LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

Hoi forumleden,

Ik heb een vraag, hoop dat ik een advies kan krijgen.

Op 21 december 2005 kreeg ik een procesverbaal van de deurwaarder waarin werd vermeld dat er beslag werd gelegd op mijn WAO uitkering.
[ik vond hem in de brievenbus].
Ik was zeer verbaast, ik las uitvoerig wat er in stond en het was niet voor mij bedoeld. Mijn gegevens waren keurig vermeld, maar ik had nog nooit contact, cq schuld bij de opdrachtgever gehad. 22 december 2005 belde ik de deurwaarder om dit te melden, wat erg stroef ging omdat ik in paniek raakte werd gewoon de hoorn op de haak gegooid ik was niet eens grof of beledigend. Ik heb toen terug gebeld, er werd gezegd dat ze direkt een spoedfax naar het UWV zouden zenden.
23 december 2005 [volgende dag] kreeg ik een brief van de deurwaarder met een copie van de door hun verzonden fax. [zonder enige vorm van excuus vermeld, in de brief aan mij gericht]. Ik dacht het is opgelost.
Op 2 januari 2006 kreeg ik een brief van het UWV met de mededeling dat de deurwaarder een beslag had gelegd op mijn uitkering.
PANIEK....Ik het UWV bellen, mijn verhaal verteld, degene keek mijn gegevens na en zei: Mevr. er staat code 8 achter u naam dat betekend dat de beslaglegging is opgeheven. Weer gerustgesteld.
Ik kreeg mijn uitkering, en op het overzicht van 17 januari 2006 stond vermeld: "betaald aan derden 135,72". Mijn uitbetaling was 756,34.
NOG MEER PANIEK....Bellen met het UWV met de vraag: wie zijn derden?
En Ja hoor, de deurwaarder vanwege beslaglegging. Weer mijn verhaal,
ik zou binnen 24 uur gebeld worden door de persoon die dit behandeld heeft.
18 januari 2006 wordt ik gebeld door het UWV. Weer mijn verhaal verteld. Deze mevrouw legde uit dat de brief van de deurwaarder te laat voor de verwerking was binnen gekomen, en dat het bedrag daardoor naar de deurwaarder was overgemaakt. In februari zou de blokkade dus pas uitgevoerd worden. Ik vertelde dat ik een copie van een FAX had gekregen van de deurwaarder. Dat kon niet want zij hadden geen fax ontvangen wel en brief. Het kwam erop neer dat ik mijn geld moest terug krijgen via de deurwaarder en dat zij niets voor mij kon doen. Toen werd ik overspannen. Even bezinken....telefoon gepakt en een klacht neer gelegd bij het UWV. Deze mevrouw die mijn klacht aanhoorde heeft meteen mijn klacht doorgestuurd voor behandeling.
Deurwaarder gebeld en gezegd dat ik mijn geld, met spoed, terug wilde.
Dat was niet mogelijk want dit moet via de deurwaarder gaan en die waren niet in huis. Ze hoopte vandaag nog een deurwaarder te spreken.
Ze zou mij bellen uiterlijk 4 uur. Om 4 uur werd er gebeld met de medeling dat het niet gelukt was en dat zij het morgen aan haar collega zou overdragen.
19 januari 2006 [volgende dag] Het UWV belt inverband met mijn klacht. Na spitten en vragen conclussie: De fax was naar de verkeerde afdeling verstuurd [?] "Personeels administratie WW." Degene waar het procesverbaal voor was werkte op de afd. WW!!!!!!!!
Het kwartje was gevallen!!!!
Weer deurwaarder gebeld dat ik mijn geld nu echt snel wilde hebben.
Afgesroken dat het door een telefonische opdracht naar mijn rekening werd gestuurd.
Heb het tot op heden,20 januari 2006, niet op mijn rekening staan.
Ik kon dit weekend geen boodschappen doen.

Ik ben ten einde raad, heb geen geld meer. HELP

Noot: Ik heb wel de opdrachtgever van de deurwaarder ingelicht.

Hanneke

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@boeder: het gaat om genoeg geld om voor ondersteuning door een advocaat via het juridisch loket in aanmerking te komen.

Probeer voortaan alles schriftelijk te doen en maak bezwaar bij de deurwaarder en bij het UWV. (minstens 1 keer aangetekend met handtekening retour bij de juiste partij, het uwv of de deurwaarder, dat weet ik zo niet.)

Ga in ieder geval eerst langs bij het juridisch loket (www.hetjl.nl). Dit soort zaken kunnen erg vervelend voor je uitpakken als je er geen professionele hulp bij krijgt.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JFG »

Het geld van de zog. beslagvrije voet was toch wel door het UWV uitbetaald? Dit moet voldoende zijn om boodschappen mee te doen... (volgens de wettelijke reichtlijnen) En inmiddels is toch het een en ander hersteld??

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@JFG: Boeder zegt dat hij tekort komt (,,Ik kon dit weekend geen boodschappen doen."), maar blijkbaar ga je er meteen vanuit dat Boeder een leugenaar is.

De wettelijke richtlijnen doen er niet toe, er is geld van Boeder gestolen (zonder toestemming en wederrechtelijk van hem afgenomen) en dat moet zo snel mogelijk terug. Mogelijk zou Boeder aangifte bij de politie kunnen doen van diefstal door de deurwaarder.

Voor zover ik het uit de tekst van Boeder kan opmaken is er slechts het een en ander telefonisch toegezegd, maar uit de laatste zin blijkt toch zonneklaar dat er geen sprake van is dat het herstel reeds heeft plaatsgevonden.

Mondelinge afspraken kunnen heel mooi lijken, maar te bewijzen zijn ze maar moeilijk. (Zo liegen ze bij de belastingtelefoon ook aan één stuk door over de huur- en zorgtoeslag, waar ze mee weg lijken te kunnen komen).

En bij UWV werkt voornamelijk schoftentuig, dus geloof maar niets van wat je mondeling door die schurken wordt toegezegd. Bevestig alle toezeggingen op schrift.

boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

Hoi Een ieder die reageerd op mijn verhaal. [mijn naam is Hanneke, kon geen andere gebruikersnaam vinden vandaar boeder].

Bedankt voor de [misschien] bruikbare tips.
Verder wil ik opmerken dat het UWV me erg goed heeft geholpen, zelfs heel vriendelijk. De uitlating naar het UWV vind ik niet terecht, een beetje cru zelfs. Deurwaarder had de fax naar verkeerde afdeling gestuurd, fout nr. 2. Samen met UWV erachter gekomen via het faxnummer op de copie van de deurwaarder, die hij mij had toegestuurd.
Ik heb alle wettelijke bewijzen op papier, geen telefoongesprekken, wel dat ik gebeld heb, naar wie, tijdsduur en datum.
Wat betreft het uitbetalen van mijn uitkering: het UWV heeft het bedrag uitgekeerd waar ik recht op had minus 135,72.
Mijn maandelijkse verplichtingen had ik inmiddels gedaan. Ik mis dus deze maand 135,72. Geen geld voor boodschappen.

boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

Hoi Frankkk,

N.a.v. je reaktie het volgende:
Ik kom net van het politiebureau waar ik [trachte] aangifte te doen.
De aangifte is niet gelukt omdat de deurwaarde geen strafbaar feit heeft gepleegd. Hij heeft fouten gemaakt wat geen strafbare feiten waren. Aangifte kan je alleen doen als er strafbare handelingen zijn verricht.
Ik heb wel gevraagd hoe ik dan beschermt werd binnen de wet. Nop.
Conclussie: De deurwaarder kan vanwege zijn wettelijke statuus fouten maken, wordt in wezen beschermd voor zijn fouten, en de gedupeerde wordt niet beschermd. Het enige wat ik kan doen is een procedure starten, dan maar afwachten of ik die win!!!
Vannacht om 4 uur heb ik een e-mail gestuurd naar www.hetjl.nl.
Wordt vervolgt. Heb je nog een tip wat ik kan doen, hoor ik het graag, geldt overigens voor iedereen die dit leest.

Hanneke

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door vladja »

De deurwaarders hebben vaste tarieven als er eenmaal een gerchtelijke procedure is gestart. Voor de zogenoemde voorgerechtelijke incasso bestaan geen vaste tarieven. Klachten over de kosten van deurwaarders of over hun gedrag kunt u indienen bij de deurwaarder zelf of bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders van de Rechtbank Amsterdam.

Dien een klacht in bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarder van de Rechtbank in Amsterdam.

Het natuurlijk te gek voor woorden dat alleen deurwaarders een fout kunnen herstellen en die zijn dan niet aanwezig.

Vladja

boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

@JFG. Ik wil je verzoeken niet zo te reageren op mijn verhaal.
Of je leest mijn verhaal goed, en geef dan een goed doordachte conclusie. Misschien vind je het leuk nog even zout in een wond te strooien, of je bent [misschien] en figuur als bovenstaande deurwaarder.


Hanneke

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Guusje »

Beste Boeder (Hanneke),

als de beslaglegging niet voor jou bestemd was maar voor een andere uitkeringsgerechtigde en de opdracht door het UWV foutief aan de deurwaarder is doorgespeeld ligt de fout bij het UWV. Het UWV moet dan aan de deurwaarder doorgeven dat het dossier ten onrechte is overgedragen en dat de gemaakte kosten bij het UWV in rekening moet worden gebracht en dat de deurwaarder de ontvangen gelden moet terugstorten op de rekening waar het geld van ingehouden is.

maar als de opdracht van het UWV wel goed was en de deurwaarder heeft bij een verkeerde het beslag gelegd moet de deurwaarder de kosten voor eigen rekening nemen, zij moeten het geld dan terugstorten.

van belang is dus te weten waar de fout is ontstaan.

verder is het grote lariekoek dat een medewerker van het kantoor van de deurwaarder zegt dat ze moeten wachten tot de deurwaarder terug is om de fout te onderzoeken en te herstellen. dat kan de medewerker zelf ook uitzoeken. het enige is dat de deurwaarder of financiele administratie de terugbetaling moet fiatteren.

boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

Hoi Guusje,
Uit mijn verhaal is duidelijk te lezen dat de deurwaarder een foute beslaglegging heeft gedaan. Hij heeft dooir zijn 2e fout te laat gecorrigeerd voor de verwerking van het UWV. Dus de deurwaarder heeft toch zijn geld gekregen, en het UWV heeft niet het recht om het terug te vorderen om dat dit wettelijk is. Kortom: FOUT DEURWAARDER 21 december gemaakt en nog niet hersteld, dus heb ik geen geld voor deze maand, want ik ben afhankelijk van de deurwaarder die iets opeist [geld] waar hij GEEN recht op heeft.
Ik wordt steeds bozer!!!!!! Wil deze vent aanpakken met zijn machtspositie en dat met de wet in zijn handen. Waar blijf ik....
Je praat over kosten oke, maar kan er nu geen boodschappen voor doen. Het klinkt mischien allemaal verwarrend, maar ik heb die fout niet gemaakt, ik ben de dupe. :evil: :twisted: Hij had toegezegd het telefonisch over te maken vrijdag, ik heb net gebeld [maandag] nop!!!!

boeder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 20:26

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door boeder »

Het is woensdag en ik heb eindelijk mijn geld.
Ik weet niet wat voor verdere reakties komen op mijn e-mails die ik verstuurd heb. Als er belangrijke ontwikkelingen uit voort komen zal ik dit melden. Bedankt voor de tips die men mij heeft gegeven. [vooral FRANKK].

Groetjes Hanneke

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Fout van deurwaarder, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Graag gedaan!

Zelf ook een paar keer voor mezelf moeten opkomen en dat is echt niet leuk. Al je energie gaat erin zitten, energie die beter in bijvoorbeeld het vinden van werk kan worden gestoken.

Gesloten