Kijk eens in eigen land wat er aan sociale lasten, belasting etc. afgedragen moet worden door een werkgever in de transportsector. Geen wonder dat er veel failliet gaan. Met de zeer hoge lastendruk in Nederland is het ook niet meer te doen voor een fatsoenlijke prijs te kunnen rijden c.q. concurrentie aan te gaan.
Daarbij dan ook nog eens opgeteld dat als je het als ondernemer dan weer een beetje goed doet & wat winst draait, je door de belasting weer genekt wordt..........
Nog even over die buitenlandse chauffeurs:
Ja, ze hebben een mindere (andere) opleiding genoten dan de beroepschauffeurs hier. Vergeet echter niet dat het in hun eigen land ook geen pretje is om te rijden hoor. Menig Nederlands buitenlandchauffeur kan dit beamen. Vaak rijdt men daar op wegen & in omstandigheden die je bij ons nergens meer tegenkomt.
(en jawel, ik spreek uit eigen ervaring. Gemiddelde Nederlander doet het op vakantie in z'n personenauto in z'n broek op bepaalde wegen in het buitenland).
Dat er hier tegenwoordig meer ongelukken gebeuren, heeft hoe gek het ook klinkt deels te maken met de vergevorderde technieken die gebruikt worden in huidige vrachtwagens. Overal wordt geroepen dat het allemaal veiliger wordt (airbags, vering e.d.), alleen door alle comfort, wordt de voeling met de auto zelf stukken minder.
Ook is het verkeer afgelopen decennia in Nederland vele malen drukker geworden, logisch dat er naar verhouding meer ongelukken gebeuren?
Die drukte veroorzaakt ook een berg stress waardoor mensen snel geïrriteerd zijn & rare toeren uit gaan halen.
Natuurlijk moeten we blijven streven naar zo min mogelijk doden in het verkeer maar dat zullen alle partijen samen moeten doen.
Dat eeuwige gekat van vrachtwagenchauffeurs contra personenwagenrijders vice versa kennen we nu onderhand wel.
Het is trouwens bij de verkeersinformatie altijd wel typisch: als er een ongeluk/aanrijding is waarbij vrachtauto's betrokken zijn, wordt dit er altijd expliciet bij vermeld. Gaat het om personenwagens dan hebben ze het altijd alleen maar over ongeval of aanrijding. Dan dat ook maar erbij vermelden.
Even duidelijk: ik wil niet aan een kant geplaatst worden, vind alleen dat als alle weggebruikers eens wat meer om elkaar zouden denken het wat gemakkelijker zou worden. (klinkt afgezaagd, maar het is nu eenmaal zo)
