LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
eaglesnest
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2005 19:12

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door eaglesnest »

Nu moeten we wel 2 dingen uit elkaar houden, t.w. girofoon en girotel.
Girofoon is, als er een niet goed beveiligde draadloze telefoon wordt gebruikt, in een straal van 300 meter goed te ontvangen met een redelijke scanner.
Als de "luistervink" deze scanner aan zijn/haar pc aansluit (audio) en een gratis van internet te downloaden programmatje heeft geïnstalleerd, die ik hier niet nader zal noemen, zie je elke ingestoetste cijfer keurig op het beeldscherm verschijnen, B.v. het nummer van de girofoon, vervolgens het giro nummer en tot slot de code.......

Mijn advies is: Gebruik Girofoon op een vast toestel ( met draadje )

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

Een nieuw aangevraagde girofooncode die door een kwaadwillende via bijv 'hengelen' onderschept word betekent niet automatisch fraude.
Je zult altijd eerst je pasnummer en de vervaldatum in moeten vullen als je een nieuwe code wilt activeren en gebruiken.

cremers21
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2006 15:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cremers21 »

Heeft iemand dit ook eerder gehad en heeft hij/zij dat geld uiteindelijk teruggekregen???

Henk-Goutum
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2006 21:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Henk-Goutum »

Denk er ook eens aan wat voor telefoon je gebruikt !!!!
Een mobiel of draadloos toestel is immers door criminelen heel makkelijk af te luisteren.
Ik gebruik alleen mijn vaste toestel voor het bellen met de girofoon.

cremers21
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2006 15:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cremers21 »

Ik denk dat het gewoon het beste is om geen girofoon meer te gebruiken. Het systeem is gewoon niet waterdicht. Of ze moeten het systeem zodanig veranderen dat je moet bellen naar de girofoon met een bepaald telefoonnummer. En als je via een ander nummer belt dat je dan niet bij je rekening kan.

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

beste allemaal,

een hoop gespeculeer en door "themaster" de nadruk op de schuld ligt bij jezelf.
ik hoop dat het jou nooit overkomt.
ik heb de girofoon in mijn hele leven (!) slechts 1x gebruikt voor een transactie, van een vaste telefoon nota bene.
in al deze berichtjes heb ik nog geen verklaring gelezen of iemand (behalve renate) iets soortgelijks heeft meegemaakt.

ik woon n.b. in het buitenland waar men de girofoon niet eens kent, laat staan dat mijn buren die 50 m verderop wonen in onze brievenbus gaan hengelen.
alles kan, maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Overigens, themaster, de code veranderen zodra je de brief krijgt is toch echt het meest basale.
cremers21 plaatst nog de beste opmerking: gewoon GEEN GIROFOON MEER GEBRUIKEN.

Tot slot, themaster, vroeg of laat zou ook jij aan de beurt kunnen zijn.

Ik gun dit niemand, maar het kan...

Macg
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2006 13:10

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Macg »

Hallo,

Ook ik ben het slachtoffer geworden van fraude via de girofoon.
In de nacht van 31 januari'06 en 1 februari'06 zijn er bij mij verschillende bedragen afgeschreven naar rekeningen in amsterdam z-o. Totaal €1400.
Ook is er een bedrag afgeschreven van €60 voor het opwaarderen van een mobiele telefoonkaart van Libertel izi(VODAFONE).Het nummer is trouwens 0627170319.
Meteen de Postbank gebeld en aangifte gedaan bij de politie.
Het vervelende is dat niemand je iets kan vertellen bij de Postbank omdat men in de onderzoeksfase zit.
Ik wil gewoon weten of ik mijn geld terugkrijg.
De Postbank verleend mij een dienst en zij hebben gewoon gefaald dus zijn hun aansprakelijk.
Mij is verteld dat het wel ongeveer 4 weken kan duren voor men iets weet.
Dat zal best maar ik heb nu op het moment dus geen rooie cent meer en heb wel mijn vaste lasten.
Ik weet het gewoon even niet meer.
Ik wacht eventuele reacties af van personen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

De postbank zegt wel verschillende dingen.
Ze zeiden tegen mij dat "dit soort zaken meestal binnen 2 weken waren afgerond"
Bij mij hebben ze in 1 keer 500 euro afgeschreven omdat er niet meer op mijn rekening stond. Dit was mijn studiefinanciering dus nodig voor school af te betalen en mijn zorgverzekering. Dus ik zit straks lekker in de schulden.

Ik heb gister aangifte gedaan bij de politie en het proces verbaal met afschriften en schadeformulier gefaxt naar de postbank.
Ik had een faxnummer ontvangen van mijn vader die werkt bij het postkantoor en zo kwam ik ook rechtstreeks in contact met fraudekantoor.

Ik hoop niet dat dit nog meer voorkomt.
er zijn volgens mij nu welgeteld 4 personen die gedupeerd zijn.
Als er meer zijn... graag even een reactie achterlaten
misschien kunnen we de handen ineen slaan en actie ondernemen.

Ik denk niet dat ik de enige ben met letterlijke kopzorgen hierover.
Ik hoop maar dat de postbank dit "geval" snel oplost.
En dat we ons geld terug krijgen. Anders ga ik tot verdere actie

Vriendelijk groet Renate

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

even ter informatie
mijn geld is dus schijnbaar gegaan
naar een of andere Mej. M. Veen in Zaandam
zijn er nog meer die gedupeerd zijn met overschrijving naar
dit adres??
ben ten einde raad
probeer het telefoon nr. nu maar eens
schijnbaar nemen ze op...
heb ik ook geprobeerd om te kijken of ze opnamen was zo
heb verder weer opgehangen

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

beste mede-gedupeerden,

macg, je hebt exact hetzelfde meegemaakt als ik, ook allemaal adressen in amsterdam-zo, en identiek 06-nr, eveneens 60 euro opgewaardeerd.

ben eigenlijk blij te horen dat er meerdere zijn, mede omdat er dan een grotere kans bestaat dat we ons geld terugkrijgen.

heb gisteren nog contact gehad met de postbank, uiteraard hebben ze al mijn gegevens ontvangen (procesverbaal e.d.) en zijn ze de zaak (met voorrang) aan het onderzoeken.

we zullen zien.

groet, ilut

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

wat een opluchting dat ik niet de enige ben die opgelicht is.
Ik keek gisteren op mijn postbank.nl, om te checken of de rekeningen betaald zijn, ik schrok me wild toen ik zag dat er twee afschrijvingen zijn gemaakt via de girofoon rond middennacht, achter elkaar, eerst een bedrag van 300 euro, 4 minuten daarna een bedrag van 250 euro. Ik heb meteen de postbank gebeld, maar zij konden niets doen omdat ze niet bij het geld kunnen, of ik morgen (02-02-2006) nog terug wilde bellen dan was er iets meer bekend. Om het saldo in positief te brengen heb ik van mijn plusrekening geld overgemaakt op mijn girorekening (stom, stom, stom) want toen ik vanmorgen via de pc weer naar het overzicht keek, bleek er met een mob.tel. opgewaardeerd te zijn. Nu is de rekening geblokkeerd, ( een leeggeplunderde rekening)
De postbank zeggen het niet ronduit, maar ze geven mij de schuld van dit alles, ze hebben gevraagd of ik mijn pincode niet aan een kennis of zo heb gegeven. wat een brutaliteit, zeg. ik ben de enige die mijn pincode weet, zelfs mijn man kent die niet.
Ik heb wel aangifte nbij de politie gedaan. deze zal ik met de uitprint van mijn afschrijft maar naar de postbank sturen en hopen dat ze snel gaan onderzoeken wie of wat er nu aan de hand is.

Ik heb altijd gedacht , dit overkomt een ander, mij niet. maar zo zie je maar, het kan iedereen overkomen. Mijn vertrouwen in de postbank is door hun houding en door dit geval wel geschaad.
De rekeningen van deze maand zullen dus open blijven maar daar maalt de postbank niet om.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ikmirjam »

is het niet slim om alle ervaringen die nu al op dit forum staan uit te printen en mee te nemen naar de politie en mee te sturen naar de Postbank? Misschien worden ze dan wakker...

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door santygo »

Ik heb nog niets gehoord bij de nieuwsberichten op TV of de radio, als alles klopt wat hier geschreven wordt, dan wordt er iets stilgehouden en afgeschermd.
Al eens er bij nagedacht om contact op te nemen met de financiële redactie van de Telegraaf?
Een stukje publicitaire druk helpt meestal wel.
Een rechtstreeks mail-adres of 06-nummer heb ik wel voor je.

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

hallo,
De politie heeft mij gisteren laten weten dat ze op de hoogte zijn van dit soort praktijken maar tot dusver zijn er geen aanhoudingen verricht.
Overigens is mijn geld overgemaakt naar een meneer R. Venier uit Almere. zegt het jullie iets?

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

nog even dit, misschien kan radar een oproep doen op tv aan de mensen die ook gedupeerd zijn en niet weten waar ze terecht kunnen.

sschreuder
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 09:49

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door sschreuder »

Dat zei ik eerder ook al ja, dan maar op die manier, dan doen ze misschien iets, is voor hun een mooie uitdaging, die zullen ze dus wel aangaan.

groetjes van iemand die dus voortaan uitkijkt met de girofoon!!!

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

vinden jullie het goed als ik de reacties uitprint en naar de postbank te sturen zodat ze kunnen zien dat het niet een geval op zich staat maar dat er meerdere mensen het dupe zijn geworden van hun fout, Ik blijf erbij dat het de fout en de verantwoordelijkheid van de postbank is.
groetjes Amalina

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

vinden jullie het goed als ik de reacties uitprint en naar de postbank te sturen zodat ze kunnen zien dat het niet een geval op zich staat maar dat er meerdere mensen het dupe zijn geworden van hun fout, Ik blijf erbij dat het de fout en de verantwoordelijkheid van de postbank is.
groetjes Amalina

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

Hallo ,
Ik heb net een e-mail gestuurd naar de redactie van Radar. ik hoop dat ze er wat mee doen, hou jullie op de hoogte.

Mark de Ruijter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2006 12:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Mark de Ruijter »

Ook ik ben in de nacht van 30 op 31 januari opgelicht voor 1460 euro's.
700+300+400 afgeschreven en 60 voor het opwaarderen van een 06 nr. De eerste bedragen naar twee verschillende rekening in Almere.

Postbank gebeld, telefoniste gaf te kennen dat het een bekende manier van frauderen is, dat het waarschijnlijk gaat om nrs met een comuter bellen (oftewel de eerder genoemde manier 1) en dat het geld al van de bewuste rekening contant is opgenomen.
Ik heb natuurlijk aangifte gedaan en de bewering van de telefoniste in mijn verklaring laten opnemen. De afdeling fraude verzekerde mij vandaag dat ze binnen twee weken met een reactie zullen komen.

Mocht er gebundeld gaan worden dan doe ik graag met jullie mee.

Gesloten