LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Ik lees net het bericht van Ilut dat hij het geld terug gaat krijgen. Laten we hopen dat dit voor ons allemaal geldt. :P

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Nog even een aanvulling, jullie moeten bij de postbank doorgeven dat jullie een code achter jullie naam willen hebben dat er nooit meer door iemand de girofoonfunctie aan gevraagd mag worden. Ze hebben hem nu namelijk wel geblokkeerd maar iedereen kan namens jou bellen om hem weer te activeren. Indien dan weer de post wordt onderschept of hoe het dan ook heeft kunnen gebeuren begint het weer opnieuw.

Je moet dus duidelijk erbij vertellen dat de girofoonfunctie nooit meer aangevraagd mag worden. Dit gebeurt op een andere afdeling en deze zetten er dan een speciale code bij.

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

goed nieuws Ilut,gefeliciteerd, nu maar hopen dat wij ook ons geld terug krijgen.

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

beste Mark en Karlijn,

De postbank heeft mij niet geinformeerd omtrent de toedracht van het geheel, noch over het feit hoe ze denken de girofoon beter te gaan beveiligen,
trouwens goede tip van Karlijn, om de girofoon DEFINITIEF te blokkeren.
ga ik morgen direct doen.

Mensen, heb goede moed, ben ervan overtuigd dat jullie het geld terugkrijgen (mits je er niets mee van doen hebt).
Vind trouwens nog steeds dat andere mensen gewaarschuwd moeten worden voor dit onveilige systeem.
Mijn HELE familie en al mijn collega's hebben de girofoon geblokkeerd.

overigens ik ben een "zij", geeft verder niet.

fijne zondag en ik duim voor jullie
groet, isabelle

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

Hallo allemaal,

Tot mijn grote geluk heb ik ook gister een brief thuis gekregen dat ik het geldbedrag weer terug gestort krijg op mijn rekening.
Toch vind ik dat de postbank snel gehandeld. En dat ik snel mijn geld weer terug krijg.
Verder werd er niks belangrijks gemeld in de brief.

Good luck voor de rest, ik hoop dat jullie ook die fel begeerde brief thuis krijgen.

Groetjes Renate

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

Ik heb vandaag een brief op de bus gedaan om de girofoon definitief op te zeggen. Voor mij geen girofoon meer, deed toch weinig mee.
Ik heb ook mijn vrienden en familie gewaarschuwd en zij gaan ook de girofoon opzeggen.
groetjes Amalina

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Hallo allemaal,

Goed om te horen dat de 2de zijn geld ook al terug gaat krijgen. Dat geeft hoop. :P

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hallo Allemaal,

Ook ik ben de dupe geworden van de zogenaamd veilige girofoon.
Ik stond afgelopen vrijdag ochtend bij de supermarkt en kon m'n boodschappen niet meer afrekenen omdat ik geen saldo meer zou hebben.

ABSOLUUT ONMOGELIJK!!! Dus ik heb meteen in de winkel de girofoon gebeld voor saldo informatie. Op het moment dat ik mijn toegangscode intoetste zei een bandje "de girofoon kan niets voor u betekenen, u bent geblokkeerd".

Ik dacht dat ik echt niet goed werd, wat had dit nu weer te betekenen??
Ik heb meteen buiten geprobeerd te pinnen in een giromaat, maar daat stond ook alles op nul.

Ik heb direct met de postbank gebeld, en hier vertelde ze mij dus
dat er een groot bedrag afgeboekt was met de girofoon.

Ik gilde intussen dat ik dat niet gedaan had dus dat ze het maar weer heel snel terug zouden boeken, maar nee dat kon niet.

Dus vroeg ik naar wie het overgemaakt was , maar dat mocht ze niet doorgeven. Toen gingen dus echt de stoppen door. Iemand anders kan dus blijkbaar wel met z'n vieze vingers aan mijn geld komen, maar ik word vreselijk tegengewerkt als ik daar info. over wil hebben.

Maar goed de volgende dag had ik die info dus wel, het geld was met de girofoon overgeboekt naar ene R. Ruimwijk te Amsterdam zuidoost.

Ik heb meteen aangifte gedaan en alles opgestuurd naar de postbank.
Van de afdeling fraude van de postbank hoorde ik overigens dat ik al het zoveelste slachtoffer was. Vreselijk vind ik het.

Iedereen die ik ken heeft meteen z'n girofoon geblokkeerd.
Dit is trouwens echt geen onzorgvuldig handelen van mijzelf.
Ik ben soms met al die pasjes en codes juist te precies,
ik kijk alles juist altijd 20 keer na of zo, dus dat het mij nou juist moet gebeuren.

Ik hoop net als de anderen dat ik ook mijn geld terug krijg, ik ben er echt doodziek van!

Groetjes Dees.

Forumparadijs
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:04

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Forumparadijs »

De girofoon zou in principe alleen gekraakt kunnen zijn door iemand die werkt bij de postbank, afdeling automatisering ;)

Yvette77
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006 00:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Yvette77 »

Vandaag, zondag 5 februari 2006, heb ik ff snel ingelogd om te kijken naar mijn saldo. Groot was mijn schrik toen ik tweemaal een girofoonafschrijving ad EUR 700,- zag. Een keer om 23.45 uur en een keer om 00:11 uur.

Ik gelijk de Postbank gebeld in de hoop dat de bedragen nog teruggeboekt zouden kunnen worden, maar helaas of ik maandag a.s. kan bellen...pff...de ontzetting...Dan maar naar de Politie om aangifte te doen.

Nou en daar zit je dan thuis, met het proces-verbaal op schoot te kijken naar de debetstand op postbank.nl. Ik begrijp er echt helemaal niets van. Ik gebruik mijn girofoon al jaren niet meer! Hoe kan iemand mijn rekeningnummer in combinatie met mijn toegangscode weten? De verslagenheid is groot!

Een brief naar de Postbank gaat morgen gelijk de deur uit in de hoop iets van het geld terug te zien. Ik hou mijn hart vast...

STEUN AAN EEN IEDER DIE OP DEZE WIJZE WORDT OPGELICHT!!!

Yvette

Uranus
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2006 05:48

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Uranus »

Kijk wat hier gebeurd is vreselijk en dat wens ik mijn ergste vijand (voor zover ik vijanden heb) niet toe.

1. Iets doen aan je eigen naïviteit. Dus een uitgekookte kan je minder inpeperen als een naïveling. Dus assertoef worden en uitgekookt is het belangrijkste. Immers denk nooit het goede in een andere mens, helaas dat zal altijd een sprookje of een illusie blijven. Nee, er is met mij psychologisch niets mis wanneer ik dat zeg. De wereld kan jegewoon niet vertrouwen. Er zijn heel wat mensen, die graag vriendjes willen worden en die ogenschijnlijk een hele goede vriend zijn, maar ondertussen zijn het gewoon klaplopers. Wellicht dien je wel een paar op het pad tegen te komen, dat je vanuit het hart gaat zien, dat ze er zijn en wat ze met je willen doen, maar goed.

Voorbeeld. Mij zullen ze nooit op straat aanspreken met het één of ander. Immers ze kunnen aan mijn houding en gezicht al zien dat ik geen interesse voor hun verdienste heb. Nu over de postbank: Pincode kan niet zelf worden bepaald, maar deze wordt voor je bepaald. Verder ook het rekeningnummer kan je niet veranderen. Dan heb je punt 2.

2. De postbank is bij bankfraude, oplichting of hacking via een computer naar het computernetwerk van de postbank (en dat geldt voor alle banken) verplicht een frauderingsverzekering te hebben. Dat betekent dat, wanneer je geld op de bank hebt staan en er word in het netwerk van de postbank gehackt (= inbreken op een computer), en je merkt dat er op je bankrekening is ingebroken, dat ze dan het geld aan de desbetreffende klant moeten terugbetalen. Want jij neemt als klant aan dat op de bank het geld veilig is.

Verder moet je ook met de desbetreffende bank waar dat gebeurd altijd een regeling kunnen treffen wanneer dat gebeurd is. Nu ben je 500,= kwijt en kan je je rekeningen en zeker ook jouw boodschappen niet betalen en zal je over moeten gaan op een lening. In plaats daarvan leg je de situatie aan de postbank uit om renteloos even een debetlevel in te zetten op jouw rekening van 500,= zodat jij even dat geld kan gebruiken om de te betalen rekeningen te kunnen vereffenen en wanneer het bedrag van de verzekering bij de postbank van in jouw geval 500,= retour komt dat alles dan weer vereffend word, zodat jij dus vooruit kan. Dit is de postbank niet echt verplicht dat te doen, maar morelerwijs eigenlijk wel, omdat je denkt dat je geld op een bank safe staat en waar jij dus alleen maar binnen kan komen met jouw persoonlijke pinpas of codes of wat dan ook.

3. Zorg altijd (en dat heeft vaak ook met naïviteit te maken, dat je niets meer doet via girotel. Gewone post is vaak safer en dan gebeurt er helemaal niets. Het duurt wel iets langer voordat de desbetreffende crediteur zijn geld krijgt, maar je ziet wel, dat het wel safe gaat en zonder enig risico. Mocht je het toch via Girotel dat willen doen; sluit je naam binnen de girotel af en laat de codes tot op het volgende moment afsluiten. Zo voorkom je dat anderen in jouw Girotel kunnen komen.

4. Geef nooit iemand de permissie om iets via jouw girotel te doen. Verder laat nooit iemand, maar zelfs ook niet je goede vriend(in) naar de piunpas lopen om voor jouw een bedrag op te laten nemen. Zorg altijd ervoor dat er een bloedverwand is. Dus vader; moeder, zus, broer o.i.d. Het feit dat zij stelen van jouw bankrekening is nihil of meer nihil dan van een goede vriend.

Geloof dus niet iedereen maar kijk vooruit. En een vriend bestaat niet.

Groet,

Uranus.

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

denk dat er iemand bij de postbank corrupt is of "hackers"zijn aan het werk geweest.
Gefeliciteerd Renate met jouw brief.
Ik schrik van het feit dat er zoveel mensen gedupeerd zijn, en dit dus nog steeds gebeurd ( ik ben de 25e jan. opgelicht).

Succes allemaal.

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

beste uranus

je girofooncode wordt je idd toegestuurd bij de eerste keer moet je hem wijzigen dus je kunt hem wel degelijk zelf kiezen dus vertel aub geen onzin als je niet weet hoe het werkt

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

Hallo allen,
Ook ik krijg mijn geld teruggestort, het duurt ongeveer een week eer het overgemaakt wordt. Eind goed al goed , zou je kunnen zeggen, toch heb ik een rotgevoel aan dit alles overgehouden, het had gewoonweg niet mogen gebeuren. De medewerker van de Postbank zegt dat het aan mijn code zou liggen, omdat ik een nogal makkelijke code had en een makkelijke prooi was. Bullschit, een code is een persoonlijke code, of die nou makkelijk of moeilijk is, dat zou niet uitmaken, lijkt mij. Ik ga nu ook geloven dat er iemand bij de Postbank de boel aan het besodemitteren is.
afin, ik hoop dat de rest ook gewoon zijn geld terug krijgt en dat de Postbank beter zijn eigen systeem maar eens goed onder de loep gaat nemen.
groetjes Amalina

Mark de Ruijter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2006 12:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Mark de Ruijter »

Ik denk dat de postbank zijn verzekering aanspreekt en verder zo min mogelijk ruchtbaarheid aan geeft. :x
Ik snap ook niet dat er niet meer journalisten contact opnemen. Het systeem van de postbank is gekraakt en daar moet dus zo snel mogelijk iets aan gedaan worden. In elk geval zal de postbak deze manier van beveiligen moeten afschaffen. Het klopt gewoon niet. :evil:

Als hier al acht mensen (het kunnen er ook 7 of 9 zijn) schrijven dat ze de dupe geworden zijn ven deze praktijken hoeveel mensen zijn er dan in totaal de dupe geworden?
Vandaag mailde iemand van Radar mij voor meer info. Ik hoop dat ze de rest ook heeft weten te bereiken zodat ze er een item van kan gaan maken. Alle postbank klanten zouden gewaarschuwd moeten worden. :twisted:

Mark

jijjkuin
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006 16:04

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door jijjkuin »

nu ik dus ook de *** zag ik vanmorgen tot mijn schrik
totaal €1100,= weg
aangifte gedaan en wachten op een formulier wat per post (nog net niet per postduif) wordt verstuurd.
jammer dat je weinig reactie krijgt van de postbank als je zeker weet dat je geen fraudeur bent.
maar ach standaard procedure dus en afwachten maar.
geen enkele vorm van terugkoppeling tot op heden van de postbank, en dat vind ik een kwalijke zaak.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hallo iedereen,

Zijn er nog meer mensen die hun geld intussen al hebben teruggehad van de postbank? ( ik ben nog in afwachting).....

Bij mij wil de boosheid nog altijd niet zakken, vooral omdat ik zie dat er maar slachtoffers bij blijven komen, om nog maar niet te spreken over de gevallen waar we het niet eens van weten.

Ik heb intussen Tros Radar aangeschreven, hoop dat ze er iets mee doen.

Groetjes, en sterkte iedereen, Dees.

amalina
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door amalina »

Hartelijk dank voor uw email. Ik ben zeer geïnteresseerd in uw verhaal
en wil u dan ook vragen deze naar mij te mailen. Dus hoe de fraude
precies heeft plaatsgevonden en hoe de Postbank hierop reageerde.

Mensen met klachten kunnen mailen naar [email protected]

bovenstaand email heb van de redactie van Tros-Radar gekregen. Zijn er mensen die hierop willen reageren?

groetjes AMalina

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hallo iedereen,

Ik wil best reageren op bovenstaande hoor.
Echter ik heb ze zelf ook aangeschreven dus kijk even of ik reactie krijg , zoniet...dan zal ik ze bellen.

Hoe lang duurde het trouwens bij jullie voordat er bericht kwam van de postbank met uitsluitsel.
En werd er dan ook nog iets toegelicht over deze zaak?

Groetjes en sterkte voor ieder opgelicht slachtoffer, Dees.

jijjkuin
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006 16:04

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door jijjkuin »

Nou beste mensen,
Vandaag blijkt er nog een € 60,= te zijn afgeschreven voor het opwaarderen van een Izi abbonnement. Totale schade €1160,=.
Postbank weer gebeld en ik hoef god zij dank niet nogmaals aangifte te doen. Ze waren overigens een stuk begripvoller dan gisteren ik ben bang dat we niet de enigen zijn.
En was de houding van themaster betreft, ik zou bijna zeggen als je het zelf gebeurd piep je wel anders. Hier kunnen d slachtoffers dus echt NIETS aan doen.
Gegroet en ik hoop dat ik de volgende keer een leuker bericht kan sturen.
Johan

Gesloten