer en vergelijk. De stand mag niet afwijken. Doe ze dat wel dan moet U in CV installatie inderdaad laten nazien.

Laat ons even weten of U het vorenstaande heeft uitgevoerd en met welk resultaat!

22Gj is gezien de verstreken termijn geen buitensporig verbruik
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 24 feb 2006 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

tukker2

Ongelezen bericht door tukker2 »

Van februari 2004 tot oktober 2005 zijn 21 maanden
1600 : 21 = 72 leuk bedrag heb ik al eens eerder gezien.

Je schrijft:

er moet wel weer een water meter worden vervangen kennelijk

Een warmte meter of water meter daar zit wel een groot verschil in als zij de watermeter willen vernieuwen is dat mooi maar sta erop dat je een andere warmtemeter krijgt het is haast niet mogelijk dat je meer dan twee keer zoveel Gj verbruikt.
Wat chanmaster schrijft is ook een goede oplossing.

Chanmaster

Het is wel van belang dat U ons laat weten of U actie hebt ondernomen en wat daarvan de resultaten zijn!

Chanmaster

Maak een kopie van Uw jaarafrekening en stuur deze per mail aan ons toe.
Wij zorgen er voor dat U niet teveel betaald.

Vr. groet, Chanmaster

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

En hoeveel gaat dat kosten Chanmaster? En wie zijn ons?

Chanmaster

Wij zijn wij, de mensen die zich hier inspannen om de medemens te helpen. Ja ja Puma, er zijn ook mensen die iets anders doen dan alleen maar gallen!

Wees gegroet Puma en zondigd niet.

Chanmaster

Kriek

Ongelezen bericht door Kriek »

Ook wij hebben zo'n probleem met te hoog warmte verbruik bij Eneco. Het betreft hier een 4 kamer appartement bewoond dooor 3 personen en omringd door andere woningen waar gestookt wordt. in 2004 is het verbruik geschat (wegens niet goed functionerende warmtemeters) op 74.39 gigajoules. Hiervoor moest ik boven mijn maandbedrag van 134 euro (alleen voor warmte) nog eens 950 euro bijbetalen. Vervolgens zijn het hele gebouw alle meters vervangen en in 2005 was het verbruik 57.28 gigajoules, naar ons idee nog steeds veel te veel.
In december jl. hebben we opnieuw een brief gekregen van Eneco dat er problemen waren met warmtemeters en batterijen, maar alles was weer in orde. Navraag bij familie in een nabij gelegen gelijkwaardige flat bleken een jaarverbruik van 17.3 Gjs. te hebben. Hierover heb ik een brief geschreven aan Eneco met het verzoek e.e.a. na te kijken.
Ben zeer benieuwd wat de jaarafrekening in april ons brengt.
Wie weet wat een gemiddeld verbruik voor een flat van 110 m2 mag zijn? Alvast bedankt voor de reactie

Chanmaster

Het gemiddelde verbruik voor een appartement is geen indicatie.
Ik wil U verzoeken om een proef te doen met als doel vast te stellen of U installatie in order is.
Geef aan of U in Uw appartement afzonderlijks aanvoer hebt welke afsluitbaar is of dat U een gemeenschappelijke verwarming hebt.

Chanmaster

Kriek

Warmwater wordt beneden in de flat verdeeld (132 woningen) en is vervolgens wel individueel per element afsluitbaar. De EKV meters zijn
electronisch. De woning is voorzien van thermpane ruiten.
Verwarmingen zijn na aankoop en verbouwing nieuw geplaats en voorzien van meters (aug 2003), vervolgens na 1 1/2 jaar weer door eneco vernieuwd

Chanmaster

Nu stel ik U een simpele vraag.

1. Heeft Uw appartement twee afsluiters? (1 voor aanvoer en de ander op de afvoerleising)

Dan kan ik U een juiste zelftestmethode voorstellen waarmee U kunt vaststellen of eriets defect is dan wel of Uw installatie goed werkt.

Dit moet namelijk eerst helder worden voordat we verder iets kunnen doen.

Chanmaster

Byeccc

Ongelezen bericht door Byeccc »

Maak een kopie van Uw jaarafrekening en stuur deze per mail aan ons toe.
Wij zorgen er voor dat U niet teveel betaald.
Als u geen risico wil lopen evt. dubbel genaaid te worden, stuurt u geen kopieen van uw nota's of priveinformatie naar een wildvreemde.
Jomanda Chanmaster enige en laatste waarschuwing!

Kriek

Je vraag kan ik met JA beantwoorden, in de hal zitten 2 afsluiters voor aan en afvoer.

Chanmaster

Dan bent U in staat zelf te testen of Uw insatllatie correct werkt.

Wat te doen:

- Sluit alle radiatorkranen.
- Sluit teven de aanvoer naar een eventuele warmtewisselaar voor heetwater.

Neem na een kwartier de meterstand op.
Laat deze situatie gedurende één uur ongewijzigd en controleer na dit uur of de warmtemeter verbruik geregistreerd heeft. De meterstand moet de zelfde zijn als Uw eerste opname. Is dat niet het geval voel dat aan de aan en afvoerleiding. Deze mogen formeel niets doorlaten en zijn reeds geruime tijd buiten gebruik.
Heeft er registratie dus verbruik plaatsgevonden dan is het onderblok defect waardoor de aanvoer rechtstreeks door loopt naar de afvoer.
De afvoerleiding zal bij benadering de zelfde temperatuur hebben als de aanvoerleiding. Ik begrijp dat U een een koopappartement woont.
Uw heeft bepaalde garanties waardoor dit soort gebreken gedekt zijn.
Is de aanvoerleiding nagenoeg koud dan is deze storing niet aan de orde.

Nog één vraagje, welke warmtemeters bevinden er zich op Uw radiatoren?
Of anders in de meterkast? (Merk en type)

Chanmaster

hamer

Ongelezen bericht door hamer »

@ Ladyhawk, wat zijn je bevindingen? Je schrijft overigens "Toch was ik niet helemaal tervreden en ben ik eens met mijn buurvrouw gaan vergelijken, praktisch dezelfde levensstijl en EXACT hetzelfde appartement. Het verschil in haar en mijn vebruik was: zij rond de 25 Gj per jaar, ik rond de 70 Gj per jaar. " Laat ik voorop stellen dat ik géén expert ben, maar wat versta je onder exact hetzelfde appartement? Wij hebben een flat bewoond en verbruikten véél meer dan onze buren. Dé van de oorzaak was dat ons gedeelte op de noordwest kant lag, waart én veel regen (vocht dus) én veel wind op stond. Dat kosste ons gewoonweg meer om de boel te verwarmen. Overigens heb je sinds 10 maanden een medebewoner, die zich misschien bijv. iedere dag doucht, dan is het weer iets logischer dat het verbruikt zowat verdubbeld --> 25 om 70 . Klopt niet helemaal, maar zou wel in de buurt kunnen komen, nietwaar?! :wink:

Chanmaster

Ik ben wel exepert maar moet om een juiste indicatie te hebben meer gegevens hebben.
Neemt U contact op per E-mail en zend een scan van Uw jaarafrekening van vorig jaar en die van nu.
Indien U geen jaarafrekening van het voorgaande jaar hebt dan s.v.p. alle startstanden.

Chanmaster

Deskundig advies en onderzoek kan ook via dit forum!
Hieraan zijn echter wel voorwaarden verbonden.

a. De beheerder moet hiermee wel akkoord verklaren.
b. Geen interuptie van betweters of aanvallen op de persoon.

Kritiek mag naderhand best of vragen stellen waarop ik graag in antwoord voorzie maar niet tijdens een sessie.

Chanmaster

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Dan wil ik eerst hier een verklaring zien van de moderator dat jij dit mag doen, anders ben je voor mij commercieel bezig.

Chanmaster

Beste Puma73 dat heb ik ook als voorwaarde gesteld en schuldhulpverlening, daar valt alles wat ik doe onder, is omniet.
De gemeenten dragen jaarlijks bij in de gezamelijke kosten.
De hulpbehoeftige betaald niets en het maakt geen enkele verschil of er meer of minder zijn al hoop ik persoonlijk zo min mogelijk maar helaas is de tendens anders.

Chanmaster

Kriek

Op de meters staan geen tellers, dit zijn electronische en kunnen alleen gemeten worden door de meteropnemer met een speciaal apparaatje.
Na het afsluiten van de kranen werd wel de afvoer kouder.
Van Eneco heb ik inmiddels reactie gekregen, zij vinden het niet vreemd dat ik zoveel warmte verbruik ten opzichte van mijn buren
Buurvrouw pal boven ons zit op verbruik van 19,38Gj. Zij bieden aan om de meters te laten nakijken, indien blijkt dat deze goed zijn komen de kosten voor onze rekening.

Gesloten