LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
@ngel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2006 01:45

Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door @ngel »

Ik heb mijn oog laten vallen op een stoomoven.

Om het aantal apparaten in de keuken een beetje beperken, dacht ik daarnaast aan een oven met magnetronfunctie.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is het verschil met een combimagnetron?

jeepy
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2006 02:52

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door jeepy »

hoi

Een oven met magnetron is meer bedoelt voor de mensen die graag bakken.Het is meer oven als magnetron.en een combi is meer leuk als je af en toe iets bakt en maar vaak de magnetron gebruikt en niet zo veel eisen aan de oven stelt. op het gebied van :
snelheid
functies

mauriceke
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jan 2006 22:22

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door mauriceke »

Je hebt combi-magnetrons en combi-oven systemen. combi magnetron zegt het eigenlijk al, hij heeft magnetron meestal tot 1000 watt en hetelucht, tevens gril functie. Ben je een bakwonder, dan kun je beter een combi-oven nemen. Aangezien deze ook onder- en bovenwarmte heeft (siemens vario cook, bosch, neff) Bij veel gerechten vereist het bakproces onder- en bovenwarmte , naast natuurlijk de hetelucht.
Bij de bovengenoemde merken is het magnetronvermogen 100 watt minder.

Succes.

Erna
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2006 19:22

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door Erna »

Heb je al naar de AEG horizon serie gekeken?

Deze serie heeft een mooie compacte apparaten met
veel gebruiksgemak.
Ze hebben een solo oven
ze hebben een magnetron oven met grill
ze hebben een stoomoven met grill en oven functie
ze hebben een oven met magnetron.

Op deze manier kun je zelf de ideale combinatie maken,
die bij jou manier van werken past.

Groetjes,
Erna

@ngel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2006 01:45

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door @ngel »

Allen bedankt voor de reacties.

In een keukenwinkel werd me verteld dat een combimagnetron precies hetzelfde is als een oven-met-magnetronfunctie. Dat leek me al heel vreemd, maar de man was zeer stellig.

Bakken is belangrijk; een magnetron moet gewoon m'n erwtjes opwarmen en verder geen gezeur. Een oven-met-magnetronfunctie zal het dus moeten worden.

De AEG horizon ziet er inderdaad mooi uit. Die combi van oven en stoomoven lijkt me niet zo handig. Want als ik nu een kippetje uit de oven met daarbij gestoomde groente wil... Daarnaast lees ik hier op het forum dat een stoomoven onder druk toch wel het summum is, dus daar gaan we dan maar voor sparen.

mauriceke
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jan 2006 22:22

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door mauriceke »

daar ben ik het niet mee eens, de combinatie van stoom en hetelucht zorgt er juist voor dat jouw kippetje en niet uitdroogt en een krokant laagje krijgt ,daarnaast komen de erwtjes er heerlijk knapperig, en sappig uit, stomen zorgt ervoor dat de smaak ook bij gelijktijdige bereiding van diverse gerechten niet beinvloedt wordt door een van de andere gerechten. Stomen is gezond, dus zeker als je de combi-steamer neemt van AEG of bijv. Kuppersbusch dan weet ik zeker dat jij een goeie keuze hebt gemaakt.

@ngel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2006 01:45

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door @ngel »

Ik associeer stomen helemaal niet met een knapperig korstje, maar dat heb ik dus helemaal verkeerd begrijp ik.
Dat komt omdat mijn ervaring met stomen niet verder gaat dan zo'n Tefal stoomapparaat (water onderin, bakjes erboven, deksel erop etc. Hij is nu kapot. Ik gebruikte hem wel vaak, vooral voor rijst. Ik vond het altijd wel lang duren tot de groente gaar was. Hoe lang duurt dat met een gewone, danwel combi-stoomoven en hoe lang met een stoomoven-onder-druk?

Keppel
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2005 16:40

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door Keppel »

Een hogedruk stoomoven gaat echt heel snel, maar je hebt daar wel een watervoorziening bij nodig (kraan en afvoer). Daarnaast zijn die ovens veel duurder.

Nog een verschil tussen een combi-magnetron en een oven met magnetronfuncties is dat een combi-magnetron meestal een draaiplateau heeft. Grote vierkante schalen kunnen daarom niet gebruikt worden.

Ik zou ook niet teveel combinaties in één apparaat nemen. Als je eenmaal aan koken met stoom gewend bent, dan gebruik je hem zo frequent dat je geen tijd genoeg hebt om ook nog eens gebruik te maken van de andere functies.

Je kunt trouwens inderdaad je vlees aanbraden of grillen en dan in de stoomoven laten garen.
Bij Miele kun je een workshop volgen die precies laat zien wat dergelijke apparaten allemaal kunnen. Uiteraard hoef je dan niet voor Miele te kiezen, maar je hebt dan wel een heel goed beeld hoe je een stoomoven goed ik je keuken kunt inpassen.

@ngel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2006 01:45

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door @ngel »

Op zich ben ik wel met Keppel eens dat je nooit teveel verschillende apparaten in één moet proberen te proppen, maar als de ene functie de andere verbetert...

Die combi van stoom en hetelucht waar Mauriceke het over heeft klinkt wel erg sappig. Mmmm. Inderdaad is een vaste wateraansluiting wel lastig en wellicht onnodig duur.

Aangezien je in zo'n oven ook goed kunt opwarmen en ontdooien, begin ik me af te vragen of ik nog wel een magnetron nodig heb? Die gebruik ik nu om mijn opgeklopte melk op te warmen (wat ook op gas kan) en om af en toe groente klaar te maken (wat straks in de stoom-combi gaat).

Ik ga zeker binnenkort naar een productdemo van bijvoorbeeld Miele.

eagle
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:51

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door eagle »

een stoomoven werkend met lage druk geeft niet veel tijdwinst, wil je een bruin korstje/kleurtje op je vlees doe dit dan eerst even in je gewone oven en doe deze daarna in de stoomoven. vergeet niet dat de hogedruk stoomoven een aansluiting nodig heeft middels een perilex aansluiting van 5.1KWh, dus een extra aanpassing van de meterkast en aantal groepen. daarbij is het een kostbaar ding natuurlijk, niet een apparaat om er maar bij te hebben en maar af en toe te gebruiken lijkt mij.

de meeste merken werken tegenwoordig met het bedieningspaneel boven de ovenruimte van de combi-magntron of oven, daardoor ontstaat een even brede ovenruimte zoals in de traditionele ovens. een draaiplateau met en doorsnede van 40cm hoeft dus niet meer te worden stil gezet. door het bedieningspaneel boven de ovenruimte te plaatsen is ook de inhoud groter geworden, bij Bosch/Siemens zelfs 42 liter (geen draaiplateau), bij Bauknecht/Whirlpool 40 liter (wel draaiplateau). de ovenschalen hoeven dus eigenlijk niet meer te worden aangepast, een pyrexschaal ovaal van 39cm kan zonder probleem gebruikt worden in deze apparaten, past best wel een lekkere grote hoeveelheid lasagne in. :wink: :wink:

januca
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:51

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door januca »

Ik had eerst een combimagnetron van Sharp, maar daarvan vond ik de resultaten bij het bakken heel erg tegenvallen.
Nu heb ik een "Bosch Gourmet" oven met magnetronfuncties.
Twee keer zo duur als de Sharp, maar ik zou niet anders meer willen. Een geweldig apparaat

@ngel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2006 01:45

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door @ngel »

Inmiddels ben ik bij Miele geweest en die drukloze stoomovens DG4080 of DG 4060 zijn het helemaal voor ons.

Ik heb begrepen dat de snelheid van drukloze stoomovens vooral te maken heeft met de manier waarop ze hun stoom maken. Miele (en andere, maar wie?) doen dat buiten de ovenruimte, waardoor de temperatuur in de ovenruimte constant blijft. Andere merken (o.a. Siemens, Bosch en...?) doen dat door waterdruppels op de hete ovenwand te druppelen, waardoor er stoom ontstaat. Dat is tenminste wat ik begrepen heb van de dame van Miele.

Nu is snelheid bij mij geen issue (leven Slow Cooking... haha), maar het moet toch ook geen 3 kwartier duren voor de piepers gaar zijn. Volgens Miele duurt het stomen evenlang als het koken op gas; het op temperatuur komen van de stoomoven duurt volgens hun zeggen 5 minuten.

Om deze redenen kies ik dus voor Miele en niet bijvoorbeeld voor Bosch. Wie weet hoe het met de andere merken zit, zoals bijv. Atag of Neff?

Want... Miele heeft geen compacte heteluchtovens en in het ontwerp is een kastenwand van 4*60 cm breed met 2 compacte ovens naast elkaar. De ontwerper van de keuken heeft geen kast ontworpen voor een 'normale' oven. Dus kwamen we bij de keukenleverancier weer bij die combimagnetron uit (die Miele wél heeft in precies dezelfde look als de stomer). Maar die wil ik geloof ik niet, want ik wil dus bakken!

Dus...
1. stoomoven van Miele en compacte hetelucht van een ander merk, bijv. Atag? Minder mooi in het ontwerp, maar wel helemaal de apparatuur die ik wil.
...óf...
2. stoomoven van een ander merk, dat ook compacte heteluchtovens heeft (Atag, Neff).

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Miele kan het probleem oplossen. Er is een rvs passtrook leverbaar van 7cm waardoor er een nismaat 45 cm onstaat. Dit is dan te combineren met elke andere 45 cm oven/combi.

De Neff oven is exact hetzelfde als de Bosch en Siemens (enkele kleine details uitgezonderd).

Succes,

Mr.P.

Erna
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2006 19:22

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door Erna »

Let er wel op, dat wanneer je twee apparaten naast elkaar hebt,
dat het lijnenspel klopt. Het is namelijk erg jammer, wanneer
er een "rare" verspringing in zit.
Dit komt het aanzicht van de keuken niet ten goede.
Miele heeft een aantal apparaten die prima op elkaar aansluiten.
Siemens heeft juist een aantal apparaten, waar het net niet op
elkaar aansluit en dat is erg jammer.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

ik heb een prachtige whirpool 6th sense rvs type JT259i

Dat ding kan, ontdooien, grillen, combi-grill, crispen, quick heat, heteluchtoven, hete lucht combi, 6th sense(zeg maar zelfdenkend)-stomen-crisp(diepvriespizza is binnen 7 minuten klaar)-opwarmen-koken-jet defrost etc etc. Teveel om op te noemen en ik moet er vaak nog het instructieboekje bij pakken. Maar het is een mooi apparaat en wat ik er mee doe dat gaat allemaal naar wens. Onze vorige was ook een whirlpool, een combi 4 functions met crisp en hetelucht enzo en die was 10 jaar oud en werkt waarschijnlijk nog steeds want we zijn dus verhuisd en dat was een inbouw. Ja dit ding heeft tal van mogelijkheden waarvan ik de meeste nog helemaal niet benut trouwens. Er zitten ook diverse schalen bij ivm crisp of stomen. Maar hij staat erg leuk in de keuken hoor tesamen met rvs vaatwasser en koelkast die overigens allemaal van een ander merk zijn, is toch wel mooi spulletje. En het oog wil ook wat. Deur klap naar beneden open net als bij een echte oven zeg maar.
Laatst gewijzigd door sjaan banaan op 01 apr 2006 00:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Jepie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2006 11:55

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door Jepie »

Beste Sjaan,

Over welk apparaat heb je het hier, want dit klinkt erg goed... :D

Ook voor ons komt automatisch de keuze combi-oven Bosch- Siemens of zo'n apparaat (merk type?) wat jij hier noemt. boven drijven..
We horen het graag !
(kan de magnetron echt de deur uit ,als je kiest voor zo'n stoom oven ?)

Groetjes Jepie

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Sorry maar ik dacht dat onderwerp ook zichtbaar zou zijn en daar had ik dus onderstaande ingezet.

ik heb een prachtige whirpool 6th sense rvs type JT259i

franklink
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2008 11:32

Re: Oven met magnetronfunctie of combimagnetron?

Ongelezen bericht door franklink »

Er bestaan ook combinatie-ovens waarbij je niet alleen een magnetron en hetelucht hebt maar ook een stoomoven. Zo ken ik de Panasonic NN-J993 waarvan een equivalent toch ook in ons land te koop zou moeten zijn. Zie http://www.panasonic.com.my/web/pid/2136

Gesloten