LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenliefhebbers een vraagje

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik krijg regelmatig vragen over katten die "spritzen". Bekende antwoorden als castreren, spuitbussen, plantenspray etc ken ik al maar wie kent er uit ervaring een echt afdoende oplossing om een dergelijk probleem op te lossen zodat ik dit ook aan mijn klanten kan doorgeven :?:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Die dikke rooie kater van mij (gecastreerd overigens) heeft wel eens periodes dat hij het nodig vindt om alles onder te sproeien :evil: , en ik koop dan bij de dierenarts Feliway. Je hebt dit ook in sprayvorm, maar ik heb zo'n ding die je in het stopcontact moet steken. Het helpt een klein beetje, maar als het weer zover is, is het enige wat ik kan doen die kat goed in de gaten houden en proberen te voorkomen als ik zie dat hij het wil gaan doen. Maar ik weet dus niet of dierenwinkels dit ook verkopen.
En anders wil een schop onder z'n hol ook nog wel eens helpen :wink:

Hamster
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 jun 2005 13:58

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Hamster »

En anders wil een schop onder z'n hol ook nog wel eens helpen
Hoezo kattenliefhebbers. Misschien dat die schop onder de hol beter van toepassing is voor mensen die huisdieren nemen om ze af te danken op het moment dat zij met vakantie gaan. Idee voor Youp om eens een tekst te maken waarbij dit soort mensen wordt vastgeketend aan een boom.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ten eerste was dit cynisch bedoeld, Hamster :roll: En wat heeft dit nu met het achterlaten van huisdieren tijdens de vakanties te maken? Ik heb die kat al 12 jaar en die wordt al 12 jaar bij het dierenpension achter gelaten als wij op vakantie gaan. Ga ergens anders zo gefrustreerd doen :shock:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dierenpension? Dat is niet wreed wou je zeggen? Als een kat ergens een hekel aan heeft is het wel verandering van omgeving of het langdurig wegblijven van vertrouwde personen uit zijn/haar omgeving.

Als wij op vakantie gaan, gaan zowel de hond als de kat mee en anders gaan we gewoon niet op vakantie.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ten eerste gaat het hier niet over en ten tweede gaat onze hond, waar wij stapelgek op zijn, tijdens onze vakantie naar een dermate goed pension dat het voor hem ook vakantie is :o

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Die kat zit hartstikke goed daar. Heel veel ruimte binnen (met bankstellen e.d. erin, dus gewoon een huiskamer) en een grote buitenruimte. En het is nogal ingewikkeld als je 2 weken op vakantie gaat in Zuid-Amerika om dan de hond en de kat mee te nemen. Onze hond gaat overigens naar mijn schoonouders, die zelf ook een hond hebben, die echter niet met onze kat overweg kan.

En bovendien Karr, je zegt zelf dat katten een hekel hebben aan verandering van de omgeving, maar je neemt 'm zelf ook mee :roll: Of heb jij toevallig weer een kat die daar heel goed tegen kan? Nou, mijn kat ziet er echt niet slecht uit als we 'm ophalen.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door bitchy »

ik ga niet op vakantie omdat ik zoveel dieren heb.
als we een dag weg moeten komt er een goede vriendin in huis, geen haar op mijn toch flink behaarde hoofd...nee, geen baard of snor... :roll: dat eraan denkt om mijn dieren in een asiel te brengen.
hoe je het wend of keert, de 1 heeft goede ervaringen, de andere slechte, en dat allemaal over hetzelfde asiel.
een asiel dat hier goed bekend staat heeft al enkele keren huisdieren laten ontsnappen (waarom willen ze nou ontsnappen, ze hebben het toch zo goed daar??) die reputatie is dus behoorlijk naar de filistijnen geholpen. een ander asiel, ergens in de buurt van Bruchem/kerkwijk stond zo goed bekend, toen ik 5 jr geleden eens met een kennis ging kijken schrok ik me te pletter. nooit van mijn leven dat ik een dier in zo'n schuur onder zou brengen :?
dus wat is goed, wat is slecht...
ik heb dieren, en ik zorg dat zij er geen last van hebben wanneer ik weg ben.

maar dit heeft geen f*ck te maken met reintje zijn onderwerp...
en helaas reintje, behalve castratie weet ik geen oplossing.

gr.
JoAnn

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ja Bitchy, dat is inderdaad een andere discussie (ik heb zelf goede ervaringen met het pension :wink: ), maar jij reageert tenminste niet zo hysterisch als die "Hamster".

En om op het eigenlijke onderwerp terug te komen: castratie heeft bij mijn kat helaas niet geholpen, terwijl ik er toch vrij vroeg bij was. Die Feliway helpt wel enigszins trouwens, maar af en toe krijgt die dikke het op z'n heupen en dan wil íe de boel weer even markeren :roll:

Gr. Belinda

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

We hebben het niet over een asiel maar over een dierenhotel dan wel dierenpension en als dieren zoals in dit geval onze hond daar de hele dag in de speelwei kunnen ravotten met andere honden, nou dan hoef je echt geen medelijden met 'm te hebben en dat merk je wel aLs je 'm ophaalt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door S. »

Heb ooit via de bieb het boek" waarom spinnen katten" van Desmond Morris geleend. Veel uitleg over typisch kattengedrag o.a het sproeien.
Dus wie weet, vind je hierin de oplossing....

inx
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2006 21:07

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door inx »

Ten Eerste: Als je het gaat schoonmaken...doe het dan NIET met bleek, want katten zijn daar gek op om daar weer even hun geurtje achter te laten.
Ten Tweede: Hem laten castreren is een optie, ligt eraan hoe oud hij is.
Ten Derde: De plekken waar hij sproeit bedekken met zilverpapier (aluminiumfolie), schrikt af als ze erop staan.
Ten Vierde: Geef hem elke dag 15 minuten EXTRA aandacht.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door JH »

Rasje34, als je reageert naar aanleiding van een diervriendelijke topic, sluit dan niet af met En anders wil een schop onder z'n hol ook nog wel eens helpen
Komt bepaald niet over dat je zo begaan bent met dieren. :roll:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Rasje34 »

JH, als ik na die opmerking een icoontje met een knipoog zet, dan lijkt mij dat dit cynisch genoeg. Als mensen dit niet (kunnen) lezen, dan hebben zij een probleem :roll: . Bovendien was dit een antwoord voor Reintje en die weet dat ik begaan ben met mijn dieren. Dat gefrusteerd hamstertje begon gelijk over Youp van 't Hek en dieren die tijdens de vakanties aan hun lot worden over gelaten. Is erg zat, maar heeft totaal niets van doen met dit onderwerp.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Fiore »

pas maar op met wat je zegt.. anders word je door ome youp vastgeketend aan een boom! :wink:

amber2307
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:24

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door amber2307 »

Ik heb het verhaal zitten lezen, en ook de reacties, en de bekende middeltjes zoals castereren, sprays etc etc zijn al de revu gepasseerd.

Maar ik heb een vraag? waar sproeit je kat? heb je een eensgezinshuis of appartement?
Het kan namelijk zijn als je kat tegen de voordeur sproeit, dat er aan de buitenkant namelijk een vreemde kat hetzelfde heeft gedaan, je eigen kat ruikt dit en gaat dus zijn eigen territorium afzetten. Ik heb zelf 3 katten 2 gecastereerde katers en 1 poes. kan je alleen 1 tip geven maak nooit schoon met chloor, hier zit namelijk een geur in waardoor katten juist gaan sproeien suc6 en hopelijk word je iets wijzer hiero

groetjes Amber

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Marieta »

Dat van de chloor wilde ik net gaan zeggen. Maak bv de kattenbak met chloor schoon.

Het kan veel oorzaken hebben dat katten plassen. Doen ze het op meerere plekken dan kunnen ze ook blaasgruis hebben. Hier is genoeg aan te doen.

Het kan zijn dat ze jaloers zijn op een andere kat, het kan zijn dat ze het doen omdat ze niet genoeg aandacht krijgen of omdat ze niet naar buiten kunnen.

Ook kan het zijn dat er buiten in de buurt een kat rondloopt waardoor de kat zijn territorium gaat verdedigen en alvast begint met abakenen.

Valeriaan kan ook nog wel een helpen 100% pure druppels. Ze worden hier als het ware "high" van en vinden het zo ontzettend lekker ruiken. Helpt ook niet bij alle katten trouwens.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Marieta

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door rianne 1 »

aluminiumfolie bevestigen tegen de favorieten sproeiplaatsen. ze schrikken van het geluid en dat wil nog wel eens helpen.
Er zijn vele oorzaken voor het sproeigedrag aan te wijzen en daarom is er ook niet 1 algemene oplossing voor dit probleem.
Echter ..de hoofdoorzaak is de natuur..of te wel het is de aard van het beestje nu eenmaal
met gr. v. Rianne :?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Dank jullie wel voor alle adviezen en zal deze doorgeven als één en ander aan de orde komt.
Groeten Rein

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Kattenliefhebbers een vraagje

Ongelezen bericht door Marieta »

Kijk weer wat bijgeleerd!! Aluminiumolie, die ga ik onthouden en kan ik eventueel ook doorgeven aan de mensen op het asiel.

Groetjes Marieta

Gesloten