LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plas kater

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
mekaniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2006 18:35

Re: plas kater

Ongelezen bericht door mekaniek »

Hoi thee eefje.

Het is een lastig probleem waardoor helaas veel katten in het asiel belanden. Er zijn en heleboel goede adviezen gegeven zoals urineonderzoek op ontsteking, samenstelling en o.a. kristallen, kap van de kattenbak, meerdere kattenbakken, ander soort grind, verandering in huis bijv nwe gezinslid (hond kat of kind), andere werktijden? verbouwing in huis? Weleens de kattenbak schoongemaakt met bleek/chloor (dit is voor katten onweerstaanbaar) Citronella verjaagt de kat juist weer, feliway verdamper, zindelijkheidstrainig etc. Penisamputatie echter is niet bedoeld voor onzindelijke katten, maar voor flutd katers, dit is een zware operatie en zeer pijnlijk voor katten die anders door verstopping en de gevolgen hiervan overlijden. Zo een operatie duurtr minstens 1 uur om je hiervan een indicatie te geven. Soms worden katten na een aantal jaren pas onzindelijk terwijl er niks in huis veranderd is qwa samenstelling maar de stress zo hoog is opgelopen dat het probleem in 1 keer ontstaat. Met hele lastige gevallen blijft er niets anders over om een kat te herplaatsen alleen zonder bijv andere dieren of kinderen en dan is het probleem in eens opgelost! En ik verzeker je het is voor de mens erg om je dier te herplaatsten maar de kat kan hier heel veel profijt van hebben!!!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je het evt overweegt, je kunt altijd iets afspreken dat als het bijvoorbeeld niet werkt hi jaltijd terug kan/mag komen.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: plas kater

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Tsjonge dames we leven niet meer in de middeleeuwen en het zweet gutst mij van het hoofd. Ik stop met deze topic te lezen, ik krijg angstdromen :lol:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: plas kater

Ongelezen bericht door bitchy »

:lol:

Charley121
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:25

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Charley121 »

Heb 2 persen kater en poes 12 en 13 jaar oud.

Soms hebben zij ook plasproblemen, echter oorzaak niet altijd te bepalen. Kan het zijn dat je andere katten grit hebt genomen ?
Je kunt de bak ook bespuiten met Beaphar Play Spray, dit is een lokstof :!: :!:
Gebruik homeopatisch middel, er van uitgaande dat de kat het dan meestal aan de nieren of blaas heeft.
Het is van VSM en heet Urogeni-Cure, is niet verkrijgbaar in de meeste dierenwinkels maar wel bij dierenarts.
Als het tijdelijk is bv bij krolsheid poesen helpt Prodier Geslachtsdrift
VSM heeft een aparte lijn voor dieren, o.a. Prodier Nervositeit tegen vuurwerk, ze slapen dan overal doorheen

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Bedankt voor alle goede tips. Ik neem elke tip serieus en ga gewoon proberen. Ik laat de penisamputatie voor wat het is. Zeker als het zo'n grote operatie is en het nog steeds de vraag is of het wel een lichamelijk probleem is. Ik heb het beste met hem voor...
Maar wat word ik er moe van! Voor mijn idee had ik al het denkbare al geprobeerd in de afgelopen jaren. Ik heb ervoor gezorgd dat de dierenarts een goede oude dag voorziening heeft en in een sportwagen rijdt. Maar jullie hebben dingen geopperd die ik absoluut ga proberen.
Een kat weg doen is wel een echte laatste optie. Ik ben dol op ze. Bovendien zal het er op neer komen dat ik de bange kat weg zou moeten doen, degene die al heel lang bij mij woont en dol op me is. Want wie zou ik op willen zadelen met een plas kater, niemand.
Maar zo moe ben ik nog niet! Ik ga 'vrolijk' verder met proberen.
Bedankt allemaal!

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

Een kat weg doen is wel een echte laatste optie. Ik ben dol op ze. Bovendien zal het er op neer komen dat ik de bange kat weg zou moeten doen, degene die al heel lang bij mij woont en dol op me is. Want wie zou ik op willen zadelen met een plas kater, niemand.
Ja, maar je hebt wél grote kans, dat mocht het je nú niet lukken en deze kat straks in zijn uppie in een nieuw huisje gewend is... dat hij níet meer buiten de bak plast :roll:

Dus,... ja, een laatste optie, en misschien ook gewoon eens "proberen" (een logeerpartijtje ergens).

Als je ooit tot dat besluit komt, zul je moeten zorgen dat hij een plekje voor zichzelf krijgt, zónder andere katten en/of honden erbij.

Enneh, ik begrijp het wel hoor! Maar een stressvolle situatie continu is ook niet goed voor het diertje.

Dus ik zou zeggen... probeer alles nog uit wat hier nog gezegd is, en lukt dat allemaal niet.....??

Ga er dán voor kijken dat hij ergens een fijn plekje voor zichzelf krijgt!!

Sterkte! :wink:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Misschien mag 'ie wel een paar daagjes bij Margriet logeren...?? :wink:

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

mijn hart zou er goed genoeg voor zijn hoor, maar ik heb hier in het bovenhuis zélf vier katers (en was dát nou net niet het probleem? :shock: ),

en beneden is het drie katten en een hond...
:roll:


Nee, niet echt een optie dus. Ik denk dat als thee-eefje uiteindelijk besluit te kat te herplaatsen zou ik écht gaan voor een plekje waar dus géén andere katten (dieren) zijn. :wink:

mekaniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2006 18:35

Re: plas kater

Ongelezen bericht door mekaniek »

Wisten jullie dat een kat een leefruimte nodig heeft van 4 a 5 vierkante km, katers hebben een nog grotere leefgebied en overlappen elkaar ivm voortplanting! Waarom vinden wij het gek dat als we meerdere katten in een 1gezinswoning houden en dan onzindelijk worden na een paar jaar?????

jeftah
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2006 21:20

Re: plas kater

Ongelezen bericht door jeftah »

Ik heb een poes die in huis plaste, zij plaste ook grote plassen, na veel heen en weer gesleep bleek uiteindelijk dat ze toch last had van gruis. Dieet hiervoor gekregen, ze bleef in huis plassen, uiteindelijk een echo llaten doen en bleek er allemaal rotzooi in de blaas te zitten.
Poes is geopereerd maar ze blijft in huis plassen, maar dat mag ook na 1,5 jaar constant met pijn te hebben moeten rondlopen, plus de angst die ze heeft gekregen voor de kattenbak. Op het moment krijgt ze blaasontspanners wat goed helpt, ze doet het netjes op de bak.
Ik haal 2 maal per dag de deksel eraf, zodat ze de kans heeft zonder deksel er op te gaan, dat scheelt enorm.
Maar wat ik je wilde vertellen, als je alles hebt gehad, probeer dan ook nog eens clomicalm, dit is een middel voor honden eigenlijk, kan ook voor katten, die depressief zijn. Het zit ze niet helemaal lekker in de bovenkamer. Dit heeft in de tijd goed bij mijn poes geholpen tegen het plassen in huis, terwijl ze blaasgruis had. Dus probeer dit nog eens zou ik zeggen.

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Marieta »

Hoi mijn kat heet een peis amputaie gehad. Vanwege de ernstige ballasgris die hij had en er geen andere optie meer was. Ik moest hem op den duur 2 keer in 1 week door laten spoelen onder narcose. Amputatie was de laatste oplossing. Maar geloof me voor dit probleem heet dat geen zin. Het is puur bedoeld om de opening groter te maken, zodat het niet meer verstopt kan gaan zitten. En geloof me maar helemaal dat je zo'n operatie je kat niet wilt aan doen zonder hele goede reden. Dit is echt geen prettig gezicht en de kat heeft wel veel pijn. Uiteidelijk is hij me dankbaar geweest en heeft hij nu een goed leven zonder verstopt raken.

Zoals ik het bij jou lees, kan de pers gewoon niet met andere katten. Het kan zijn dat hij jaloers is en daadoor overal gaat plassen. Het kan zijn dat hij zoveel aandacht eist dat hij daardoor gaat plassen als je weggaat. Hij sneeuwt de andere kat onder. Ik denk dat deze kat ergens geplaats moet worden waar hij alleen is bij mensen die geen andere huisdieren hebben en die de hele dag thuis zijn. Ik weet ook geen oplossing meer. Dat van de kattenbak zonder deksel klopt wel. Vaak doen ze het niet als de kap erop zit, omdat het dan een tekleine ruimte is.

Groetjes Marieta

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: plas kater

Ongelezen bericht door rianne 1 »

helemaal eens met marieta.
dit is een kat die niet samen met een andere kat in 1 huis wil zijn maar wel steeds bij zijn mens(en) dus daarvoor zou ik een ander huis zoeken voor de bange kat en de pers houden.
de kans is heel groot dat het plas probleem over gaat.
nog een tip (elders gelezen) geen gloor gebruiken voor het schoonmaken van de plasplekken. schijnt een geur aan te zitten die juist uitnodigd om opnieuw te plassen
sterkte met de situatie

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Goed nieuws!
Mijn eigenwijze, zelfingenomen kater heeft deze week maar 1 keer een plasje buiten de bak gedaan! Ik heb meerder dingen geprobeerd maar nu staat de kattenbak zonder deksel en geef ik hem Royal Canin voor de pers en doe verder helemaal niets bijzonders. Ik weet niet wat ik anders doe maar het lijkt te werken maar ik wacht met samengeknepen billen (<--als hij dat nou ook doet) af!
Ik snap er zelf eigenlijk weinig van.

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Marieta »

Heel goed nieuws om te horen. Katten zijn nu eenmaal rare beesten!!

En ja chloor heeft inderdaad dat effect!!

Weer wat bijgeleerd!

Groetjes Marieta

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: plas kater

Ongelezen bericht door rianne 1 »

thee eefje, laat ook even weten hoe het met de bange kat gaat nu?

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Ik weet inderdaad niet of ik duidelijk ben geweest in mijn verhaal maar de bange kat en mijn pers hou ik al twee jaar gescheiden van elkaar. De een is boven als de ander beneden is en andersom. s nachts en als ik weg ben gaat de pers in zijn eigen kamertje. Best een gedoe want ik heb nog meer katten. In totaal drie binnen katten en de bange die vaak in de tuin speelt. Zowel de bange als de pers kunnen wel met de andere 2 katten overweg. De pers is heel dominant naar de andere katten maar die trekken zich daar weinig van aan.
Ik ben inmiddels wel gewend om steeds de deuren dicht te houden en op te letten maar als het plassen weer zou gaan beginnen heb ik besloten mijn pers naar mijn moeder te doen.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: plas kater

Ongelezen bericht door just the cook »

Ik ben niet thuis op brokkengebied Thee Eefje, maar is er daadwerkelijk vershil tussen gewone poezenbrokjes, en poezenbrokjes voor Perzen?
Net zoals er speciale brokken zijn voor o.a. boxers met hun platte neuzen?
En is het dan een hele andere samenstelling? Of wat is er anders aan dan ''gewone'' brokjes voor de poes...
Ik hoop dat je me dat uit wilt leggen.

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Nou zal de samenstelling inderdaad bijna hetzelfde zijn maar er zijn kleine verschillen. De pers heeft natuurlijk veel langere haren met als gevolg vaker flinke haarballen. Dit is wat mij is verteld en wat er achterop de zak staat: Er zit een olie in die haarballen tegengaat en zorgt voor een goede gezondheid van huid en haar waardoor het minder moet gaan klitten. Ik ben nu niet thuis maar zal straks eens even kijken bij de ingredienten lijst als je het interessant vindt. Het voer staat bekend om een volwaardige voeding te zijn. De prijs met de andere brokjes van hetzelfde merk is overigens wel gelijk.

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

:idea: Je probeert me toch niet die geitenwollen sokken aan te smeren?

:wink:

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: plas kater

Ongelezen bericht door just the cook »

Ik zou niet durven, straks krijg ik een naaldhak tegen mijn hoofd :lol:

Maar het kan toch niet bijdragen aan het plasgedrag van je pers?

Gesloten