LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
diroontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2006 15:21

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door diroontje »

Beste Cindy,

Dit artikel had ik ook op internet gezien. Ik bedacht om het bij de buren in de bus te doen met een aardig briefje. Maar toen zag ik de tekst "slechte bazen", leek me niet meer zo'n goed idee. En vervolgens zag ik dat vrijwel steeds het advies "negeren" wordt gegeven. En dat is nou eigenlijk precies wat zij doen en waar ik wanhopig van word. Ik kan me niet voorstellen dat het iets oplevert, dat negeren. Of kan iemand me zeggen hoe lang dat gaat duren? Het is een turkse herder. Een paar keer heb ik geroepen dat hij stil moest zijn, maar in dat artikel zag ik dat hij dat beschouwt als "terugblaffen", dus dat doe ik maar niet meer.
Het is echt een lieve hond. Maar ik denk toch dat ik een dezer weken ga bellen met de gemeente. Graag nog tips.

Vriendelijke groeten,
Dorien.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Thunder »

Wat ik niet goed kan doorgronden is de wat kromme redenatie van de honden bezitters, tuurlijk is het blaffen van een hond natuurlijk, maar de hond zit niet in zijn natuurlijke omgeving, dus als hij zich hier tegen keerd d.m.v blaffen is er iets mis met zijn omgeving. En past de hond wellicht niet in die omgeving, de keuze voor wel of geen hond hangt niet alleen af van je eigen situatie, maar ook van de omgeving waar die in komt, dat vergeten de lieve hondebezitters nogal eens..

Het boete systeem een top systeem, immers ik krijg ook een boete voor geluidsoverlast als mijn stereo de decibellen de straat door jaagt, namelijk voor geluidsoverlast. Waarom dan niet voor een hond? Vind het geheel terrecht, u kiest namelijk voor de hond, niet de gehele buurt, hebben zij er last van, dan is dit een goed pressie middel om passende maatregelen te nemen...

En voor de mensen die last hebben van een blaffende hond, als zij er niet zijn en nu vragen om suggesties om er iets aan te doen.......Kijk eerst bij jezelf, is die hond wel op zijn plaats en had je dan uberhaubt wel een hond moeten nemen.....niet achteraf gaan klagen....

Berends
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2006 12:45

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Berends »

Nou wij hebben ook een hond die blaft en een buurvrouw die klaagt (niet zo'n beetje ook). Wij hebben inmiddels 5 keer de politie (hondenbrigade) aan de deur gehad en de woningstichting heeft ons tevens meerder malen gebeld. Daarnaast heb ik haar regelmatig hysterisch aan de deur gehad en is op straat een keer schreeuwend op me afgerend. Dan moet je niet meteen altijd maar denken dat het aan de hond ligt...misschien ligt het ook wel aan haar!! Maar goed wij hebben haar verhaal aangehoord en zijn er toen meteen mee aan de slag gegaan met hem op een andere plek te zetten radio aan, tv aan etc. Hielp niet...volgens haar. Verder hebben wij, nadat zij ons ongeveer heeft gedwongen door de politie weer te sturen en te laten eisen een anti-blafband te kopen, een anti-blafband gekocht. Hierdoor is het helemaal mis gegaan en was ons lieve hondje helemaal gestresst. Wij hebben hem laten castreren. Hij gaat iedere dag van 11 tot 13.30 mee met een uitlaatservice etc. Vervolgens zijn wij nog naar een hondentherapeut geweest en zijn wij met hun bevindingen en tips aan de slag gegaan. Dit heeft onze hond ontzettend veranderd (positief), dit ook volgens veel kennissen, vrienden etc. Wij hebben sinds twee weken een webcam geïnstalleerd en nu blijkt dat onze hond de hele ochtend stil is tot hij wordt opgehaald door de uitlaatservice. Wanneer hij wordt teruggebracht gaat hij ook weer liggen slapen tot ongeveer half vijf en van half vijf tot half zes blaft hij.....dit nog niet eens constant maar met tussenposen. Dit dan ook geen 5 dagen, maar 4 dagen per week. Dan vraag ik mij toch echt af of je dit nog overlast kan noemen. Dat zij nou niet werkt en 8 uur per dag thuis zit...daar kunnen wij niets aan doen! Tevens hebben wij er alles aan gedaan en is dit nog maar het enige dat onze hond doet. Na een onderzoek van de woningstichting is ook gebleken dat onze naaste buren aan de andere kant hebben verklaard dat er geen overlast is en de buren aan de andere kant ,van haar, hebben dit ook verklaard. De woningstichting heeft de zaak nu dan ook gesloten. Echter heeft de buurvrouw ons wel gezegd dat zij van plan is de procedure bij de hondenbrigade voort te zetten. Wij zelf denken dat zij geen schijn van kans heeft maar zijn er toch wel bang voor! Zou iemand ons kunnen vertellen of er een kans is dat onze hond wordt afgenomen?!
Wij zijn inmiddels wanhopig en willen ons lieve hondje niet kwijt.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Thunder »

Die kans is er altijd, zeker omdat u al redelijk bekend staat bij de instanties en de kwestie al lang loopt, maar dat is er ter beoordeling van de instanties die daar over gaan.

Wat betreft de overlast, als ik uw verhaal lees, is uw hond alleen thuis overdag. Mijn vraag is dan, waarom? En doet u er wel goed aan uberhaubt een hond te hebben, zeker als u er nooit bent? En zeker als die ook nog eens voor overlast zorgt! Maar dit is mijn persoonlijke mening.
Dit dan ook geen 5 dagen, maar 4 dagen per week. Dan vraag ik mij toch echt af of je dit nog overlast kan noemen. Dat zij nou niet werkt en 8 uur per dag thuis zit...daar kunnen wij niets aan doen!
Dit is met alle respect natuurlijk een argument van niks. Uw buurvrouw wil rustig wonen, of zij nou 8 uur per dag niks doet of wel wat doet. Zij heeft recht op een rustige leefomgeving en wel de hele dag, niet alleen als u dat uitkomt! Dit argument kan veel kwaadbloed zetten bij mensen, omdat u hier een waardeoordeel geeft over iemand, en geen argument geeft voor de feiten. Dat is namelijk dat UW hond overlast veroorzaakt...

Maar ik hoop voor u, dat u eruit komt met uw buurvrouw, succes...

Berends
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2006 12:45

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Berends »

Nou...het probleem is dat zij de hele dat thuis zit en niets te doen heeft waardoor zij alleen maar op onze hond aan het letten is. Zij heeft zelfs een schema gemaakt waarop zij per 5 min. aankruist wanneer onze hond blaft...dit lijkt mij toch vrij obsessief. De woningstichting heeft de zaak gesloten omdat er door andere buren geen klachten zijn in tegendeel. Deze buren hebben ook bij ons gemeld dat de woningstichting contact met hun heeft opgenomen over dit feit en dat zij hebben aangegeven dat zij overspannen reageerd. Dit zijn echt de woorden van beide buren en niet eens die van ons.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door bitchy »

zij mag thuis zitten zonder dat ze overlast hoeft te ondervinden.
ik vraag me ook af wat jullie met een hond doen aangezien die zoveel uren alleen zit.

daarnaast zou ik de rollen maar eens omdraaien, ga haar maar eens aanklagen dat ze jullie lastig valt.... als het tenminste zo is dat jullie andere buren, die ook thuis zijn echt geen last ondervinden en dat ook verklaren.
als menig 1 kan verklaren dat jullie hond geen overlast veroorzaakt zet haar dan maar eens onder druk.
maar nogmaals, dan moet het wel eerlijk zijn.
zij hoeft geen last te hebben van jou huisdier, en misschien grenst haar woonkamer wel aan jullie huiskamer, en grenst bij jullie andere buren de gang aan elkaar..of andersom..

succes

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door JH »

Misschien moet men ook eens boetes opleggen aan iedereen die het zij op straat of in de achtertuin met enig stemverheffing verkondigt hoe goed of hoe slecht zij het hebben. Dat zou een welkome aanvulling zijn voor de staatskas :wink:

Berends
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2006 12:45

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Berends »

Het gaat om buren die met de muur aan ons grenzen net als de buurvrouw daarentegen...precies hetzelfde dus. Verder is het zo dat hij alleen helemaal aan het einde van de dag blaft en dat is van half 5 tot half 6 en niet constant. Als hij nou de hele dag zou blaffen etc. dan kan ik het mij voorstellen dat je er helemaal gek van wordt. Tevens is het voor een aantal maanden terug wel erger geweest, maar dat is dus helemaal veranderd doordat wij d.m.v. een therapeut zijn gaan trainen.
Onze hond is daarnaast vanaf volgende week nog maar 2 dagen alleen.
En dan hoop ik dat het gezeur eindelijk maar eens afgelopen is.
Dit soort mensen beseffen ook niet dat zij het leven van de personen die een hond hebben ook helemaal kapot maken. Zij willen hun hond niet kwijt. Iedere dag zit je op je werk te denken van nou zou de politie vanavond weer aan de deur staan, of zal zij mij weer hysterisch aanvliegen etc. Je bent nergens anders meer mee bezig. En als ik dan hoor dat er mensen zijn waarvan de hond van de buren uren blaft en zij er niet eens over klagen dan kan ik er met mijn hoofd niet bij dat zij voor nog geen uurtje per dag (helemaal aan het eind van de middag) zo'n heisa maakt.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

In 2002 is mijn hond (2,5 maand) in beslag genomen. :evil:
Gevolg: 3 x naar de rechtbank tot Hoger Beroep aan toe en 3 x VRIJ gesproken van overlast door dieren. :? (het was nl. een hond van 3 huizen verderop).
Hele kwestie is tot stand gekomen vanuit treiterijen. :evil:
Er waren namelijk géén klachten maar het was een eenzijdige actie van de politie zelf. :evil:
Een hond terug gekregen die behoorlijk verpest is waardoor een tweede hond noodzakelijk was :cry: , en een schade vergoeding van:
Enkel en alleen de advocaatkosten!!!! :x
Inderdaad, een 'regel' van lik me 't vestje dit gebeurde nl. al lang!
Naast mij woont een hond die de godganze dag en nacht joelt, als hij gaat wandelen, als er mensen voor de deur lopen, als er visite komt :roll: ......
Gelukkig is hij af en toe ook wel even stil :lol: ......maar daarom is het ook een hond.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

Wij hebben inmiddels 5 keer de politie (hondenbrigade) aan de deur gehad en de woningstichting heeft ons tevens meerder malen gebeld.

Geen zorgen, zorg dat je zoveel mogelijk getuigenverklaringen hebt van omwonenden die géén last van je hond hebben, laat een boete 'voor' komen, dan is het snel duidelijk dat waarschijnlijk 1 persoon het op uw hond gemunt heeft.

Zou er misschien ook een boete kunnen komen voor mensen die laat thuis komen al lallend en schreeuwend, op klompen hossen en met deuren smijten??

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door inxsnl »

Aanpakken die onopgevoede huisdieren en bezitters.
Stel eens voor dat je midden in de nacht met je gezinnetje wakker bent vanwege het geblaf van de honden van de buren.
Endat je s`morgens je kids niet meer naar school kan krijgen vanwege de nachtelijke onderbreking.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

Aanpakken die onopgevoede huisdieren en bezitters.
Beetje domme reactie, hoe denk je dat het is als er 's nachts baby's / kinderen huilen, moeten die dan ook gelijk met hun ouders aangepakt worden?
Ik begrijp dat blaffende honden een irritatiebron kan zijn maar als niets helpt, ga je lekker op een hutje op de hei wonen.
Tenslotte is er altijd wel iets waar men zich aan kan storen.
Ik heb zelf 2 honden die dus NIET aanhoudend / voortdurend blaffen, bij mijn buren zitten er nu 3 waarvan er 2 regelmatig te horen zijn.
Vervelend, maar die beesten kunnen er niks aan doen en de eigenaren stoort het zelf niet.
Accepteren en leren dat het net als: een voorbijrazende auto, een burenruzie, de gemeente ophaaldienst enz., gewoon bij je leven hoort.

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door -okkie- »

Beetje domme reactie, hoe denk je dat het is als er 's nachts baby's / kinderen huilen, moeten die dan ook gelijk met hun ouders aangepakt worden?
Ik begrijp dat blaffende honden een irritatiebron kan zijn maar als niets helpt, ga je lekker op een hutje op de hei wonen.
Tenslotte is er altijd wel iets waar men zich aan kan storen.
Ik heb zelf 2 honden die dus NIET aanhoudend / voortdurend blaffen, bij mijn buren zitten er nu 3 waarvan er 2 regelmatig te horen zijn.
Vervelend, maar die beesten kunnen er niks aan doen en de eigenaren stoort het zelf niet.
Accepteren en leren dat het net als: een voorbijrazende auto, een burenruzie, de gemeente ophaaldienst enz., gewoon bij je leven hoort.
Je wilt toch een baby niet vergelijken met een hond, he? :twisted:
Een hond staat op kilometers afstand van kinderen. Het is 'maar' een huisdier hoor! :?
En accepteren?? Waarom? En je kunt het ook niet vergelijken met een voorbijrazende auto. Zo'n hond kan de hele nacht blaffen een auto raast in een fractie van een seconde voorbij, behalve als je langs de snelweg ofzo woont maar dan heb je daar zelf voor gekozen. Je kiest er niet voor dat je buren huisdieren hebben die overlast veroorzaken. Dan hoef IK niet te gaan verhuizen naar de hei. Dat moeten de eigenaren van de hond(en) dan maar doen. ZIJ zijn nml. degenen die overlast veroorzaken! Dus ook ik vind: aanpakken die hondenbezitters die overlast veroorzaken!!

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door jurrien »

Helemaal verkeerd om dit soort dingen aan te pakken vind ik het niet ! Op de plek waar ik woon [ lage flat met tuinen ] zijn er een paar buren die hun hond in de avond als zij weg gaan op het balkon doen. Niet moeilijk om voor te stellen dat het geblaf soms tot in de vroege ochtend voor veel ruzie en overlast zorgt. Met dit soort wetjes kan je het domme gedrag van de baasjes aanpakken. Want de hond weet niet beter en doet niets verkeerd in zijn ogen.
Jurrien.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

Je wilt toch een baby niet vergelijken met een hond, he?
Ik vergelijk de baby niet met een hond, ik vergelijk de overlast, dat is wat anders. :wink:
Ik heb 2 kinderen, 2 honden en aan twee kanten buren. :D
De muren zijn flinterdun, waardoor ik practisch elke dag, dan wel door de ene kant, dan wel door de andere kant wordt geconfronteerd met, voor een ander; 'overlast'.
De ene kant heeft continu ruzie (scheldpartijen) de andere kant heeft 3 honden, zoals ik reeds eerder zei. :roll:
Vroeger toen ik bij mijn oma logeerde (en dat was vaak!!) raasde er elk kwartier een trein voorbij, al dan niet met toeter.
Hoe langer je ermee geconfronteerd wordt, hoe gewoner het geluid gaat worden.
Het is maar net waar je irritatiegrens ligt. :lol:
Zo kunnen mijn kinderen bijvoorbeeld rustig doorslapen met open raam als er op straat weer eens een buren ruzie is (met politie sirene!)
Het is dus ook maar hoe je je kind opvoedt!!

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door inxsnl »

Gelul in de ruimte.

M`n kids zo opvoeden alsof het de normaalste zaak van de wereld is ,dat de buren hun honden niet onder controle hebben.
Lachen, vertel dat maar eens op school.
Sorry dat ze weer te laat zijn de door de buren geadoreerde hondjes waren vannacht weer eens bezig.

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Waarom moet iedereen nu toch allemaal maar weer iedere keer komen met wetgeving voor zaken die onderling met een beetje communicatie best op te lossen zijn.
Die spotjes van dat korte lontje zijn idd tegenwoordig wel van toepassing. Wat een gezeur zeg, durven mensen elkaar tegenwoordig gewoon niets meer persoonlijk te zeggen/vragen?
In een ander topic zat er al weer eentje over overlast met katten & dat daar maar eens wat aan gedaan moet worden..........
Persoonlijk word ik er een beetje moe van. En zoals eerdere schrijvers ook al melden: je kunt je overal wel aan gaan storen. Ik kan dan ook wel een waslijst neer gaan schrijven..........
Begin nu niet altijd gelijk om regeltjes te roepen, maar neem zelf eens initiatief! :wink:

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

inxsnl, ik vind jou maar een zielig type.
Zet een radio bij je kinderen (aan) op de kamer, horen ze er ook niets meer van.
Wat een overdreven reactie zeg.
Ben benieuwd waar men zich bij jou aan stoort, heb je je dat wel eens afgevraagd? :?
Aardige mevrouw, inderdaad, als iedereen die 'korte lontjes' eens zou inruilen voor andere alternatieven die minder ergenissen opleveren, zouden we een veel gezelliger wereld hebben. :lol:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door inxsnl »

Weer iets nieuws.
Nu moeten wij mensen ons ook al gaan aanpassen aan honden,die voor overlast zorgen.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: De nieuwe regel tegen blaffende honden....

Ongelezen bericht door insider1 »

inxsnl, het verschil zit 'm in wat JIJ overlast vindt en wat een ANDER overlast vindt. :roll:
Misschien gaan jouw kinderen wel stampend de trap af of slaan ze met deuren, voor jou zijn díe dingen dan misschien normaal. :wink:
Let wel, ook ik vind dat de hond van mijn buren teveel joelt, maar als de eigenaar zich er niet aan stoort en er niets op uit doet, tja, dan zoek ik een oplossing voor mezelf zodat ik er minder last van heb (de radio aan bv.)
en dat leeft een stuk prettiger :D

Gesloten