LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag je de nominale premie januari verrekenen met noclaim255?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

vind u verrekening noclaim met premie januari redelijk ?

ja, want noclaim is mijn eigen geld, en dat wil ik zo snel mogelijk hebben !
11
58%
nee, ik wacht mijn tijd wel af
8
42%

Totaal aantal stemmen: 19

Lieske1958

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Aangezien je op 29 december 2005 nog bij een arts kunt zijn geweest en dan misschien medicijnen hebt gekregen, kun je dus ook je nota nog insturen.
En die kosten worden dus nog wel verrekend met het no-claim van 2005.
Dus zo vreemd is dat niet.
Althans niet in mijn ogen .....
Maar het geld is zeker welkom. :lol: Mijn hele no-claim staat er nog ....

karr-2

Re: mag je de nominale premie januari verrekenen met noclaim255?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Opperzeur Venantius moet weer slimme trucjes bedenken om de Nederlandse Staat op te lichten. Gelukkig gelooft er niemand in behalve hij zelf.

Ladasyroste

Ongelezen bericht door Ladasyroste »

Venantius,

Vind het wel een aardige allen denk ik dat verrekening er niet in zit.

Je kan gewoon de premie van januari terug laten boeken per valuta datum dus is er geen renteverlies!

Overheid heeft geregeld dat verzekeraars zelf die 255,-- (na controle?) terug moeten betalen en ik denk dat zij dat inderdaad liever later dan eerder doen (ivm rente).

Ben met je eens dat e.e.a. niets te maken heeft met de Staat oplichten.

Zou kunnen

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Ik heb maar even "nee" gestemd voor de statistieken :oops:

Er is hier geloof ik wel eens een discussie geweest waar iemand zelfs (onterecht) stelde dat hij die no-claim al direct in 2005 wilde dus het kan nog korter door de bocht 8)

Ten eerste staat er (bij mijn weten) nergens vast en is er nooit gezegd dat iedereen die recht zou hebben op uitkering van no-claim dat dat ook maar direct in januari 2006 zou zijn ergo, volgens mij is het al lang bekend dat dat in april 2006 zou zijn. Dat deze datum valt nadat alle rompslomp met de overgang naar het nieuwe zorgstelsel is, zal geen toeval zijn.

Mijn standpunt in deze is dat je blij mag zijn als je in april 2006 iets terug krijgt als je daar recht op hebt maar men niet direct maar ongeduldig "zijn" geld moet claimen.

Kijk, ik begrijp het wel dat veel mensen, als er wat valt te halen, direct voor in de rij staan maar vragen we aan onze evtuele werkgevers ook misschien al ons vakantiegeld in december of januari? Nee dus......

Kortom, waarom krijg je in april je belastinggeld terug en waarom heb ik een maand later de eindafrekeing van mijn energiebedrijf en waarom krijg ik mijn salaris op de 24e en een ander zijn uitkering op de 15e en ga zo maar door.

Ik vraag me, als laatste af dat als we misschien iets moeten betalen we vast heel veel redenen kunnen bedenken waarom het "eerlijker" zou zijn om later te betalen :idea:

Zou kunnen

Ik vraag mij af hoe de € 255,- in het bezit van de verzekeraars is gekomen. Hoogst waarschijnlijk via de betaalde premie in 2005. Het is inderdaad misschien "ons" eigen geld maar pas nádat is bekeken of alles terecht is dus pas per april 2006 is het "jouw" geld.

Waarom toch niet geloven dat het gewoon niet mogelijk is om het in januari 2006 uit te keren en waarom niet om de eerder aangegeven reden aannemen dat de vastgestelde datum van uitkering no-claim in april 2006 reeël is en een andere reden heeft dan rente ?

Als eerste hebben we niet direct € 255 per verzekerde betaald maar we konden er al wel vanaf 1 januari 2005 aanspraak maken op zorg. Ik vind het zo krom om maar één kant op te redeneren.

Mij heb je dus nog niet "om" gekregen maar of dat nu aan mij ligt is natuurlijk de vraag :D

Ladasyroste

Als eerste hebben we niet direct € 255 per verzekerde betaald maar we konden er al wel vanaf 1 januari 2005 aanspraak maken op zorg
Dat hebben we natuurlijk wel omdat dit een opslag op de premie is geweest! Ik heb, ook op tv (lijn4) aangegeven dat de no-claim eigenlijk een boete is die je vooruit moet betalen en die je achteraf terugkijgt als je geen overtreding begaat!
Dat deze datum valt nadat alle rompslomp met de overgang naar het nieuwe zorgstelsel is, zal geen toeval zijn.
Volgens mij is de rompslomp dit jaar pas na 1 mei (opzeggen voor 1 maart dan heb je tot 1 mei de tijd om ergens iets aan te vragen!)

Kortom: ben het eens met venantius dat later uitkeren eerder lijkt op onwil (rente?) van verzekeraars. In het beste geval zal het liggen aan de automatisering van de betrokken verzekeraars/ziekenfondsen.

Het enige excuus kan zijn dat men nog ruime tijd heeft om declaraties in te dienen. Als je bijv. een nota hebt van zorgconsumptie op 30/12 en je dient die nota pas in eind januari dan moet dat toch met die no-claim verrekend worden! Als je de no-claim dan al terug hebt gekregen komen er weer extra kosten om het terug te halen!

Tot slot: volgens mij gaat een terugboeking van een incasso wel per afgeschreven valutadatum, maar zal dat nog wel ff checken :wink:

Zou kunnen

Maar hebben wij die no-claim dan zomaar in 1 keer betaald?

Dus laten we zeggen dat iedereen op 1 januari 2005 direct € 255 per persoon hebben betaald? Nee toch?

Wel konden we er al vanaf 1 januari 2005 aanspraak op maken dus leg mij nu eens uit waarom het toch zo kort door de bocht moet.

Wacht toch rustig af en ontvang waar je recht op hebt, niks meer en niks minder.

Overigens kan ik me gevoelsmatig wel iets voorstellen bij de zaken die Venantius aan draagt maar in de praktijk zal het gewoon niet werken. Enerzijds omdat de verzekeraars het administratief en logistiek niet kunnen en anderzijds omdat niet iedere verzekerde op zijn blauwe ogen gelooft kan worden, katen we dat a.u.b. niet over het hoofd zien.

Ladasyroste

Maar hebben wij die no-claim dan zomaar in 1 keer betaald?
Ik zeg toch: opslag op de premie! Als je per maand betaalde heb je per maand een gedeelte vooruit betaald, betaalde je per jaar dan heb je wel in 1 keer afgerekend!

Ben wel met je eens dat we niet iedereen op blauwe ogen moeten geloven.

Hatsikidee

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Ik las in de krant dat de no claim in april gaat worden uitbetaald, als alle rekeningen over 2005 binnengekomen zijn.
Dat is logisch lijkt me en is hier al uitgelegd.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dat is niet alleen hier maar op diverse plaatsen uitgelegd, maar er zijn nog altijd mensen die het maar niet willen snappen en dan de meest wonderlijke constructies bedenken om geld terug te krijgen.

Wacht het gewoon rustig af, iedereen weet dat je recht hebt op dat geld dus het komt heus echt wel op je rekening. Alleen niet per januari, maar per april. Zoveel geduld hebben we toch nog wel in dit land?

zxc

Ongelezen bericht door zxc »

ach wij krijgen niks
vrouw nierpatiente heeft nieuwe nier
moet levenslang medicijnen slikken dus wordt er nog door gestraft
cronische zieken zijn de klos, maken jullie je nog druk over
wij krijgen niks.
wou dat ik een half jaar kon wachten op 510 euro heb ik er wel voor over.

Jan-E

Ongelezen bericht door Jan-E »

VGZ is net met de eerste raming van het aantal no-claimers gekomen. Zie www.zorgwet.info. Het zal dus nog wel enige tijd duren voordat er een verzekeraar is die gaat uitbetalen.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij mijn weten wordt de no claim 2005 in maart of april terugbetaald. Mij is dat door VGZ toegezegd. Voor zover ik weet, had ik daar t/m 16 december nog iets van 246 euro van over. Toen moest ik een kuur bestellen. Laat die 20 euro van mijn no claim afsnoepen, dan is het nog steeds een leuk bedrag, als het je wordt uitgekeerd. Terwijl je er verder niets voor hoeft te doen, dan weinig beroep te doen op de gezondheidszorg.
Ja, en dat laatste heeft niemand in de hand.

Je kan jaren gezond rondlopen, je eigen risico zo hoog mogelijk zetten om je premie omlaag te brengen, en zie: je krijgt een ernstige ziekte. Je moet er natuurlijk niet zelf op gaan bezuinigen.

Venantius, om je vraag te beantwoorden: wanneer er nu al maatschappijen zijn die de no claim hebben uitgekeerd, dan zijn ze OF heel klein, OF ze hebben hun administratie zo piekfijn in orde, dat ze dit kunnen. Lijkt me sterk dat het er veel zijn, die dat nu al hebben kunnen betalen.

Lieske1958

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Ik las in de krant dat de no claim in april gaat worden uitbetaald, als alle rekeningen over 2005 binnengekomen zijn.
Dat is logisch lijkt me en is hier al uitgelegd.
Het is tot nu to zo dat je het hele jaar nog nota's kan indienen over het voorgaande jaar.
Maar wie wacht er nog zo lang ???
Hoop dat ze de no-claim snel terugbetalen.

VGZ heeft inderdaad zijn klanten laten weten wat er verbruikt is van de no-claim. Wanneer de uitbetaling volgt weet ik niet.

lieske

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Venanties je bent je zal altijd een zeikerd blijven.

Jonjo

Wat mij betreft gebruiken ze de no-claim die veel mensen te goed hebben om het leed van de minst draagkrachtigen enigzins te verzachten. Weet wel, ik vind die eurotje"s die ik te goeg heb ook wel lekker, maar als de minder bedeelden in dit land er iets beter mee op de"rails" komen te staan heb ik het er voor over. Het ikke ikke gevoel moeten we om een betere, leukere, samenleving te krijgen weer ver van ons afschoppen. Wij moeten dat onderling doen, van dat Haagse TUIG hebben we niets te verwachten.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Met andere woorden de centen die ik betaald heb en nu weer terug hoop te krijgen moeten maar ten goede komen aan mensen die het minder hebben dan ik?

Gelukkig mag ik daar nog altijd zelf over beslissen, het is tenslotte mijn geld.

Jonjo

Dilbert29. Jij beslist, maar dat gezeik van die Venanties, ik word er een beetje moe van. Hij?Zij heeft geld te goed en dan moet het gisteren gestort zijn. Vindt het een IETSJE, PIETSJE ZIELIG>

Jonjo

En Dilbert29, IK schreef, "WAT MIJ BETREFT" dus s.v.p. geen conclusies trekken over iets dat doormij niet is geplaatst. Ik heb het niet over jou en die andere zielepoten. Ik heb nog een vraag aan jou, hoelang moet je nog studeren? Ik denk op deze manier zoals je iedere dag op alle tijdstippen reageert tot aan je 65e?

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou laat hem lekker studeren tot zijn 65 jaar.
Er zijn tenslotte ook mensen die je beter niet
aan het arbeidsproces mee kan laten doen.Toch?

Gesloten