LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inbeslagname

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Moeders

Inbeslagname

Ongelezen bericht door Moeders »

Mijn zoon heeft een postadres op mijn adres.

Omdat hij geen vaste woon-plek/adres heeft, geef ik hem nu tijdelijk een onderkomen zodat hij de winter kan doorkomen.
Hij heeft een werkeloosheiduitkering en ook nog een schuld van een X bedrag.
Er is nu een brief van een incassoburo binnengekomen en staat in dat er onder politie begeleiding goederen gaan invorderen.
Mijn zoon heeft niets in mijn huis staan alleen wat kleren.
In de brief staat dat uw eigendommen (van mijn zoon) worden ingenomen maar alles in het huis is mijn eigendom.
Mijn vraag.

Kan dit zomaar, ik ben ten einde raad. Gaarne advies.

vladja

Re: Inbeslagname

Ongelezen bericht door vladja »

Een incassobureau kan helemaal niets in beslag nemen. Dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder, nadat de vordering is toegewezen door de rechtbank (met uitzondering van belastinggelden en andere overheidsgelden, daar hoeft niet eerst en rechtbank aan te pas te komen).

Als een incassobureau is dat dit schrijft, is het niet meer dan grootspraak. Incassobureaus dreigen met van alles en nog wat, maar hebben geen enkele rechtsgrond om op spullen beslag te leggen.

Schrijf een aangetekende brief met ontvangstbewijs aan het incassobureau, dat u de hoofdhuurder/eigenaar van het pand bent. Dat u alleen uw zoon onderdak verleend op een kamer gezien de weersomstandigheden en dat dit alleen zijn postadres is. Dat alle spullen in het huis aan u toebehoren en de spullen van uw zoon, zijnde zijn kleren, in zijn "rugzak" zitten en hij verder niet over eigendommen beschikt om beslag op te leggen in uw huis.

Bewaar kopieën van de brief, aangetekend versturen en het terug te ontvangen getekende ontvangstbewijs.

Neem een kop koffie/thee of iets sterkers en ga rustig verder met je leven. En laat je niet opjutten door een incassobureau.

Mocht de brief van een echte gerechtsdeurwaarder zijn, doe dan hetzelfde. Die komen niet zomaar beslag leggen en als ze weten dat er niets te halen valt, komen ze helemaal niet. Dat kost hun alleen maar tijd en dat gaan ze niet verspillen aan hopeloze zaken. Gerechtsdeurwaarders kunnen in de Gemeentelijke Basis Administratie zien dat u ingeschreven staat op dat adres, zodat uw claim te controleren is. Stuur aan een gerechtsdeurwaarder eventueel een kopie mee van het huurcontract op uw naam of eigendomsbewijs van de woning. Dit is voor een incassoboer niet nodig.

Vladja

Moeders

Ongelezen bericht door Moeders »

Hoi Vladja,

Bedankt voor je reactie, ik ga eraan werken.
Ben al een stukkie gerustgesteld.

Gr. Moeders.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wanneer een deurwaarder als incassobureau optreedt, kunnen ze inderdaad niet veel. Maar wanneer die komt met een dagvaarding, dan is er meer aan de hand, dan kan men wel maatregelen nemen.

Geniet gewoon nog maar even van je kop thee, als de brief afkomstig is van een incassobureau, en uit niets blijkt dat het een dagvaarding is: eigenlijk hoef je daar niet eens op te reageren, maar uit een soort gemoedsrust voor jezelf: misschien is het maar beter om het dan toch te doen.

Maar vooralsnog is er echt niets aan de hand. Positief bericht: ook incassobureaus kunnen failliet gaan. Kijk maar eens naar het berichtje van Lieske1958. En door wie zouden DIE moeten worden gesommeerd om te betalen? Door een incassobureau?

Hengelen is het enige dat ze kunnen doen, ze leven van de mensen die niet weten dat ze niets te vertellen hebben, en slechts in opdracht handelen.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Hier heb ik nog 1 ding aan toe te voegen,
Ook een gerechtsdeurwaarder welke als incassoburo optreedt heeft niks te vertellen.
Zodra de rechter een uitspraak heeft gedaan dan de gerechtsdeurwaarder dit betekenen, of wel aan u overhandigen. Zelfs daarna kunt u nog in protest gaan.

Men haalt zomaar niet iemand zijn huis leeg. Dan moet er heel wat gebeure. Ik kan het weten want ik heb al diverse ontruimingen uitgevoerd. Beroepshalve.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wanneer Uw zoon niet op Uw adres ingeschreven staat hebben ze op Uw adres niets verloren. Ze hebben namelijk niet het recht om op grond van diens schulden ook maar één voet bij U op de mat te zetten.
Staat Uw zoon wel bij U ingeschreven dan moet Uzelf oppassen voor de financiële gevolgen welke betrekking op Uw inkomen kunnen hebben.
Zoals aangegeven mag een incassobureau dergelijke dreigementen helemaal niet jegens U richten, ze zijn niet bevoegd. De schuldeiser moet aan de rechter via een gerechtsdeurwaarder een verzoek tot uitvaardiging van een gerechtelijk bevel tot betaling doen. Indien de vordering wordt toegewezen dan zal er behoudens de beslagvrije voet een mogelijk loonbeslag volgen. Het incassoburaeu kan hierin niets meer betekenen. De incassokosten hoeft U dan ook niet te betalen.

Guusje

Ongelezen bericht door Guusje »

Zolang het nog incassobrieven zijn, incassobureau of gerechtsdeurwaarder, is er nog niet zoveel schokkends aan de hand te zijn. Probeer uw zoon toch wel te bewegen een betalingsregeling af te spreken. Lukt dit niet, probeer hem dan maandelijks een bedrag aan u te laten betalen die dan door u aan het incassobureau wordt doorbetaald.
Bij veel (vrij gevestigde) incassobureaus is het wel zo dat zij veel dreigementen uiten die zij niet eens mogen uitvoeren. Het enige wat zij wel mogen is sommatie brieven schrijven, regelingen treffen, het geld incasseren. Komen er geen betalingen dan moeten zij het overdragen aan de gerechtsdeurwaarder.
Meestal is het zo dat bij uitblijven van betalingen na twee sommatiebrieven de gerechtsdeurwaarder langskomt met een dagvaarding.
Ook al staat uw zoon ingeschreven als postadres of inwonend, dan nog mag de gerechtsdeurwaarder deze dagvaarding aan dit adres betekenen. Uw zoon wordt dan opgeroepen om in de rechtbank te verschijnen om te worden gehoord over de vordering en zijn weerwoord te geven, de voorwaarden hoe hij in het geding dient te verschijnen staan in de dagvaarding vermeld.
Zodra de rechter een uitspraak heeft gedaan en het vonnis is gewezen wordt deze door de gerechtsdeurwaarder aan uw zoon betekend. Daarna kan de gerechtsdeurwaarder executoriale maatregelen nemen. Als in het voorgaande aan de gerechtsdeurwaarder is gemeld dat uw zoon bij u een postadres heeft zal de hij niet zo snel overgaan tot beslaglegging op de inboedel. Wel zal hij beslag (kunnen) gaan leggen op zijn uitkering.

Gesloten