LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] condens

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mreuser
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2004 14:45

condens

Ongelezen bericht door mreuser »

Ik bewoon een huis uit 1936 met glas en lood bovenlichten. Omdat ik zo'n 12 geleden dubbel glas heb laten plaatsen, heb ik toen ook zelf voorzetramen gemaakt voor het glas en lood. De voorzetramen zitten aan de binnenkant. Heeft altijd tot tevredenheid gefunctioneerd. Nu heb ik in oktober de radiator aan de achterzijde vervangen door een convectorput en sindsdien hebben we regelmatig condens tussen de voorzetramen en het glas en lood. Heeft iemand een idee wat daarvan de reden kan zijn. :?: :roll:
Martin Reuser

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: condens

Ongelezen bericht door -okkie- »

Misschien de convectorput niet goed waterdicht of zeg ik nu iets raars?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: condens

Ongelezen bericht door bot321 »

Een radiator geeft stralingswarmte af.
een convector een warmte gordijn naar
boven toe.Waarschijnlijk is het boven
bij de ramen nu warmer en met de kou
buiten krijgt men al snel condensvorming.
Kan men verhelpen door in een van de hoeken
zo hoog mogelijk een kleine ventilator te plaatsen
gericht naar het midden van de kamer.
Scheelt tevens in de stookkosten.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: condens

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Bot,

Condens vormt zich niet op de ramen als deze warm zijn, condens vormt zich als de ramen onder het dauwpunt komen. Het lijkt mij dan ook heel aannemelijk dat het warmte gordijn niet in staat is de bovenste ramen te verwarmen boven het dauwpunt.

Kennelijk gaf de ouderwetse radiator voldoende warmte af om de lucht zodanig te verwarmen dat deze in staat was de ramen wel boven he dauwpunt te krijgen en dus condensvorming tegen te gaan.

@ Mreuser

Het is zaak de bovenste ramen te voorzien van een warme luchtstroom zodat de ramen verwarmt worden en ze boven het dauwpunt blijven.
Het is dus zaak warmere lucht te produceren in de convector put, die dus na opstijging tot de ramen nog voldoende restwarmte heeft om de ramen warm te houden..

Let wel, het dauwpunt is afhankelijk van de temp. en de luchtvochtigheid en is dus verschillend in zomer en winter, zelfs van dag tot dag, maar die fluctuatie is veelal gering.

Ik weet niet wat de technische mogelijkheden van uw convector put zijn. Maar misschien kan u het gesugereerde ventilatortje van Bot niet hoog in de hoek van de kamer hangen, maar beneden naast de put zetten en naar boven laten blazen...

Ik hoop dat u er wat mee kan..succes...

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: condens

Ongelezen bericht door bot321 »

Er wordt hier gesproken over een voorzetraam
dus dubbel glas.Warmte stijgt dus de ventilator
van beneden naar boven richten heeft geen zin.
Condens vormt zich door onvoldoend ventilatie
wat al snel gebeurd in de winter.Met een ventilator
boven in de hoek krijgt men een circulatie waarbij
het boven dus niet zo warm meer is zodat de kou
minder invloed op de ramen heeft.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: condens

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Bot

Het gaat er juist om dat het bovenste raam voldoende verwarmd wordt, dat koude lucht, met vocht niet beslaat tegen het binnen raam, dat onder het douwpunt komt (simple natuurkunde).

Meneer verteld dat hij er met zijn normale radiator geen last van had, dus ceterus paribus, alleen de warmte bron kan de oorzaak zijn. Deze zorgt ervoor dat de ramen boven onvoldoende warm zijn en daarmee onder het dauwpunt komen, hierdoor zal het vocht in de lucht condenseren tegen de ramen.

Ventilatie kan een oorzaak zijn, maar dan moet je kijken of het vocht tegen de binnenkant condenseerd, dan is de ventilatie binnen slecht. Condenseerd het aan de naar buiten gekeerde zijde, dan is de constructie lek (zelfde effect als met thermopeen ramen)
Met een ventilator
boven in de hoek krijgt men een circulatie waarbij
het boven dus niet zo warm meer is zodat de kou
minder invloed op de ramen heeft.
Dit is dus niet waar, zie bovenstaande.
Warmte stijgt dus de ventilator
van beneden naar boven richten heeft geen zin.
Dit heeft wel degelijk zin, als warme lucht opstijgt, zal het een deel van zijn warmte verliezen. Door de warme lucht sneller te laten stijgen, dmv. een ventilator, zal de warme lucht minder warmte verliezen, immers de luchtstroom beweegt sneller en verliest minder energie door zichzelf te bewegen. Ook dit berust op simpele thermo dynamica.

Het plaatsen van de ventilator boven in de kamer, heeft inderdaad zin als de warme lucht zich ophoopt tegen het plafond, vaak het geval bij hoge plafonds, de vloer blijft dan relatief koud. Dit zorgt voor een onaangenaam warme kamer. De warme lucht na beneden blazen zorgt dan voor en betere verwarming van de kamer.

Echter dit heeft totaal geen invloed op de condensvorming op de ramen.

Condens vormt zich door onvoldoend ventilatie
wat al snel gebeurd in de winter
Dit is ook geen hele waarheid, in de winter is de luchtvochtigheid relatief lager dan in de zomer. Zeker op zeer heldere dagen als vandaag. Door de lage luchtvochtigheid, zal meneer dus geen last hebben van condens, immers de koude lucht is te droog.
Stijgt de luchtvochtigheid en blijft het koud, dan zal meneer het meeste klachten hebben. Omdat dan de ramen koud zijn, de luchtvochtigheid is hoog en het vocht zal condenseren tegen de ramen als deze onder het dauwpunt komen.

In de zomer zal meneer ook weinig last hebben, dan komen de ramen namelijk vrijwel nooit onder het dauwpunt.

[/quote]Er wordt hier gesproken over een voorzetraam
dus dubbel glas.

Dit houd niet in dat we praten over een compleet "luchtdicht" systeem of over een thermopeen ruit. De ramen zullen dus lek zijn en er zal dus altijd buitenlucht, of binnenlucht in aanraking komen met de te koude ramen.

Wat bij een hoge luchtvochtigheid binnen condens geeft tegen de voorkant van het bijzet raam (kamer zijde), of tegen de binnen zijde van het glas in lood.
Bij een hoge buitenluchtvochtigheid, zal het condens zich vormen tegen de buitenzijde van het voorzet raam (naarbuiten gerichte zijde). Tegen de buiten zijde van het glas in lood zal vrijwel nooit condens worden gevormd, omdat de luchtstroom buiten en de wind de druppels weer snel laten verdampen.

Ik hoop dat het nu een beetje meer inzichtelijk is..

mreuser
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2004 14:45

Re: condens

Ongelezen bericht door mreuser »

Ik ben zeer gelukkig met de uitleg vooral omdat ik zelf totaal a-technisch ben. Ga alles uitprinten en het nog eens heel duidelijk na lezen en dan de raad opvolgen. De condens zit altijd tussen het glas en lood en het voorzetraam. Ik wist natuurlijk wel dat het niet luchtdicht is maar was zeer verbaasd na aanleg van de convectorput ineens de condens te hebben, Nogmaals hartelijk dank.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: condens

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Confectorputten geven opzich geen warmteciclus zoals een radiator dat doet. De warmte stijgt alleen dan naar boven wanneer er koude lucht ofwel vloerwarmte kan circuleren. Een confectorput veroorzaakt veel van dit soort klachten. Omdat er geen ciclus in de punt ontstaat circuleert de lucht niet en blijft in de put hangen.

Gesloten