LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Los lopen van de hond.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Sinds kort is er een verordening dat honden binnen de gemeente aangelijnd moeten zijn. Toevallig heb ik ook zo'n gestoffeerd vlooien theater lopen en deze is dat niet gewend. Als puppy is hem geleerd om netjes met mij mee te lopen en te wachten met oversteken en niet te reageren op andere honden tenzij hij mijn toestemming krijgt. Hij doet dat fantastisch, want als hij een keertje ongehoorzaam was, dan ging hij aan de riem. Nu moet ik hem constant aan de riem houden en het gevolg is dan ook dat hij niet wil lopen en als hij wel loopt dan doet hij niets. Ik woon in een wijk met veel groen waar ook wandelpaden zijn en daar maken wij gebruik van. Als de hond wat moet doen, dan gaat hij daarvoor in de bossages onder de struiken dus nooit op de weg, het pad of op het gras want ook dat is hem geleerd. Nu wordt hij gestraft omdat iemand het nodig vindt om een dergelijke regel in te voeren en dat kan ik echt niet aan mijn hond uitleggen. Dus ging ik verleden week weer op pad met hem en dat leverde gelijk een bon op van 50 euro. Dat er regels zijn daar heb ik geen moeite mee en daar zal ik mij dan ook zoveel mogelijk aan houden, maar dit vind ik absurd en is eigenlijk een overtreding van niks en om dat zo te bestraffen is buiten proportie's. Laten ze eens kijken naar de scooters en fietsers die daar helemaal niet mogen komen en je af en toe gewoon van de sokken rijden als je niet uitkijkt. Zijn er meer met dit probleem en wat kunnen we daar aan doen. Gaarne Uw reactie's.

Vr. Gr. Hans.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Mijn oma heeft in het verleden een ontheffing gekregen voor het aanlijnen van de hond. Zij heeft gewoon een brief geschreven en aangegeven dat haar hond al oud was en nooit aan de riem had gelopen en dit dus ook niet wilde (hij weigerde inderdaad om te lopen). Bovendien deed de hond niets wat niet mocht. Zij heeft toen een ontheffing gekregen uiteraard onder de voorwaarden dat de hond geen overlast zou veroorzaken. De hond heeft tot aan zijn dood vrij rond kunnen lopen

idi
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2005 13:51

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door idi »

Regels zijn regels.

Mijn zoon fietste op het fietspad en werd "aangevallen" door een niet aangelijnde hond terwijl er in onze gemeente ook een verplichting tot aanlijnen geldt. Viel met fiets en al op de grond en brak z'n elleboog.
En weet je wat die eigenaar zei: " dat doet ie anders nooit ....".
Een andere niet aangelijnde hond heeft onlangs een zwaan doodgebeten aan onze singel omdat ie niet luisterde naar zijn eigenaar. Als ie aangelijnd was geweest had die zwaan nog geleefd.
Dus waar gaat het nu over?

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door DL3B »

Quote:Mijn zoon fietste op het fietspad en werd "aangevallen" door een niet aangelijnde hond terwijl er in onze gemeente ook een verplichting tot aanlijnen geldt. Viel met fiets en al op de grond en brak z'n elleboog.
En weet je wat die eigenaar zei: " dat doet ie anders nooit ....". "

Toch krijg ik tegenwoordig het idee dat het aantal gevallen zoals boven nog steeds minder voorkomt dan het aantal keren dat mensen van hun sokken gereden worden door fietsers/brommers etc. en dan ook nog het aantal berovingen etc..............
De meeste honden die niet aangelijnd zijn, staan echt wel onder appèl van hun baasje maar ja, 't dier houdt z'n instinct en maakt ook wel eens een foutje. (Met die fiets kun je trouwens ook lelijk ten val komen met diverse gevolgen zonder een hond )
Persoonlijk word ik een beetje moe van al die regeltjes, komt daar ook nog eens bij dat de meesten een nogal kort lontje hebben en tja dan heb je al snel ged*nder in de glazen. Kunnen mensen niet gewoon wat beter communiceren of toleranter zijn? Er hoeft toch niet voor van alles & nog wat een voorgeschreven wet te zijn? 't komt me regelmatig voor dat wat jeugd al fietsend langs me heen "scheert" in een winkelcentrum waar dat niet mag, dan zeg ik er op een normale manier wat van & dat werkt best.
Verder denk ik ook niet dat de hond uit voorgaande reactie zomaar de fietser heeft "aangevallen"; voor zover je over aanvallen kunt spreken, ik vind dat wel een zwaar woord hoor

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door JH »

Het is helaas noodzakelijk dat er regelgeving is om bv honden aan te lijnen. Het is net als met kinderen, ook een huisdier moet bekend zijn met wat wel en niet mag. Een cursus gehoorzaamheid voor de trouwe viervoeter is zeker geen overbodige luxe maar voor de meeste mensen kost dat geld wat zij er niet voor over hebben. Wie echt van dieren houdt zal moeten investeren in het huisdier. Kinderen worden toch zeker ook niet op de wereld gezet met de bedoeling om hen geen scholing of goede begeleiding te geven.

Overigens is er niets mis mee om honden aan te lijnen in woonwijken. Recent nog op het nieuws dat een hond een klein kind uit een buggy heeft gesleept met alle gevolgen van dien. En dan maar zielig doen dat zo´n beest afgemaakt wordt.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het aanlijnen van honden vind ik zoiezo een goed idee. Hoe vaak wordt je wel niet besprongen of besnuffeld als je op straat loopt? Daar zit ik niet altijd op te wachten.

sommige mensen weigeren zich aan de regels te houden en moeten dan ook voor de gevolgen opdraaien in mijn ogen.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door vladja »

Van mij mag die boete veel hoger worden. Komt er zo'n bakbeest op je aangestormd en het baasje maar roepen: "hij doet niets hoor". Of nog erger: "gewoon blijven staan, dan doet ie niks".

De meeste keren dat de hond losloopt, wordt het baasje niet betrapt en bekeurd. Dus als ze een keer betrapt worden, een fikse bekeuring (voor al die andere keren dat ze er mee weggekomen zijn).

Vladja

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door DL3B »

"Kinderen worden toch zeker ook niet op de wereld gezet met de bedoeling om hen geen scholing of goede begeleiding te geven."

eigenlijk zgn. "off topic" maar eerlijk gezegd twijfel ik hier bij veel mensen ook wel aan............

Heus, ik wil mensen met ongehoorzame honden niet vrijspreken, maar er zijn serieus talloze ernstigere zaken op te noemen die bestraffing meer rechtvaardigen. Ja, als de/een hond "buiten zijn/haar" boekje gaat kan de eigenaar hiervoor worden bestraft, maar óók voor de hond moet er toch wel een stukje vrijheid kunnen blijven bestaan?

Kom toch weer terug op mijn stelling m.b.t. het "korte lontje". Onze samenleving kent weinig begrip meer of communiceert gewoonweg niet.
Ja hoor, ik kan me misschien ook wel eens aan een loslopende hond storen, maar zo zijn er evenredig zo veel zaken aan mensen die mij kunnen storen. Dan zou ik graag eens even een hond zijn die niet kan praten & iemand eens een draai om z'n horen willen geven of m'n tanden zou willen laten zien. Ik ben echter een mens & heb geleerd m'n dierlijke instincten in toom te houden & iets verstandelijk op te lossen. Een dier zal je dat echter ondanks de boete voor de baas niet af kunnen leren c.q. z'n instinct veranderen.
Een mens die agressief is/iemand ombrengt krijgt TBS, een dier moet afgemaakt worden? Nou?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wanneer een loslopende hond je kleine meisje die in het wandelwagentje zit, in haar gezichtje bijt, zodat ze ernstig gewond naar het ziekenhuis moet, kijk je toch even anders tegen die *** hond aan... :cry:

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door rianne 1 »

Een baas dient de volle verantwoording te dragen voor het gedrag van zijn of haar hond. die verantwoording kunnen wij als volwassen verantwoordelijke mensen best aan lijkt mij zo.
Dus in het geval van dat kindje in die buggy had het baasje afgemaakt moeten worden in plaats van de hond :D
en daar is geen regelgeving voor nodig alleen maar gezond verstand!!! :lol:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Helaas ontbreekt dat er nog wel eens aan bij de "baasjes!",

Veel hondenbezitters dénken dat ze de hond helemaal kennen!, en vertrouwen het beest 100%!,

Kleine kinderen worden soms aan de hond toevertrouwd, ze spelen met de hond, het gaat altijd goed, een hond is een dier!, die kan je niet vertellen wat hij of zij voelt, of deze geïrriteerd is, ja of nee, je kan het uit het gedrag van het beest bespeuren, of deze er lol in heeft of niet,

Wanneer zo'n hond onverhoeds uithaald naar een kind of persoon, kan dit tot grote problemen leiden, voor de baas en de hond, maar ook voor degene die door het beest is aangevallen,

Een hond is prachtig en trouw, maar het blijft een dier waarvoor je verandwoordelijk bent.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

pdm29
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2006 04:32

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door pdm29 »

Natuurlijk is het vervelend, als je ergens loopt en er komt een hond maar je toe en is en begint je te belagen.
Ik pleit er ook voor dat honden aan de lijn moeten, MAAR !!!!!!
Honden bezitters betalen belasting voor hun hond, het zou daarom volgens mij een idee zijn dat de gemeente verplicht wordt gesteld om enkele terreinen (afgezet) beschikbaar te maken waar onze viervoeters naar hartelust kunnen rennen.
Dit zullen de honden en honden bezitters heel fijn vinden.
Ook de mensen die aan het wandelen zijn :D

pdm29
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2006 04:32

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door pdm29 »

Heb hier al enige ervaring mee.
Het werkt uitstekend.
Je moet met elkaar wel overleggen als je je hond het terrein oplaat :!:

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Miss M »

Ik snap het probleem niet helemaal: omdat jij last hebt van anderen maakt het jou niet uit dat jij ook overlast veroorzaakt?

Er zijn mensen die het net zo vervelend vinden dat er honden her en der loslopen als jij blijkbaar scooters etc. vervelend vind.

Laten we nou gewoon met elkaar eens proberen de wereld, ook al is het maar een heeeel klein beetje, een beetje aangenamer te maken.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Scooters vind ik niet vervelend, maar als deze over een wandelpad scheuren waar ze helemaal niet mogen komen, dan wordt het een ander verhaal. Wat de overlast voor anderen door mijn hond betreft, daar kan ik zeer kort over zijn GEEN! Hij loopt altijd gewoon naast mij en blijft dicht in de buurt hooguit 3 meter weg en verder niet. Kijk er zijn bepaalde typen honden waar ik zelf ook een straatje voor om loop en dat deze moeten worden aangelijnd, daar ben ik zelf ook voor en dikwijls zijn de baasjes daarvan ook geen haar beter. Mijn hond heeft als puppy een cursus gedaan en dat kost geld, maar dat heb ik er graag voor over vooral om geen overlast voor anderen te veroorzaken. Mijn hond is weleens door een loslopende pitbull te grazen genomen en deze beet een nekwervel door en ten koste van een zeer kostbare operatie in Utrecht is het weer goed gekomen. Bij de eigenaar hoef je echt niet aan te kloppen voor munten, want die zit nu nog vast voor een schietpartij en dat zijn lieden waar ik liever geen zaken mee wil doen.
Waar het mij om gaat is dat ik en andere honden en hondenbezitters worden gestraft voor dit soort lieden. Honden zijn sociale dieren en hebben onderling sociaal contakt nodig, een hond die niets mag en altijd aangelijnd is zal op den duur aggressief worden en daar zit ik ook niet op te wachten. Mijn hond is een van de zachtaardigste typen en zeer trouw, nl. een schotse collie en als U de filmserie Lassie heeft gezien, dan begrijpt U wat ik bedoel.

Vr. Gr. Hans.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Willem 4 »

een hond die niets mag en altijd aangelijnd is zal op den duur aggressief worden
Dat durf ik te betwijfelen.
Ik heb een als pup cum laude afgestudeerde boxer 8,5 jaar nooit los laten lopen om de doodeenvoudige reden dat hij stapelgek was op mensen en het niet kon nalaten om iedereen vriendelijk te groeten.
En niet iedereen is er van gediend als er 45 kilo hondenspieren op je af komt rennen, er zijn nogal wat mensen die bang zijn voor honden of er gewoon niet van houden.
En zo ken ik meer honden die altijd aangelijnd zijn maar niet aggressief zijn geworden.

Bij ons is er ook een aanlijngebod wat redelijk door de politie in de gaten gehouden wordt maar zelden beboet.
Er is een "gedoogbeleid" in een groot park maar in de straten wordt elke loslopende hondeneigenaar gewaarschuwd :wink:
Het valt me wel op dat de "bazen" er meer moeite mee hebben dan de honden zelf.
Want als een hond altijd binnen een meter of 2 van zijn baas blijft lopen maakt dat touwtje van 2 meter voor het beest ook niets uit

groeten

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Los lopen van de hond.

Ongelezen bericht door Miss M »

Maar als ze nou netjes rechts houden op het wandelpad... En niet te hard rijden.... En als de verlichting het nou maar doet....

Beetje hypocriet?????? Zelfde geldt voor jou met je hond.

Net als de scooter niet over sommige paden mag rijden, mag jij op bepaalde plekken niet je hond los laten lopen. Waarschijnlijk vind jij niet dat je hond overlast veroorzaakt, maar de scootterrijder vindt dat ongetwijfeld ook. Maar goed dat er dan toch nog onafhankelijke instanties zijn die bepalen dat sommige dingen wél overlast kunnen veroorzaken en dat er daarom regels zijn.

Gesloten