LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaling reissom

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Tammo
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:40

Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door Tammo »

In het verleden dat we bij het reisburo een reis boekten,moesten we een aanbetaling doen.
De laatste jaren was dit niet meer van toepassing.
We betaalden de hele reissom in mei voor een vakantie in september.
De reis hadden we begin januari geboekt.
Nu zit er een andere eigenaar op dit reisburo en die verlangt een aan betaling van 400 euro.
De totale reissom is 2 X 1020 = 2040 euro
Nu heb ik gelezen dat hij wettelijk 10 % kan vragen.
Maar volgens mij is dit meer dan 10 %.
Iemand enige ervaring hiermee.

dendy
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2005 14:47

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door dendy »

Het doen van een aanbetaling is volgens de ANVR voorwaarden verplicht, dat u de afgelopen jaren geen aanbetaling heeft hoeven doen, is een "service" van uw reisbureau geweest. De aanbetaling is minimaal 15% soms 20% van de reissom afhankelijk van het type reis dat u heeft geboekt. Daarbij telt u de bemideelingskosten van het reisbureau en de kosten van verzerkeringen dit moet ook altijd al meteen betaald worden

ine1961
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:43

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door ine1961 »

volgens de anvr voorwaarden: pakketreis 15% autoreis 20% aanbetaling.En een eventueel afgesloten annuleringsverzekering en de boekingskosten.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door G7 »

Normaal gesproken, moet je altijd een eerste aanbetaling doen en de eventuele ann/reisverzekering betalen.

Het kan een service van je reisorganisatie/bureau zijn, om pas een maand voor vertrek alles in 1 keer te betalen. Ik meen, dat D-reizen.nl hiermee adverteerd, alsmede Vaya.nl.

Tammo
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:40

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door Tammo »

Iedereen bedankt voor hun reactie + info

geengast
Berichten: 593
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door geengast »

Mmmm, het is geen service van het reisburo om geen aanbetaling te vragen. Het is een afwijking van de voorwaarden.

Het is de vraag of de rechten van de klant geldig zijn als er van de plichten word afgeweken.

Met het niet vragen van een aanbetaling wijkt men immers van de voorwaarden af en verklaart die aldus ongeldig.

ine1961
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:43

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door ine1961 »

2 jaar geleden is d-reizen begonnen met aktie "niet aanbetalen", dat veroorzaakte veel ophef in de reiswereld.
Uiteraard is toen door reisburo's/touroperators uitgezocht of dit wettelijk mag, omdat het een voordeel is voor de klant, is dit toegestaan en gelden de anvr voorwaarden uiteraard wel.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door G7 »

Ik wil hier ook nog wel even op reageren.

Denk je nu echt, dat een bedrijf als D-Reizen zich problemen op de hals gaat halen, als ze wisten, dat het niet zou kunnen/mogen? Kom op zeg!

Zo ook Vaya, die als naam Vaya voortkomt, uit D-Tours en Evenementsreizen. Toch ook geen louche bedrijven, wil ik maar even zeggen! Die gaan echt hun naam niet te grabbel gooien.

Je ziet nu, dat het WEL KAN. Kijk, betalen moet de klant toch wel een keer, maar ik vind het een goede zaak, dat het nu ook ZO kan. Nu boeken en later betalen. Alleen maar voordeel voor de klant.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

D-reizen houdt de boel voor de gek. Ze beweren geen aanbetaling van je te verlangen, maar dat de verzekeringen en andere kosten daarvan uitgezonderd zijn.

Bij de reizen die ik maakte, was het nog 10 procent van de reissom die ik betaalde, en dat was soms lager dan de reis- en annuleringsverzekering plus bijkomende kosten. De laatste reis die ik maakte, heb ik in 1 keer voldaan, omdat ik korter dan 6 weken voor vertrek had geboekt, dus ik kan niet beoordelen welk percentage ik dan zou hebben moeten betalen. Waarschijnlijk 15 procent.

Ze roepen het alleen maar om zich te onderscheiden van andere reisburo's.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door eeliane »

Het bekende lokkertje, alleen als u annuleert moet u toch volgens de ANVR Voorwaarden de annuleringskosten gaan betalen, dus opgepast, niet aanbetaald wel betaling bij annulering hoor!

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door G7 »

Maar dat is toch ook logisch, niet dan? Dat je later kan betalen wil niet zeggen, dat je je plichten niet na hoeft te komen. Het ging mij erom, dat je nu kunt boeken en later kunt betalen.

Moet je in de tussentijd om wat voor reden annuleren, ben je natuurlijk wel de verschuldigde verzekeringspremie schuldig.

Bij D-reizen moet je trouwens bij boeking wel de verzekeringspremie gelijk betalen, bij vaya NIET. Daar betaal je echt alles 1 maand voor vertrek. En dat weet ik heel zeker, want we hebben namelijk zelf 2 weken geleden, bij hen een reis Spanje geboekt.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

G7:

zoals Vaya het doet, hoort het dus ook te zijn: geen aanbetaling is namelijk voor mij hetzelfde als NUL euro vooruit (beter gezegd: aan-) betalen. Uiteraard ontslaat dit de klant niet van verdere verplichtingen, maar zoals D-reizen het doet voorkomen, is het lood om oud ijzer.

FG1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2006 19:25

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door FG1 »

Waar maken jullie je eigenlijk druk om. Mensen die geen gebruik willen maken van de ,niet aanbetalen actie, doen dat niet!! Dan betaal je gewoon de normalen aanbetaling van 15% of 20%, de boekingskosten en de annuleringsverzekering.

En voor mensen die daar wel gebruik van willen maken, dat scheelt ze 15 of 20% op de aanbetaling van de reisorganisatie. Dus boek nu en betaal niet aan. Aan elke actie zijn voorwaarden verbonden. Dus het lijkt mij ook verstandig dat je als klant wel de actievoorwaarden wilt weten.

Blijkt wel dat het een succesvolle actie is waar D-reizen mee is begonnen 2 jaar geleden. Zo volgden meerdere reisorganisaties deze actie op de voet en deden precies hetzelfde!!

meissie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2006 23:02

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door meissie »

Ik wil hier toch even op reageren.Als je bij d reizen een reis boekt betaal je inderdaad alleen de boekingskosten en de verzekeringen en de rest van de betaling moet 6 weken voor vertrek worden gedaan.Het verhaal van bij Vaya hoef je je verzekering met name de annulerings verzekering niet te betalen vind ik een vaag verhaal.Want als je je annuleringsverzekering niet gelijk betaald ben je NIET verzekerd voor annulering als je buiten die 6 weken moet annuleren.Want de dekking gaat pas in zodra de annuleringsverzekering betaald is.En over die regeltjes van als je bij d reizen moet annuleren en je blijft toch de aanbetaling verschuldigd.Dat is logisch want ze hebben dat nl al voor de klanten voorgeschoten aan de touroperators.Tsja en als je een goede reden hebt om te annuleren ( welke ook geldig is voor de verzekering) krijg je die terug van de annuleringsverzekering.Dus er wordt dus niet genept of hoe je het ook wil noemen.
Sommige mensen zien echt overal wel iets achter....Niet aanbetalen is geen plicht het is alleen maar een service niets meer niets minder.

atos

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door atos »

Ik heb ook via D-reizen eind november geboekt voor juni 2006. Ik heb alleen 20 euro boekingskosten betaald.
Moet er wel eerlijk bij vertellen dat wij als gezin een doorlopende reisverzekering hebben waarin meegenomen de annuleringsverzekering. Meestal gaan we wel een keer per jaar extra een midweek, week-end weg. Of een ander gezinslid maakt een andere reis. Omgerekend zijn we nu dus stukken goedkoper uit. Misschien een tip voor anderen die vaker dan een keer per jaar er op uit trekken.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door G7 »

Dat verhaal van die annuleringsverzekering is niet helemaal waar! Wij zijn wel degelijk verzekerd, ook al betalen we pas een maand voor vertrek.

Zoals jij zegt meissie, zullen ze de aanbetalingen wel voorschieten aan de touroperators en dat zullen ze ook met de verzekeringen wel doen. Dat weet ik niet!

Ik heb in ieder geval netjes een bevestiging met aanmelding gekregen waarin ook de ann. verzekering is opgenomen. Dus ik maak me nergens zorgen om!

Natuurlijk zal ik de premie moeten betalen, indien ik er eerder gebruik van zou moeten maken, maar daar gaan we voorlopig niet van uit.

galyatours
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2006 15:45

Re: Aanbetaling reissom

Ongelezen bericht door galyatours »

Geachte dames en heren,

Premiebetaling
1. Eerste premie
Onder de eerste premie wordt verstaan de premie die u in rekening wordt gebracht vanaf de
ingangsdatum van de verzekering. Hieronder zijn ook begrepen de kosten en
assurantiebelasting.
a. U dient de eerste premie vooruit te betalen. Als u de eerste premie niet heeft betaald binnen
14 kalenderdagen na ontvangst van de nota wordt er, zonder een nadere ingebrekestelling,
vanaf de ingangsdatum van de verzekering geen dekking verleend.
b. Indien wij besluiten om de eerste premie alsnog te innen zijn de artikelen 2 b, 2 e en 2 f op
vergelijkbare wijze van toepassing.

Bovenstaande zijn de voorwaarden van een van de grootste reisverzekeraars. Onze huisverzekeraar Unigarant 100% dochter van de ANWB.

Mocht u nog vragen hebben, mail dan naar [email protected]

Groet,

a van Geelkerken
Manager
Galya Tours
Reizen naar Rusland en Scandinavie

Gesloten