LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht aanvullend bij VGZ ??

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lieske1958

Verplicht aanvullend bij VGZ ??

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Was vandaag bij mijn zusje (geestelijk gehandicapt).
Zij is al jaren verzekerd bij VGZ.
Nu lag daar de "nieuwe aanbieding" voor 2006.

VGZ biedt haar een collectieve verzekering. Rechtstreeks. :shock:
(Via haar werkgever (ErgonBedrijven) krijgt ze een andere aanbieding.)
Maar door die collectieve aanbieding krijgt ze nu een aanvullende verzekering (zgn MiX aanv. verzekering) opgedrongen.
Die MiX heeft oa een griepprik in het pakket.
maar die krijgt ze al ieder jaar via de huisarts.
Dus voor haar is die MiX-verz. niet nodig.

Daarnaast nog keuze uit 3 verschillende aanvullende verzekeringen en 2 tandartsverzekeringen.

Als zij zich verzekerd als vorig jaar zou ze hebben:
Basisverzekering + Mix aanvullend. + uitgebreid aanvullend en BasisTand.

Waarom biedt VGZ haar een collectieve verzekering aan ?
Waarom kan ze die MiX aanvullende verzekering niet weigeren ?
Alleen de 3 "normale" aanvullende verzekeringen zijn op te zeggen via de bijgaande brief.
Een aanvullende verzekering is toch een keuze waar je zelf voor kiest ?

iemand die het wel snapt ???

Lieske

Mathilde D.

Re: Verplicht aanvullend bij VGZ ??

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb dit verhaal nog niet eerder gehoord. Een aanvullende verzekering is nooit verplicht. Wat verzekeraars aanbieden als "zelfde als in 2005" is heel verschillend, klopt vaak niet en is altijd in het voordeel van de verzekeraar (dus zoveel mogelijk). Ik zou voorzichtig zijn. Vergelijk ook met de "normale prijs" van VGZ. (ik meen me te herinneren dat die 89,50 is). Op internet is vast de prijs ergens te vinden. Misschien op www.kiesbeter.nl. De normale prijs van VGZ is overigens hoog: er zijn verzekeraars die veel goedkoper zijn. Iemand anders die ik ken, had een IZZ verzekering gekregen via VGZ. Die verzekering is HEEL duur: 93,50 per maand en aanvullende verzekeringen kosten ca. 18 euro. De meeste mensen zijn ca. 100 euro kwijt voor een tamelijk compleet pakket.

Lieske1958

Hallo Mathilde,

Ik blijf het vreemd vinden dat VGZ haar rechtstreeks een collective verzekering aanbied. Dus buiten haar werkgever om.
Want die komt (binnen 2 weken) met een aanbieding van ZilverenKruis Achmea.

Ben inmiddels al wat wijzer geworden na veel speurwerk.

Qua prijs is deze collectieve aanbieding wel gunstiger dan dezelfde versie buiten de collectieviteit.
Collectieve aanbieding: € 111,05 (met de uitgebreidste aanvullende verzekering)
Gewoon kost die dan € 118,00

Als ze een stap terug doet (naar bepertkt aanvullend) komt ze collectief op € 104 en centen

Het is moeilijk om mijn zusje te overtuigen dat er ook andere, goedkopere, verzekeringen zijn.
Ze is bang dat ze de medicijnen die ze haar hele leven al slikt niet meer vergoed krijgt.
Heb dus gisteren al vele malen uitgelegd dat ze, al zou ze alleen de basisverzekering nemen, toch altijd die medicijnen vergoed krijgt.
Die aanvullende verzekering is, zo als het er nu voorstaat, alleen maar voor de pil.
Die kost € 20 per 3 maanden.
De aanvullenden verzekering komt op € 4,50 p.mnd.
Dus geen weggegooid geld.

Het is nu dus wachten op die aanbieidng van ZilverKruis Achmea.
maar de verhalen daarover zijn niet zo best.

Wij zelf overwegen ook over te stappen naar VGZ (nu Anderzorg)
Hebben van VGZ en ZilverkruisAchmea een collectieve aanbieiding liggen en dan biedt VGZ meer voor hetzelfde geld.

Wat een gepuzzel .....

Sorry voor 't lange verhaal,

Lieske

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste Lieske,

Je bent er al druk mee bezig merk ik. Als het klopt, dat die "MIX"-aanvulling voor de pil is, vermoed ik, dat dit een collectief is vanuit de (geestelijk-)gehandicaptenzorg. Ik zou je aanraden, om hiernaar goed te informeren, want als je deelneemt aan een collectief moet je ook precies weten, wie daar achter zit. Als het een initiatief van VGZ zelf is, vind ik dat vrij vergaan. Zij schijnen als verzekeraar dus medische info over je zus te hebben, en daar ook hun eigen interpretatie op los te laten. Gaat de macht van de verzekeraar hierin niet te ver? Ik denk dat je zus de pil, tegen dit verzekeringstarief, niet van de reguliere apotheek mag betrekken. De pil kan misschien alleen bij een speciale, goedkopere leverancier, betrokken worden.

Lieske1958

Hoi Mathilde,

"De MiX Aanvullende Verzekering (afgekort XAV) is exclusief voor collectief verzekerden via de werkgever. De XAV vergoedt kosten die te maken hebben met verzuim (beleid). Zo kent de XAV veel preventieve vergoedingen waaronder: griepvaccinatie op lokatie (eenmaal per jaar), preventieve cursussen en voorlichting, sportgeneeskunde en stoppen met roken. Ook fysiotherapie zit in de XAV. En taxivervoer van en naar het werk! " vlgs de site van VGZ

De pil komt uit het beperkt aanvullende pakket.
Is geadviseerd door de huisarts. Dus via de apotheek.

Mijn zusje woont zelfstandig in een verzorgingsflat.
Dus niet in een woongroep oid.
Maar ik denk dat ik maar eens ga bellen met VGZ, waarom zij haar deze aanbieding doen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de collectieve aanbieding van ZilverenKruis ook toegespitst is op de groep die valt onder de sociale werkplaats (de Ergon dus) Op zich geen probleem.

Maar het is inderdaad vreemd dat de VGZ zich hier ook in mengt.

Bedankt voor het meedenken !

Lieske

Zou kunnen

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Hoewel misschien niet direct geruststellend maar veel mensen durven niet over te stappen omdat men bang is om het recht op bepaalde zorg of medicatie te verliezen.

Het "vervelende" is dat ook bij de huidige verzekeraar het bieden van zorg / medicatie en vergoedingen per 1 januari 2006 veranderd zal zijn.

Kortom, het is misschien niet echt een relevante reactie voor dit topic maar wel belangrijk om te weten dat de toekomst als je bij je huidige verzekeraar blijft net zo onzeker is :idea: Overgens is het aangaan van een collectieve verzekering nu de beste manier om voordeliger uit te zijn.

Eagletje

Ongelezen bericht door Eagletje »

Voor de MiX aanvullende verzekering, betaal je niks extra's. Die krijg je erbij. Weigeren kan niet.

Ikzelf ben straks ook collectief, bij VGZ, verzekerd, inclusief de (gratis) extra's van de MiX aanvulling.

Hopelijk heb je hier iets aan.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Bedrijven doen hun best om de best mogelijke verzekering af te sluiten. Veel gemeentes doen dat ook bieden een redelijke premie aan met av. Voor mensen met een uitkering maakt niet uit welke uitkering. Heeft dit voordelen. Het beroep op bijzondere bijstand word niet toegepast voor zaken waar in de av wel verzekerd kan worden. Om zo toch ook voor iedereen een goede verzekering mogelijk te maken. Om schakelen kan maar dan geen gemeentelijk collectief, en deze regeling geld voor iedereen die tot 115% van het minimun heeft tenminste in mijn woonplaats wel.

Gesloten